Raskaana olevat työkaverit ihmetyttää
Meillä on töissä siinä mielessä "jännä tilanne", että kolme toimistotyöntekijää on yhtä aikaa melko viimeisillään raskaana. Kaikilla on vielä jokunen viikko äitiysloman alkuun.
Nooo, kaikki kolme naista on nyt yhtä aikaa sairaslomalla. Pari näistä on olleet aikasemmin pieniä pätkiä saikulla raskauden takia. Tarkempia "selityksiä" en tiedä muuta kuin yhden kohdalta, jolla kuulemma on ennenaikaisia supistuksia.
YHTÄÄN vähättelemättä näiden naisten olotiloja vähän ihmetyttää ja mietityttää käyttävätkö raskautta jonain tekosyynä lorvailuun.. Voihan olla, että kaikilla on yhtä aikaa ongelmallinen ja erityisen raskas raskaus tai voi olla, että yksi tai kaksi puhuu totta ja vain yksi liioittelee oloaan. En tiedä.
Kuinka helppo/vaikea on raskaana olevan naisen saada saikkua? Kuinkahan yleistä se on että haetaan saikkua liian heppoisin perustein raskauteen vedoten? Onko monikin törmännyt vastaavaan?
Kommentit (64)
sairaslomaa raskauden aikana kun raskaus sai aikaan sen, että oli jatkuva kuume ja tulehdus päällä. En jaksanut edes nousta sängystä. Työnantajan mielestä lorvailin, mikä oli mielestäni kohtuutonta koska olin oikeasti kipeä - enkä koskaan aiemmin ole ollut niin pitkään ja huonossa kunnossa. Eli raskauden aiheuttamaa. Lääkärikin sanoi, että joskus raskaus voi aiheuttaa tällaista.
aikana, josta mainitsin neuvolalääkärille. Kohdun suu oli kuitenkin kunnossa, istukka toimi eikä syy selvinnyt. Melkein kaksi viikkoa paukahti saikkua, vaikka en sitä olisi halunnut. Saikulla sitten olin, vaikka olo oli mitä parhain. En ole ollenkaan varma, oliko saikku tarpeen...
Kyllähän noita sairaspoissaolon syitä voi tulla raskaana ollessa. Itse olin alkuraskaudessa saikulla rajun pahoinvoinnin takia 2vk, mutta sitten olen sen jälkeen ollut töissä ajoittaisesta oksentelusta huolimatta (2-3krt/vk).
Itsellä ollut niin tuuria ettei ole ollut minkään sortin kipuja tai komplikaatioita. Niin olen ollut töissä melkoisen fyysisessä työssä. Pidän työstäni ja mielelläni teen kunhan vaan kykenen kun ei kerran ole mitään sen kummempia ongelmia.
Se on pikemminkin nyt niin että työnantaja vaikuttaa haluavan minut saigonille töistä ja minun pitää vakuutella että ei tässä mitään hätää ole vielä hetkeen. :D
Kerran hain raskauden takia saikkua, olin niin uupunut, etten yksinkertaisesti jaksanut enää, ja sain koko loppupäivän vapaaksi. Eli ei sitä saikkua edes kovin helposti saa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä siinä mielessä "jännä tilanne", että kolme toimistotyöntekijää on yhtä aikaa melko viimeisillään raskaana. Kaikilla on vielä jokunen viikko äitiysloman alkuun.
Nooo, kaikki kolme naista on nyt yhtä aikaa sairaslomalla. Pari näistä on olleet aikasemmin pieniä pätkiä saikulla raskauden takia. Tarkempia "selityksiä" en tiedä muuta kuin yhden kohdalta, jolla kuulemma on ennenaikaisia supistuksia.
YHTÄÄN vähättelemättä näiden naisten olotiloja vähän ihmetyttää ja mietityttää käyttävätkö raskautta jonain tekosyynä lorvailuun.. Voihan olla, että kaikilla on yhtä aikaa ongelmallinen ja erityisen raskas raskaus tai voi olla, että yksi tai kaksi puhuu totta ja vain yksi liioittelee oloaan. En tiedä.
Kuinka helppo/vaikea on raskaana olevan naisen saada saikkua? Kuinkahan yleistä se on että haetaan saikkua liian heppoisin perustein raskauteen vedoten? Onko monikin törmännyt vastaavaan?
Oletko työnantaja/esimies?
Ei terve nuori nainen turhaan saikkua saa. Ainakaan minä en 90-luvun alussa saanut. Lekuri vaan naureskeli, ettei pieni näköhäiriö ole ihmekään tuolla verenpaineella.
Nyt mummona olen ja hammaslekuri kysyi tarvinko sairaslomaa, kun poisti alahampaan.
Lapsensaantijutuissa voi tulla kalliiksi, jos otetaan turhia riskejä.
Tää keskustelu on hei vuodelta 2009, vähän veikkaan ettei ap enää ole vastailemassa...
Normaalin työpäivän jälkeen on vuorokaudessa 16h aikaa lepäilyyn ja itselle. Ei tulisi mieleenkään jäädä raskauden takia turhaan sairaslomalle.
Ainoa pätevä syy olisi jos lapsella olisi todellinen riski syntyä reilusti etuajassa.
Minä jäin 2 vk ennen äitiysloman alkua sairaslomalle. Ei ollut mitään riskiä vauvalle, ainoastaan pyörrytys ja huono olo hetkenkin pidempään seistessä ja voimakkaat mutta kivuttomat supistukset. Työni on luonteeltaan sellaista, etten voi ravata kahvihuoneessa lepäilemässä kesken työsuorituksen ja huonossa kunnossa hampaat irvessä työskennellessäni aiheutan merkittävän vaaran muille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Normaalin työpäivän jälkeen on vuorokaudessa 16h aikaa lepäilyyn ja itselle. Ei tulisi mieleenkään jäädä raskauden takia turhaan sairaslomalle.
Ainoa pätevä syy olisi jos lapsella olisi todellinen riski syntyä reilusti etuajassa.
Aika sissi oot jos hyperemeesissäkin ihan normisti kävisit töissä. Itellä liitoskivut oli jo sitä luokkaa että töihin en olisi kivuiltani pystynyt enää puolivälin jälkeen.
Ystävälläni oli järisyttävä migreeni koko raskausajan, sinnikkäästi käväisi aina töissä kun pystyi, vaikka senkin ajan olisi mielestäni ansainnut vaikka levätä kun hetken saa olla kivuton/vähemmässä kivussa.
Ainiin ja ihan loppuvaiheessa mulla oli jopa suonenvedot sitä luokkaa, että töihin en olisi pystynyt, kun en edes pytyltä meinannut päästä ylös ilman apua, mutta ne alkoivat onneksi vasta äitiysloman alettua 😅
Vierailija kirjoitti:
Olen itse raskaana ja lueskelen odotus-puolella "kuukausiketjuja". Tuntuu, että yksi ja toinen on sairaslomalla. Aika moni on todennut, että "työmotivaatio on nolla". Epäilemättä, jos työnteko ei kiinnosta pennin vertaa, kynnys hakea sairaslomaa voi olla matala. Joku jopa häpeilemättä kertoo siivonneensa aamusta iltaan ja tehneensä jos jonkinlaista kotihommaa vauvanhuoneen remontista alkaen sairaslomalla ollessaan.
Uskon kyllä, että on olemassa oikeita ja "oikeita" syitä sairaslomalle. Itse olen mielelläni loppuun asti töistä, mutta ja oikea tarve tulee, jään kyllä saikullekin.
Ei sairasloma välttämättä tarkoita mitään vuodelepoa. Kotona puuhailu on eri asia kuin työnteko, koska kotona hommat on mahdollista tauottaa heti kun tulee huono olo. Useimmissa töissä näin ei ole. Vähän työnkuvasta riippuen on paljon muitakin, raskauteen liittymättömiä sairasloman syitä jolloin ihminen voi ihan hyvin tehdä kotiaskareita vaikka on työkyvytön. Jotkut ihmiset ei tunnu ymmärtävän muita sairasloman syitä kuin flunssan eikä muita työnkuvia kuin perus toimistotyön.
Kannattaa myös muistaa kun näistä raskaanaolevien sairaslomista ulistaan että se odottava äiti voi olla saikulla myös ihan jostain raskauteen liittymättömästäkin syystä.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus kun ei nykymaailmassa ole enää ihan tavanomainen olotila, jonka vuoksi se on aika monelle oikeesti raskasta aikaa. Olen jo kallistumassa sille kannalle, että nykyisin raskaus alkaa olla sairaus eikä niinkään osa luonnollista elämää. Itse en ole minkään sairauden takia käynyt yhtä usein lääkärissä (+ neuvolassa) kuin raskauksien seurannan vuoksi..
Mistähän mahtaa johtua, että vaikka lääketiede ja muu on kehittynyt huimasti, naiset ovat raskauden suhteen heikompia ja sairaampia kuin ennen? Olisiko elintavoilla jotain osuutta asiaan? Kun ei enää tehdä niitä peltotöitä niin monen keho ei saa edes minimimäärää sitä rasitusta mitä keho kaipaa toimiakseen oikein. Puhumattakaan ruokavaliosta...
Säkö sitten teet peltotöitä ja olet rautaisessa fyysisessä kunnossa? Olipa taas älytön kommentti. Syyllistetään raskaana olevia siitä, ettei ole tullut paiskittua rankkaa ruumiillista työtä samaan malliin, kuin 100 vuotta sitten, jolloin ruoan saanti riippui siitä. Aikoinaan vauvoja ja lapsia kuoli hirvittävä määrä nykyiseen verrattuna, kun itsestään ja lapsistaan huolehtimisen sijaan täytyi jollain keinoa saada ruokaa pöytään, jottei koko perhe kuolisi nälkään. Nykyään on mahdollista huolehtia terveydestään ja vain hullu jättäisi näin tekemättä.
Itse jouduin saikulle kun rupesi supistelemaan. Olisin halunnut olla vielä ne pari viikkoa töissä mikä oli jäljellä.
Myös selkä kipuili ison vatsan takia. Teen siis seisomatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus kun ei nykymaailmassa ole enää ihan tavanomainen olotila, jonka vuoksi se on aika monelle oikeesti raskasta aikaa. Olen jo kallistumassa sille kannalle, että nykyisin raskaus alkaa olla sairaus eikä niinkään osa luonnollista elämää. Itse en ole minkään sairauden takia käynyt yhtä usein lääkärissä (+ neuvolassa) kuin raskauksien seurannan vuoksi..
Silloin kun niitä peltotöitä tehtiin, oli myös enemmän komplikaatioita. Nykyään raskaanaolevien naisten sekä sikiöiden terveydentilaa seurataan jatkuvasti, loppuvaiheessa viikottain. Pienenkin riskin vuoksi määrätään nainen sairaslomalle tai lepoon, tai lisätutkimuksiin.
Lopputulos: syntyvien lasten ja synnyttäneiden naisten terveys on huipputasoa.
Se on sitä kehitystä, itse ainakin arvostan.Mistähän mahtaa johtua, että vaikka lääketiede ja muu on kehittynyt huimasti, naiset ovat raskauden suhteen heikompia ja sairaampia kuin ennen? Olisiko elintavoilla jotain osuutta asiaan? Kun ei enää tehdä niitä peltotöitä niin monen keho ei saa edes minimimäärää sitä rasitusta mitä keho kaipaa toimiakseen oikein. Puhumattakaan ruokavaliosta...
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin lähinnä, että onko joku törmännyt tapauksiin, joissa on selkeästi käytetty raskautta tekosyynä jäädä kotiin. Ajattelin, että jos vaikka joku täällä tunnustaisi itse tehneensä niin.
Myöntääkö neuvola saikkua vai laittaako neuvola aina lähetteen lääkärille?ap
Eli toivot, että joku myöntää saikuttaneensa huvikseen, jotta saat syyn uskoa näin olevan myös työkavereidesi kohdalla? Vaikutat ihastuttavalta ihmiseltä...
Minä ihmettelen miten ihmiset saavat saikkua raskaana. Itselläni oli supistuksia rv 30 ja työ jossa jouduin kävelemään koko päivän ja jopa juoksemaan, sekä väkivallan uhka. Jalat olivat niin turvonneet ettei kengät menneet jalkaan. Saikkua ei saanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei terve nuori nainen turhaan saikkua saa. Ainakaan minä en 90-luvun alussa saanut. Lekuri vaan naureskeli, ettei pieni näköhäiriö ole ihmekään tuolla verenpaineella.
Nyt mummona olen ja hammaslekuri kysyi tarvinko sairaslomaa, kun poisti alahampaan.
Lapsensaantijutuissa voi tulla kalliiksi, jos otetaan turhia riskejä.
Itse sain raskaanaollessa suoraan viikon saikkua, kun alaselkääni särki ja töissä oli vaikea seistä (aspatyö seisomapisteellä).
Taitaa lääkäritkin tietää, että kenen nimi nousee esiin jos jotain kriittistä sattuu, koska raskaana oleva ei ole saanut oikeaa hoitoa, eikä tarvitsemaansa lepoa.
Tässä nyt raskaana, saikulla maaten olisin mielummin töissä. Onneksi viikon päästä pääsen kokeilemaan miten supistelee töissä ja kestääkö selkä. Fyysisesti raskas työ ei oikein sovi raskauteen. Mutta ei tämä kotona olokaan tee hyvää...
se ei varmasti ole sun palkasta pois jos nämä naiset on poissa....ja toiseks mun raskaudet on ainakin ollut nii vaikeita et olisin kyl loukkaantunut jos mulle oltas tultu selittää et löysäilen ku olen raskaana....en ymmärrä miks ihmisten pitää aina puuttua ja miettiä toisten ihmisten asioita....ja sit tulla viel tänne niitä sepittää....tee sä vain omat työt ja kelaile kivoja asioita---äläkä mieti miks joku on pois töistä.....