Iltalehti: Kuolonkolari ilman kuljettajaa - Parkkeerattu sähköauto alkoi kiihdymään itsestään täysillä seinään ja syy on täysi mysteeri.
Norjassa tapahtui syyskuussa 2024 hämmentävä kuolonkolari, jossa 63-vuotias mies kuoli auton kiihdyttyä hallitsemattomasti parkkihallissa ja murskautuessa seinän läpi alas. Mies ei edes ehtinyt kuljettajan paikalle, vaan istui vielä matkustajan puolella. Auto oli Volvo XC40 -sähköauto, ja viranomaiset poissulkivat teknisen vian. Datasta kävi ilmi, että kaasua painettiin täydellä voimalla kolme sekuntia, mutta tutkijat eivät löydä todisteita, että kukaan olisi fyysisesti painanut poljinta. Mysteeri vain syveni, kun asiantuntijat eivät pystyneet toistamaan tapahtumaa testiautolla.
Tässä vaiheessa on oikeutettua kysyä: kuinka moni sähköauto todella on täysin hallinnassa? Jos autot lähtevät liikkeelle ilman kuljettajaa, ilman teknistä vikaa, ilman syytä - niin kuka tässä enää ajaa? Sähköautojen puolestapuhujat puhuvat turvallisuudesta ja tekniikan ylivertaisuudesta, mutta todellisuus on tämä: yksi mies kuoli autoon, jota kukaan ei ohjannut. Ja suurin osa kansasta istuu nyt tyytyväisinä näiden samojen ohjelmoitujen metallilaatikoiden sisällä, uskoen ettei heille koskaan käy samalla tavalla.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2b8c3679-46ff-44e6-a601-80b83eca…
Kommentit (21)
M urha? Tietokoneistetun autonhan pystyy todennäköisesti hakkeroimaan kuin minkä tahansa tietokoneen.
Pikkubugi softassa, sattuuhan näitä. Eivät ole uudet polttiksetkaan näille immuuneja, mutta kiihtyvyys ei ole samaa luokkaa. Vähän kauhunsekaisia tunnelmia aiheuttaa nykyiset autopilotprojektit, kun tiedostaa kuinka surkealla tasolla ohjelmistotestaus on. Jossain ilmaisussa nuo toimivat kun liikennetiheys on promille murto-osa maantieliikenteestä.
No onhan noita polttis automaattejakin käynnistynyt itsekseen oikosulun vuoksi ja jyräyttänyt päin seinää tai muualle
Vierailija kirjoitti:
No onhan noita polttis automaattejakin käynnistynyt itsekseen oikosulun vuoksi ja jyräyttänyt päin seinää tai muualle
Ei lasketa, essonpaarin ukoilla on säkällä sellaiseen varaa.
Vierailija kirjoitti:
No onhan noita polttis automaattejakin käynnistynyt itsekseen oikosulun vuoksi ja jyräyttänyt päin seinää tai muualle
Tottakai samat riskit, jos polttikseen on koodattu autopilot- ja pysäköintiominaisuuksia.
Kuulostaa liian vaaralliselta. Miesparka.
Näillä on hyvä tappaa epämiellyttäviä ihmisiä vieraissa maissa. Tätä varten niihin on tehty takaportit. Nyt vain taisi jäädä portti Auki.
Vierailija kirjoitti:
No onhan noita polttis automaattejakin käynnistynyt itsekseen oikosulun vuoksi ja jyräyttänyt päin seinää tai muualle
Jos ne pysäköidään niin kuin pitää eli P ja käsijarru, niin ei liiku mihinkään. Oikosulku startissa on eri järjestelmässä.
Bensa-autoissa kaasu voi ns. hirttää kiinni. Tulee sellainen Final destination-kyyti
Vierailija kirjoitti:
Bensa-autoissa kaasu voi ns. hirttää kiinni. Tulee sellainen Final destination-kyyti
Niissä voi painaa kytkintä ja vaihtaa vapaalle ja painaa jarrua. Automaatilla lähes samat toimenpiteet. Sähköautossa kaikki toiminnot kulkee johtojen ja tietokoneiden kautta jolloin sinun käskysi voidaan ohittaa.
Sähköautot kehitettiin, jotta markkina, suurpääoma ja viranomaiset voisi hallita ja kontrolloida ihmistä. Tulevaisuudessa sähköautot hallitsevat ihmistä autonomisesti.
Syy on täysi mysteeri? Koskaan oikosulusta kuultu? Polttomoottoriautotkin ovat käynnistyneet oikosulun seurauksena itsestään ja lähteneet liikeellekkin. Uutiset vuodelta 2009 ja 2010. Ei tosin sanota noiden autojen käyttövoimatyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Niitähän palaakin koko ajan.
Tässä ei nyt ole kyse siitä. Vaan että se itsestään alkoi ajamaan täysillä päin seinää.
Volvo EV goes mad, KILLS driver|MGUY Australia
Norjan Sandvikassa tapahtui viime vuoden syyskuussa järkyttävä kuolonkolari, jossa Volvo XC40 Recharge -sähköauto syöksyi itsestään parkkihallin neljännestä kerroksesta alas, murskaten tiiliseinän ja aiheuttaen kuljettajan kuoleman .
Keskeiset havainnot tutkinnasta:
Autossa ei havaittu teknisiä vikoja: Volvo oli mukana massakutsussa vuonna 2022, jossa yli 5000 XC40-mallia tarkastettiin automaattisesta kiihdyttämisestä kärsineenä. Onnettomuusauto oli tarkastettu, eikä ongelmia löytynyt .
Kuljettaja ei ollut oikealla istuimella: Kuljettajan istuimella ei ollut painoa, eikä sen turvatyyny laukaissut. Sen sijaan kuljettajan poljin oli dataan perustuvan tulkinnan mukaan painettuna pohjaan vaikka kuljettaja istui matkustajan puolella .
Avoimia kysymyksiä: Poliisi huomautti, ettei kaasupolkimen aktivoinnista ole videodataa; on mahdollista, että auto on tulkinnut virheellisesti signaalin. Asiantuntija Simen Huse totesi, ettei data sinänsä selitä, miksi poljin aktivoitui eikä syytä ole saatu toistettua testissä .
Muita samankaltaisia tapauksia: Tutkijat viittaavat ainakin kahteen muuhun satunnaiseen kiihdytykseen liittyvään tapaukseen Norjassa, mutta kyseiset autot eivät olleet mukana recall-kutsussa .
Yhteenveto
Tapauksen taustat ovat edelleen hämärän peitossa. Viranomaiset eivät ole löytäneet ilmeistä vikaa, mutta auto ajoi itsekseen ilman kuljettajaa istumassa ajopaikalla. Tämä herättää vakavia kysymyksiä sähköautojen automatisoidun liikkeen hallinnasta ja turvallisuudesta.
Jos olet sähköauton tai automaattijärjestelmää hyödyntävän auton kuljettaja, tämän onnettomuuden valossa on aiheellista kysyä: Kuinka paljon voi luottaa siihen, että tekniikka toimii moitteettomasti juuri silloin kun tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Syy on täysi mysteeri? Koskaan oikosulusta kuultu? Polttomoottoriautotkin ovat käynnistyneet oikosulun seurauksena itsestään ja lähteneet liikeellekkin. Uutiset vuodelta 2009 ja 2010. Ei tosin sanota noiden autojen käyttövoimatyyppiä.
Siitä nyt varmaan löytyisi merkkejä. Eikös sulake aina mene noissa tapauksissa?
Vierailija kirjoitti:
Pikkubugi softassa, sattuuhan näitä. Eivät ole uudet polttiksetkaan näille immuuneja, mutta kiihtyvyys ei ole samaa luokkaa. Vähän kauhunsekaisia tunnelmia aiheuttaa nykyiset autopilotprojektit, kun tiedostaa kuinka surkealla tasolla ohjelmistotestaus on. Jossain ilmaisussa nuo toimivat kun liikennetiheys on promille murto-osa maantieliikenteestä.
Ja jokainen työssään tietokonetta käyttävä tietää, kuinka usein niihin tulee virheita, jolloin kone ei toimi ollenkaan, tai toimii vain osittain.
Kummitus.