Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei suostu maksamaan vuokraa

Vierailija
18.04.2020 |

Minulla on oma asunto ja olen alkanut tapailemaan miehen kanssa vakavasti. Olemme puhunut yhteen muutosta. Nyt ongelmana on että mies sanoi että jos hän asuisi kanssani hän ei suostuisi maksamaan vuokraa minulle koska kerryttäisi silloin minun omaisuutta. Mitä mieltä olette tästä?

Kommentit (219)

Vierailija
201/219 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teistä valtaosan kannattaa varmasti pidättäytyä parisuhteesta. Meneehän teidän asunnosta lattiat ja seinät pilalle, liekö tuo inhottava olio jonka kanssa jakaa vuoteen vielä kuluttaa teidän lautasistakin pinnat rikki.

Enpä ihmettele että erot ovat tätä päivää. Ollaanko me ihmiskuntana näin itsekeskeisiä.

Kyllä parisuhde ja yhdessä oleminen on yhteinen projekti jossa molemmat ajattelee toistensa etua. Toki jos eroamista pitää todennäköisenä jo alussakin, niin sitten kannattaa vaikka ottaa kuvia kämpästä ennen ja jälkeen tuon hirmuolion asumista, jos vaikka lattian kulumisesta voisi jälkikäteen pyytää korvausta. Huoh.

Sinulta vaan unohtuu se että se pintojen kuluttaja se vasta itsekäs onkin kun haluaa loisia toisen varoilla. Kaikillehan olisi mukavinta kun kukaan ei yrittäisi siipeillä.

Vierailija
202/219 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun asuin eksäni omistamassa asunnossa niin maksoin puolet yhtiövastikkeesta, sähköstä ja yhden vesimaksun ja se oli molemmille aivan ok.

Sulle ei tullut yhtään mieleen kuinka paljon hyödyt hänestä taloudellisesti? Ei omatunto kolkuttanut yhtään?

Ei, koska se oli yhdessä sovittu asia. Hän ei olisi alunperin halunnut että maksan yhtään mitään, mutta itse halusin maksaa oman osuuteni. Mikä tässä sinun persereikääsi kutittaa?

Taitaa vähä omatunto kolkuttaa, kun noin kärkkäästi vastaat takaisin :)

Miksi minulla pitäisi olla huono omatunto? En ymmärrä logiikkaasi. Sen takia että maksoin asumisestani miehelleni vaikka hän ei halunnutkaan. Hmm, jännä logiikka sinulla, mutta ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/219 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun asuin eksäni omistamassa asunnossa niin maksoin puolet yhtiövastikkeesta, sähköstä ja yhden vesimaksun ja se oli molemmille aivan ok.

Sulle ei tullut yhtään mieleen kuinka paljon hyödyt hänestä taloudellisesti? Ei omatunto kolkuttanut yhtään?

Ei, koska se oli yhdessä sovittu asia. Hän ei olisi alunperin halunnut että maksan yhtään mitään, mutta itse halusin maksaa oman osuuteni. Mikä tässä sinun persereikääsi kutittaa?

Miksi minulla pitäisi olla huono omatunto? En ymmärrä logiikkaasi. Sen takia että maksoin asumisestani miehelleni vaikka hän ei halunnutkaan. Hmm, jännä logiikka sinulla, mutta ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu. :)

Olen eri, mutta minä maksoin vaikka mies halunnut, mutta ajattelin se olisi oikeudenmukaisempaa enkä halunnut hyötyä toisesta. Tosin mulla on erittäin hyvät tulot ja se vaikutti kyllä asiaan. Olisin kyllä pienimmilläkin tuloilla maksanut enemmän kuin puolet yhteisistä kuluista ihan periaatteesta. Sinä vaikutat olevan ihan normituloinen, joten ei pitäisi olla mitään rahaongelmia, ja toiset maksavat noilla tuloilla ihan kunnon vuokrat. Silti en minäkään ymmärrä hieman terävää vastaustasi aivan kuin olisit puolustuskannalla?

Vierailija
204/219 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat käytännössä ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu tässä aiheessa?

Vierailija
205/219 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa jotenkin harmittaa, että olet miehestä taloudellisesti riippuvainen? 

Vierailija
206/219 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa hän maksaisi vastikkeen + sähkön.

Silti asuminen on hänelle puoli-ilmaista. Ei täällä kukaan missään ilmaiseksi asu.

Vierailija
207/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ap suostu! Miksi sä ottaisit miehen puhtaasti loiseksi? Sinä kituuttaisit kuten tähänkin asti laittamalla ison osan tuloistasi lainanlyhennyksiin ja vastikkeisiin. Mies asuisi ilmaiseksi ja laittaisi rahansa säästöön, tai kartuttaisi omaisuuttaan sijoittamalla osakkeisiin! Sitten kun on tarpeeksi ”tienannut” voi vaan häipyä. Sun tilanne taas olisi täysin sama oli sitä miestä tai ei.

Eihän ap:n tilanne ole täysin sama. Osallistuuhan mies yhtiövastikkeen ja laskujen maksuun. Eli ap säästää satasia kuukaudessa. Ja voi laittaa sen rahan osakkeisiin.

Ap on maksanut koko hoitovastikkeen tähänkin saakka yksin ilman puolitusta sekä netin, sähkön ja veden.

Ap

Vierailija
208/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on sun kämppä,ekkö nää vaan tajua

Vierailija
209/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avausviestissä ei mainita miehen nykyisestä asumismuodosta mitään. Hänellähän voi olla omistusasunto myös.

Siinä tapauksessa se epäreiluus vuokran maksamattomuudesta konkretisoituu erityisen räikeästi:

Mies voi asua pikkurahoilla AP:n kämpässä ja samaan aikaan saa mukavasti vuokratuloja omasta kämpästään.

Mies asuu omistamassaan asunnossa. Kuvittelin tehneeni tämän selväksi?

Ap

Vierailija
210/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisesta on lähtökohtaisesti jotain maksettava. Jos se mies asuu nyt vuokralla, kerryttää hän jonkun toisen omaisuutta. Omistusasunnossakaan ei kerrytetä pelkkää omaa omaisuutta vaan maksetaan pankille korkoja ja taloyhtiön kuluja vastikkeessa.

Esimerkki omasta asunnostani pyöristetyillä hinnoilla (en ota mukaan vakuutusta, sähköä ym, ne mielestäni menisi automaattisesti puoliksi). Maksan lyhennystä 500 euroa kuussa. Vastiketta 500 euroa kuussa. Vuokrattuna tämän vuokra olisi ehkä 1500 euroa kuussa. Jos joku mies tähän nyt pyrkisi asumaan 250 eurolla kuussa, se olisi naurettavan vähän asumiskulua Helsingissä ja suoranaista hyväksikäyttöä. Koska jos tämän vuokraisi yhdessä, molempien asumiskulu olisi 750 euroa. Mielestäni siis reilu kauppa olisi että mies maksaisi 500 euroa (eli vastikkeen), minä lainan 500 euroa, jolloin molemmat voittaisivat. Mutta aina on niitä, jotka sitkeästi ovat sitä mieltä että toisten omaisuutta en kartuta, ja usein he sitten mielummin kartuttavat sitä täysin ulkopuolisen tahon (sijoittaja, tai kiinteistöfirma) omaisuutta.

Vierailija
211/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistäkää sun kämppä vuokralle ja muutat miehen asuntoon mistä maksat puolet vuokrasta.

Ei, vaan molemmat laittavat oman nykyisen järjestelynsä (oli sitten vuokrakämppä tai omistusasunto) jäihin, hankkivat uuden yhteisen vuokrakämpän ja muuttavat siihen. Molemmat joutuvat maksamaan muuttokuluja ja näkemään vaivaa, ja suunnittelemaan yhdessä sen yhteisen kämpän sisustuksen tyhjästä. 

Ei ehkä helpointa, mutta reiluinta, eikä tule myöhemin riidellessä tarvetta nillittää, että "kun tää on mun kämppä ja sä oot sellanen ja tällanen, ja täällä mun luona asiat tehdään niin kuin mä sanon ja mihin mä olen tottunut". Alun vaivannäkö muuttoineen jne. säästää monelta harmilta yhteiselon aikana. 

Vierailija
212/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrität jo tuoda esiin asetelmaaitsesi ja "miehen2 välillä?

sama kun en ota asuntoon vaikka taka-aasialaista edes siivoamaan tahi käräyttämään tekeleitään keittiössä? vaikka kuinka kyselee päästätetäänkö sisään.

häiriintyneellä naikkosella (ja pennulla) on häirintäkeinot vähissä.

Vierailija
213/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle se on moro kiitos ja näkemiin.

Vierailija
214/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vastikkeesta, sähköistä, sapuskoista yms puolet ei tietysti kerrytä sun omaisuutta. Nehän hän luonnollisesti kuitenkin haluaa osaltaan hoitaa?

Vierailija
215/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kysyin mieheltä uudelleen ja selvisi, että hän suostuisi maksamaan puolet vastikkeesta, ruokakuluja, vedestä ja sähköstä. Jos tehdään näin, eihän mielellä ole myöhemmin oikeutta vaatia osaa asunnosta itselleen, jos tulisikin ero?

Ap

Millä tavalla mies osallistuu tuleviin taloyhtiön ja asunnon remontteihin? Mielestäni tuo puolikas hoitovastike on liian pieni kompensaatio asunnon omistajalle, sillä kiinteistöstä koituu valtavia maksuja aina välillä remonttikustannusten muodossa ja kuitenkin se toinenkin hyötyy niistä ehjistä seinistä ja ikkunoista, eikä hän voisi noista kuluista luistaa vaikka itse omistaisi kiinteistön.

Asunto kuuluu sille jonka nimi on paperissa jos ette ole naimisissa. Jos asutte yhdessä pitkään ja on selvää, että mies on jotenkin todella paljon auttanut sinua omaisuuden kerryttämisessä, niin silloin hän voi käsittäkseni hakea kompensaatiota. Eli maksa itse omat lainanlyhennyksesi.

Vierailija
216/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te jaksatte ruokkia vuoden vanhaa trolliketjua?

Vierailija
217/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä se lähtee.... kohta on omat ruokahyllyt jääkaapis.

Ehdottomasti miehen kannattaa lokkeilla.

Vierailija
218/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse jo!

Asuin omistusasunnossani jo kun tapasin mieheni. Muutimme vielä nopeasti yhteen kun hänellä tuli asunnon vaihto eteen ja jotenkin siinä vaaleenpunaisessa kuplassa päädyimme siihen sitten et hän muuttaa luokseni, väliaikaisesti. Asunto on pieni kantakaupungin luukku ettei ollut ikinä tarkoitus siihen jäädä pitkäksi aikaan. Mitään menoja ei suostunut maksamaan, kun se on vaan väliaikainen juttu ja minun asunto. Kolmen vuoden jälkeen ilmoitin et nyt laitan asunnon vuokralle ja me muutamme vuokralle yhdessä johonkin kivaan asuntoon joka sopii meille. No hän ei enää minua tarvinnut ja erosi sitten ..

Vierailija
219/219 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on kämppis, kuuluu hänen maksaa vuokraa.

Jos kyseessäon parisuhde, niin riittää, että mies maksaa puolet vastikkeesta ja puolet sähköstä, vedestä ja kotivakuutuksesta.

Ei sentään nyt ihan noinkaan. Siihen asuntoon on sentään sitoutunut melkoinen pääoma, jonka tuoton toinen menettää. Reilua olisi että mies maksaa puolet asumiskuluista + 0,2% asunnon arvosta kuukausittain toiselle menetetyn pääoman tuotosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan