Ylilääkäri Asko Järvinen sanoo että koulujen sulkemisesta ei ole ollut paljon hyötyä
Koulujen sulkeminen on ollut ehkä vähiten tehokas keino koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi sanoi HUS:n infektiosairauksien ylilääkäri Asko Järvinen tänään Ylen Ykkösaamussa.
Eli lapset on laitettu kärsimään yksinäisyyttä ja kaipaamaan kavereitaan koteihin ihan turhaan.
Puhumattakaan niistä lapsista, joiden kotona on päihde- ja/tai mielenterveysongelmia.
Kommentit (396)
Koulun yksi tärkeimpiä tehtäviä on sosiaalisten taitojen, kuten ryhmässä toimimisen opettaminen.
Käytöksestä annetaan arvosana aivan kuten äikästä ja matikastakin.
Lasten tartuttavuus on ylilääkärin mukaan mielenkiintoinen kysymys.
"Todennäköisesti virusmäärät ovat pienempiä lapsilla", Järvinen sanoi. Siihen viittaa hänen mukaansa esimerkiksi Suomessa tapahtuneet koulualtistukset, joista ei juurikaan syntynyt jatkotartuntoja.
Järvisen mukaan koulujen sulkemisella ei siis välttämättä ole suurtakaan merkitystä epidemian leviämisen hidastamisessa.
"Itse uskon että se on ensimmäisiä keinoja, joita voisi höllentää."
hs.fi
(Lasten puolustusjärjestelmä on nopeampi ja ärhäkämpi siinä missä se vanhemmiten laiskistuu. Paukut on ikään kuin lopussa, luonto on näin tarkoittanut.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä helvetistä hän sen tietää, millainen tilanne olisi nyt ilman rajoituksia ja koulujen sulkemista?
Missä vaihtoehtotodellisuudessa minä nykyään elän? Ovatko ihmiset idiootteja vai olenko minä tietämättäni se idiootti enkä vain tajua sitä? Miksi kaikki on niin järjenvastaista nyt tällä hetkellä?
No katso Ruotsia ja jaa se luku suunnilleen puoleen, koska Suomessa on suunnilleen puolet vähemmän ihmisiä. Kyllä, sinä olet se idiootti.
Ei nyt ihan noinkaan. Ruotsissa on raportoitu kaikki vanhusten hoitokodeissa tapahtuneet kuolemat toisin kuin suomessa. Lisäksi epidemia on Ruotsissa 1-2 viikkoa edellä (oli jo ennen Suomen rajoituksia).
Eli oikea vertailu olis Ruotsin kuolleiden määrä 1,5 viikkoa sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteena oli se etteivät lapset sairasta taudin vakavaa muotoa.
Mutta eivätkö he toimisi silti viruksen kantajina perheenjäsenilleen ja nämä edelleen omille sidosryhmilleen?
Asko Järvinen ei tainnut kuitenkaan ehdottaa riskiryhmien altistumista koronalle. Terveet lapset eivät ole riskiryhmä, eikä ole suurin osa heidän vanhemmistaankaan. Isovanhemmat sitten pitäisi pitää eristyksissä edelleen.
Mutta kertokaa nyt te kaiken avaamista puoltavat, miten työssä käyvä riskiryhmäläinen voi suojautua, jos mitään rajoitteita tai suosituksia ei viranomaistahoilta ole? Ilmoitanko vaan töihin, että olen nyt vuoden saikkarilla? Onko vaihtoehdot nyt sitten työttömyys tai kuolema? Ja jos riskiryhmään kuuluvat sydän-ja verisuonisairaat, astmaatikot (joka itsekin olen) ja muut syöpäpoitilaat, ihmiset joilla on immuunipuolustus alentunut, tupakoijat ja ihmiset joiden bmi on 30+, niin meitä työssäkäyviä riskirymäläisiä on Suomessa PALJON.
Miten pitkään luulet yhteiskunnan kestävän sukutilaa? Nyt jo ihmisiä Suomessa menehtynyt muihin sairauksiin koronakaranteenin vuoksi. Kaikki hysteerikot voivat minun puolestani kaivautua vaikka poteroon loppuelämäkseen. Minä toivon vielä tekeväni töitä (nyt lomautettuna) ja osallistuvani yhteiskunnan ylläpitämiseen omalla panoksellani. Todennäköisesti prosentuaalisesti suuri määrä Suomalaisistakin tulee tuon taudin sairastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Koulujen sulkeminen on lähes ainoa ero Suomen ja Ruotsin välillä. Suomessa on vähän tartuntoja, Ruotsissa paljon. Johtopäätös on että koulujen sulkeminen on vaikuttanut Suomessa.
Eihän tuo ole totta. Ruotsissa on kautta linjan jatkettu elämää ihan normaalisti. Vain suurimmat kokoontumiset on kielletty ja käsien pesua lisätty. Siellä on kaikki paikat auki ja ihmiset liikkuvat kuten ennenkin.
Oletko ollut Ruotsissa ja nähnyt omin silmin? Vai Ilta-Sanomistako olet lukenut? Elämä ei Ruotsissa ole ollut lähelläkään normaalia yli kuukauteen. En ymmärrä miksi Suomessa päinvastaista jankutetaan. On suuri ero Suomeen, mutta elämä ei todellakaan ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Sanna Marinin lapsi ja Arvo Niinistö ja muiden poliitikkojen lapset ja lapsenlapset sitten ensimmäisenä kouluun ja päiväkotiin esimerkkiä näyttämään. Katsotaan pari viikkoa, että onko turvallista ja sitten voi vähitellen muutkin lapset palata.
Tanskassakaan ei kouluja avattu tavallisesti ihan tuosta vaan. Ensin vain osa lapsista menee kouluun ja esim. pöydän ääressä istuessa pitää lasten välillä olla 2 m etäisyys toisistaan. Eli vain ihan muutama voisi palata ahtaisiin luokkahuoneisiin.
Kuka on Arvo Niinistö?
Varmaan kirjoitusvirhe nimessä. Pitäisi olla Auvo Niiniketo.
Lasten kautta siis saisi todennäköisimmin lievemmän koronan. Jos tässä kaikkien nyt on pakko joku korona sairastaa, niin aika moni varmasti haluaisi sen lievemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä hän ei todellakaan voi sanoa.
Kys.viruksesta tiedetään lähinnä se, että se on poikkeava ja petollinen.
Tämä kaveri on kuitenkin infektioylilääkäri! Hän tietää asiasta varmasti enemmän kuin sinä tai keskiverto palstamamma!
Kyse on vain propagandasta.
Kaikilta aloilta löytyy erimielisyyttä asiantuntijoiden välillä. Päättäjät voivat kaivaa aina esiin ne omiin tarkoituksiin parhaiten sopivat asiantuntijat.
Meillä nyt on päätetty, että laamasuoja 🦙 on parasta maailmassa ja siksi nyt halutaan hätäisesti avata koulut ennen lomia.
Se ei haittaa, että WHO on eri mieltä ja myös valtaosa muista asiantuntijoista ympäri maailman.
Pahoin pelkään, että meitä ei jää paljon henkiin tämän sekoilun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi on kertonut kotihälytysten määrän selvästä kasvusta. Kyllä minä soisin, että lapset pääsisivät pian kouluun. En halua kuulla yhdestäkään laajennetusta itsemurhasta nyt, kun joku päättää kunniassaan viedä mukanaan koko perheen, kun enää ei selvitä veloista.
Tai johtuisikohan kotihälytysten lisääntyminen ihan vain siitä ettei koskaan ihmiset olleet näin paljon kotona vaan aivan ainutlaatuinen tilanne. Suhteessa kotonaolijoihin ja kotonaolotunteihin niin hälytysten määrät eivät ole varmasti nousseet. Aivan samoin voitaisiin uutisoida että baaritappelut vähentyneet dramaattisesti. Hälytystehtävät vain siirtyneet toisaalle mutta en usko kokonaismäärän lisääntyneen.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006478970.html
Ei avata. Muualla kokeiltu jo ja lähti leviämään uudelleen ja paikat sulkuun jälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on tästä viruksesta ainakin kahta muotoa liikkeellä. Toinen tartuttaa lievemmin, toinen rajummin. Voisi olla hyvä, että lapset saataisiin levittämään sitä lievempää.
Tässä ei ollut päätä eikä häntää.
Olet ihan oikeassa. Viruksilla ei ole päätä eikä häntää.
Eihän Suomi ole tässä yksin. Tanska on jo aloittanut koulujen avaamisen ja Saksa on avaamassa.
Koulusta voi tuoda kotiin korona tartunnan myös sisarukselle, vaikka vauvalle.
Eikä se vanhemman sairastuminenkaan ole leikin asia.
Onko sosiaalitoimi miettinyt, kenelle ja mihin sijoitetaan ne lapset, joiden vanhemmat joutuvat sairaalaan päiviksi tai viikoiksi?
Noniin, itsehän olen aikuisopiskelija jolla riskiryhmään kuuluva kotona. Olen erittäin tyytyväinen että koulut on suljettu. Jos eivät olisi niin minulta olisi jäänyt kevään opinnot tekemättä. Nyt ne saa tehtyä virtuaalisesti.
Onhan se tauti jotenkin saatava liikkeelle tai meillä menee tähän vetkutteluun vuosikausia. Nykytahdilla meille tulee se tartuntapiikki toukokuussa 2022.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi on kertonut kotihälytysten määrän selvästä kasvusta. Kyllä minä soisin, että lapset pääsisivät pian kouluun. En halua kuulla yhdestäkään laajennetusta itsemurhasta nyt, kun joku päättää kunniassaan viedä mukanaan koko perheen, kun enää ei selvitä veloista.
KOULU EI OLE SOSIAALITOIMI EIKÄ OPETTAJILLA PÄTEVYYTTÄ SELLAISENA TOIMIA.
VTTU JMALAUTA STANA. Ihmeellusiä harhavaatimuksia ihmisillä. Opettajat opettavat.
Ei kukaan niin väittänytkään. Mutta jos nyt tuota sinunkin purkaustasi lukee ja ajattelee, että sinulla olisi siellä lapsi... Lapselle tekee kuitenkin hyvää päästä pois kodin ahdistuneesta tunnelmasta, ja koulussa voi kertoa jollekin. Kaverille tai opettajalle. Saa ruokaa ja opettaja kyselee kuulumiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusteena oli se etteivät lapset sairasta taudin vakavaa muotoa.
Mutta eivätkö he toimisi silti viruksen kantajina perheenjäsenilleen ja nämä edelleen omille sidosryhmilleen?
Asko Järvinen ei tainnut kuitenkaan ehdottaa riskiryhmien altistumista koronalle. Terveet lapset eivät ole riskiryhmä, eikä ole suurin osa heidän vanhemmistaankaan. Isovanhemmat sitten pitäisi pitää eristyksissä edelleen.
Mutta kertokaa nyt te kaiken avaamista puoltavat, miten työssä käyvä riskiryhmäläinen voi suojautua, jos mitään rajoitteita tai suosituksia ei viranomaistahoilta ole? Ilmoitanko vaan töihin, että olen nyt vuoden saikkarilla? Onko vaihtoehdot nyt sitten työttömyys tai kuolema? Ja jos riskiryhmään kuuluvat sydän-ja verisuonisairaat, astmaatikot (joka itsekin olen) ja muut syöpäpoitilaat, ihmiset joilla on immuunipuolustus alentunut, tupakoijat ja ihmiset joiden bmi on 30+, niin meitä työssäkäyviä riskirymäläisiä on Suomessa PALJON.
No astmaatikko minäkin ja hoitotyössä joka päivä. En saanut lääkäriltä muuta ohjetta kuin että töissä on käytävä. Astmaa ei enää luokitella riskiryhmään. Pitäisi olla todella huonossa hoitotasapainossa ja kohtauksia päivittäin, että olisi riskiryhmää. Meitä töissä käyviä riskiryhmäläisiä on paljon. Ja mitään ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on tästä viruksesta ainakin kahta muotoa liikkeellä. Toinen tartuttaa lievemmin, toinen rajummin. Voisi olla hyvä, että lapset saataisiin levittämään sitä lievempää.
Tässä ei ollut päätä eikä häntää.
Pinnistele lujemmin, ehkä vielä onnistut.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kautta siis saisi todennäköisimmin lievemmän koronan. Jos tässä kaikkien nyt on pakko joku korona sairastaa, niin aika moni varmasti haluaisi sen lievemmän.
Ei, vaan lapsilla on ihan sama korona kuin muillakin. He itse eivät vaan saa siitä yhtä pahoja oireita kuin aikuiset.
Aikuiset voivat saada vaikka kuinka rajusti oireilevan koronan vaikka tartuttaja olisi lapsi.
KOULU EI OLE SOSIAALITOIMI EIKÄ OPETTAJILLA PÄTEVYYTTÄ SELLAISENA TOIMIA.
VTTU JMALAUTA STANA. Ihmeellusiä harhavaatimuksia ihmisillä. Opettajat opettavat.