"Työttömyysturvan hankala hakuprosessi turhauttaa yrittäjiä: "TE-toimiston lomake sisältää epäoleellisia kysymyksiä" Nyt sitten huomataan, ettei se tukien hakeminen olekaan niin herkkua, tästä on yritetty sanoa vuosia
Tästä työttömät ovat toitottaneet jo vuosia, mutta saaneet vaan naureskelua ja "mene töihin" -huutelua.
https://www.yrittajat.fi/uutiset/624982-tyottomyysturvan-hankala-hakupr…
Kommentit (304)
Tuo lomake on ajalta 60 luku kaipais uudistusta👍
Mitä yrittäjät kehtaavat vinkua!
Siinä missä työtön "voi mennä töihin", yrittäjäkin "voi hankkia uusia asiakkaita".
Ai kato, ei ookaan niin helppoa. On paljon kilpailua tai omalle tuotteelle ei ole kysyntää juuri nyt?
Jospa löytyy jotain ysieurosta hommaa. Vaikka kilpailijalta. Siinä sitä kuntoutuu ja kunnostautuu täyttämään älyttömiä lomakkeita 😊
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu olla rikkaruoho? Loinen? Heikompaa ainesta? kirjoitti:
juhana vartiainen
@filsdeproust
Suomi tarvitsee lisää työvoimaa."Mutta meillähän on työttömiä!"<=>Tila tarvitsee lisää peltoalaa. "Mutta nykypellossakin on rikkaruohoja!"
—
juhana vartiainen
@filsdeproust
Vastauksena käyttäjälle
@rahajatalous
@rahajatalous
Kyllä.Mutta intensiivisemmällä viljelyllä (=kok.kys) on rajansa, ja siksi huoltosuhdetila tarvitsee uudisraivausta (=tarj.pol)Seuraavaa aktiivimallia odotellessa :)
Siinä oliskin huumoria, jos aktiivimallia ei olisi peruttu ja nyt sitä kannattaneet yrittäjät ja työttömäksi jääneet palkansaajat joutuisivat itse leikkurin kohteeksi.
Ai että, kyllä olisi huvittavaa nyt seurata, kuinka pikavauhtia nämä leikkurit olisi haudattu, siihen ei olis tarvittu edes hallituksen virallista hyväksyntää, koska on eri asia painaa todellinen köyhä turpeen alle kuin näennäisesti rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas on yrittäjävihaa täällä. Auttelin äskettäin erästä yksinyrittäjätuttavaa täyttämään TE-toimiston lomakkeita. Koronavirus lopetti hänen työnsä täysin ja äkillisesti. Hän ei ole aiemmin täytellyt mitään TE-toimiston tai Kelan hakemuksia, joten koko urakka oli hänelle aivan uusi.
Minä olen ollut sekä yrittäjä (ammatinharjoittaja) että työtön, joten olen saanut jonkin verran harjaannusta lomakkeiden täyttämisessä. Olen kirjoittamisen ja samalla tekstin ymmärtämisen akateemisesti kouluttautunut ammattilainen, mutta TE-toimiston hakukaavakkeiden täyttäminen vaati minultakin ankaraa aivotyötä. Aikaa kului valtavasti siihen, että täytimme lomakkeen ongelmasivuja eri tavoilla kerta toisensa jälkeen saadaksemme selvää siitä, mitä hämärät väittämät sisälsivät.
Ymmärrän kyllä, että tavallisen palkansaajapulliaisen on vaikea tajuta yrittäjyyden eri muotoja. Yrittäkää kuitenkin olla yleistämättä jonkun hesburgerpomon röyhkeyden pohjalta ja tajutkaa, että hyvin suuri osa yrittäjistä puurtaa yksinään, eikä riistä koko uransa aikana ketään. Suuri osa ei saa koskaan starttirahaa, apurahoja, tukia tai mitään muutakaan apua toimintansa pyörittämiseen. Itsensä työllään elättänyt ja elantonsa pieninä palasina maailmalta kerännyt ammatinharjoittaja on asiakkaidensa kadottua samassa tilanteessa kuin yhtäkkiä irtisanottu tavallinen palkansaaja: säästöt loppuvat jossain vaiheessa, ja jollei uutta työtä löydy, pohja putoaa koko elämältä. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.
Se tilanne on jokaiselle työttömälle uusi. Minä olin kauan sitten työtön vastavalmistuneena ja koska puolisolla oli hyvät tulot, ei silloin vuosia sitten saanut mitään tässä tilanteessa. Siitä huolimatta sain kuulla olevani juoppo sossupummi loinen. siihen aikaan sossu vielä hoiti toimeentulotuet. Kävin sossussa tasan kerran, viemässä työhakemuksen. Tuo, että tilanne on yrittäjälle uusi, kertoo miten pihalla työttömyydestä ollaan. Suurin osa työttömistä joutuu tekemään sen ensimmäisen kerran. Se asenne, että kaikki työttömät on niputettu automaattisesti siihen äänekkäimpään elämäntapatyöttömien joukkoon, mikä asenne on myös vaikeuttanut työttömien työllstämistä, ts. asennevamma, on syy vihaan.
Mikä se tälläinen elämäntapa työtön oikein? Eikö rahan saanti tyssää jos työnteosta kieltäytyy eli silloinhan ei enää elä yhteiskunnan rahoilla? Ihan siis ilman veettuilua kysyn,että miten tämä paljon puhuttu elämäntapa työttömyys käytännössä edes onnistuu?
Alkuperäiseen aiheeseen voisin kommentoida ,että tämä tilanne toivottavasti herättelee ylimielisemmätkin ajattelemaan että kaikkeen ei voi sittenkään itse vaikuttaa.
Siis mitä noilla pienyrityksillä tekee, jotka heti eka viikkojen jälkeen alkaa huutaa apua, ei ne ole elinkelpoisia koskaan olleetkaan, saavatkin kuolla pois.
Ehkä se työttömien haukkuminen vähenee kun saa itse kokea mitä se ihanuus oikeasti on?
Vierailija kirjoitti:
Päivän yrittäjävihaketju.
Tämä on kuule vähäistä. Palstalla on vuosikausia haukuttu työttömiä, tämä oli odotettavissa.
Miksi nämä yrittäjät eivät ole säästäneet pahan päivän varalle, ollaanko sitä eletty kuin viimeistä päivää vai eikö ole varaa edes säästää? Voi että sentään, jättää vähän väliin niitä ulkomaanmatkoja ja poimii mustikoita pakastimeen, niin jo tulee säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas on yrittäjävihaa täällä. Auttelin äskettäin erästä yksinyrittäjätuttavaa täyttämään TE-toimiston lomakkeita. Koronavirus lopetti hänen työnsä täysin ja äkillisesti. Hän ei ole aiemmin täytellyt mitään TE-toimiston tai Kelan hakemuksia, joten koko urakka oli hänelle aivan uusi.
Minä olen ollut sekä yrittäjä (ammatinharjoittaja) että työtön, joten olen saanut jonkin verran harjaannusta lomakkeiden täyttämisessä. Olen kirjoittamisen ja samalla tekstin ymmärtämisen akateemisesti kouluttautunut ammattilainen, mutta TE-toimiston hakukaavakkeiden täyttäminen vaati minultakin ankaraa aivotyötä. Aikaa kului valtavasti siihen, että täytimme lomakkeen ongelmasivuja eri tavoilla kerta toisensa jälkeen saadaksemme selvää siitä, mitä hämärät väittämät sisälsivät.
Ymmärrän kyllä, että tavallisen palkansaajapulliaisen on vaikea tajuta yrittäjyyden eri muotoja. Yrittäkää kuitenkin olla yleistämättä jonkun hesburgerpomon röyhkeyden pohjalta ja tajutkaa, että hyvin suuri osa yrittäjistä puurtaa yksinään, eikä riistä koko uransa aikana ketään. Suuri osa ei saa koskaan starttirahaa, apurahoja, tukia tai mitään muutakaan apua toimintansa pyörittämiseen. Itsensä työllään elättänyt ja elantonsa pieninä palasina maailmalta kerännyt ammatinharjoittaja on asiakkaidensa kadottua samassa tilanteessa kuin yhtäkkiä irtisanottu tavallinen palkansaaja: säästöt loppuvat jossain vaiheessa, ja jollei uutta työtä löydy, pohja putoaa koko elämältä. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.
Työttömiäkin on monenlaisia, ollut ennen koronaakin. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.
Mitä sinä tarkoitat? Oletko jostain asiasta eri mieltä? Vai samaa?
Kun työkkäriin ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi ja aikoo nostaa kokopäiväpäivärahaa, niin hän samalla on valmis ottamaan kokoaikatyötä vastaan. Näin tämä menee. Päättäjät tekivät kädenojennuksen, mutta tuskin itsekään olivat perillä miten asiat käytännössä menevät.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kai AP ymmärtää, että yrittäjien saama väliaikainen työttömyystuki vaatii moninkerroin enemmän, kuin normaalin työttömän?
Millä perusteella? Mikä on mielestäsi normaali työtön? Ymmärrätkö, että työttömiä on sadoista erilaisista lähtökohdista ja eri tilanteissa? Ei ole kovin suurella lusikalla annettu, jos niputtaa kaikki työttömät siihen pieneen elämäntapatyöttömien äänekkäimpien joukkoon, heti tulee mieleen, että ajatteletko niitä? Kun sanon satoja, siinä ei ole yhtään liioittelua. Työttömäksi jää vastavalmistuneita, konkurssin takia, yrittäjiäkin on jäänyt työttömäksi aiemminkin, vaikkapa pari kuukautta sitten konkurssin tehnyt on eri tilanteessa huonommilla eduilla. En nyt jaksa luetella satoja tilanteita, mutta äkkiä näitä normi ihminen keksii kun vähän miettii. Työttömyys alkaa yhdestä päivästä ihan muillakin, eikä kukaan synny pitkäaikaistyöttömäksi.
Yrittäjänä joutuu täyttelemään kaikenlaisia papereita, ei luulisi tuon hakemuksen nyt niin kovin erikoinen olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiäkin on monenlaisia, ollut ennen koronaakin. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.
Hän tarkoittanee sitä, että jokainen työtön on niputettu samaan ryhmään. Kukaan ei kiistä, että työhaluttomia on, mutta kun tekee sadatta hakemusta niin saa kuulla vain olevansa huono ja työhaluton, vaikka se on vain huonoa tuuria, että joku muu saa paikan. Itse en ole työtön, mutta olen mm. hävinnyt vuorotyöpaikan siksi, että asuin työnantajan mielestä liian kaukana, yhden paikan siksi, etten ollut työllistämistukikelpoinen ja muutaman kerran jäänyt todella suuresta hakijamäärästä varasijalle. Kuitenkin onnistuin saamaan määräaikaisen projektipaikan 50 hakijan joukosta ja siinäkin oli tuuria, kun hommaan jo valittu palasi vanhaan työpaikkaansa, eli se paikka tulikin varasijalta. Olin oikea varasijamaisteri yhdessä vaiheessa. Nyt on työpaikka ja arvaa mitä, minut haettiin tähän paikkaan kotoa, ilman että edes hain koko paikkaa.
Hakeutukaa eläkkeelle. Sen verran masentuneita kuitenkin olette.
No onpas hassu artikkeli. Toki se on hankala hakuprosessi, katsokaas kun yrittäjä ei ole työtön. :)
Vierailija kirjoitti:
No onpas hassu artikkeli. Toki se on hankala hakuprosessi, katsokaas kun yrittäjä ei ole työtön. :)
No tekis sit töitä eikä lusmuilis kotona sossupummina.
Se, minkä johtopäätöksen voimme ainakin tehdä, on se että uudistaminen näissä tuissa on ihan välttämätöntä!!! Tämä vaatii asioihin todellista perhehtymistä ja kunnollista tietämystä, jota ei taida päättäjillä olla. Kaikkea tulisi yksinkertaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän tarkoittanee sitä, että jokainen työtön on niputettu samaan ryhmään. Kukaan ei kiistä, että työhaluttomia on, mutta kun tekee sadatta hakemusta niin saa kuulla vain olevansa huono ja työhaluton, vaikka se on vain huonoa tuuria, että joku muu saa paikan. Itse en ole työtön, mutta olen mm. hävinnyt vuorotyöpaikan siksi, että asuin työnantajan mielestä liian kaukana, yhden paikan siksi, etten ollut työllistämistukikelpoinen ja muutaman kerran jäänyt todella suuresta hakijamäärästä varasijalle. Kuitenkin onnistuin saamaan määräaikaisen projektipaikan 50 hakijan joukosta ja siinäkin oli tuuria, kun hommaan jo valittu palasi vanhaan työpaikkaansa, eli se paikka tulikin varasijalta. Olin oikea varasijamaisteri yhdessä vaiheessa. Nyt on työpaikka ja arvaa mitä, minut haettiin tähän paikkaan kotoa, ilman että edes hain koko paikkaa.
Minä en enää tajua koko ketjua. En oikein usko, että kaikki yrittäjät olisivat haukkuneet työttömiä tai että työttömiä haukkuneet yrittäjät olisivat yksi yhteen edes niitä samoja, jotka valittavat tuenhankinnan vaikeudesta. Silti kaikki yrittäjät on niputettu samaan pakettiin, olivat sitten wahlrooseja tai niitä, jotka ovat ansainneet leipänsä korjaamalla muiden kenkiä.
Minä olen niitä entisiä yrittäjiä, joiden ala lähti alta jo ennen kuin koronasta tiedettiin mitään. Ikäni aiheuttaa sen, etten ole edes mikään varasijamaisteri; kun hain ensimmäistä ja toistaiseksi ainoaa minulle vähänkään sopivaa palkkatukityöpaikkaa, en päässyt edes haastatteluun, vaikka olin tehnyt yli kaksikymmentä vuotta juuri tuota työtä osana laajempaa toimenkuvaa. Olen siis ollut vihattava yrittäjäriistäjä (yksinyrittäjä kylläkin), vihattava työnvieroksuja (sadoista työpaikkahakemuksista huolimatta) ja nyt ilmeisesti olen entisenä yrittäjänä työttömiä kategorisesti vihaava työtön ja työhaluton työnhakija. Toivottavasti koronapandemia ei johda luokkasotaan, koska minulla ei ole aavistustakaan siitä, mille puolelle barrikadia pitäisi lähteä ammuskelemaan.
Joo, kai AP ymmärtää, että yrittäjien saama väliaikainen työttömyystuki vaatii moninkerroin enemmän, kuin normaalin työttömän?