"Työttömyysturvan hankala hakuprosessi turhauttaa yrittäjiä: "TE-toimiston lomake sisältää epäoleellisia kysymyksiä" Nyt sitten huomataan, ettei se tukien hakeminen olekaan niin herkkua, tästä on yritetty sanoa vuosia
Tästä työttömät ovat toitottaneet jo vuosia, mutta saaneet vaan naureskelua ja "mene töihin" -huutelua.
https://www.yrittajat.fi/uutiset/624982-tyottomyysturvan-hankala-hakupr…
Kommentit (304)
”Hallitukselta tulossa ”aktiivimalli 2” – Laiminlyönti johtaisi jopa 60 päivän karenssiin.”
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/il-hallitukselta-tulossa-aktiivimalli-…
”Iltalehden mukaan työttömälle laadittaisiin henkilökohtainen työllistymissuunnitelma ja työttömällä olisi velvoite hakea tiettyä määrää avoimia työpaikkoja sekä paikallisen TE-toimiston osoittamia avoimia työpaikkoja. Velvoitteiden laiminlyönti johtaisi 30 tai 60 päivän karenssiin, jonka pituus riippuisi rikkeen vakavuudesta.”
Vierailija kirjoitti:
Valittavat yrittäjät, jotka eivät omillaan pärjää ilman valtion vastikkeetonta rahaa, voitaisiin kerätä kullakin paikkakunnalla yhteen, lastata karjavaunuihin ja kuskata työvoimapulasta kärsiville maatiloille työtä tekemään.
Palkaksi sopinee ulkkareillekin kelpava 3€/h, eihän tässä mitään orjatyötä olla teettämässä. Siitä tietenkin vähennetään majoituksena toimivan lämmittämättömässä lautaparakissa sijaitsevan pehmustamattoman laverin vuokra ja lounaaksi saatava pieni kauhallinen sian ruokaa. Työpäivän pituus voisi olla leppoisa 12 - 14h seitsemänä päivänä viikossa, mikä olisi huojennus koska hehän ovat omien sanojensa mukaan tottuneet olemaan töissä 24/7.Eli leppoisaa lomailua täysihoidossa ja vähän harrastelua josta saa vielän ruhtinaallisen palkankin, mikäs sen parempaa!
Tätä minä toivon kaikille elämäntapatyöttömille. Olisi todellakin heidän vuoro osallistua.
Yrittäjille ja lomautetuille tässä tilanteessa sen sijaan toivon kaiken yhteiskunnan tuen.
Karensseja on pakko käyttää paljon, muuten ei rahat riitä :(.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittavat yrittäjät, jotka eivät omillaan pärjää ilman valtion vastikkeetonta rahaa, voitaisiin kerätä kullakin paikkakunnalla yhteen, lastata karjavaunuihin ja kuskata työvoimapulasta kärsiville maatiloille työtä tekemään.
Palkaksi sopinee ulkkareillekin kelpava 3€/h, eihän tässä mitään orjatyötä olla teettämässä. Siitä tietenkin vähennetään majoituksena toimivan lämmittämättömässä lautaparakissa sijaitsevan pehmustamattoman laverin vuokra ja lounaaksi saatava pieni kauhallinen sian ruokaa. Työpäivän pituus voisi olla leppoisa 12 - 14h seitsemänä päivänä viikossa, mikä olisi huojennus koska hehän ovat omien sanojensa mukaan tottuneet olemaan töissä 24/7.Eli leppoisaa lomailua täysihoidossa ja vähän harrastelua josta saa vielän ruhtinaallisen palkankin, mikäs sen parempaa!
Tätä minä toivon kaikille elämäntapatyöttömille. Olisi todellakin heidän vuoro osallistua.
Yrittäjille ja lomautetuille tässä tilanteessa sen sijaan toivon kaiken yhteiskunnan tuen.
Muut laittaisi pakkotyöhön ja itse ottaisi veronmaksajien rahat ilmaiseksi.... Vieläkö pitää ihmetellä miksi yrittäjät saavat välillä kritiikkiä täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät miten helposti työtöntä kutsutaan elämäntapatyöttömäksi? Sinultakin se onnistui tuosta vaan.
Täytyy kyllä sanoa, että yksinyrittäjänä ketjua lukiessa tuli tosi paha mieli. Kuten tuolla aiemmin joku kirjoittikin, itsekään en ole koskaan saanut senttiäkään taloudellista tukea yritystäni varten. Työskentelen yksin, ketään en ole riistänyt. Taloudellista puskuria pitäisi tietenkin olla yhtälailla kuin palkansaajillakin, mutta kun puskurin pitäisi kattaa yrityksen kuukausittaiset juoksevat kulut (yli 1000e) sekä tietenkin oman elämän kulut, tilanne on hankala.
Päivässä on rajallinen määrä tunteja ja tekijällä (yleensä) kaksi kättä aivan kuten palkansaajallakin. Suuriin tai edes kohtuullisiin tuloihin harva yksinyrittäjä pääsee milloinkaan kiinni.
Nyt pitäiskin yhtäkkiä olla rahahanat auki heti ilman mitään hakemisia, koska itseään täynnä olevat, ylpeät ihmiset ovatkin yhtäkkiä tilanteessa, jossa täytyykin anella ja nöyrtyä. Hyvä.
Seuraavassa hallituksessa varmuudella Kokoomus, Ps ja ehkä Keskusta.
Vallan kahvassa kokeneet, pätevät ja osaavat MIEHET Vartiainen, Lindström ja Sipilä. Talous kuntoon tutuilla konsteilla, oleskeluyhteiskunnalle loppu!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa, että yksinyrittäjänä ketjua lukiessa tuli tosi paha mieli. Kuten tuolla aiemmin joku kirjoittikin, itsekään en ole koskaan saanut senttiäkään taloudellista tukea yritystäni varten. Työskentelen yksin, ketään en ole riistänyt. Taloudellista puskuria pitäisi tietenkin olla yhtälailla kuin palkansaajillakin, mutta kun puskurin pitäisi kattaa yrityksen kuukausittaiset juoksevat kulut (yli 1000e) sekä tietenkin oman elämän kulut, tilanne on hankala.
Päivässä on rajallinen määrä tunteja ja tekijällä (yleensä) kaksi kättä aivan kuten palkansaajallakin. Suuriin tai edes kohtuullisiin tuloihin harva yksinyrittäjä pääsee milloinkaan kiinni.
Hei, sinusta tässä tuskin puhuttiin, vaan heistä, jotka ovat aikaisemmin haukkuneet työttömiä laiskoiksi loisiksi ja tehneet kaikkensa sosiaaliturvan heikentämiseksi, mutta nyt ovat käsi ojossa itse hakemassa tukia ja valittavat liian vaikeasta hakuprosessista. Yrittäjillä on nyt vaikeaa ja sympatiani heille. Työttömiä on vaan niin kauan syyllistetty ja haukuttu, että viha on ihan ymmärrettävä reaktio.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ymmärrän täysin sen, että monella ykskinyrittäjällä taloudellinen tilanne on mikä on eikä tukea heru helposti, koska ne menevät suuryrityksille. Mutta se ei olekaan se pointti tässä, vaan se, että osa yrittäjistä on vuosia sylkenyt työttömiä päin ja huudelleet "menkää töihin" eikä tukihakemusten byrokratiakoukeroita ole otettu tosissaan. Nyt sitten itse kauhistellaan sitä, että miten tämä voi olla tämmöstä ja näin vaikeaa, kun tästä on yritetty sanoa jo vuosia. En mä halua pahaa kellekään, mutta en vaan voi olla tuntematta pientä vahingoiloa siitä, kun samat lällättelijät ovat nyt työttömän asemassa ja vinkuvat täsmälleen samoista asioista, mistä työttömät ovat tätä ennen yrittäneet sanoa ilman, että sille on annettu mitään painoarvoa. Koska tukiahan saa niin helposti taikaseinästä ja pitäs mennä töihin. Ei toki kaikki yrittäjät näin ole suhtautuneet, mutta liian moni. Olin itse työttömänä silloin, kun aktiivimalli rakennettiin ja sai lukea jatkuvasti sitä vihaa työttömiä kohtaan, niin kyllä tämä tilanne vähän pientä "karma is a bitch" -hymähdystä aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa taitaa olla pääasiassa trolleja. En ole nähnyt aivan näin silmitöntä yrittäjävihaa oikeastaan missään. Edellisen kerran hämmästyin yksisuuntaisen vihan valtavaa määrää keskustelussa, joka koski "uusmaalaisten tunkemista mökkiseuduille tappamaan paikallisia koronaviruksella". Ilmeisesti etätyön ja etäkoulun lomassa riittää aikaa ja energiaa nimettömään provosoimiseen.
Nro 36
ihmisroskaako kirjoitti:
Miksi SDP pitää työttömiä rikkaruohona?
Kuinka niin SDP? Vartiainen on ollut kokoomuksen riveissä silloin, kun on noita suustaan päästellyt.
Joo, eipä oo te-tsto ja kela paljon ehtinyt hätyytellä, mistähän johtuisi, oiskohan vähän ruuhkaa ; )
Vierailija kirjoitti:
Jopas on yrittäjävihaa täällä. Auttelin äskettäin erästä yksinyrittäjätuttavaa täyttämään TE-toimiston lomakkeita. Koronavirus lopetti hänen työnsä täysin ja äkillisesti. Hän ei ole aiemmin täytellyt mitään TE-toimiston tai Kelan hakemuksia, joten koko urakka oli hänelle aivan uusi.
Minä olen ollut sekä yrittäjä (ammatinharjoittaja) että työtön, joten olen saanut jonkin verran harjaannusta lomakkeiden täyttämisessä. Olen kirjoittamisen ja samalla tekstin ymmärtämisen akateemisesti kouluttautunut ammattilainen, mutta TE-toimiston hakukaavakkeiden täyttäminen vaati minultakin ankaraa aivotyötä. Aikaa kului valtavasti siihen, että täytimme lomakkeen ongelmasivuja eri tavoilla kerta toisensa jälkeen saadaksemme selvää siitä, mitä hämärät väittämät sisälsivät.
Ymmärrän kyllä, että tavallisen palkansaajapulliaisen on vaikea tajuta yrittäjyyden eri muotoja. Yrittäkää kuitenkin olla yleistämättä jonkun hesburgerpomon röyhkeyden pohjalta ja tajutkaa, että hyvin suuri osa yrittäjistä puurtaa yksinään, eikä riistä koko uransa aikana ketään. Suuri osa ei saa koskaan starttirahaa, apurahoja, tukia tai mitään muutakaan apua toimintansa pyörittämiseen. Itsensä työllään elättänyt ja elantonsa pieninä palasina maailmalta kerännyt ammatinharjoittaja on asiakkaidensa kadottua samassa tilanteessa kuin yhtäkkiä irtisanottu tavallinen palkansaaja: säästöt loppuvat jossain vaiheessa, ja jollei uutta työtä löydy, pohja putoaa koko elämältä. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.
Se tilanne on jokaiselle työttömälle uusi. Minä olin kauan sitten työtön vastavalmistuneena ja koska puolisolla oli hyvät tulot, ei silloin vuosia sitten saanut mitään tässä tilanteessa. Siitä huolimatta sain kuulla olevani juoppo sossupummi loinen. siihen aikaan sossu vielä hoiti toimeentulotuet. Kävin sossussa tasan kerran, viemässä työhakemuksen. Tuo, että tilanne on yrittäjälle uusi, kertoo miten pihalla työttömyydestä ollaan. Suurin osa työttömistä joutuu tekemään sen ensimmäisen kerran. Se asenne, että kaikki työttömät on niputettu automaattisesti siihen äänekkäimpään elämäntapatyöttömien joukkoon, mikä asenne on myös vaikeuttanut työttömien työllstämistä, ts. asennevamma, on syy vihaan.
Kyllä se on hyvä maistaa välillä omaa lääkettään :)
Vierailija kirjoitti:
Mistä teillä riittää tätä vihaa yrittäjiä kohtaan? Useita vastaavia aloituksia syntyy joka päivä. Menkää hoitoon.
Ymmärrän täysin tämän vihan, kun on seurannut viime vuosilta sitä ala-arvoista kirjoittelua työttömistä, nyt on tosi kiva seurata, miten se ääni kellossa muuttuu kun kopsahtaakin omaan jalkaan. Kannattaa myös muistaa, että teitä koronatyöttömiä, sun muita yritelmiä kohdellaan yhtenä könttinä, ei mitään yksilöllisyyttä oteta tietenkään huomioon tilanteissa. Hah.
Vierailija kirjoitti:
Jopas on yrittäjävihaa täällä. Auttelin äskettäin erästä yksinyrittäjätuttavaa täyttämään TE-toimiston lomakkeita. Koronavirus lopetti hänen työnsä täysin ja äkillisesti. Hän ei ole aiemmin täytellyt mitään TE-toimiston tai Kelan hakemuksia, joten koko urakka oli hänelle aivan uusi.
Minä olen ollut sekä yrittäjä (ammatinharjoittaja) että työtön, joten olen saanut jonkin verran harjaannusta lomakkeiden täyttämisessä. Olen kirjoittamisen ja samalla tekstin ymmärtämisen akateemisesti kouluttautunut ammattilainen, mutta TE-toimiston hakukaavakkeiden täyttäminen vaati minultakin ankaraa aivotyötä. Aikaa kului valtavasti siihen, että täytimme lomakkeen ongelmasivuja eri tavoilla kerta toisensa jälkeen saadaksemme selvää siitä, mitä hämärät väittämät sisälsivät.
Ymmärrän kyllä, että tavallisen palkansaajapulliaisen on vaikea tajuta yrittäjyyden eri muotoja. Yrittäkää kuitenkin olla yleistämättä jonkun hesburgerpomon röyhkeyden pohjalta ja tajutkaa, että hyvin suuri osa yrittäjistä puurtaa yksinään, eikä riistä koko uransa aikana ketään. Suuri osa ei saa koskaan starttirahaa, apurahoja, tukia tai mitään muutakaan apua toimintansa pyörittämiseen. Itsensä työllään elättänyt ja elantonsa pieninä palasina maailmalta kerännyt ammatinharjoittaja on asiakkaidensa kadottua samassa tilanteessa kuin yhtäkkiä irtisanottu tavallinen palkansaaja: säästöt loppuvat jossain vaiheessa, ja jollei uutta työtä löydy, pohja putoaa koko elämältä. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.
Työttömiäkin on monenlaisia, ollut ennen koronaakin. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.
Hyvä, että yrittäjät sanovat asiasta, heitä ehkä jopa kuunnellaan. Monestihan Suomessa on niin, että idioottimaisuudet jatkuvat vuodesta toiseen ja ihmisten valituksiin on niin turruttu, että on unohdettu niiden johtuvan hyvästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa taitaa olla pääasiassa trolleja. En ole nähnyt aivan näin silmitöntä yrittäjävihaa oikeastaan missään. Edellisen kerran hämmästyin yksisuuntaisen vihan valtavaa määrää keskustelussa, joka koski "uusmaalaisten tunkemista mökkiseuduille tappamaan paikallisia koronaviruksella". Ilmeisesti etätyön ja etäkoulun lomassa riittää aikaa ja energiaa nimettömään provosoimiseen.
Nro 36
Ai tämä viha on yllätys, eikö ihmetyttänyt vielä muutama kk sitten se jatkuva viha ja alaspainaminen työttömiä kohtaan - minua se ensin ihmetytti suuresti, mutta sitten tajusin, että osa suomalaisista on itseriittoudessaanja ylpeydessään verrattavissa Saksan natseihin.
Miksi SDP pitää työttömiä rikkaruohona?