Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Työttömyysturvan hankala hakuprosessi turhauttaa yrittäjiä: "TE-toimiston lomake sisältää epäoleellisia kysymyksiä" Nyt sitten huomataan, ettei se tukien hakeminen olekaan niin herkkua, tästä on yritetty sanoa vuosia

Vierailija
17.04.2020 |

Tästä työttömät ovat toitottaneet jo vuosia, mutta saaneet vaan naureskelua ja "mene töihin" -huutelua.

https://www.yrittajat.fi/uutiset/624982-tyottomyysturvan-hankala-hakupr…

Kommentit (304)

Vierailija
101/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuvio on laitettava uusiksi! Yrittäjille tulisi taata jokin aivan oma yrittäjyystakuuetuus

Miksi? Ei valtiolla ole mitään velvollisuuksia ylläpitää kaiken maailman pilipali-yrityksiä jotka eivät pysy pinnalla. Ei Suomi mikään kommunistinen maa kuitenkaan ole. Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa, se tulisi lopettaa.

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä EI pysty keskittymään yritykseensä, jos on työnhakjana. Tämä on aivan yleisesti tiedetty homma.

Luonnollisesti. Siksi yrittäjällä ei ole mitään asiaa TE-toimistoon niin kauan kuin on työllistetty, eli yrittäjä.

Vierailija
102/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpas hassu artikkeli. Toki se on hankala hakuprosessi, katsokaas kun yrittäjä ei ole työtön. :)

Jos yrittäjä ei ole työtön, miksi hänelle pitäisi maksaa lanttiakaan työttömyyskorvausta? 

Suomessa on paljon muitakin työttömyyskorvausta saavia, ketkä eivät ole työttömiä.

Itse olen sairauslomalla parantumattoman etenevän invaliditeettia aiheuttavan sairauden takia. Olen ollut jo pitkään työkyvytön ja siksi sairauslomalla, mutta vakuutuslääkärin mielestä saatan kuitenkin parantua ja kuntoutua työkykyiseksi. Siksi en saa eläkettä.

Sitä ei kuitenkaan osannut kertoa mikä voisi olla tämä ihmeparantumisen tarjoava yksisarvis- tai enkelihoito.

Moderni lääketiede ei osaa tarjota parantavaa hoitoa, lääkitystä tai kuntoutusta.

Minulla on työpaikka, mutta sen sairauden takia en pysty työskentelemään. Siispä olen joutunut ilmoittautumaan työnhakijaksi vaikka en kykene ottamaan työtä vastaan.

Olen siis työnhakija, vaikka minulla on työpaikka mutta ei ole työkykyä enkä pysty ottamaan töitä vastaan. En ole edes mikään poikkeus. Meitä työkyvyttömiä työnhakijoita on paljon.

Aika mielenkiintoinen tilanne tämäkin.

Kyllä.

Suomessa tällaisessakin tilanteessa ainut vaihtoehto on ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja luvata Te-palveluissa olemaan valmis ottamaan kokopäivätyötä vastaan. Tässä on tosi suuri karmeus sen osalta, että Te-palvelut on armoton kroonisesti sairastavien kanssa. Aletaan kyhäämään kaiken maailman kuntouttavia työtehtäviä, palkkatukijuttuja, höykytetään, ym ym, joista joillekin voi toki hyötyäkin olla, mutta pahimmassa tapauksessa pelkästään haittaa ja taloudellisia kuluja. TE yrittää putsata kaikin keinoin tilastojaan. Tähänkin pitäisi olla aivan oma etuusjärjestelmä, tai kaikessa yksinkertaisuudessaan jokin perustulon kaltainen systeemi.

Voimia sinulle <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallisen "yrittäjäkerhon" illanvietossa kuultua: "muistakaa että ei ole hyviä työttömiä, on vain laiskoja ja erittäin laiskoja työttömiä... Jos he olisivat ahkeria niin olisivat alkaneet yrittäjiksi jo ensimmäisen kuukauden jälkeen".

Yrittäjän jos kenen luulisi tietävän, että yrityksen perustaminen ja asiakaskunnan haaliminen on se yritttämisen juuri hankalin vaihe. Starttirahaakaan ei saa automaattisesti, kuten moni luulee. Suurin osa tietämistäni pienyrittäjistä on lähtenyt saman alan töistä yrittäjäksi ilman työttömyysjaksoa ja asiakkaita tullut perässä. Jotain kahviloita voi perustaa, jos on rahaa millä perustaa ja uusi idea ilman asiakaskuntaakin, mutta monille muille aloille pitää olla jo ainakin jo ammattitaito. Kampaaja voi perustaa liikkeen keskelle kylää ja mainostaa paikallislehdessä, minkä jälkeen vain toivoo asiakkaita. Puskaradio hoitaa sitten osansa, mutta se voi hoitaa myös toiseen suuntaan. Minun ammattitaitoni on sellaista, että yrittäjänä sillä ei kovin hyvin voi pärjätä, mutta palkollisena alalla on töitä. En tiedä, mitä alkaisin yrittää, jos jäisin työttömäksi. Myydä jotain, mitä ei myydä vielä, mutta sellaista on tuskallista löytää niin että homma myös kannattaisi. On mulla yksi idea, mutta sitä en edes vihjaa nyt. Mutta sekin vaatii pääomaa ja pankkilainan.

Työttömänä olisi kiva luoda suhteita, mutta kun asenne on "ai sä oot työtön, no sit me ei leikitä sun kanssa", niin suhteita on vaikea luoda.

Vierailija
104/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Hallitukselta tulossa ”aktiivimalli 2” – Laiminlyönti johtaisi jopa 60 päivän karenssiin.”

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/il-hallitukselta-tulossa-aktiivimalli-…

”Iltalehden mukaan työttömälle laadittaisiin henkilökohtainen työllistymissuunnitelma ja työttömällä olisi velvoite hakea tiettyä määrää avoimia työpaikkoja sekä paikallisen TE-toimiston osoittamia avoimia työpaikkoja. Velvoitteiden laiminlyönti johtaisi 30 tai 60 päivän karenssiin, jonka pituus riippuisi rikkeen vakavuudesta.”

Ihanaa.

Työttömän vakava rike voi olla vaikka sellainen, että rattijuoppo ajaa hänen päälleen, ja sairaalassaoloaikana ei pysty reagoimaan te-toimiston lähettämään kehitykseen hakea työpaikkaa x viisi tuntia ennen hakuajan päättymistä.

Vierailija
105/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuvio on laitettava uusiksi! Yrittäjille tulisi taata jokin aivan oma yrittäjyystakuuetuus

Miksi? Ei valtiolla ole mitään velvollisuuksia ylläpitää kaiken maailman pilipali-yrityksiä jotka eivät pysy pinnalla. Ei Suomi mikään kommunistinen maa kuitenkaan ole. Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa, se tulisi lopettaa.

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä EI pysty keskittymään yritykseensä, jos on työnhakjana. Tämä on aivan yleisesti tiedetty homma.

Luonnollisesti. Siksi yrittäjällä ei ole mitään asiaa TE-toimistoon niin kauan kuin on työllistetty, eli yrittäjä.

KUULE!!! Jokainen joka vähänkin tuo oman yrityksensä kautta veroja ja osaamista Suomelle, pitäisi kyllä katsoa positiivisessa valossa! Tämä koronakriisitilanne näytti sen, että mikro- ja pienyritykset olisivat jääneet tyhjän päälle ilman hallituksen päätöstä työttömyysetuuden saamisesta. Tämänkaltaisia ajattelijoita kuten sinä olet, ei kiitos enää tarvita tänne! Suhtautuminen asioihin ja yrittäjyyskuvaan on muututtava.

Suomi tarvitsee myös pienyrityksiä. Kaikkien ei tarvitse olla mitään miljardiluokan yrityksiä. Tavoitteena tulisi olla se, että saisi työllistettyä itsensä!

Tällä hetkellä on riskittömämpää heittäytyä työttömyyskortistoon kuin perustaa oma yritys JA TÄMÄ ON VÄÄRIN!

Vierailija
106/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjimmiltaan ongelma on siinä, että nykyinen työttömyysetuusmalli ei vaan toimi.

Vierailija
107/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas on yrittäjävihaa täällä. Auttelin äskettäin erästä yksinyrittäjätuttavaa täyttämään TE-toimiston lomakkeita. Koronavirus lopetti hänen työnsä täysin ja äkillisesti. Hän ei ole aiemmin täytellyt mitään TE-toimiston tai Kelan hakemuksia, joten koko urakka oli hänelle aivan uusi.

Minä olen ollut sekä yrittäjä (ammatinharjoittaja) että työtön, joten olen saanut jonkin verran harjaannusta lomakkeiden täyttämisessä. Olen kirjoittamisen ja samalla tekstin ymmärtämisen akateemisesti kouluttautunut ammattilainen, mutta TE-toimiston hakukaavakkeiden täyttäminen vaati minultakin ankaraa aivotyötä. Aikaa kului valtavasti siihen, että täytimme lomakkeen ongelmasivuja eri tavoilla kerta toisensa jälkeen saadaksemme selvää siitä, mitä hämärät väittämät sisälsivät.

Ymmärrän kyllä, että tavallisen palkansaajapulliaisen on vaikea tajuta yrittäjyyden eri muotoja. Yrittäkää kuitenkin olla yleistämättä jonkun hesburgerpomon röyhkeyden pohjalta ja tajutkaa, että hyvin suuri osa yrittäjistä puurtaa yksinään, eikä riistä koko uransa aikana ketään. Suuri osa ei saa koskaan starttirahaa, apurahoja, tukia tai mitään muutakaan apua toimintansa pyörittämiseen. Itsensä työllään elättänyt ja elantonsa pieninä palasina maailmalta kerännyt ammatinharjoittaja on asiakkaidensa kadottua samassa tilanteessa kuin yhtäkkiä irtisanottu tavallinen palkansaaja: säästöt loppuvat jossain vaiheessa, ja jollei uutta työtä löydy, pohja putoaa koko elämältä. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.

Se tilanne on jokaiselle työttömälle uusi. Minä olin kauan sitten työtön vastavalmistuneena ja koska puolisolla oli hyvät tulot, ei silloin vuosia sitten saanut mitään tässä tilanteessa. Siitä huolimatta sain kuulla olevani juoppo sossupummi loinen. siihen aikaan sossu vielä hoiti toimeentulotuet. Kävin sossussa tasan kerran, viemässä työhakemuksen. Tuo, että tilanne on yrittäjälle uusi, kertoo miten pihalla työttömyydestä ollaan. Suurin osa työttömistä joutuu tekemään sen ensimmäisen kerran. Se asenne, että kaikki työttömät on niputettu automaattisesti siihen äänekkäimpään elämäntapatyöttömien joukkoon, mikä asenne on myös vaikeuttanut työttömien työllstämistä, ts. asennevamma, on syy vihaan.

Mikä se tälläinen elämäntapa työtön oikein? Eikö rahan saanti tyssää jos työnteosta kieltäytyy eli silloinhan ei enää elä yhteiskunnan rahoilla? Ihan siis ilman veettuilua kysyn,että miten tämä paljon puhuttu elämäntapa työttömyys käytännössä edes onnistuu?

Alkuperäiseen aiheeseen voisin kommentoida ,että tämä tilanne toivottavasti herättelee ylimielisemmätkin ajattelemaan että kaikkeen ei voi sittenkään itse vaikuttaa.

Käytännössä se onnistuu siten, että koska kotona on lokoisat oltavat, ei edes haeta aktiivisesti töitä. Lähinnä odotellaan, josko jostain tipahtaisi suuripalkkainen duuni 8-16 tai mielellään osa-aikainen. Turha selittää, etteikö näitä ihmisiä olisi. Yhdelle tällaiselle tarjosin apuani ansioluettelon teossa, mutta ei kiinnostanut tehdä sellaista. Olisin lähettänyt hänelle omani, johon päälle olisi voinut muokata. Samainen henkilö kävi kokeilemassa työntekoa kaksi kuukautta, mutta ei halunnut jatkoa määräaikaiselle työsopimukselleen koska iltaisin väsytti liikaa. Oli liian rankkaa.

Kyllä nuo tuollaiset työttömät pitäisi ihan oikeasti laittaa vaikka hyväntekeväisyyttä tekemään yhteiskunnan hyväksi vastineeksi saamilleen rahoille.

Määräaikaisuus on määräaikaisuus ja sitä ei tarvitse jatkaa. Normaalilla ihmisellä on yleensä ansioluettelo valmiina ilman näsäviisasta auttajaakin. Jos ei ole niin omapa on ongelmansa. Aivan varmasti on työttömiä jotka eivät jatkuvasti ole hyperaktiivisia mutta mitä sitten? On myös muita ihmisryhmiä jotka eivät ole koko ajan täydellisiä. Oma ex-pomoni lähti mukaan työmatkalle ulkomaille verorahoilla vainryyppäämään. Kyllä, 8-16 on ihan normaali työaika ja nytkö on valittamisen aihe jos hauaa osa-aikaista? Yleensähän tiedetään kertoa, että kaikki työ on arvokasta.

Vierailija
108/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä on riskittömämpää heittäytyä työttömyyskortistoon kuin perustaa oma yritys JA TÄMÄ ON VÄÄRIN!

Ei se ole väärin, vaan loogista.

Tuliko se sinulle jotenkin yllätyksenä, että yritystoimintaan sisältyy riskejä?

Tietenkin se on riskittömämpää, koska yrittäjän lähtökohta on se, että sinulla tulisi olla jokin tuote tai palvelu, jota olet myymässä. Jos sinulla ei ole asiakaskuntaa tai markkinat eivät ole suotuisia tälle tuotteellesi tai palveluillesi, sellainen toiminta ei ole kannattavaa. Ainakaan Suomen markkinoilla.

Vierailija
109/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on paljon riskittömämpää heittäytyä työttömyyskortistoon kuin alkaa yrittäjäksi! Onko tässä mitään järkeä?

EU:ltako tulee se raha työttömien palkkatukeen ja työvoimapoliittisille kursseille?? Entä mistä tulee raha kuntouttavaan työtoimintaan?

Te-virkailijoille ja työhönvalmentajille on ainakin töitä ja paperin pyöritystä, kontrollointityötä. Tulevatko työhönvalmentajien palkat myös EU:lta?

Vierailija
110/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät matkalla sossuun? Menkää töihin! Kyllä Suomessa töitä on. Metsään risuja keräämään.

Vierailija
111/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole väärin, vaan loogista.

Tuliko se sinulle jotenkin yllätyksenä, että yritystoimintaan sisältyy riskejä?

Tietenkin se on riskittömämpää, koska yrittäjän lähtökohta on se, että sinulla tulisi olla jokin tuote tai palvelu, jota olet myymässä. Jos sinulla ei ole asiakaskuntaa tai markkinat eivät ole suotuisia tälle tuotteellesi tai palveluillesi, sellainen toiminta ei ole kannattavaa. Ainakaan Suomen markkinoilla.

Tämä kantasi on vanhanaikaista ajattelua. Kuule, jääpähän nekin verorahat Suomen valtiolta saamatta, kun moni ei perusta yritystä juuri tuon riskinoton vuoksi.

Vierailija
112/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä, että vain rikkailla ja porskuttavilla on merkitystä. Kiitos. Olen puhunut.

Vierailija
113/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma? Sitä saa, mitä tilaa.

Jos hakemusviidakosta hengissä selviää.

Aktiivimalli ja 2kk karenssi yrittäjille ja lomautetuille.

Hommiksi; työpaja, kurssitusta, siivousta, maataloustöitä, varasto, pitsakuski, jne tai työkokeilu/harjoittelu, ehkä 0 tunti soppari.

Palkka 9€/päivä. Säälistä sossu maksaa bussilipun, jos pitkä matka pajalle.

Vierailija
114/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, jääpähän nekin verorahat Suomen valtiolta saamatta, kun moni ei perusta yritystä juuri tuon riskinoton vuoksi.

Kyllä se valtio ne verorahat sitten palkasta saa, kun ko. yrittäjät hakevat TE-toimiston kautta töihin. :)

Vierailija
115/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo työttömäksi ilmoittautuminen netissä sisältää typeriä kohtia, kuten "Missä koet tarvitsevasi apua?" ja vaihtoehdoista on PAKKO valita yksi. Eli joko oletetaan jokaisen työttömäksi jääneen olevan täysi idiootti (Tarvitsen apua työnhaussa aka en osaa käyttää nettiä jne.) tai sitten yritetään väkisin keksiä työkkärin väelle tekemistä, ei tuohon muita syitä voi olla.

Mitä tyhmää tuossa on? Siinä halutaan saada selville ensisijainen avuntarve ja yllättävän monella se on koulutus!

Vierailija
116/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti on paljon riskittömämpää heittäytyä työttömyyskortistoon kuin alkaa yrittäjäksi! Onko tässä mitään järkeä?

EU:ltako tulee se raha työttömien palkkatukeen ja työvoimapoliittisille kursseille?? Entä mistä tulee raha kuntouttavaan työtoimintaan?

Te-virkailijoille ja työhönvalmentajille on ainakin töitä ja paperin pyöritystä, kontrollointityötä. Tulevatko työhönvalmentajien palkat myös EU:lta?

Yritystä ei voi perustaa ilman liikeideaa ja pääomaa, ainakin pitää olla osaamista mitä myydä. Kukaan ei perusta yritystä yrityksen perustamisen vuoksi, vaan myydäkseen osaamista tai hyödykkeitä asiakkaille. Jos ei ole osaamista tai saa pääomaa kasaan, niin sitten joutuu työttömäksi, vaikka olisi kuinka yrityshenkinen. Harva tyhjästä yrityksen perustanut on perustanut sen todella tyhjästä. Näillä on ollut vanhempia auttamassa, ehkä joku paja tai autotalli, missä aloittaa. Itse olin yrittäjänä 3,5 vuotta ja minä en tarvinnut kuin osaamista ja tietokoneen. Minulla oli tietokone valmiina ja osaamista. Kaikilla ei ole noin hyvä tilanne. Tuo ala vaatii myös tietyntyyppistä älyä. Moni on sanonut minulle "miten sinä voit tuollaista osata". Se osaaminen ei riittänyt, sillä asiakkaita, jotka olisivat maksaneet tarpeeksi ei ollut riittävästi ja siksi vaihdoin koulutuksen kautta takaisin palkkatöihin. Samaa osaamista voin kyllä käyttää osana palkkatyötäni nytkin.

Vierailija
117/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on pienyrittäjä, jolla on hyvin varakas mies. Hänen ei tarvitse miettiä, kannattaako hänen kulloinenkin yritysideansa vai ei, koska vaikkei hän tienaisi penniäkään, ei häneltä lähde katto pään päältä. Välillä voi olla tekemättä mitään työtä. Minä ja monet muut voisi varmasti mielellään ryhtyä tällaiseksi yrittäjäksi. Nähdäkseni ongelma on siinä, että jos se bisnes ei kannatakaan, tulee kaikenlaisia byrokratiaongelmia ja sitten ei saa moneen kuukauteen rahaa mistään tai on koko ajan perustettava ja lopetettava se kulloinenkin yritys.

Vierailija
118/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas on yrittäjävihaa täällä. Auttelin äskettäin erästä yksinyrittäjätuttavaa täyttämään TE-toimiston lomakkeita. Koronavirus lopetti hänen työnsä täysin ja äkillisesti. Hän ei ole aiemmin täytellyt mitään TE-toimiston tai Kelan hakemuksia, joten koko urakka oli hänelle aivan uusi.

Minä olen ollut sekä yrittäjä (ammatinharjoittaja) että työtön, joten olen saanut jonkin verran harjaannusta lomakkeiden täyttämisessä. Olen kirjoittamisen ja samalla tekstin ymmärtämisen akateemisesti kouluttautunut ammattilainen, mutta TE-toimiston hakukaavakkeiden täyttäminen vaati minultakin ankaraa aivotyötä. Aikaa kului valtavasti siihen, että täytimme lomakkeen ongelmasivuja eri tavoilla kerta toisensa jälkeen saadaksemme selvää siitä, mitä hämärät väittämät sisälsivät.

Ymmärrän kyllä, että tavallisen palkansaajapulliaisen on vaikea tajuta yrittäjyyden eri muotoja. Yrittäkää kuitenkin olla yleistämättä jonkun hesburgerpomon röyhkeyden pohjalta ja tajutkaa, että hyvin suuri osa yrittäjistä puurtaa yksinään, eikä riistä koko uransa aikana ketään. Suuri osa ei saa koskaan starttirahaa, apurahoja, tukia tai mitään muutakaan apua toimintansa pyörittämiseen. Itsensä työllään elättänyt ja elantonsa pieninä palasina maailmalta kerännyt ammatinharjoittaja on asiakkaidensa kadottua samassa tilanteessa kuin yhtäkkiä irtisanottu tavallinen palkansaaja: säästöt loppuvat jossain vaiheessa, ja jollei uutta työtä löydy, pohja putoaa koko elämältä. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.

TE-palvelut.fi sivuilla oli erikseen ohje, jossa opastetaan kädestä pitäen yrittäjää ilmoittautumaan. Mikä siinä on vaikeaa, että edes näyttö näytöltä tehty ohje ei ole ymmärrettävä?

Ja ne "väittämät" on osa palvelutarvearviota, jossa yritetään saada asiakasta kertomaan, että mikä se ensisijainen palvelu olisi - että onko asiakkaalla pulaa osaamisessa, työnhakutaidoissa vai peräti elämänhallinnassa.

Vierailija
119/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpas hassu artikkeli. Toki se on hankala hakuprosessi, katsokaas kun yrittäjä ei ole työtön. :)

Tämähän menee niin, että TE katsoo nyt yrittäjän työttömäksi, joka hakee työttömyyskorvausta! Tämä työtön työnhakija ei saa antaa yritykselleen nyt kolmeen kuukauteen juuri minkäänlaista työpanostaan (muutama tunti viikossa ehkä). Kaikkien lakikiemuroiden mukaan on tehtävä nuo kaikki selvitykset ja työllistymissuunnitelmakin. Näin ne laissa on.

Kohta sitten alkaa TE virkailija kyselemään heiltä, millaisia työnhakusuunnitelmia kullakin on, miten paljon aikoo käyttää aikaa yritykseensä, onko miettinyt jotain koulutusta, alan vaihtoa. Tämä kuvio on laitettava uusiksi! Yrittäjille tulisi taata jokin aivan oma yrittäjyystakuuetuus, eikä enää sotkea tähän samaan työttömyyskorvaukseen. Yrittäjä EI pysty keskittymään yritykseensä, jos on työnhakjana. Tämä on aivan yleisesti tiedetty homma.

Huomasitko, että lakimuutokset myötä noin ei ole? Kirjoituksesi on siten täyttä puppua, koska et ole vaivautuntu seuraamaan uutisia.

Vierailija
120/304 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon vähemmällä vaivalla ja ihan rahan säästymisellä olisi tästäKIN tilanteesta selvitty, jos perustulo olisi saatu voimaan jo aikapäiviä sitten. 

Ei tarvitsisi yrittäjien (eikä työttömien) täytellä lappuja, KELAssa ja sossussa riittäisi aika ja resurssit tärkeämpiin asiohin, työttömien olisi helppo lähteä mansikoita poimimaan ilman sitä älytöntä paperirumbaa ja tulojen viivästymistä mitä pienestä työpätkästä seuraa. 

Mutta ei. Kun se on loisijoille vaan ilmaista rahaa eikä kannusta työntekoon.

Kai muistat, että kaikissa malleissa se perustulo verotettaisiin pois, kun muut tulot kasvavat? Siten meillä olisi vuositasolla mennyt muistaakseni 4 mrd euroa perustuloon ja tässä tilanteessa pitäisi osoittaa verottajalle, että tulot ovat pudonneet, jotta vero% pienenisi. Pelkkä oma ilmoitus ei riittäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi