"Työttömyysturvan hankala hakuprosessi turhauttaa yrittäjiä: "TE-toimiston lomake sisältää epäoleellisia kysymyksiä" Nyt sitten huomataan, ettei se tukien hakeminen olekaan niin herkkua, tästä on yritetty sanoa vuosia
Tästä työttömät ovat toitottaneet jo vuosia, mutta saaneet vaan naureskelua ja "mene töihin" -huutelua.
https://www.yrittajat.fi/uutiset/624982-tyottomyysturvan-hankala-hakupr…
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
On se nyt yrittäjällä vaikeaa täyttää lomakkeita ja nöyryyttävääkin on kun joutuu taistelemaan virastojen kanssa oman etuutensa eteen.
Puhelimenkaan ei vastata joka paikassa ja asioita joutuu selvittelemään moneen kertaan. Buhuu ja nyyh.Yrittäjät voisivat nyt vähän miettiä omia puheitaan. Suomessa on monta sataa tuhatta ihmistä ilman töitä ja he joutuvat aika monta kertaa käymään läpi tämän saman nöyryyttävän, turhauttavan ja suorastaan vituttavan itkettävän rumban. Nyt he tietävät miltä se tuntuu kun tuloja ei ole ja silti pitäisi perhettä elättää.
Suomen yrittäjien fb-sivusto on täynnä tuonkaltaista valitusta, mitä aluksi kirjoitin. Jos kehtaisin, niin kirjoittaisin tunteeni sinne.
Jatkossa kerron kyllä ihan suoraan yrittäjille ettei tarvi kitistä.
Huh huh mikä ketju.
Hävettää olla itse työttömänä sakitettu tämän ketjun kommentoijien kanssa samaan joukkoon. Miten äärettömän sairasta vahingoniloa ja pikkusieluisuutta. Ei ihme, että olette tosiaan työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh mikä ketju.
Hävettää olla itse työttömänä sakitettu tämän ketjun kommentoijien kanssa samaan joukkoon. Miten äärettömän sairasta vahingoniloa ja pikkusieluisuutta. Ei ihme, että olette tosiaan työttömiä.
Mistä päättelet että kaikki tähän kommentoineet olisivat työttömiä? Se käy sangen harvasta viestistä selville. Minusta ei tarvitre olla työtön todetakseen, että jos tuollaista lomaketta ei osaa täyttää, niin miten tyyppi voi pärjätä yrittäjänä?
Vierailija kirjoitti:
Päivän yrittäjävihaketju.
Etsipä itse sitten lehdistöstä työttömiä mollaava juttu?
Ei taida löytyä kun pitää sääliä "uusia" työttömiä, yhteiskunnan vankkumattomia tukipilareita jotka eivät osaa edes lomakkeita täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh mikä ketju.
Mua taas hävettä kaltaisesi ihmiset, jotka eivät näe faktoja, vaan kusevat omaan pesään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh mikä ketju.
Mistä päättelet että kaikki tähän kommentoineet olisivat työttömiä? Se käy sangen harvasta viestistä selville. Minusta ei tarvitre olla työtön todetakseen, että jos tuollaista lomaketta ei osaa täyttää, niin miten tyyppi voi pärjätä yrittäjänä?
Kertoo samalla ihmisten putkinäöstä.
Toivottavasti kokemus avartaa yrittelijöiden maailmankatsomusta, mutta pelkään että muisti on lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh mikä ketju.
En ole työtön enää. Tein 9€ PÄIVÄ”palkalla” asiantuntijatyötä puoli vuotta. Sen jälkeen toiset puoli vuotta palkkatuettuna. Olen täyttänyt kaikki mahdolliset lomakkeet, istunut kaiken maailman itseriittoisten. törkypalkkaisten möhömahakonsulttien ”koulutettavana” asioista josta tiedän enemmän kuin he. Olen kyntänyt ja syönyt sen paskan ihan pohjamutia myöten niin, että idiootit ympärilläni antaa yksinkertaisia neuvoja, haukkuu laiskuudesta jne. Nyt mulla on oman alan työ, jonka saamiseksi olen leikkinyt vuoden jotta muut ovat voineet tehdä rahaa minun kustannuksellani, kun esim. yrittäjät luo narratiivia laiskoista työttömistä.
Joten kyllä. OLEN VAHINGONILOINEN. Enkä häpeä!!!
Vierailija kirjoitti:
Huh huh mikä ketju.
Miten voit olla työttömänä?
Kyllä tuollaisella mielistelyasenteella joku yrittäjä orjakseen palkkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh mikä ketju.
En ole työtön enää. Tein 9€ PÄIVÄ”palkalla” asiantuntijatyötä puoli vuotta. Sen jälkeen toiset puoli vuotta palkkatuettuna. Olen täyttänyt kaikki mahdolliset lomakkeet, istunut kaiken maailman itseriittoisten. törkypalkkaisten möhömahakonsulttien ”koulutettavana” asioista josta tiedän enemmän kuin he. Olen kyntänyt ja syönyt sen paskan ihan pohjamutia myöten niin, että idiootit ympärilläni antaa yksinkertaisia neuvoja, haukkuu laiskuudesta jne. Nyt mulla on oman alan työ, jonka saamiseksi olen leikkinyt vuoden jotta muut ovat voineet tehdä rahaa minun kustannuksellani, kun esim. yrittäjät luo narratiivia laiskoista työttömistä.
Eikä pidäkään.
"Tilanteeseen sopimattomat lomakkeet hämmentävät entisestään muutenkin kokemattomia hakijoita." Minä kun luulin, että yrittäjä jos kuka olisi rohkea ihminen, joka reippaasti kohtaa uudet haasteet ja yllättävät tilanteet. Mutta ei kai sitten.
Ehkä tuossa valituksessa on mukana ajatusta, että meille tämä on vaikeaa, mutta jollekin kaikki jipot ja konstit hallitsevalle elämäntapatyöttömälle aivan liian helppoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuvio on laitettava uusiksi! Yrittäjille tulisi taata jokin aivan oma yrittäjyystakuuetuus
Miksi? Ei valtiolla ole mitään velvollisuuksia ylläpitää kaiken maailman pilipali-yrityksiä jotka eivät pysy pinnalla. Ei Suomi mikään kommunistinen maa kuitenkaan ole. Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa, se tulisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä EI pysty keskittymään yritykseensä, jos on työnhakjana. Tämä on aivan yleisesti tiedetty homma.
Luonnollisesti. Siksi yrittäjällä ei ole mitään asiaa TE-toimistoon niin kauan kuin on työllistetty, eli yrittäjä.
KUULE!!! Jokainen joka vähänkin tuo oman yrityksensä kautta veroja ja osaamista Suomelle, pitäisi kyllä katsoa positiivisessa valossa! Tämä koronakriisitilanne näytti sen, että mikro- ja pienyritykset olisivat jääneet tyhjän päälle ilman hallituksen päätöstä työttömyysetuuden saamisesta. Tämänkaltaisia ajattelijoita kuten sinä olet, ei kiitos enää tarvita tänne! Suhtautuminen asioihin ja yrittäjyyskuvaan on muututtava.
Suomi tarvitsee myös pienyrityksiä. Kaikkien ei tarvitse olla mitään miljardiluokan yrityksiä. Tavoitteena tulisi olla se, että saisi työllistettyä itsensä!
Tällä hetkellä on riskittömämpää heittäytyä työttömyyskortistoon kuin perustaa oma yritys JA TÄMÄ ON VÄÄRIN!
Mikset kysy Juha ja Petteriltä miksei auttaneet mikroyrityksiä?
Moni mielellään yrittäisi jos voisi saada huonoilta kuukausilta työttömyyskorvausta.
Mikä auttaisi tässäkin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät yrittäjät mene töihin loisimasta meidän rahoilla? Kyllä niitä töitä tekevälle löytyy. Laiskat makoilijat on sitten erikseen, eiks vaan?
Hopi hopi nyt maatiloille töihin! Palkka siinä 8,40e tunti tai marjanpoiminnasta urakkapalkka.
Eikö kelpaa vai?
Totta muuten! Yrittäjillehän nyt on kysymys tilapäisestä asiasta vain, eli heidän ei etuutta saadakseen tarvitse edes ilmoittautua työkkäriin työttömiksi työnhakijoiksi kuten muiden kansalaisten, vaan ainoastaan työnhakijoiksi, koska oletus on, että voivat palata jatkamaan yritystoimintaansa. Eli heille jos kenelle sopisi nyt tehdä keikkaa maatiloilla.
Vierailija kirjoitti:
Jopas on yrittäjävihaa täällä. Auttelin äskettäin erästä yksinyrittäjätuttavaa täyttämään TE-toimiston lomakkeita. Koronavirus lopetti hänen työnsä täysin ja äkillisesti. Hän ei ole aiemmin täytellyt mitään TE-toimiston tai Kelan hakemuksia, joten koko urakka oli hänelle aivan uusi.
Minä olen ollut sekä yrittäjä (ammatinharjoittaja) että työtön, joten olen saanut jonkin verran harjaannusta lomakkeiden täyttämisessä. Olen kirjoittamisen ja samalla tekstin ymmärtämisen akateemisesti kouluttautunut ammattilainen, mutta TE-toimiston hakukaavakkeiden täyttäminen vaati minultakin ankaraa aivotyötä. Aikaa kului valtavasti siihen, että täytimme lomakkeen ongelmasivuja eri tavoilla kerta toisensa jälkeen saadaksemme selvää siitä, mitä hämärät väittämät sisälsivät.
Ymmärrän kyllä, että tavallisen palkansaajapulliaisen on vaikea tajuta yrittäjyyden eri muotoja. Yrittäkää kuitenkin olla yleistämättä jonkun hesburgerpomon röyhkeyden pohjalta ja tajutkaa, että hyvin suuri osa yrittäjistä puurtaa yksinään, eikä riistä koko uransa aikana ketään. Suuri osa ei saa koskaan starttirahaa, apurahoja, tukia tai mitään muutakaan apua toimintansa pyörittämiseen. Itsensä työllään elättänyt ja elantonsa pieninä palasina maailmalta kerännyt ammatinharjoittaja on asiakkaidensa kadottua samassa tilanteessa kuin yhtäkkiä irtisanottu tavallinen palkansaaja: säästöt loppuvat jossain vaiheessa, ja jollei uutta työtä löydy, pohja putoaa koko elämältä. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.
Ei tässä ole kyse siitä, miten hienosti ja ahkerasti yrittäjä on elämässään toiminut, millaisia uhrauksia on tehnyt tai onko yksinyrittäjä vai Hesburger-pomo. Kyse on niistä ihmisistä, jotka ovat tähän asti olleet sitä mieltä, että jokainen työtön on laiska luuseri, joka saa (heiltä ahkerilta yrittäjiltä "varastettua") rahaa ihan liian helposti ja paljon makaamalla sohvalla. Ihmisistä, jotka ovat naureskelleet, kun heille on kerrottu tukijärjestelmän ongelmista työttömän näkökulmasta. Ihmisistä, joiden mielestä tarvitaan aktiivimallileikkuri, koska kaikki työttömät ovat kuitenkin vähintään salaa jotain "elämäntapa-" tai "ideologiatyöttömiä", koska he joskus lukivat Iltaroskasta sellaisen jutun.
Nyt työttömyyden osuessa omalle kohdalle nämä sitten valittavat, että hei, näitä tukiahan on vaikea hakea ja pieniäkin ovat.
Kyllä näitä työttömien halveksijoita ja tuella elämisen helppoutta paheksuvia on sekä suur- että pienyrittäjissä. Toki palkansaajissa myös. Jos sinun kaverisi ei kuulu tähän porukkaan, niin hieno juttu ja kaikkea hyvää hänelle. Toivottavasti pääsee työelämässään eteenpäin mahdollisimman pian.
t. Itsensätyöllistäjä, joka ei ole vielä koskaan ollut työtön, muttei silti pidä itseään minään ihmeen sankarina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh mikä ketju.
Mitä asiantuntijan työtä teit?
asiantuntijathan revitään käsistä kovilla palkoilla ulkomaille yms. headhunterit on perässä jatkuvasti.
Kaikki yrittäjät pitää nyt pistää niille TE-tston pilipalikursseille vähän oppimaan, että miten sitä sukanvarteen säästetäänkään ettei tarvitse heti olla valtiolta apuja pyytelemässä, samalla niille voitaisiin opettaa sitä yksinkertaista lomakkeiden täyttöä vai meinaavatko nuo loisia korona-ajan ilmaisella rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas on yrittäjävihaa täällä. Auttelin äskettäin erästä yksinyrittäjätuttavaa täyttämään TE-toimiston lomakkeita. Koronavirus lopetti hänen työnsä täysin ja äkillisesti. Hän ei ole aiemmin täytellyt mitään TE-toimiston tai Kelan hakemuksia, joten koko urakka oli hänelle aivan uusi.
Minä olen ollut sekä yrittäjä (ammatinharjoittaja) että työtön, joten olen saanut jonkin verran harjaannusta lomakkeiden täyttämisessä. Olen kirjoittamisen ja samalla tekstin ymmärtämisen akateemisesti kouluttautunut ammattilainen, mutta TE-toimiston hakukaavakkeiden täyttäminen vaati minultakin ankaraa aivotyötä. Aikaa kului valtavasti siihen, että täytimme lomakkeen ongelmasivuja eri tavoilla kerta toisensa jälkeen saadaksemme selvää siitä, mitä hämärät väittämät sisälsivät.
Ymmärrän kyllä, että tavallisen palkansaajapulliaisen on vaikea tajuta yrittäjyyden eri muotoja. Yrittäkää kuitenkin olla yleistämättä jonkun hesburgerpomon röyhkeyden pohjalta ja tajutkaa, että hyvin suuri osa yrittäjistä puurtaa yksinään, eikä riistä koko uransa aikana ketään. Suuri osa ei saa koskaan starttirahaa, apurahoja, tukia tai mitään muutakaan apua toimintansa pyörittämiseen. Itsensä työllään elättänyt ja elantonsa pieninä palasina maailmalta kerännyt ammatinharjoittaja on asiakkaidensa kadottua samassa tilanteessa kuin yhtäkkiä irtisanottu tavallinen palkansaaja: säästöt loppuvat jossain vaiheessa, ja jollei uutta työtä löydy, pohja putoaa koko elämältä. Ilkkukaa siis säästeliäästi ja vain sen ansaitsevia, olkaa hyvä.
Ei tässä ole kyse siitä, miten hienosti ja ahkerasti yrittäjä on elämässään toiminut, millaisia uhrauksia on tehnyt tai onko yksinyrittäjä vai Hesburger-pomo. Kyse on niistä ihmisistä, jotka ovat tähän asti olleet sitä mieltä, että jokainen työtön on laiska luuseri, joka saa (heiltä ahkerilta yrittäjiltä "varastettua") rahaa ihan liian helposti ja paljon makaamalla sohvalla. Ihmisistä, jotka ovat naureskelleet, kun heille on kerrottu tukijärjestelmän ongelmista työttömän näkökulmasta. Ihmisistä, joiden mielestä tarvitaan aktiivimallileikkuri, koska kaikki työttömät ovat kuitenkin vähintään salaa jotain "elämäntapa-" tai "ideologiatyöttömiä", koska he joskus lukivat Iltaroskasta sellaisen jutun.
Nyt työttömyyden osuessa omalle kohdalle nämä sitten valittavat, että hei, näitä tukiahan on vaikea hakea ja pieniäkin ovat.
Kyllä näitä työttömien halveksijoita ja tuella elämisen helppoutta paheksuvia on sekä suur- että pienyrittäjissä. Toki palkansaajissa myös. Jos sinun kaverisi ei kuulu tähän porukkaan, niin hieno juttu ja kaikkea hyvää hänelle. Toivottavasti pääsee työelämässään eteenpäin mahdollisimman pian.
t. Itsensätyöllistäjä, joka ei ole vielä koskaan ollut työtön, muttei silti pidä itseään minään ihmeen sankarina
Hyvin sanottu.
Vierailija kirjoitti:
MIkä siinä ilmoittautumisessa on vaikeaa? Ilmoittauduin itse viime maanantaina eikä siellä mitään outoa kyselty eikä tarvinnut kertaakaan miettiä, että mitä tämä tarkoittaa. Työsuhteet 2 vuoden ajalta piti osata laittaa ja piti muistaa, missä on opiskellut, mutta ei se mikään byrokratian kauhukuva ollut. Ohjeita riitti, niistä oli apua, jo viitsi lukea.
Olet siis väliaikaista työttömyysturvaa hakeva täysipäiväinen yrittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä joutuu nyt moni sellainen nöyrtymään, joka aikaisemmin on huudellut näitä "kyllä tekevälle töitä löytyy" -juttuja. Sinänsä en kenellekään pahaa toivo, mutten voi olla toteamatta, että kyllä se vaan joskus tekee henkiselle kehitykselle hyvää huomata, ettei kaikki olekaan aina itsestä ja omasta toimeliaisuudesta kiinni.
Niin vaan tulee narinaa hakemuksista ja hankalista hakuprosesseista sekä byrokratiakoukeroista, kun joutuu itse niitä lippulappuja täyttelemään. Pelätään vastaavansa väärin kysymyksiin, eikä tukea myönnetä. Nii-in. Kas kun tätä on yritetty iät ja ajat selittää, ettei sitä rahaa niin vaan aina tipu ja esim. toimeentulotuen laskentaperusteet ovat välillä vähintäänkin mielenkiintoiset. Mutta kun ihminen ei aina ymmärrä ennen kuin itse kokee. Nyt sitten moni kokee. Toivottavasti tämän jälkeen löytyy enemmän ymmärrystä toisia kohtaan.
Word!
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko kun se Hesburgerin paskamaha vaati tukia pois yhteiskunnan vähäosaisilta? Nyt sitten sama miljonääri itkee lehdissä kuinka nyt on PAKKO saada (vastikkeetonta!) rahaa valtiolta selvitäkseen.
Yritin unohtaa. Hyvä kun muistutit, olisin varmaan mennyt hölmöyttäni hakemaan juustohampparin Hesestä. Pitää nyt tosiaan muistaa, ettei enää käy siellä.
Sielusi silmät ovat nyt havainneet enimmäkseen oman peilikuvasi 😂
Minä olen perusnätti, hiukset ovat runsaat ja pitkät, enkä käytä alkoholia ollenkaan. Eikö ole sipsejäkään talossa.