Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ne joilla alhainen ferritiini haluaa kuukautiset

Vierailija
20.06.2026 |

Tyttärelläni joka syö ehkäisypillereitä ei ole kuukautisia, ei pidä taukoja koska siihen ei tarvetta. Ongelmaksi vaan muodostuu korkea ferritiini lähes 180. Toisella tyttärellä ei oillereitä niin ferritiini 15. Pillereistä olisi varmasti apua jos alhainen ferritiini. Lisäksi ei tarvitse kärsiä kuukautisista ikinä. Nainen ei tarvitse kuukautisia, aivan turhat jos ei lapsia sillä hetkellä halua.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät halua tunkea elimistöönsä ylimääräisiä hormoneja.

Vierailija
2/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten poisjäänti kertoo siitä, että kehossa on jotain pielessä. Tai jos ne yhtäkkiä muuttuvat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisten poisjäänti kertoo siitä, että kehossa on jotain pielessä. Tai jos ne yhtäkkiä muuttuvat. 

Mikä on pielessä jos jäävät pois?

Vierailija
4/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan sen luonnollisen kierron. Sitä seuraamalla näkee myös, miten keho voi. Kuukautiset olivat tosi runsaat, mutta byt syln cyklocapronia muutaman ekan vuotopäivän ja hyvin toimii. Synnytysten jälkeen olen saanut nostettua ferritiiniin 130een tällä keinolla ja joka toinen pvä 50mg rautaa. Aikaa toki meni. Suosittelen todella tuota cyklocapronia. 

Vierailija
5/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille sovi hormonit, kaikki ei halua hormoneita käyttää eikä ne jätä kaikilla menkkoja pois.

Lisäksi itseäni kiinnostaa mitä se tekee elimistölle, jos alkaa teininä käyttää minipillereitä, menkat jää pois ja sitten 35 v haluaakin lapsen. Tämä ei ole kannanotto, koska itsekin syön ja olen syönyt eri hormonivalmisteita. Tätä on varmaan tutkittu ja todettu turvalliseksi?

Vierailija
6/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla incelillä mitään tyttäriä ole. 

Vierailija
7/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskee vain jos kuukautiset jäävät pois itsestään. Jos käyttää pillereitä, niin ei ole mitään eroa, syökö niitä putkeen vai pitääkö taukoa niin, että tulee "kuukautiset". (Se pilleritauolla tuleva vuoto ei edes ole oikeat kuukautiset.)

Vierailija
8/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas puhuvat naiset joilla on normaali kuukautiset. Sitten on taas meitä jotka vuotavat kuin pistetty sika ja anaemia alkaa uhkaamaan terveyttä. Jos rauta-arvot tippuvat koko ajan ja pysyvät alhaalla kannattaa asialle tehdä jotain ennen kuin alkaa tulla muutakin häikkää. Kuukautiset kun kuitenkin ovat se yleisin syy naisten anemiaan jne. 

Vierailija
9/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille sovi hormonit, kaikki ei halua hormoneita käyttää eikä ne jätä kaikilla menkkoja pois.

Lisäksi itseäni kiinnostaa mitä se tekee elimistölle, jos alkaa teininä käyttää minipillereitä, menkat jää pois ja sitten 35 v haluaakin lapsen. Tämä ei ole kannanotto, koska itsekin syön ja olen syönyt eri hormonivalmisteita. Tätä on varmaan tutkittu ja todettu turvalliseksi?

No mä oon tehnyt melkein tuon. Söin 20-vuotiaasta 29-vuotiaaksi asti e-pillereitä. Tulin heti kuukauden päästä raskaaksi, kun jätin pillerit pois. Ollaan tosi hedelmällisiä meidän suvussa, tytär tuli raskaaksi, vaikka söi e-pillereitä.

Mutta

mun kroppa oli todella sekaisin raskauden jälkeen monta vuotta. Ei toipunut luonnollisesti raskaudesta koskaan. Ja synnytyskin käynnistettiin. Että jotain ne purkkihormonit sekottaa naisen kropassa.

Vierailija
10/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea ferritiini voi johtua myös kehossa olevasta tulehduksesta. 15 on liian alhainen ferritiini. Äiti lakkaa nyt jankuttamasta kuinka kamalat kuukautiset on ja kuinka onnellista elämä on ilman niitä, ja vie molemmat tyttäret lääkäriin.

Vierailija
11/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä oon tehnyt melkein tuon. Söin 20-vuotiaasta 29-vuotiaaksi asti e-pillereitä. Tulin heti kuukauden päästä raskaaksi, kun jätin pillerit pois. Ollaan tosi hedelmällisiä meidän suvussa, tytär tuli raskaaksi, vaikka söi e-pillereitä.

Mutta

mun kroppa oli todella sekaisin raskauden jälkeen monta vuotta. Ei toipunut luonnollisesti raskaudesta koskaan. Ja synnytyskin käynnistettiin. Että jotain ne purkkihormonit sekottaa naisen kropassa.

Itsekin söin vuosia e-pillereitä ja tulin heti raskaaksi. Minulla tosin e-pillerit ei jätä menkkoja pois. Parilla kaverilla kuukautiset eivät kännistyneet normaalisti pillereiden jätön jälkeen. Toisella auttoi siinä joku hormonikuuri ja tuli luonnollisesti raskaaksi alle vuodessa. Toinen kärsi lapsettomuudesta, mutta tuli vuosien jälkeen raskaaksi koeputkihedelmöityksellä. Hän syyttää asiasta pillereitä, jotka aloitti teininä. 

Itse kyllä miettisen tarkkaan lähtisinkö teinin ferritiiniä nostamaan pillereillä, jotka tuhoaa täysin kierron. Lisäksi miettisin taukojen pitämistä aina, kun ehkäisylle ei ole tarvetta. Voin olla toki väärässäkin mielipiteeni kanssa.

Vierailija
12/12 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkea ferritiini voi johtua myös kehossa olevasta tulehduksesta. 15 on liian alhainen ferritiini. Äiti lakkaa nyt jankuttamasta kuinka kamalat kuukautiset on ja kuinka onnellista elämä on ilman niitä, ja vie molemmat tyttäret lääkäriin.

Näin.

Ihan kuin kuukautiset vain jäisivät ja siinä se.

Ei.

Itselleni tuli hengitysvaikeuksia, tuntuu kuin olisi ollut kuolemaa tekemässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän