Mies ei suostu maksamaan vuokraa
Minulla on oma asunto ja olen alkanut tapailemaan miehen kanssa vakavasti. Olemme puhunut yhteen muutosta. Nyt ongelmana on että mies sanoi että jos hän asuisi kanssani hän ei suostuisi maksamaan vuokraa minulle koska kerryttäisi silloin minun omaisuutta. Mitä mieltä olette tästä?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Pistäkää sun kämppä vuokralle ja muutat miehen asuntoon mistä maksat puolet vuokrasta.
Miksi hänen pitäisi maksaa, kun asunto on miehen nimissä ;)
Moniko nainen maksaa miehelleen vuokraa? Kyllä se on ihan eripaikka kuin lompakko, millä se asumisoikeus lunastetaan.
Me kun perustettiin uusperhe (molemmilla omia lapsia, ei yhteisiä), ja minulla oli velaton omistusasunto ja miehellä ei.
Me teimme niin, että minä pistin oman asunnon vuokralle ja me muutimme vuokralle. Minä sain maksettua oman puolen vuokrastani saamillani vuokratuloilla, ja mies sitten maksoi puolet.
Tämä oli ainakin reilua kaikille osapuolille.
Parin vuoden päästä ostimme yhteisen asunnon. Minun vanha asuntoni on edelleen vuokralla. Sen tulot sijoitamme yhteisiin osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vielä sanoa että miehen tulot ovat isommat kuin minulla mutta mies ei ole vakituisessa työssä.
Ap
Onkohan näin oikeasti.
Tulee mieleen oma exäni. Seurusteluaikana kehui aina isoilla tuloillaan. Hänellä oli provisiotyö. Kun muutimme yhteen, olikin yhtäkkiä "huonot ajat" töissä, eikö yhtään tuöoja. Minä elätin häntä koko suhteemme ajan. Ajattelin aluksi, että onpa huono tuuri, kun ne tulot romahtivat juuri silloin, kun muutimme yhteen ja odotin koko ajan normaaleja aikoja. Kunnes lopulta tajusin, että se alku olikin ollut ihan puutaheinää ja mies oli oikeasti siipeilijä. Hänellä oli kalliit merkkkvaatteet ja hieno auto ja kallis harrastus jne, esitti hyvin uskottavasti hyvätuloistaja ulkopuoliset eivät varmaan koskaan tajunneet, ettei ollutkaan.
Haluamme lapsia, siksi olisi helpointa asua yhdessä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Haluamme lapsia, siksi olisi helpointa asua yhdessä.
AP
Oletteko keskustelleet tulevaisuuden talousasioista?
- jos teille tulee vauva niin miten maksatte talouden kulut sitten? Erityisesti onko tarkoitus että toinen jäisi hoitamaan lasta (lapsia) kotiin kodinhoidontulolla.
- miten asutaan tulevaisuudessa ja miten se kustannetaan. Onko miehellä esim olettamus että sinun asunto myydään ja siitä saaduilla varoilla ostetaan uusi puoliksi yhteisellä lainalla (tällöin puolet nykyisen asunnon omistuksestasi siirtyisi samalla miehelle.
- miten kototyöt jakuatuvat nyt?
- pyydä miestä kuvailemaan millaista olettaisi elämänsä olevan 5 vuoden kuluttua. Kuuntele tarkoin ja mieti vastaako se sitä mitä sinä haluat /oletat elämän olevan. Jos mies keskittyy kuvailemaan punttisalikäyntejään ym harrastuksiaan vastauksessa voit epäillä että saat jatkossa hoitaa pääosin yksin yhteiset lapset. Haluatko sitä?
Mielestäni voisitte laskea yhdessä asumisen montaa eri kautta. Eli laskekaa paljonko kummallakin menee juuri nyt asumiskuluihin. Laskekaa minkä verran yhteiset asumiskulut olisivat jos muutatte yhteen. Sitten voit kysyä mieheltä ehdotusta minkäverran hänen olisi omasta mielestään kohtuullista maksaa asumisestanne jos asutte yhdessä. Jos mies on sitä mieltä että kaikki taloudellinen hyöty yhteenmuutosta pelkästään hänelle miettisin haluanko jatkaa hänen kanssaan. Tai haluanko ainakaan asua yhdessä (ja erikseen asumisessa ei järkeä jos haluaa lapsia)
Nyt kysyin mieheltä uudelleen ja selvisi, että hän suostuisi maksamaan puolet vastikkeesta, ruokakuluja, vedestä ja sähköstä. Jos tehdään näin, eihän mielellä ole myöhemmin oikeutta vaatia osaa asunnosta itselleen, jos tulisikin ero?
Ap
En minäkään maksaisi puolisolleni vuokraa, sen sijaan maksan puolet asumiskuluista (+ puolet ruokakuluista ja yhteisen auton kuluista). Ei se hänen omaisuuttaan kartuta yhtään sen enempää kuin omaanikaan: molemmilla säästyy nyt rahaa verrattuna siihen, jos asuisimme erillään. Hän käyttää säästyneen rahan mihin haluaa kuten minäkin omani.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kysyin mieheltä uudelleen ja selvisi, että hän suostuisi maksamaan puolet vastikkeesta, ruokakuluja, vedestä ja sähköstä. Jos tehdään näin, eihän mielellä ole myöhemmin oikeutta vaatia osaa asunnosta itselleen, jos tulisikin ero?
Ap
Ei tietenkään.
Aina voi vaatia, mutta mitään ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo on tosi hyvällä ja järkevällä pohjalla oleva suhde. Puhut miehen kanssa ja tulet välillä kysymään neuvoja anonyymilta keskustelupalstalta. Olette todella kypsiä aikuisia ja sen huomaa, että pohditte syvällisesti yhteistä tulevaisuutta ja olette valmiita perustamaan perheen ja hankkimaan lapsia <3
Avioehto kannattaa tehdä jos naimisiin menette. Nykyään 7 vuoden jälkeen myös avopuolisolle syntyy oikeus jonkinlaiseen ositukseen erossa.
Vastike, vesi, sähkö ja ruokakulut puoliksi. Mitään muuta en maksaisi koska jos asunto on sinun niin silloinhan sinä maksat sen itse laina osuuden. Eri sitten jos haluatte laittaa asunnon oikeasti molempien nimiin ja molempien yhteisomistukseen, mutta siitä saa kyllä aika sopan aikaan. (Jos edes mahdollista?)
Ap, kyllä ukkos pitää jotenkin asumistaan maksaa. Tai vaihtoehtoisesti esim maksaa ruoat ja auto.
Aika paljon riippuu siitä, millaiset tulot teillä molemmilla on. Jos toinen teistä tienaa kaksinkertaisesti kuin toinen, niin silloin pitää enemmän tienaavan maksaa menosta isompi osuus. Kotityöt toki sitten tasan.
Itse asun tällä hetkellä erään ihmisen luona täysin ilmaiseksi, sukulainen kyseessä. Ihan mahtavaa. Jos mulla olis omistusasunto, kumppanini saisi asua siinä ilmaiseksi. Paitsi, jos hän julistaisi, ettei halua kasvattaa varallisuuttani, ja jatkaisi jonkun tuntemattoman vuokranantajan varallisuuden kasvatusta. Silloin hän ei olisi se oikea minulle.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kyllä ukkos pitää jotenkin asumistaan maksaa. Tai vaihtoehtoisesti esim maksaa ruoat ja auto.
Aika paljon riippuu siitä, millaiset tulot teillä molemmilla on. Jos toinen teistä tienaa kaksinkertaisesti kuin toinen, niin silloin pitää enemmän tienaavan maksaa menosta isompi osuus. Kotityöt toki sitten tasan.
Itse kyllä naisena teen kaikki kotityöt, koska en häpeä sukupuoltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä naisena teen kaikki kotityöt, koska en häpeä sukupuoltani.
0/5
Äläpä lokkia elätä!
Jos haluatte pitää miestä k*rvän takia, päättäkää koska, miten ja missä. Tsiisus sentään, modernin naisen ei tarvi sietää mitä tahansa.
En suostuisi minäkään koska mies on oikeassa.
Asunto täytyy olla kummankin nimissä ja sitä maksetaan yhdessä.
Ero kun tulee niin kummallakin on sitten omaisuutta.
Eli en suostuisi muuttamaan asuntoosi sitten ollenkaan.
Mielummin maksaisin vuokraa ja asuisin omassa kämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä.provo on jo loppuun kulutettu ennenkuin alkoikaan.
Miksi kierrättää aina samoja.
Maksoin 250 euron vastikkeen sekä puolet juoksevista kuluista. Lisäksi otin lainaa sijoitusasuntoon. Miehen asunto oli niin kallis, ettei mitään mahiksia ostaa puolet siitä. Erotessamme muutin tähän sijoituskaksioon ja olen oikein tyytyväinen täällä nyt.