HS: Korona saattoi alkaa levitä ihmisten keskuudessa jo viime vuoden syyskuun ja joulukuun välisenä aikana.
Suomessakin on siis aivan hyvin voinut olla taudin kantajia jo joulu-/tammikuussa
Kommentit (173)
Näitä rajusti yskiviä, jotka eivät saaneet syötyä kun yskän mukana oksensivat ruoan saman tien, oli Suomessa jo tammi-helmikuussa eikä otettu lääkäriin edes mihinkään testeihin vaan kehotettiin sairastamaan kotona. Ja kyseessä ihmisiä, jotka toimivat asiakaspalvelutehtävissä. Pari ainakin oli Aasiassa matkailemassa sitä ennen.
Oliko teillä muilla tammikuussa flunssan saaneista oireena nokkosrokon tyyppinen ihottuma ylävartalossa tai jaloissa? Se on yksi koronan uusista oireista jonkun uutisen mukaan.
Mulla oli se nokkosrokko silloin tammikuussa flunssan yhteydessä. Ja tämä sitkeä tauti ei ole vieläkään parantunut, on on off kurkkukipua ja pysyvää yskää, johon astmalääke vähän auttaa.
Ainoa vaan, että pääsin nenätestiin maaliskuussa ja se oli negatiivinen. Vähän olin silloin yllättynyt, mutta voihan se silti olla ollut koronaa, jos se pahin limavaihe olo jo ohi ja yskä/viruskeuhkokuume (antibiootosta ei ollut apua) oli sen ns. Jälkitautina. Kiinnostaisi kyllä se vasta-ainetestaus.
Perhe sairasti jonkun oireisiin sopivan taudin. Yhdellä lapsella oli myös ihottumaa kuumeen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tätä tautia oli jo aiemmin, luulisi sairaaloista löytyvän dataa tehohoitoon joutuneista kenen influenssa testi negatiivinen? Samaan aikaan kun suomessa oli ensimmäisiä todettu korona ihmisiä, tehohoidossa oli 16 ihmistä influenssa vuoksi ( sen jälkeen en ole nähnyt statistiikkaa - influenssa tapaukset kuitenkin vähenivät rajusti ja kausi ole niiden suhteen helpoin vuosiin) . Kreikan mediasta löytyy tapaus jossa naisella samaan aikaan todettu testistä b-influenssa ja korona virus ( selvisi tehohoidolla). Voisiko tuossa olla jotain, testetaanko koronatestin yhteydessä influenssaa? tai edes siinä vaiheessa kun joutuu sairaalaan? mitä jos kyseessä onkin yhteisvaikutus?
Itse sairastin kuivaa yskää ja kurkkukipua 2-3 viikkoa helmikuussa, ei yhtään kuumetta, satunnaista päänsärkyä. Vetämätön olo. CRP ja nieluviljely normaali.
Perheenjäseneni oli loppuvuodesta teholla hengitysvaikeuksien takia. Ei otettu missään vaiheessa influenssatestiä. Hoidettiin keuhkokuumeena, kun ei tiedetty mikä vaivaa. Sairastui flunssaan ja yhtäkkiä kunto romahti. Voi olla että hänellä oli esim. influenssa, mutta tuskin näkyy missään tilastoissa, kun mitään testiä ei otettu.
Lapseni (nyt jo nuori aikuinen) sairasti tammikuussa flunssan, jonka aikana koki hengenahdistusta. Jälkitautina menetti kokonaan makuaistinsa. Yhdessä sitä ihmeteltiin ja googlailin kovasti, mistä voi olla kyse. Makuaisti onneksi palaili asteittain muutaman viikon päästä.
Mulla oli tammikuussa sellainen että en alkuviikosta jaksanut salilla mitään, ja torstaina alkoi nopeasti voimistuva kurkkukipu. Ääni hävisi ihan kokonaan ja jotenkin flunssa meni heti keuhkoihin. Todella epänormaali kipu keuhkoputkissa ja jos tuli yskäkohtaus niin se sattui todella paljon. Henkeä ahdisti tasaisesti pitkään monta päivää ellei viikkoakin. Välillä piti keskittyä hengittämiseen ja siihen ettei panikoi kun tuntui ettei happi vaan riitä ja että keuhkot täyttyy jotenkin viiveellä.
Niagara-vuotoa oli mutta lyhyemmän aikaa kuin normaalisti. Yleensä vedän pari liuskaa Duacteja flunssan aikana mutta nyt tarvitsin vain 2-3 tablettia. Voimat oli todella pois kuukauden ja senkään jälkeen vielä ei ollut normaali olo. Oikeastaan nyt vasta on. N. viikon sairastamisen jälkeen tuntui paremmalta mutta sitten jotenkin uudelleen paheni, mutta ei kovin pahaksi. Lihassärkyä oli ja muistaakseni pääkin oli kipeä. Tollaista en ole aiemmin kokenut vaikka muutaman flunssan vuodessa aina podenkin.
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä muilla tammikuussa flunssan saaneista oireena nokkosrokon tyyppinen ihottuma ylävartalossa tai jaloissa? Se on yksi koronan uusista oireista jonkun uutisen mukaan.
Mulla oli se nokkosrokko silloin tammikuussa flunssan yhteydessä. Ja tämä sitkeä tauti ei ole vieläkään parantunut, on on off kurkkukipua ja pysyvää yskää, johon astmalääke vähän auttaa.
Ainoa vaan, että pääsin nenätestiin maaliskuussa ja se oli negatiivinen. Vähän olin silloin yllättynyt, mutta voihan se silti olla ollut koronaa, jos se pahin limavaihe olo jo ohi ja yskä/viruskeuhkokuume (antibiootosta ei ollut apua) oli sen ns. Jälkitautina. Kiinnostaisi kyllä se vasta-ainetestaus.
Minulla on talvisin nokkosihottumaa, joten en tiedä liittyikö tautiini vai oliko muutenkin.
THL:kö se näissä keskusteluissa kannustaa ihmisiä tuohon vastaainetestiin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä selittäisi kyllä sitä, miksi tiukatkaan rajoitukset eivät ole nujertaneet virusta. Olen miettinyt miksi leviämistö ei ole saatu kuriin, vaikka on maita, joissa on käytännössä ulkoliikkumiskielto. Tapauksia on vaan niin paljon enemmän ja tauti on levinnyt jo pitkän aikaa.
Rajoituksia pitää koventaa.
Israelilla oli myös jo tammikuussa tehohoitopaikat täynnä "sikainfluenssa" potilaita.