Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Korona saattoi alkaa levitä ihmisten keskuudessa jo viime vuoden syyskuun ja joulukuun välisenä aikana.

Vierailija
18.04.2020 |

Suomessakin on siis aivan hyvin voinut olla taudin kantajia jo joulu-/tammikuussa

Kommentit (173)

Vierailija
21/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiina ainakin peruutti jouluksi esiintymään kutsutun orkesterin vierailun äkkiä ja pienellä varoitusajalla. Varmaan olivat ongelman keskellä jo silloin. Hyvä sinänsä, etteivät nuoret altistuneet taudille, vaikka olivatkin pettyneitä, kun joulusuunnitelmat menivät uusiksi ilman mitään selityksiä.

Vierailija
22/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raakaa lepakkoa, nam.

Niin. Nyt ne Wuhanin eläintorin lepakojutut ei pidä enää paikkaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli laumaimmuniteetti voi olla lähempänä kuin on arveltu?

Vierailija
24/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös mies alkoi epäillä, että olisi sairastanut koronan helmikuussa. Oireet täsmäisivät täysin ja myös se, että ns. romahdus tuli siinä vaiheessa kun olo alkoi tuntua jo terveeltä.  Mies oli aika lailla kolme viikkoa kipeä.

Vierailija
25/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli töissä lokakuussa (vai oliko se marraskuussa??) hinkuyskää... Testiä ei otettu, mutta lääkärit sanoivat, että paikkakunnallamme oli aikuisten keskuudessa useita hinkuyskätapauksia...

Vierailija
26/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raakaa lepakkoa, nam.

Mä otan paahdettua koiraa kiitos.

Vierailija
27/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja tyttäreni olimme tammikuussa viikon kuumeessa oksentelua, ripuli, todella kova päänsärky, ja hyvin voimaton olo. Kurkkukipua ja yskää, joka kesti noin kolme viikkoa. Yskä tuntui nousevan keuhkoista asti ja tuli kellertäviä ysköksiä aamuisin.

Päänsäeyn kanssa oli myös silmäsärkyä, että oli pakko pitää silmiä kiinni. Aivan kauhea olo, en ole ennen ollut niin voimaton ja sairas.

No mä ja perheeni sairastimme tuollaisen keväällä 2 tai 3 vuotta sitten. Influenssa tai noro kai.

Vierailija
28/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani oli uuden vuoden Roomassa perheensä kanssa. Matkalta palattuaan perheen vanhemmilla alkoi kuumeilu, yskä ja tolkuton väsymys, jota kesti pari vkoa. Perheen lapset saivat vain pieniä flunssaoireita. Ovat liki varmoja, että se oli korona.

Vierailija
29/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen tunne, että tämän koronan alkuperä saattaa sittenkin olla jokin ihmisen luoma juttu. Tutkijat on jäljillä, sanoisin. Kiinalaiset on nyt hiljaa koska pelkäävät asian paljastuvan.

Vierailija
30/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani oli uuden vuoden Roomassa perheensä kanssa. Matkalta palattuaan perheen vanhemmilla alkoi kuumeilu, yskä ja tolkuton väsymys, jota kesti pari vkoa. Perheen lapset saivat vain pieniä flunssaoireita. Ovat liki varmoja, että se oli korona.

Me oltiin tammikuussa Teneriffalla ja samat oireet meillä kaikilla viidellä. Olisko ollut korona?

Vierailija
31/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös mies alkoi epäillä, että olisi sairastanut koronan helmikuussa. Oireet täsmäisivät täysin ja myös se, että ns. romahdus tuli siinä vaiheessa kun olo alkoi tuntua jo terveeltä.  Mies oli aika lailla kolme viikkoa kipeä.

Lisään vielä että mies on aikoinaan sairastanut myös influenssan sekä jokuseen kertaan keuhkokuumeen ja sanoi jo tuolloin helmikuussa, ettei taatusti ole kumpaakaan kun itse ilmaisin epäilykseni keuhkokuumeesta. Kuulemma ihan erilainen olo (ei osannut asiaa tarkemmin selittää). Lääkäriin ei tietenkään suostunut lähtemään vaikka jo pelkästään kipu keuhkoissa ja hengitysvaikeudet olisivat vaatinut lääkärillä käyntiä. Jääräpää.

Meillä muu perhe oli samaan aikaan kipeä. Muksuilla yskää ja sahaavaa kuumetta, minulla ihan jäätävä yskä, pientä kuumeilua sekä päänsärkyä jota minulla ei ole ikinä ollut flunssassa.

Vierailija
32/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastin helmikuun puolivälissä, olin viikon poissa töistä vaikka en ole kymmeneen vuoteen ollut sairaslomalla! Kuume pomppi viisi päivää 37 ja 40,5 asteen väliä, vuorotellen tärisin ja hikoilin kuin sika. Olin niin väsynyt että kävin suihkussa istuen, enkä jaksanut edes levittää pyykkejä. Aamutoimia tehdessä en jaksanut viedä teepannua takaisin keittiöön, vaan väsähdin olkkarin sohvalle ja nukuin 5 tuntia lisää. Yskä jatkui jonkun kolme viikkoa kuumeen laskettua.

Luulin että tuo oli influenssa, mutta olisi voinut olla koronakin. Tulin sairaaksi 2 viikkoa lentoreissun jälkeen (molemmilla kentillä Kiinalaisia) ja kuljin päivittäiset työmatkat junalla. Olisi kiva tietää sairastinko jo koronan, vai eristäydynkö nyt turhaan.

Vierailija
33/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä arvasin tämän. Sairastin nimittäin tammikuussa oudon flunssan. Köhin ja köhin, äänikin meni välillä ja kurkku oli ihan kuin hiekkapaperilla hiottais ja rakennusvillalla kutiteltais, kipu tuntui rintaan asti. Mutta ei tullut lainkaan tavanomaista nuhaa ja räkää. Päätä särki omituisesti kaksi kuukautta putkeen.

Minulla oli tammikuussa samantyyppisiä oireita, mutta lievempänä. Oireilua kesti muutaman päivän. Ennen oireiden alkamista olin majoittunut samassa hotellissa kiinalaisen turistiryhmän kanssa. Söimme samassa aamiasbuffetissa ja käytimme samaan hissiä.

Vaikka oireilu meni nopeasti ohi, niin edelleen tulee aina välillä kurkku kipeäksi. Tuntuu kuin olisi hiekkaa kurkussa. Välillä tulee sellainen tunne kuin olisi lasivillapölyä keuhkoissa ja hengittäminen sattuu. Ja toisinaan tulee ilman mitään syytä outoja vatsaoireita.

Nämä oireet kestävät vain joitakin tunteja ja menevät itsestään ohi. Sitä oireilua tulee suurinpiirtein kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa.

Tuntuu kuin en olisi kokonaan parantunut siitä tammikuun taudista vaikka keskimäärin olenkin hyvässä kunnossa ja oireeton enkä tunne itseäni sairaaksi niitä muutamia oirehetkiä lukuunottamatta.

Kaupassa käydessäni käytän itse tekemääni kangasmaskia, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Vierailija
34/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli marraskuun/joulukuun vaihteessa, elämäni hirvein tauti. 2 viikkoa, maailman kamalin limainen nuha, keuhkot täynnä sitkeätä limaa. Öisin en voinut nukkua, kun keuhkot rohisivat. Kävelin ympäri kämppääni, yritin saada limaa pois .Kuukauden räin limaa pois.

Vierailija
35/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinne ehkä tiesi sen jo viime vuonna, kun suunnitteli Marinin pestin.

Vierailija
36/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin marras-joulukuun vaihteessa Kiinassa työmatkalla. Muutama päivä sieltä tulon jälkeen alkoi kurkkukipu ja kauhea yskä. Viikon päästä oireilun alusta nousi sahaava kuume, yskä paheni ja keuhkoja poltti. Kuume ei ollut missään vaiheessa yli 38 mutta olo oli aivan kamala. Viikon kuumeilun jälkeen alkoi helpottaa mutta siitä vielä viikon kesti yskiminen. Keuhkoni tuntuivat normaalilta vasta pari kuukautta sairastamisen jälkeen. Mies ja lapset saivat saman taudin lievempänä ja sairastivat koko joululoman. Olen 100% varma että se oli korona. Jos silloin miehen kanssa puhuttiin että ihan todella erikoinen tauti. Ei ollut lainkaan normi influenssa.

Vierailija
37/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sairasti pienen flunssan ja sai järkyttävän 9 viikkoa kestävän yskän. Täällä naurettiin mutta epäilen nyt vahvasti koronaa.

Mies oli aivan harmaa ja meinasi tukehtua yskäänsä monet kerrat.

Vierailija
38/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä arvasin tämän. Sairastin nimittäin tammikuussa oudon flunssan. Köhin ja köhin, äänikin meni välillä ja kurkku oli ihan kuin hiekkapaperilla hiottais ja rakennusvillalla kutiteltais, kipu tuntui rintaan asti. Mutta ei tullut lainkaan tavanomaista nuhaa ja räkää. Päätä särki omituisesti kaksi kuukautta putkeen.

Sama.

Loppuvuodesta ja vuodenvaihteessa oli liikkeellä hirveää yskää aiheuttava pöpö. Yskin marraskuun lopusta loppiaiseen. Välissä oli 1 tai 2 viikon terve jakso. En usko, että oli korona, mutta vitumainen tauti oli.

Mulla oli myös se joulupäivästä loppiaiseen. 

Vierailija
39/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain tammikuussa ihmeflunssan Teneriffalta ja vieläkin on yskä. Mutta päösin koronatestiin ja tuli nega.

Nyt vasta-sinetesteihin pääsee jo kuka vain yksityiselle, joten kaikkien tässä ketjussa kannattaisi käydä mielenkiinnosta! Mutta pitää muistaa, että se antaa paljon vääriä positiivisia tuloksia. Meinasn itsekin mennä. Ajatella, jos saisi tietää, että olisi jo sen sairastanut! Ei tarvitsisi elää enää pelossa.

Vierailija
40/173 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 3 flunssaa talvella. Oisko mahdollista että korona tuli jo podettua?