Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Korona saattoi alkaa levitä ihmisten keskuudessa jo viime vuoden syyskuun ja joulukuun välisenä aikana.

Vierailija
18.04.2020 |

Suomessakin on siis aivan hyvin voinut olla taudin kantajia jo joulu-/tammikuussa

Kommentit (173)

Vierailija
81/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse HR-puolella isossa firmassa ja meillä oli huomattava määrä pitkiä (=yli viikon) hengitystieinfektio-poissaoloja tammi- ja helmikuussa. Samaan aikaan kuitenkin esim influenssan osalta sanotaan, että oli helppo vuosi. Kyllähän se pistää miettimään, kun normaalina vuonna flunssapoissaolot ovat keskimäärin 3 päivää.

Tuolloin ei edes vielä laajalti puhuttu siitä, että lievemmissäkin hengitystieoireissa pitää jäädä kotiin. Se puhe alkoi vasta maaliskuussa ja se näkyy myös pomppuna sairauspoissaolojen tilastoinnissa.

Vierailija
82/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse HR-puolella isossa firmassa ja meillä oli huomattava määrä pitkiä (=yli viikon) hengitystieinfektio-poissaoloja tammi- ja helmikuussa. Samaan aikaan kuitenkin esim influenssan osalta sanotaan, että oli helppo vuosi. Kyllähän se pistää miettimään, kun normaalina vuonna flunssapoissaolot ovat keskimäärin 3 päivää.

Tuolloin ei edes vielä laajalti puhuttu siitä, että lievemmissäkin hengitystieoireissa pitää jäädä kotiin. Se puhe alkoi vasta maaliskuussa ja se näkyy myös pomppuna sairauspoissaolojen tilastoinnissa.

Mielenkiintoista. Omallakin mutufiiliksellä olisin väittänyt samaa, kun seurasin työkavereita. Sitkeitä ja rajuja tauteja oli paljon. Itse kyllä olen välttänyt kaikki flunssat toistaiseksi tänä talvena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä joku, joka haluaisi kertoa oman flunssakertomuksensa ketjuun? Next.

Vierailija
84/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen sairastaneeni tuon jo. Lihaskipuja, kurkkukipua sekä läheisten mukaan oudon kuuloista yskää minulla oli noin 10-14 päivän ajan helmikuussa. Koko perhe oli kipeänä. No, katsotaan olisiko järkevää hakeutua vasta-ainetestiin sitten, kun ne saadaan luotettavalle tasolle.

Minä taad epäilen, että et ole sairastanut. Tai itseasiassa tiedän sen. Katsos kun nuo ovat ihan tavallisen flunssan oireita. Itse sairastan mokoman kerran vuodessa, ihan samoilla oireilla kuin sinäkin. En silti kuseta itseäni kuvittelemalla, että olisin jo sairastanut Koronan ja päässyt siitä. Ehei, Korona on meillä vielä edessä. Ehkä ensi viikolla, ensi kesänä tai ensi syksynä. Ehkä vuoden päästä. Et ole turvassa, koska sinulla ei ole oikeasti vasta-aineita, vaikka yrität huijata itseäsi. Ei voi kuin odottaa..

Ymmärräthän, että monelle tavallinen flunssa on parin viikon räkätauti, johon voi liittyä yskää ja kurkkukipua, joskus kuumettakin, mutta ainakaan itse en sairasta koskaan mitään viikkokaupalla yskää, hengenahdistusta tai lihaskipuja. Flunssassa olen aivan työkykyinen, vaikka tartuntariskin vuoksi pyrinkin tekemään etätöitä. Influenssan olen (testeillä todetun) sairastanut kerran, se oli astetta keljumpi, mutta siinä oli selkeinä oireina korkea kuume ja lihaskivut.  Se että sinulla flunssa on aina rankka, ei tarkoita että kaikilla muilla olisi, ja siksi rankempi "flunssa" johon kuuluu viikkotolkulla hakkaavaa yskää, hengitysvaikeuksia ja muuta vastaavaa saattaa herättää kysymysmerkkejä nyt, kun tiedetään tällaisen viruksen olevan liikkeellä.

Juuri näin. En väitä että meillä oli korona, mutta tavallista talviflunssaa selkeästi vakavampi tauti kyllä. Mies kävi jopa päivystyksessä hengitysvaikeuksien vuoksi tammikuussa ja sai avaavia lääkkeitä. Näin ei ole koskaan ennen tapahtunut. Influenssa testattiin, mutta se oli negatiivinen. Määrittämätön hengitystieinfektio jäi diagnoosiksi. Yskää meillä on edelleen, joskin melko lievää, mutta tuntuu ettei tauti ole missään vaiheessa kokonaan parantunut.

Vierailija
85/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tule immuniteettia niin turha odotella rokotettakaan. Eli jatkakaamme elämää normaalisti, Kiinan voi eristää kaikista muista valtioista.

Mammat taas vauhdissa alapeukkuilemassa vaikka viesti oli faktaa.

Rokote=immuniteetti=laumasuoja

Sairastaminen=immuniteetti =laumasuoja

Ja sekin on totta ettei maailmaa voi kiinni pitää, loppuu valtioilta rahat ja sitä myötä myös terveydenhuolto. Silloin niitä ruumita vasta tulisikin.

Vierailija
86/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tauti menee keuhkoihin niin se vaurioittaa niitä pahasti. Aiheuttibsen sitten bakteeri tai COVID19

Vierailija
87/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä selittäisi kyllä sitä, miksi tiukatkaan rajoitukset eivät ole nujertaneet virusta. Olen miettinyt miksi leviämistö ei ole saatu kuriin, vaikka on maita, joissa on käytännössä ulkoliikkumiskielto. Tapauksia on vaan niin paljon enemmän ja tauti on levinnyt jo pitkän aikaa.

Vierailija
88/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen sairastaneeni tuon jo. Lihaskipuja, kurkkukipua sekä läheisten mukaan oudon kuuloista yskää minulla oli noin 10-14 päivän ajan helmikuussa. Koko perhe oli kipeänä. No, katsotaan olisiko järkevää hakeutua vasta-ainetestiin sitten, kun ne saadaan luotettavalle tasolle.

Minä taad epäilen, että et ole sairastanut. Tai itseasiassa tiedän sen. Katsos kun nuo ovat ihan tavallisen flunssan oireita. Itse sairastan mokoman kerran vuodessa, ihan samoilla oireilla kuin sinäkin. En silti kuseta itseäni kuvittelemalla, että olisin jo sairastanut Koronan ja päässyt siitä. Ehei, Korona on meillä vielä edessä. Ehkä ensi viikolla, ensi kesänä tai ensi syksynä. Ehkä vuoden päästä. Et ole turvassa, koska sinulla ei ole oikeasti vasta-aineita, vaikka yrität huijata itseäsi. Ei voi kuin odottaa..

Ymmärräthän, että monelle tavallinen flunssa on parin viikon räkätauti, johon voi liittyä yskää ja kurkkukipua, joskus kuumettakin, mutta ainakaan itse en sairasta koskaan mitään viikkokaupalla yskää, hengenahdistusta tai lihaskipuja. Flunssassa olen aivan työkykyinen, vaikka tartuntariskin vuoksi pyrinkin tekemään etätöitä. Influenssan olen (testeillä todetun) sairastanut kerran, se oli astetta keljumpi, mutta siinä oli selkeinä oireina korkea kuume ja lihaskivut.  Se että sinulla flunssa on aina rankka, ei tarkoita että kaikilla muilla olisi, ja siksi rankempi "flunssa" johon kuuluu viikkotolkulla hakkaavaa yskää, hengitysvaikeuksia ja muuta vastaavaa saattaa herättää kysymysmerkkejä nyt, kun tiedetään tällaisen viruksen olevan liikkeellä.

Juuri näin. En väitä että meillä oli korona, mutta tavallista talviflunssaa selkeästi vakavampi tauti kyllä. Mies kävi jopa päivystyksessä hengitysvaikeuksien vuoksi tammikuussa ja sai avaavia lääkkeitä. Näin ei ole koskaan ennen tapahtunut. Influenssa testattiin, mutta se oli negatiivinen. Määrittämätön hengitystieinfektio jäi diagnoosiksi. Yskää meillä on edelleen, joskin melko lievää, mutta tuntuu ettei tauti ole missään vaiheessa kokonaan parantunut.

Terveysasemilta ja yksityisiltä jos saisi jotain tilastoa, onko ollut pahempi vuosi vakavien hengitystieinfektioiden suhteen, niin voisi ehkä tätä teoriaa kumota tai tukea. Influenssan osalta on ainakin mediassa sanottu olleen helpompi vuosi kuin aikoihin.

Vierailija
89/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlatkaa mykoplasma.

Vierailija
90/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista tämä, että moni on tarvinnut astmalääkkeitä parantuakseen yskästä. Onko tämä uusi hoitomuoto, jota on alettu nyt käyttämään flunssiin? Olen myös tänä vuonna kuullut muiltakin, että ovat saaneet hengitystä avaavat lääkkeet yskään. Minulle tämä on ihan uutta, kun en ole ollenkaan alan ihmisiä.Ennen vanhaan kun yskät vaan yskittiin pois ja joskus muinoin käytettiin vielä yskänlääkkeitä. Nyt kai niitä ei enää hirveästi suositella, ainakaan lapsille.

Meilläkään koululaisella ei ole koskaan aiemmin ollut mitään tarvetta astmalääkkeille eikä ikinä kuukausia kestänyttä yskää. Meidän lapselta testattiin mykoplasma. Ei ollut sitä. En usko edellenkään, että oli koronaa, koska sairasti jo loka-joulukuussa eikä ole ollut lähelläkään Kiinaa. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, että onko tavallistakin että joudutaan perusflunssaa hoitamaan astmalääkkeillä? Osaisiko joku alan ihminen kertoa?

Vierailija
91/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nuo madventurasin äijät söi maailmalla joka kolossa vaikka mitä ajattelin että tuleekohan myös tuliaisia, jos syö yleensä noin mitä vaan, yöks..

Vierailija
93/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli yskää ja kuumetta jo 20 vuotta sitten. Varmaankin koronaa.

Niinhän se olikin, koska koronavirus aiheuttaa tavallisen flunssan.

Tämä uusi koronavirus puolestaan aiheuttaa jotain muuta.

Vierailija
94/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista tämä, että moni on tarvinnut astmalääkkeitä parantuakseen yskästä. Onko tämä uusi hoitomuoto, jota on alettu nyt käyttämään flunssiin? Olen myös tänä vuonna kuullut muiltakin, että ovat saaneet hengitystä avaavat lääkkeet yskään. Minulle tämä on ihan uutta, kun en ole ollenkaan alan ihmisiä.Ennen vanhaan kun yskät vaan yskittiin pois ja joskus muinoin käytettiin vielä yskänlääkkeitä. Nyt kai niitä ei enää hirveästi suositella, ainakaan lapsille.

Meilläkään koululaisella ei ole koskaan aiemmin ollut mitään tarvetta astmalääkkeille eikä ikinä kuukausia kestänyttä yskää. Meidän lapselta testattiin mykoplasma. Ei ollut sitä. En usko edellenkään, että oli koronaa, koska sairasti jo loka-joulukuussa eikä ole ollut lähelläkään Kiinaa. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, että onko tavallistakin että joudutaan perusflunssaa hoitamaan astmalääkkeillä? Osaisiko joku alan ihminen kertoa?

Mulla hoidettiin kovaa yskää jo kymmenen vuotta sitten avaavalla astmalääkkeellä ja kävin useampana päivänä terveyskeskuksessa hengittämässä lääkettä maskin kautta. Nykyään herkästi määrätään kovaan yskään avaavaa.

Vierailija
95/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna on kai ollut liikkeellä sitä RS-virusta, joten olisiko osa näistä poikkeuksellisen kovista flunssista ollut mahdollisesti sitä? Koronan laaja leviäminen jo viime vuoden puolella tuntuu epätodennäköiseltä, kun kai se olisi teho-osastoillakin näkynyt ympäri maailmaa, jos tapauksia olisi silloin jo ollut paljon. Silloin oli myös massatapahtumia, joissa olisi ollut helppo levittää tartunta laajalle. Tuskin nämä viime vuonna elämänsä oudoimman flunssan sairastaneet ovat siinä vaiheessa ymmärtäneet mitään totaalieristystä pitää, vaan oireiden lievässä vaiheessa on luultavasti liikuttu ihmisten ilmoilla normaalisti.

Niin, ja kyllä niitä outoja ja rajuja yskiä on ollut ennenkin. Mun miehellä oli hurja yskä 2018 syksyllä, sellainen josta välillä jopa oksensi, mutta ei ollut erityisen kuumeinen tai muuten työkyvytön. Kävi moneen kertaan lääkärissä ja kokeiltiin vähän kaikkea antibiootista astma- ja refluksilääkkeisiin, hinkuyskäverikokeen tulos oli jotenkin vähän rajatapaus eikä selvää vastausta saatu. Mulla oli lievempi versio mutta kauan kesti sekin.

Vierailija
96/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä vähän pistää miettimään. Itselläni oli tammi-helmikuussa yli kuukauden kestävä kova yskä, ilman muita flunssan oireita. Limaa oli keuhkoissa asti mutta tauti oli virusperäinen, antibiootit eivät siihen purreet. Samaan aikaan lapseni oli 2 viikkoa erittäin pahassa taudissa, mikä on epätavallista hänelle (ei sairastele koskaan). Tauti alkoi vatsaoireilla. Sen jälkeen alkoi oudonkuuloinen yskä, kurkkukipu ja aaltoileva kuume joka ei kuitenkaan noussut paljon yli 38. Joka toinen päivä oli kuumetta, joka toinen ei. Hän ei jaksanut kuumeen laskettuakaan kävellä oikein minnekään, sanoi että tuntee kuolevansa. Käytin häntä kahdesti lääkärissä, koska olin niin huolissani hänen heikosta yleisvoinnistaan, mutta labratestien perusteella sekin oli ”vain” virustauti. Lääkäri vielä sanoi minulle että silloin oli paljon tuollaista tautia liikkeellä, oli nähnyt sitä vastaanotolla. Oli mitä oli mutta jos meillä olisi nämä taudit päällä nyt niin meitähän pidettäisiin ilman muuta koronapotilaina.

Vierailija
97/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli taas helmikuussa kummallinen flunssa, olo oli jatkuvasti väsynyt ja lihaksia särki, samoin päätä. Huimasi tosi paljon ja kurkkuunkin sattui, tosin ei noin paljon kuin jotkut kuvailee. Se kesti viikkotolkulla ja ihmettelin, ei ollut kunnolla kipeä muttei tervekään. Mikä huolestutti eniten, oli armoton väsymys, lihaskipu ja hedari. Eipä ole aiemmin tollasta koettu.

Jos oli koronaa, aika vähällä siitä silti moneen vrt selvisi.

Vierailija
98/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinjoo ja kävin siis lääkärissä kun oli pakko ottaa saikkua, joka näki kurkussani viruksen ja sain dg "määrittämätön ylähengitysteiden tulehdus". Koronaa ei testattu tietenkään.

Vierailija
99/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä arvasin tämän. Sairastin nimittäin tammikuussa oudon flunssan. Köhin ja köhin, äänikin meni välillä ja kurkku oli ihan kuin hiekkapaperilla hiottais ja rakennusvillalla kutiteltais, kipu tuntui rintaan asti. Mutta ei tullut lainkaan tavanomaista nuhaa ja räkää. Päätä särki omituisesti kaksi kuukautta putkeen.

Sama.

Sama.

Vierailija
100/173 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammi-helmikuussa alkoi aaltoileva tauti, alilämmöllä, siitä kuumeeksi, melkein viikon 38 astetta, päänsärky, kova yskä, keuhkoja särki kun piti yskiä, kehoa särki. Ei nuhaa tai räkää. Mahaa kivisti (yleensä ei ikinä koske), suolisto oireili. Usean viikon kesti heikotus, jos yritti yskän jo mentyä, vaikka siivoilla, hengästytti niin että piti ottaa tuolinselästä kiinni ja lösähtää istumaan. Ihmettelin tautiani monelle. Labrassa todettiin ”virus”. Kaikki perheessä sairastuivat. Lapset joutuivat olemaan ennätyspitkään pois koulusta. Parantuivat jo, kunnes sairaus uusiutui, meillä aikuisilla sama. Kertoivat että koulussa jo ihan terveinä, jumppatunnin jälkeen! molemmille oli tullut hirveä kuumuus päähän ja kehoon.

Kiinnostaisi näyykö vasta-ainetestissä jotain. Tuollaista tautia tosin oli paljon liikkeellä, kuulin muilta vanhemmilta. Kiinnostaisi myös tietää, onko tammi-helmikuussa jo vanhusten kuolleisuus ”flunssaan” ollut edellisiin vuosiin verrattuna koholla. Tietääkö joku läytyykö tuollaista tilastoa jostain?