Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylilääkäri Asko Järvinen sanoo että koulujen sulkemisesta ei ole ollut paljon hyötyä

Vierailija
18.04.2020 |

Koulujen sulkeminen on ollut ehkä vähiten tehokas keino koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi sanoi HUS:n infektiosairauksien ylilääkäri Asko Järvinen tänään Ylen Ykkösaamussa.

Eli lapset on laitettu kärsimään yksinäisyyttä ja kaipaamaan kavereitaan koteihin ihan turhaan.

Puhumattakaan niistä lapsista, joiden kotona on päihde- ja/tai mielenterveysongelmia.

Kommentit (396)

Vierailija
381/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri1962 kirjoitti:

Toi äijä on alusta asti ollut ihan puupää.

En käsitä miten korkeakoulun käynyt voi olla noin urpo. Heittelee olettamuksiaan kuin kaljaveikko Esson baarissa.

Liekö edes oikea lääkäri...

Hän puhuu älykkäille, sinä taas oletat muita yhtä tolloiksi kuin olet itse. Ja sinäkin onnistuit keplottelemaan amk-paperit. Copy/pastella?

Vierailija
382/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koulujen sulkeminen oli virhe. Jos olisimme antaneet sairauden levitä, olisi tämä parin viikon päästä ohi.

No onko se Italiassa, Edpanjassa tai Yhdysvalloissa ohi? Siitä on jo 2kk kun se on saanut levitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusteena oli se etteivät lapset sairasta taudin vakavaa muotoa.

Mutta eivätkö he toimisi silti viruksen kantajina perheenjäsenilleen ja nämä edelleen omille sidosryhmilleen?

Asko Järvinen ei tainnut kuitenkaan ehdottaa riskiryhmien altistumista koronalle. Terveet lapset eivät ole riskiryhmä, eikä ole suurin osa heidän vanhemmistaankaan. Isovanhemmat sitten pitäisi pitää eristyksissä edelleen.

Olen itse riskiryhmään kuuluva vanhempi eikä kovin hyvältä tunnu lähettää lasta kouluun tai hoitoon tässä tilanteessa, että tuo itse vähäoireisena taudin kotiin, josta itse saatan päätyö teholle.

Se että on riskiryhmää ei kerro mitään taudin voimakkuudesta. Myös riskiryhmäläinen voi sairastaa sen oireettomana tai vähäoireisena. Tämä on ollut tiedossa alusta asti. Joten riksiryhmäläiset voi lopettaa tilanteensa suurentelun. Riskiryhmään kuuluminen ei millään tavalla korreloi taudin vakavuuden kanssa. Ainoa millä nykyisten tutkimusten valossa on merkitystä, on ylipaino. Riskit kasvaa kun on painoindeksi on yli 30. Se on taas asia mitä olisi kannattanut miettiä silloin kun kehopositiivisuus tuli muodiksi, että todellakin, lihavuus on paitsi epäesteettistä, niin myös todella vaarallista.

BMI yli 40 nk sairaalloinen lihavuus on jo riski sinänsä

Vierailija
384/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun miettii, miten tehokkaasti kaikki muut virustaudit, kuten influenssa, leviävät koulujen kautta, niin vähän kyllä ihmettelen, miksi korona olisi erilainen. 

Järvinen perusteli asiaa YLE:n haastattelussa, että mahdollisesti, siis ei varmasti kun ei ole näyttöä vielä, lasten sairastamana tauti on niin lievä, että he eivät ilmeisesti eritä virusta niin paljoaa että he eivät siksi levitä kovinkaan tehokkaasti tautia eteenpäin.

SARS-CoV-2 virus tarttuu vasta mikäli altistus on riittävän suurta ja virusta joutuu ihmisen elimistön hengitystiehyihin riittävästi. Siksi tartunta näyttää tähän astisten tietojen mukaan syntyvän vasta hyvin aivan lyhyttä pidemmästä kontaktista ja läheisyydestä sairastuneeseen eikä muutamasta viruksesta sisään hengitettynä jonka kenties hengittää sisäänsä sattumalta.

Ensin se tarttuu pinnoilta 9 päivää. Sit tarttuu lenkkipolulla ja nyt ei sitten tartu millään????

Liika tieto lisää tuskaa. Kyseessä ole milloinkaan ollut muusta kuin teoreettisesta mallinnuksesta. Jollain tapaa riittävän määrän viruksia täytyy joutua nieluusi ennen kuin ne voivat tartuttaa sinut. Se, mikä tiedetään  takuuvarmasti, on, että myös kontaktiaika vaikuttaa. Ohimenevä muutaman sekunnin kohtaaminen kaupassa ei ole lähellekään yhtä tartuntavaarallinen kuin istuminen vieressä 45 minuutin oppitunnin ajan. Tai parin tunnin konsertin. :)

Pitää myös erottaa toisistaan, millä tavalla virus tunnetusti tarttuu ja millä tavoilla se sen lisäksi voi tarttua. Ei voida sanoa, että esim. lenkkipolulla tartunnan saaminen olisi mahdotonta. Ei kuitenkaan ole todistettu, että sellaista tapahtuisi. Kun välttelee niitä asioita, joista virus tiedetysti ainakin tarttuu, niin pääsee jo pitkälle. Lisäksi kannattaa muistaa, että esim. Aalto-yliopiston malleissa ei ole koskaan oikeasti väitettykään tutkittavan mitään muuta kuin tietyn kokoisten partikkelien liikkeitä tietynlaisissa ilmavirroissa. Ne on tehnyt virtausfysiikan tutkimusryhmä, ei lääketieteen (Aalto-yliopistossa ei ole lääketieteen tutkimusta) eikä tulos tarkoita, että sen tyyppisestä viruskontaktista voisi oikeasti seurata sairastumista.

Vierailija
385/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä hän ei todellakaan voi sanoa.

Kys.viruksesta tiedetään lähinnä se, että se on poikkeava ja petollinen.

Tämä kaveri on kuitenkin infektioylilääkäri! Hän tietää asiasta varmasti enemmän kuin sinä tai keskiverto palstamamma!

Uskomatonta, että palstalle on osunut 82 infektiolääkäriä tai muita vielä asiantuntevampia! Alapeukutusten määrästä päätellen.

Vierailija
386/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järvinen puhuukin Helsinki-silmälaput päässä. Tauti ehti levitä pääkaupunkiseudulla jo ennen kuin kouluja edes suljettiin. Tule tänne muualle Suomeen sanomaan, ettei ole ollut mitään hyötyä! Tai mistään muistakaan rajoituksista ei ole ollut hyötyä. Esim. täällä Pohjanmaalla on hyvinkin rauhallinen ja stabiili tilanne. Mutta jos rajoitukset puretaan ja koulut avataan, saadaan se toivottu Helsingin taso joka paikkaan.

Vierailija
387/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos lapset jotka eivät välttämättä itse  edes sairastu laitetaan suuriin kouluihin saamaan sairaus eivät muka levittäisi sitä vanhempiinsa, kauppojen yms kautta muihin ihmisiin kuulostaa kyllä melko oudolta

Vierailija
388/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vasta kauheampi meteli olisi tullu jos kouluja ei olisi suljettu....

Lasten on hyvä oppia itsenäisemmin leikkiä jne, ei aina tarvi kavereita olla.

Vierailija
389/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja ollut töissä koko epidemian ajan. Kukaan meidän päiväkodistamme ei ole sairastunut, vaikka lapset aivastelevat päälle koko ajan. Muutamisaa perheissä ollut koronan tapainen tauti mutta testit ovat näyttäneet negatiivista. Lisäksi ruokailemme koulun ruokalassa mihin tulee myös koululaisia syömään samaan aikaan. Vähän ihmettelen, miten tauti ei jo jyllää päiväkodeissa jos tarttuu niin helposti? Helsingissä kaikki pk auki olleet koko ajan. Aluksi olin varma että me kaikki henkilökunnasta sairastumme. Ja ruokailen lasten kanssa samassa pöydässä, lohdutan ja nukutan.

Vierailija
390/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota muuten kantaa, mutta olihan se ihmeellistä, että koulut menivät kiinni paljon ennen baareja.

Vierailija
391/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen sulkemisesta ei ole ollut hyötyä koronan levittämisessä. Sitähän hän ilmeisesti tarkoitti. Laumasuojaahan tässä tavoitellaan ja toiveena on, että kaikki suomalaiset sairastavat uuden ja jälkiseurauksiltaan tuntemattoman kulkutaudin. Vastoin maalaisjärkeä, tartuntatautilakia ja who: n suosituksia.

Vierailija
392/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja ollut töissä koko epidemian ajan. Kukaan meidän päiväkodistamme ei ole sairastunut, vaikka lapset aivastelevat päälle koko ajan. Muutamisaa perheissä ollut koronan tapainen tauti mutta testit ovat näyttäneet negatiivista. Lisäksi ruokailemme koulun ruokalassa mihin tulee myös koululaisia syömään samaan aikaan. Vähän ihmettelen, miten tauti ei jo jyllää päiväkodeissa jos tarttuu niin helposti? Helsingissä kaikki pk auki olleet koko ajan. Aluksi olin varma että me kaikki henkilökunnasta sairastumme. Ja ruokailen lasten kanssa samassa pöydässä, lohdutan ja nukutan.

Oletko Helsingistä? Teissä on ollut jo korona.

Vierailija
393/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja ollut töissä koko epidemian ajan. Kukaan meidän päiväkodistamme ei ole sairastunut, vaikka lapset aivastelevat päälle koko ajan. Muutamisaa perheissä ollut koronan tapainen tauti mutta testit ovat näyttäneet negatiivista. Lisäksi ruokailemme koulun ruokalassa mihin tulee myös koululaisia syömään samaan aikaan. Vähän ihmettelen, miten tauti ei jo jyllää päiväkodeissa jos tarttuu niin helposti? Helsingissä kaikki pk auki olleet koko ajan. Aluksi olin varma että me kaikki henkilökunnasta sairastumme. Ja ruokailen lasten kanssa samassa pöydässä, lohdutan ja nukutan.[/quote

Koronatesteihin ei ole luottamista, sehän on jo yleisesti tunnustettu.

Vierailija
394/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä hän ei todellakaan voi sanoa.

Kys.viruksesta tiedetään lähinnä se, että se on poikkeava ja petollinen.

Tämä kaveri on kuitenkin infektioylilääkäri! Hän tietää asiasta varmasti enemmän kuin sinä tai keskiverto palstamamma!

Hän itse sanoi noin Ykkösaamussa, eli viruksesta ei tiedetä muuta kuin että se käyttäytyy vaikeasti ennustettavasti. Tiedämme siis nyt kaikki sen, mitä hän kertoi.

Asko ja emeritusprofessori tiesivät totuuden jo maaliskuussa.

Kyllä molemmat puhuivat ihan järkeviä ja juuri niin kun asiat ovat.

Huolta ja paniikkia kehittyneissä maissa on aiheuttanut poikkeusjärjestelyjä taudin arvaamattomuus ja se, ettei se vaikeimpia sairaudenmuotoja voida vielä hoitaa edes tehohoidossa muuten kun antaen oireenmukaista apua koska tehokkaita lääkkeitä ei vielä ole.

Hoidon lopputulosen ennustettavuus on siksi huono ja tehohoitoon joutuvista jopa noin puolet on menehtynyt mm. Lancetin raportin mukaan, joka perustuu kiinalaisten sairaaloiden dataan Wuhanista.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)3056…

Suurin osa sairastuneista sairastaa tämän varsin lievänä, mutta riskirymiin kuuluville ja vanhoille ihmisille tässä on kyse elämästä ja kuolemasta, mikäli he taudin saavat.

Teho-hoito on erittäin rankkaa hoitoa, siitä selviytyminen on yleisesti ottaenkin haastavaa eikä todellakaan selviytymisprosentit ole päätä huimaavia oli teho-hoidon syy mikä tahansa. No ehkä leikkausten jälkeen tarvittava teho-hoito eri asia ja nämä teho-valvontaa tarvitsevat. Mutta jos joudut teho-hoitoon ylipäätään on eduksi että olet muuten kohtuu terve ja sinulla on vain tämä yksi ongelma esim. keuhkoinfektio. Tämän valossa ei ole yllättävää että vanhukset ja muuten perussairaat kuolevat, koska keho ei kestä teho-hoitoa. Hyvin harvinaista nuorten ja perusterveiden kuoleminen koska he kestävät tämä teho-hoidon paremmin. Ihan loogista minusta ja ei mitenkään korona tätä asiaa muuta. Yksi sairaus muiden joukossa.

Vierailija
395/396 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jippiiii. Opet töihin !

Vierailija
396/396 |
23.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

27 vuotias siskon poika kuoli koronaan eilen. Siinä teille lievää sairautta. Oli terve ja ei käyttänyt ollenkaan mitään päihteitä.

Sai koronan todennäköisesti lapsensa kaverilta joka oli heillä kylässä. Lapsen vanhemmilla on korona mutta eivät kertoneet ja päästivät lapsen kylään koska ei tartuta.

Itsellä tunteena raivo, epätoivo ja kiukku. Ja itkettää.

Kuinka kehtaat trollata tälläisellä aiheella? Juuri tuli enemmän tietoa, ja yhtään alle 30 vuotiasta ei ole Suomessa koronaan kuollut. Nuorin ryhmässä 30-39.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan