Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana olevat työkaverit ihmetyttää

Vierailija
16.02.2009 |

Meillä on töissä siinä mielessä "jännä tilanne", että kolme toimistotyöntekijää on yhtä aikaa melko viimeisillään raskaana. Kaikilla on vielä jokunen viikko äitiysloman alkuun.

Nooo, kaikki kolme naista on nyt yhtä aikaa sairaslomalla. Pari näistä on olleet aikasemmin pieniä pätkiä saikulla raskauden takia. Tarkempia "selityksiä" en tiedä muuta kuin yhden kohdalta, jolla kuulemma on ennenaikaisia supistuksia.

YHTÄÄN vähättelemättä näiden naisten olotiloja vähän ihmetyttää ja mietityttää käyttävätkö raskautta jonain tekosyynä lorvailuun.. Voihan olla, että kaikilla on yhtä aikaa ongelmallinen ja erityisen raskas raskaus tai voi olla, että yksi tai kaksi puhuu totta ja vain yksi liioittelee oloaan. En tiedä.

Kuinka helppo/vaikea on raskaana olevan naisen saada saikkua? Kuinkahan yleistä se on että haetaan saikkua liian heppoisin perustein raskauteen vedoten? Onko monikin törmännyt vastaavaan?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivuliaat supsitukset, etenkin istuma-asento sai jatkuvat supistukset aikaan. Välillä supsiteli parikin tuntia säännöllisen epäsäännöllisesti.

Tee siinä sitten töitä. Tosin vauvanikin lopulta syntyi rv 36+

Ja ainakin meidän neuvolassa/lääkärissä on vaikea saada sairauslomaa

Vierailija
22/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esimerkiksi ihan semmoinen syykin voi olla, että nukut keskimäärin n. 3-6 tuntia yössä pätkittäin. Ei vain osaa nukkua. Ole siinä sitten töissä, päivällä nimittäin nukuttaisi. Minä olen kaikissa raskauksissani ollut umpikuollut tämän ongelman takia. Unet ovat korjaantuneet heti, kun lapsi on syntynyt (ts. tietysti joutuu lasta syöttämään jne., mutta ne ajat, mitkä on voinut nukkua, niin on kyllä taatusti nukkunut).

Mulle raskaus on puhtaasti välttämätön paha lapsen saamisen kannalta ja jos joku tulisi minulle tuollaista puhumaan, että tahallasi ja lorvaillaksesi olet saikulla, niin tinttaisin kuonoon. Ja esikoiselta nousi verenpaine niin, että olin sairiksella jopa 1½ kk ennen ä-vapaan alkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on takana kolme helppoa raskautta, ja kahdessa niistä sekä th että lääkäri ovat itse muistutelleet, että saikkuakin saa, kun sanon vaan, että minä itsehän se voin vain vointini arvioida ja pitää muistaa pitää huolta omasta jaksamisestaan.

Tämä tilanteessa, jossa raskaus ei ole mitenkään vaivannut minua (istumatyöstä huolimatta) ja kaikki arvot ym. on koko ajan olleet kohdallaan. Eli jos joku haluaa käyttää raskautta saikun saamiseen, niin uskon kyllä, että onnistuu helposti. En sitten tiedä, kuinka moni näin tekee - luulen, että ne, jotka eivät koe jaksavansa töissä kyllä tarvitsevatkin sen sairausloman.

Vierailija
24/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse oksensin n. 10 krt vuorokaudessa viikolla 6 - 18 mutta sairaslomaa en saanut. 15 krt vuorokaudessa on kuulemma riittävä syy.

Oli tosi leppoisaa aikaa. Onneksi en ole asiakaspalvelutyössä, hoivatyössä tms. vastaavassa, sen takia ei varmaan saikkuakaan irronnut (toimistotyö).

Loppuaikana olin välillä sairaalassa hepatoosin takia, mutta ei siitä sairaslomaa herunut, koska "lepo ei auta".

Varmasti jos saikulla ovat niin on syytäkin.

Vierailija
25/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl multakin kysyttiin jäänkö saikulle tai hae saikkua jos valitin väsymystä, selkäkipua.

Itsellä ei todellakaan mikään hyvä fiilis ollu mutta kun en vielä vaarantanut sikiötä niin kävin töissä loppuun asti.

Vierailija
26/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus sinänsä joillekin aiheuttaa näitä asioita jotka voidaan luokitella sairaudeksi tai sellaisiksi joilla ei voi töissä olla. Monia asioita mutta itselläni raskaus nostattaa verenpainetta, loppupuolella alapaine nousee yli sataan ja jokainen voi hakea tietoa mitä liian korkea jatkuva paine aiheuttaa elimistölle jo ilmna raskauttakin. Kyseessä ei mulla siis ole raskausmyrkytys

Raskauteen sinänsä kuuluvia asioita ovat pienet kolotukset ym mitkä myt ovat itsestäänselviä mutta jokaisen kohdalla nämäkin arvioitava. Itsellä valvominen, työssäolo ja korkea verenpaine eivät sovi yhteen joten sairaslomalla pakko olla.

Kun ei tarkempaa tiedä niin turha spekuloida. Sairaslomaa saattaanee helpommin raskaana saada mutta kyllä silloin ajatellaan ennen kaikkea vauvan ja myös äidinkin hyvinvointia, nehän menee käsi kädessä. Jos äiti voi huonosti niin silloin voi vauvakin huonosti.

Vierailija
27/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin raskaana ollessani töissä lasten psyk osastolla, lapset 7-13v. työ on henkisesti ja fyysisesti hyvin raskasta kolmivuorotyötä ja meillä ihan yleisesti ihmiset ovat välillä stressin takia sairaslomalla, eli ei sen kummempaa fyysistä syytä, eikä kukaan puhu selän takana että miksi se ja se on taas poissa. itse huilailin myös raskaana ollessani muutamaan otteeseen kun verenpaineet oli koholla (unettomuuden ja stressin takia) ja silti työkaverit ihmettelivät kuinka jaksoin olla töissä niinkin paljon.

tämä on siis varmaan työolosuhteista kiinni, että kuinka suhtaudutaan sairaslomalla olevaan ylipäätään..

Vierailija
28/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin tosi nuori kun esikoista odotin ja käytännössä sain saikkua koko raskausajaksi.. nyt nippaa tuolta, nyt on vähän kumma olo... toisen lapsen kohdalla sitä oli jo vahvempaa tekoa :D nykyään en jää saitsulle kun pää kainalossa ja kyllä töissä huomaa ne raskaana olevat ketkä jää oikeista syistä ja ne keille on tulossa eka ja tuntuu siltä että ois kiva hieroo masua kotona..

Vierailija
29/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin kolme päivää sitten navetalla, en lypsyllä, kun en pääse enää kohtuu voimin ylös lehmien välistä, mutta muita töitä tekemässä. raskausviikkoja on kasassa 35. Lomittaja oli sairastunut.

Tämä on on kolmas lapsi, eikä kukaan ole koskaan ehdottanut minulle sairaslomaa, vaan sitä täytyy pyytää....eikä sittenkään ole varmaa saanko lomittajan.

Vierailija
30/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en toistuvista kehoituksista huolimatta ottanut sairauslomaa vastaan, koska työssä oli todella kiire enkä halunnut kasata töitäni työkavereilleni eikä sijaisesta ollut tietoakaan Tunsin, että kyllä jotenkin sinnittelen, vaikka neuvolassa kiinnitettiin juuri stressiin huomiota. Raskaudessani ei sinäsä ollut mitään erityisiä ongelmia.

Jälkeen päin harmitti kovasti, että olin tunnolliseti ajatellut vain työkavereitani enkä ollut uskonut neuvolan terveydenhoitajaa, sillä lapseni syntyi keskosena ennen äitiysloman alkua.

Onneksi lapsella ei ollut mitään erityistä hätää. Itseltä jäi kuitenkin kokonaan kokematta äitiysloma ennen lapsen syntymää. Toista kertaa en enää kieltäydy sairauslomasta, jos sitä neuvolasta tarjotaan.

Vierailija
31/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

takana yksi raskaus, en ollut päivääkään poissa töistä ennen äitiysloman alkua, en päivääkään.

Nyt sitten taas raskaana, viikolla 36 ja siis äippälomalla jo. Tässä raskaudessa todella kovat ja kivuliaat supistukset alkoivat jo viikolla 25+. Sinnittelin vähän aikaa (missä ei ollut mitään järkeä) ja sitten viikolla 27 jäin sairaslomalle. Pari päivää olin töissä sairaslomien välillä (sain muuten aikamoiset nuhtelut lekureilta) ja sitten taas sairaslomalla äippiksen alkuun. Riskinä on ollut ennenaikainen synnytys. Paikat auki ja kohdukaula lyhentynyt.

Ei ollut kiva jäädä sairaslomalle, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Kyllä niitä raskauksia voi olla niin erilaisia (samallakin naisella). Itse kyllä olen kokenut, ettei niitä sairaslomia mitenkään tarjota. Silloin annetaan, jos syy on hyvä.

Vierailija
32/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin lähinnä, että onko joku törmännyt tapauksiin, joissa on selkeästi käytetty raskautta tekosyynä jäädä kotiin. Ajattelin, että jos vaikka joku täällä tunnustaisi itse tehneensä niin.

Myöntääkö neuvola saikkua vai laittaako neuvola aina lähetteen lääkärille?

ap

Vierailija
33/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun et tiedä, että ei se neuvola voi saikkua myöntää. LÄÄKÄRI kirjoittaa saikkua. Th voi antaa sitä max. 3 päivää ja kaikki työnantajat eivät sitä edes hyväksy, vaan pitää olla nimenomaan lääkärin myöntämää saikkua.

Vierailija
34/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juoksin ja juoksin itkemässä eri lääkäreille kun oksentelin, suonikohjut vaivasivat ja jalkoja särki muutenkin ja oli kivuliaita supistuksia. Väsymyskin oli ihan mieletön. Saikkua tippui päivä-pari kerrallaan, ihan kuin se oksentelu olisi siinä loppunut tai tehnyt istumista helpommaksi jalkasärkyjen osalta. Supparit ei onneksi tehneet mitään, joten ei ollut riskiä ennenaikaisesta syntymästä.

Oli kyllä kauheaa olla töissä siinä tilassa, 8 tuntia päivässä töissä istumista + tunti suuntaansa työmatkaa bussissa. Luojan kiitos on vihdoin ohi ja lapsikin ulkona.

Vierailija
35/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin sanoa, että ainakaan itse en ole helpolla saikkua saanut. RV 20. jälkeen mulla alkoi todella kovat ja kivuliaat harjoitussupistukset, jotka eivät meinanneet laantua levollakaan. Saikkua sain aluksi 2 viikkoa Neuvolassa vain todettiin, että ne harjoitussuppareita ei tarvitse välittää. No saikku levolla ei tehonnut ja sain itkee puhelimessa neuvolaan, että sain ajan neuvolalääkärille. 4 päivää olen tämän vuoden puolella pystynyt olee töissä, kun supistukset alkoivat taas kivuliaina.

Ainakin itse olen todennut, että saikkua ei helposti anneta. Oma syyni voi olla myös se, että aluksi koetin olla positiivinen, enkä osannut tarpeeksi hyvin kuvata kiputilojani ja valittaa, koska tällainen ei kuuulu normaalisti luonteeseeni.

Vierailija
36/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähetettä tarvi mihinkään laittaa. Mä en edes mennyt neuvolaan vaan suoraan terveyskeskuslääkärille. Tai voi mennä suoraan esim. yksityiselle taikka työterveyslääkärille.

Ekassa raskaudessa mä voin erinomaisesti enkä ollut päivääkään saikulla, tokassa olin megaväsynyt ja menin lääkärille kuukautta ennen äippäloman alkua sillä mielellä että sanon että selkään sattuu jne että pääsisin saikulle. Siis oisin lorvaillut vaan kotona. No en ehtinyt valehdella kun lääkäri katsoi että kohtu on auki, heti lepoon ja kotiin. Ei se sitten lopulta niin mahtavaa ollu kuukautta maata sängyssäkään.....

Vierailija
37/64 |
16.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et oo lääkäri niin kannattais alkaa sellaiseksi niin helpottais lääkärissäkäynnit. ei tarttis paljon tutkia kun sä vaan "huomaisit" kaiken!!

ikyllä töissä huomaa ne raskaana olevat ketkä jää oikeista syistä ja ne keille on tulossa eka ja tuntuu siltä että ois kiva hieroo masua kotona..

Vierailija
38/64 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksentelin ensimäiset 5 kuukautta ympäri vuorokauden. Teen vuorotyötä hoitajana.

Olipa kiva kun juoksin oksentelemassa töiden ohella. Välillä ei ehtinyt vessaan vaan oksensin potilaan vieressä kaarimaljaan ja jatkoin töitä.

Oksentelu pelkästään ei ollut syy sairauslomaan,

Rutiinitarkastuksessa sitten jouduinkin jäämään koko loppuajaksi kun kohdunsuu huomattiin avautuneen.

Vierailija
39/64 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse raskaana ja lueskelen odotus-puolella "kuukausiketjuja". Tuntuu, että yksi ja toinen on sairaslomalla. Aika moni on todennut, että "työmotivaatio on nolla". Epäilemättä, jos työnteko ei kiinnosta pennin vertaa, kynnys hakea sairaslomaa voi olla matala. Joku jopa häpeilemättä kertoo siivonneensa aamusta iltaan ja tehneensä jos jonkinlaista kotihommaa vauvanhuoneen remontista alkaen sairaslomalla ollessaan.

Uskon kyllä, että on olemassa oikeita ja "oikeita" syitä sairaslomalle. Itse olen mielelläni loppuun asti töistä, mutta ja oikea tarve tulee, jään kyllä saikullekin.

Vierailija
40/64 |
17.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut mm. ennen aikaisia supistuksia. Supistukset olivat niin kovia että välillä jouduin olemaan kaksin kerroin useita minuutteja ja puhaltelemaan. Muistuttivat ihan synnytys supistuksia. Eivät tosin saaneet mitään aikaan. Paha issisa vaivasi niin etä vasen jalka meni välillä kävellessä alta ja rojahdin maahan pitkin pituuttani. Alhainen verenpaine joka aiheutti äkillisistä liikkeistä silmien mustumisen ja pyörrytyksen. Selkäkipua, pahat suonikohjut alapäässä mikä vakieutti istumista. Hajut aiheuttivat oksentelua jne. Eli kaikkea mahdollista ollut mutta silti en ole ollut päivääkään sairaslomalla. Muutaman ekran olisin halunnut kun tuntui että en vain jaksa töissä jossa oli koko ajan väkivallan uhka joten henkisestikin oli rankkaa. Neuvolassa kun asiasta kysyin niin th kysyi etä oletko ihan varma että et oikeasti todelakaan jaksa töissä olla ja jos kokeilisin vielä muutaman päivän ja sitten soittaisin ajan lääkärille. No ajattelin etä kyllä sitä muutaman päivän jaksaa ja taas sama toistui niin että en sitten koskaan saikkua saanut.

Olen kuitenkin mammatutuilta kuullut että ovat liioitelleet vointiaan tai sanoneet suoraan etä ei jaksa olla töissä ja saaneet siten saikkua. Itse olen vaan liian rehellinen ja yritän töissäkin tehdä kaikkeni loppuun asti joten en ole osannut vaatia saikkua raskauksien aikana.