Jos oikeasti haluttaisiin ihmisten laihtuvan
Puhutaan ylipainon olevan iso yhteiskunnallinen ongelma. Jos todella haluttaisiin pudottaa kansan paino normaalirajoihin, tulisi yksilöä auttaa. Syyllistäminen ja motkotus, jopa haukkuminen ei tutkitusti laihduta ketään pidemmän päälle (muuten ei olisi yhtään lihavaa), eikä pelkkä tahdonvoima.
Tarvitaan kokonaisvaltaista terveyden- ja painonhallinnan valmennusta: yhteiskunnalle paljon halvemmaksi tulisi ravintoterapeutin, pt:n, psykoterapeutin ja vaikka vertaistukiryhmän tarjoaminen painonhallinnan avuksi, kuin lihavuusleikkaukset ja liitännäissairauksien hoito. Jotkut todella tarvitsevat ihan kädestä pitäen tukea pitkäksikin aikaa, jotta elämäntavat saadaan oikeasti muutettua pohjia myöten.
Jos ei olla valmiita satsaamaan, ei ole mitään pohjaa kritisoida lihavia. Rakentavat ja lempeät, mutta jämäkät keinot auttavat - ei haukkuminen ja viha. Näin saataisiin tuloksia. Tekijät vain puuttuvat - vai onko kyseessä asenne?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensiksi auttaisi työajan lyhentäminen max. kuuteen tuntiin/pvä, tai vastaavasti neljään päivään/vko. Useilla työssäkäyvillä on aivan liian vähän valoista aikaa ulkoiluun, suomen haasteellisessa ilmastossa tämä erityisesti tulisi huomioida nykyistä paremmin. Lisäksi suuret työllistäjät, kuten hoito-ja palvelualat ovat pitkälti jaloillaan oloa, mikä väsyttää, mutta ei käy tehokkaasta liikunnasta, niin kyllä vähempikin työ riittäisi, että ihmisillä riittäisi jaksaminen omastakin hyvinvoinnista huolehtimiseen työn lisäksi. Eli kyllä kyseessä on enimmäkseen yhteiskunnan asenne, rakettitiedettä tämä ainakaan ei ole.
Pimeä aika on pelkkä tekosyy. Heijastinliivit päälle ja otsalamppu otsaan. Niiden turvin itsekin lenkkeilin taas koko menneen talven.
Mä ainakin lihon talvella ja laihdun kesällä, vaikka treenimäärät ja ruokailutavat pysyy lähes vakiona. Syynä on se, että pimeällä olen väsynyt ja passiivinen, valoisaan aikaan kesällä olen paljon aktiivisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei energiapitoiset ruuat ja juomat ole haitallisia hoikille ja normaalipainoisille! Ihan hullua olisi verottaa niitä, koska silloin normaalipainoisetkin joutuisivat laihdutuskuurille. Kyllä veron pitäisi perustua vaikka painoindeksiin tai kehon rasvapitoisuuteen. Prisman heviosastolla voisi olla kehonkoostomusvaaka, ja mitä enemmän rasvaa, sitä korkeampi vero herkuille kassalla.
Ne ovat yhtä haitallisia, mutta läpipaskojilta se energia menee vessanpönttöön ja sitä kautta rehevöittää luontoa, pierujen lisäksi, mutta lihavat sentään sitovat energian itseensä, siten kuin evoluutiossa on ollut tarkoituskin.[/
Tälläistä perustelua lihavuudelle en ole ennen kuullutkaan. 😳
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensiksi auttaisi työajan lyhentäminen max. kuuteen tuntiin/pvä, tai vastaavasti neljään päivään/vko. Useilla työssäkäyvillä on aivan liian vähän valoista aikaa ulkoiluun, suomen haasteellisessa ilmastossa tämä erityisesti tulisi huomioida nykyistä paremmin. Lisäksi suuret työllistäjät, kuten hoito-ja palvelualat ovat pitkälti jaloillaan oloa, mikä väsyttää, mutta ei käy tehokkaasta liikunnasta, niin kyllä vähempikin työ riittäisi, että ihmisillä riittäisi jaksaminen omastakin hyvinvoinnista huolehtimiseen työn lisäksi. Eli kyllä kyseessä on enimmäkseen yhteiskunnan asenne, rakettitiedettä tämä ainakaan ei ole.
Ai liian vähän valoisaa aikaa? Puolet vuodessa on vuorokaudessa enemmän valoa kuin pimeää, kesäkaudella aurinko paistaa suurimman osan vuorokaudesta. On se ihme, jos ei siinä ehdi valoisaan aikaan kävelylenkille.
Vierailija kirjoitti:
THL:n tuputtama virallisterveellinen ruokavalio voi olla yksi syy.
Laihduttajille ja diabeetikoille edelleen tyrkytetään sitä 5 palaa leipää ja puuroa. Aterialla tietysti makarooneja.
Esim. tohtori Now "my 600lb life", sarjasta, pistää potilaille ruokavalion, missä hiilihydraattien saanti on supistettu minimiin.
Samaa mieltä. Kävin ravitsemusterapeutilla ja kuvissa päivän esimerkkiaterioissa oli ihan tajuttomasti leipää. Mulla tulee maha kipeäksi siitä määrästä eli joka aterialla leipää. Varmaan kuolisin siihen määrään. Jopa välipalaksi pitäisi olla leipää.
Nyt punnitsen ja kirjaan kaiken syömäni ja suosin juurikin noita ohjeita, vähän hiilaria, paljon proteiinia. Aivosumu häipyi ja jaksan vähän paremmin. Vielä kun saisi unirytmin kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Kai lihavakin tajuaa itse, että on lihava. Ei siinä mitään pahaa oli, jos haluaa olla lihava, mutta silloin on myös itse myönnettävä, että on lihava. Turha tilanteen kieltäminen tai paapominen on täysin turhaa.
Sairaalloisesti ylipainoisia tulisi avustaa enemmän ja kokonaisvaltaisemmin painonhallinnassa, se on totta. Tulisi löytää lihavuuden triggeri, oli se sitten genetiikkaa tai lohtusyömistä yms. ja käydä siihen käsiksi.
Käännän kirjoittamaasi hiukan selko suomelle: "Lihava tajuaa itse olevansa lihava. Siinä ei ole mitään pahaa, jos haluaa olla lihava, mutta silloin on myönnettävä, että on lihava."
En yhtään ihmettele, joilla tälle löytyy termi: "naisten salakieli." Lue mitä kirjoitit. Siinä ei ole minkäänlaista järkeä. Ihminen siis ymmärtää olevansa lihava, mutta se on myönnettävä. Oliskos nyt joku virasto tai joku mihin voisin käydä tämän myöntämässä? Koko ajanhan sen olen tajunnut, mutta jos myöntämään täytyy lähteä niin.... mikä on suunta?
En lukenut yhtään vastausta joten tämä on varmasti sanottu monta kertaa. En tietenkään voi muiden puolesta puhua mutta itselle kiire ja väsymys saa painon nousemaan. Ei ehdi panostamaan hyvään ruokaan eikä jaksa liikkua töiden lisäksi, ei siihen muuta tarvitse. Nyt olen ollut lomautettuna toista kuukautta ja olen laihtunut paljon, vaatteet tippuu päältä. Enkä ole tietoisesti tehnyt mitään, aikaa vaan on niin paljon käyttää muuhun.
Näin käy aina. Joka lomalla laihdun, lapset kun oli pieniä niin olin tosi hoikka. Eli mulle se vaikein on kiire ja väsymys, vaikka tämän tiedän on sitä arjessa vaikea korjata.
Vierailija kirjoitti:
Ensin auttaisi, että kaupat saisivat olla auki vähemmän aikaa. Niiden koko olisi pienempi ja niihin pääsisi lähinnä kävellen ja parkkipaikkoja olisi vain heille joilla olisi terveellisiä syitä käyttää autoa. Kaikkia kaloripitoisia juomia tulisi verottaa huomattavasti. Pikaruokalat saisivat olla auki ainoastaan lounas ja illallis aikaan. Karkkipussin enimmäiskoko määriteltäisiin ja irtokarkkien myynti lopetettaisiin. Kaikki alkoholijuomat Alkoon ja se olisi auki vain ma-pe. Keskustoissa kiellettäisiin autoilu. Urheilupaikat tehtäisiin mahdollisimman halvoiksi käyttää. Parkkiruudut muutettaisiin pyöräteiksi ja monia niistä katettaisiin.
Joten kyllä yhteiskunta tosiaan voisi tehdä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin auttaisi, että kaupat saisivat olla auki vähemmän aikaa. Niiden koko olisi pienempi ja niihin pääsisi lähinnä kävellen ja parkkipaikkoja olisi vain heille joilla olisi terveellisiä syitä käyttää autoa. Kaikkia kaloripitoisia juomia tulisi verottaa huomattavasti. Pikaruokalat saisivat olla auki ainoastaan lounas ja illallis aikaan. Karkkipussin enimmäiskoko määriteltäisiin ja irtokarkkien myynti lopetettaisiin. Kaikki alkoholijuomat Alkoon ja se olisi auki vain ma-pe. Keskustoissa kiellettäisiin autoilu. Urheilupaikat tehtäisiin mahdollisimman halvoiksi käyttää. Parkkiruudut muutettaisiin pyöräteiksi ja monia niistä katettaisiin.
Tai sitten mennään suoraan asiaan: jokaiseen talouteen jaetaan tarkasti koottu ja varastoiksi muutetuista ruokakaupoista kerätty laatikollinen ruokaa. Vain lääkärin enintään kolme päivää vanhalla määräyksellä saa olla poissa päivittäisestä ryhmäliikuntavelvoitteestaan; itsenäisille liikkujille on varattu esimerkiksi aidattuja pururatoja, joiden toisesta päästä pääsee vain sisään ja toisesta vain ulos. Alkoholin, sokerin ja rasvan hallussapidon rangaistus on parin siirtymävuoden jälkeen ampuminen tavattaessa. Raja-asemille koulutetaan ruoan haistavia koiria. Kun tekoäly saattaa ihmiskehon tarpeettomaksi, voidaan pitää elossa vain päät, ja kun tekoäly kehittyy vielä vähän, päätkin voidaan poistaa olemasta, ja maailma on täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos laitettaisiin vaan ihmiset häkkiin kuin kanat, ja sitten valtion ja kuntien valtuuttamat hoitajat toisivat ravintoympyrän mukaiset ja kalorimäärältään oikeat ruoka-annokset tietyin väliajoin?
Vapaus on niin yliarvostettua, terveys ja turvallisuus ovat paljon tärkeämpiä asioita.
Ihan hyvä alotus. Toki verotuksellakin voitaisiin ohjata ihmisten syömistä terveellisempään suuntaan. nimen omaan alentamalla vaikka vihannesten/hedelmien/kasvisten veroa, jos siis Eu sallii tämmöistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi terveydenhuollon resursseja pitäisi tuhlata? Lihavat kyllä osaavat laihduttaa, jos eivät osaa, niin netistä löytyy niinkin yksinkertainen sääntö, kuin "syö vähemmän kuin kulutat". Kun lihavien kohdalla yleensä se syy miksei laihduteta on yksinkertaisesti se, että ruoka on liian hyvää ja tärkeää. Jos ei itse osaa luoda vaihtoehtoista ajattelumallia, tuskin siihen pystyy muidenkaan avulla. Kyse kuitenkin noin yksinkertaisesta asiasta.
Minä olen laihduttanut 35 vuotta. Teininä aloitin saadakseni muutaman liikakilon pois ja nykyisin olen pahasti syömishäiriöinen ja laihduttanut vuosikymmenten saatossa satoja kiloja ja lihonut myös.
Sanoisin, että terveellisesti laihduttaminen on todella vaikeaa. On helppo lipsahtaa sairauden puolelle, kuten kävi minulle, sillä kehomme on luotu pistämään vastaan, kun painomme putoaa kehon mielestä uhkaavasti. Ei minua kukaan neuvonut teininä ja olen tehnyt vuosien mittaan monia laihduttamiseen liittyviä virheitä. Kaikki lihavat eivät siis todellakaan osaa laihduttaa oikein ja vielä harvempi osaa pitää laihdutetut kilot poissa. Kyse on kaikkea muuta kuin yksinkertaisesta asiasta.
Pimeä aika on pelkkä tekosyy. Heijastinliivit päälle ja otsalamppu otsaan. Niiden turvin itsekin lenkkeilin taas koko menneen talven.