äidiksi 43-vuotiaana?
Moi
mulla on yksi lapsi, saatu 41-vuotiaana´ja haluaisin vielä toisen. Onko täällä muita vanhoja mammoja, minkä ikäisinä olette saaneet lapsenne, miten raskaaksi tulo, raskaus ja synnytys ja imetys meni?
Kommentit (44)
Kauheasti mietitään että miten se lapsi sitten selviää kun vanhemmat ovat sen ja sen ikäisiä ja miten sitä sitten koulussa kiusataan..
Yritetään nähdä tulevaisuuteen ikäänkuin me tietäisimme miten lapsi tulee elämään elämänsä. Kaikkein pitäisi kuulua normiraameihin ja tehdä lapsi oikeassa iässä...ja paskat. Sittenkö muka se lapsi olisi onnellinen???
Eipä olisi minuakaan jos ei isoäitini olisi pukannut äitiäni 45-vuotiaana ja mummo isääni suunnilleen samassa iässä. Vanhempani ovat ihania ja olen onnellinen että he ovat olemassa. Ja että MINÄ olen olemassa. Antakaa ihmisten elää ja syntyä!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija:
jonka mukaan yli 40-vuotiaina lapsensa saaneet naiset elävät keskimäärin pidempään kuin nuorempana synnyttäneet. Tämän selitettiin OSIN johtuvan siitä, että nämä naiset pitävät muutenkin keskimäärin parempaa huolta itsestään.
Eli joko ehdin yli-ikäiseksi ja jos kyllä, palautanko lapsen johonkin vai miten tässä pitäisi oikein toimia?
Olikohan siitä viimeisimmässä Meidän perhe-lehdessä (vai jossain muussa...)?
Minulla on vain kopio siitä tallella. Hyvä artikkeli. 25
Oma äitini haaveili iltatähdestä yli nelikymppisenä, tai oli haaveillut jo vuosia.
Mielelläni olisin ottanut vielä siskon tai veljen. Mutta aloin sitten itse odottamaan ja äiti sanoi että sanoi että alkaakin mielellään mummoksi ja hoivaa meidän lapsia. Jäi sitten vauvahaaveet.
Vierailija:
Tästä löytyy ihan faktaa vaikka netistä. Ei tietenkään tarkoita sitä, että läheskään kaikki vanhat synnyttäjät saisivat vammaisia lapsia, toki suurin osa syntyvistä lapsista on terveitä äidin iästä riippumatta, mutta todennäköisyys on kyllä suurempi jos äiti jo vähän iäkkäämpi.
Mietihän nyt ajatusmaailmaasi. Viisaampaa on saada lapsi hyvään kotiin.
sinulla on oikeus lasta yrittää, et ole liian vanha olleskaan enenmuinoin naiset synnyttivät vallan paljon tuossa iässä se oli ihan normaalia
ja nykyäänkin on tullut ns muotiin synnyttää iäkkäämpänä
eli jos olet terve ja parisuhde kunnossa jne niin anna palaa
jos et nyt yritä niin aivanvarmasti tulet sitä myöhemmin katumaan
itse sain nuoremman lapsen juuri 40v täytettyäni, raskaus meni hyvin synnytys ei, mutta siihenm ei vaikkutanut ikäni vaan vauvan tarjontavirhe, mikä voi olla vaikka 15v synnyttäjällä, ja yövalmomisia ei ole ollut vauva on nukkunut heti hyvin ja kaikki hyvin
onnea sinulle yrityksiin
Sääliksi käy niiden lapsia, jos ovat.
Anna palaa vaan , jos tunnet jaksavasi. Itse sain esikoisen 38-vuotiaana
ja kuopuksen 41-vuotiaana. En ole hetkeäkään ajatellut olevani liian
vanha ja lasteni mielestä olen maailman ihanin äiti
Jos luonnollisesti lapsi saa alkunsa, niin vanhemmat ei taatusti oo liian iäkkäitä!!!
olin 36v, kun esikoinen syntyi. hän saa tulevaisuudessa kehitysvamma diaknoosin. on nyt 5v. kuopus syntyi, kun olin 38v. lapsi on terve. kummatkin 9 pisteen poikia.
olen nähnyt paljon vammaisten lapsien vanhempia ja he ovat kaikki huomattavasti minua nuorempia eli vammaisia lapsia syntyy kaikenikäisille vanhemmille.
joten mikäli lapsi on toivottu, niin onnea tulevalle raskaudelle.
Mielestäni nykypäivää on, että yhä vanhempina tullaan vanhemmiksi. Oma mielipiteeni on, että lasta ei kannata tehdä yhtään aikaisemmin, kuin siihen on itse valmis. Siitä ei tule kuin ongelmia.
Minä tiedän yhden tyypin, jonka mielestä lapset pitää tehdä alle 30-vuotiaina. Eihän sille voi kun säälinsekaisesti hymyillä. Oikeasti, jos on noin ahdaskatseinen ihminen ja ajattelee noin mustavalkoisesti, on varmaankin aika paha olla.
yli 40:sinä, molemmat mummoni ovat saaneet kuopuksensa 44-vuotiaina, toinen 40-luvulla ja toinen 60-luvulla. Miksi nykyään yli 40:nen on vanha saamaan lapsia, ei ollut ennenkään. Yksi tuttavani sai kuopuksen 47v, lapsi terve ja hyvin jaksaa äiti hoitaa. Ei se ikä paina mitään, vaan oma jaksaminen ja tahto.
Millainen ihminen nimittelee toista " vanhaksi kurpaksi" ? Millaiset vanhemmat tämmöisillä ihmisillä on, ainakin todella huonosti heidät on kasvatettu! Mitä väliä sillä on, minkä ikäisenä kukin lapsensa tekee, eihän se keneltäkään toiselta pois ole? Vai ovatko nämä nimittelijät niitä, jotka eivät yrityksistä huolimatta itse tule raskaaksi? Ovat sitten kateellisia meille yli nelikymppisille, jotka vielä " kehtaavat" tehdä lapsia ja mokomat vielä nauttivatkin olostaan?
Ja tuohon voisi lisätä, että miten hirveitä näiden kurpaksi nimittelevien lapset ovat. Ei se omena kauas puusta putoa kuitenkaan...luuserisakkia.
Raskaaksi tulin helposti, itse asiassa vahingossa. Odotusaika sujui hyvin ja olin töissä loppuun asti. Mitään erityispalveluja en neuvolassa saanut ikäni takia enkä niitä kyllä kaivannutkaan. Verenpainetta oli paljon odotusaikana, mutta niin oli kaikissa edellisissäkin raskauksissa. Jouduin sektioon perätilan takia, mutta sektiosta toivuin paljon nopeammin kuin edellisestä sektiosta, joka tehtiin 11 vuotta aikaisemmin. Raskauskilot jäivät laitokselle. Lapsi syntyi terveenä, ihan peräti kympin tyttö tuli, ja terveenä hän on pysynytkin, täyttää pian 4 vuotta. Koliikkivauva hän tosin oli, mutta koliikkiinkin osasin suhtautua jo paljon rennommin kuin esikoisen kanssa. Imetin häntä melkein 3-vuotiaaksi, joten imetyksessäkään ei ollut ongelmia. Olisin halunnut vielä yhden lapsen tehdä, jos olisin voinut alakautta synnyttää.
- elämänkokemus
- elämän tarkoitus selvinnyt
- ei haahuile joutavia
- menokenkä ei yliaktiivinen
- henkinen kypsyys
- elämänarvot järjestyksesä
- hyvä taloudellinen tilanne
- aikaa panostaa lapseen
- tunneälykkyys
- vakiintunut parisuhde
- on kasvanut aikuiseksi ja kenties hillitysti hymähtää epäkypsille kommenteille joita nuoret (ehkä ovat jopa äitejä) laukovat suustaan tai kirjoittavat tälle palstalle
Listaa voisi jatka loputtomiin.
Ap. onnea yritykseen
Äiti minäkin ja ikää yli 40 v.
Ps. Lapseni sanovat minua maailman parhaaksi äidiksi.
Nuo asiat voivat olla kunnossa nuoremmallakin. Miksi pitäs olla ääripäät vastakkain? Eli vaan vanha äiti hyvä äiti ja toinen vaihtoehto on 15-vuotias äiti?
Suurin osa yli 40-vuotiaiden lapsista on terveitä. Ja mitä sitten, vaikka tuliskin down? Eihän se nyt mikään kamala asia ole.