Painonpudotus ei tunnu onnistuvan
Kuinka kauan olette noudattaneet dietti ruokavaliota ja liikuntaa kunnes paino on alkanut putoamaan?
Olen nyt kahden viikon ajan käynyt joka päivä kävelyllä ja kolmesti viikossa juoksu lenkillä, askeleita on tullut viikossa n. 70 000, olen syönyt terveellisesti, jättänyt kaiken ylimääräisen mussutuksen pois. Paino ei vaan putoa. mikään liikunta tai ruokavalion noudattaminen ei näy vaalla :( tämä on uutta minulle, sillä vielä pari vuotta sitten laihduin kun olin syömättä, nykyään en laihdu.. mistä tälläinen voi johtua? kestääkö kropalla normaalisti hetken, ennenkun alkaa luopua läskeistä? ensimmäistä kertaa elämässäni minulla on pudotettavaa painoa..
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaisi nyt oikeasti punnita ne ruuat ja lisät kaikki johonki kalorilaskuriin ja katsoa paljon oikeasti syöt. Olen itse tällä hetkellä n. 1700 kcal ruokavaliolla ja esim lounaalla ja päivällisellä saa syödä pastaa 35-40g, kuivapaino. Tämä määrä peittää juuri pienen pakasterasian pohjan. Helposti tulee esim riisiä tai pastaa otettua 3 kertainen määrä siihen mitä saisi syödä, jos ei ole ruokia koskaan punninnut..
Miksi se pasta on pakko pitää ruokavaliossa?
Senkin edestä voisi syödä muutaman kilon kasviksia ilman punnitsemisia. Sitäpaitsi pastasta ei saa mitään ravintoa, se on vaan tyhjää vatsantäytettä josta tulee kohta taas nälkä.
Helpompi pitää ruokavalio kokonaan keveänä ja sallittuna kuin alkaa piipertämään grammojen kanssa.
Ei tietenkään ole pakko, mutta näissä ruokavalio jutuissa on vähän sekin, että niitä pitäisi myös onnistua ylläpitämään. Jos on tottunut syömään vähän kaikkea väittäisin, että on todella hankalaa lähes totaalikieltäytyä jostakin itsellensä normaalista. Sama homma on tuossa minimiin rutistetuissa kaloreissa. Heti täällä haukutaan suursyömäriksi, jos harmittelee ettei tuloksia oikein tule ja ehdotellaan päivällisten ynnä muiden pois jättöä. Pidemmällä tähtäimellä nuo harvemmin toimivat. Minä ainakin haluan pitää painoni kurissa niin sanotulla normaalilla ruualla, eikä se tarkoita kahden suklaalevyn mättämistä päivittäin. Mutta tiedän esimerkiksi itsestäni, että tuo hiilihydraattien minimoiminen itselläni olisi todella hankalaa ja tällä tavalla muutoksesta tulee tuskin pysyvää.
Sanoisinkin siis, että jos todella annoskoot vaikuttavat olevan hyvällä mallilla eikä turhia välipaloja tule, niin kokeilee vain jatkaa sillä linjalla rauhassa jonkin aikaa ja kuulostella omaa oloa, eikä mitään että karsii heti radikaalisti toisen päivällisen pois ja sitten kärsii nälästä loppu päivän. Ei siinä ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaisi nyt oikeasti punnita ne ruuat ja lisät kaikki johonki kalorilaskuriin ja katsoa paljon oikeasti syöt. Olen itse tällä hetkellä n. 1700 kcal ruokavaliolla ja esim lounaalla ja päivällisellä saa syödä pastaa 35-40g, kuivapaino. Tämä määrä peittää juuri pienen pakasterasian pohjan. Helposti tulee esim riisiä tai pastaa otettua 3 kertainen määrä siihen mitä saisi syödä, jos ei ole ruokia koskaan punninnut..
Miksi se pasta on pakko pitää ruokavaliossa?
Senkin edestä voisi syödä muutaman kilon kasviksia ilman punnitsemisia. Sitäpaitsi pastasta ei saa mitään ravintoa, se on vaan tyhjää vatsantäytettä josta tulee kohta taas nälkä.
Helpompi pitää ruokavalio kokonaan keveänä ja sallittuna kuin alkaa piipertämään grammojen kanssa.Ei tietenkään ole pakko, mutta näissä ruokavalio jutuissa on vähän sekin, että niitä pitäisi myös onnistua ylläpitämään. Jos on tottunut syömään vähän kaikkea väittäisin, että on todella hankalaa lähes totaalikieltäytyä jostakin itsellensä normaalista. Sama homma on tuossa minimiin rutistetuissa kaloreissa. Heti täällä haukutaan suursyömäriksi, jos harmittelee ettei tuloksia oikein tule ja ehdotellaan päivällisten ynnä muiden pois jättöä. Pidemmällä tähtäimellä nuo harvemmin toimivat. Minä ainakin haluan pitää painoni kurissa niin sanotulla normaalilla ruualla, eikä se tarkoita kahden suklaalevyn mättämistä päivittäin. Mutta tiedän esimerkiksi itsestäni, että tuo hiilihydraattien minimoiminen itselläni olisi todella hankalaa ja tällä tavalla muutoksesta tulee tuskin pysyvää.
Sanoisinkin siis, että jos todella annoskoot vaikuttavat olevan hyvällä mallilla eikä turhia välipaloja tule, niin kokeilee vain jatkaa sillä linjalla rauhassa jonkin aikaa ja kuulostella omaa oloa, eikä mitään että karsii heti radikaalisti toisen päivällisen pois ja sitten kärsii nälästä loppu päivän. Ei siinä ole mitään järkeä.
Kyllä olen samaa mieltä. Pidän järjen edelleen päässäni ja yritän olla stressaantumatta painon pudotuksesta. yritän nyt vain nauttia liikunnasta ja lenkkeilystä. Katson tilannetta uudestaan taas 2kk päästä. millekään kitudieteille en ryhdy. Tavoitteena on saada ylläpidettyä säännöllistä lenkkeilyä yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pikemminkin siltä että ap syö aivan liian vähän. Pari haarukallista riisiä + rehut ei ole mikään ateria, varsinkaan noilla liikuntamäärillä. En tosin tiedä minkä ikäinen ja kokoinen olet, mutta kuulostaa siltä että aineenvaihduntasi on hidastunut liian liikunnan ja liian vähäisen ruuan yhdistelmästä, eikä kroppasi siksi päästä painoa putoamaan enempää. Suosittelen selvittämään peruskulutuksesi ja tutustumaan reverse diettiin, josta löytyy englanniksi paljon tietoa. Tarkoituksena on vaihdella ylläpitokaloreiden ja miinuskaloreiden mukaista syömistä jaksoittain, jolloin keho ei siirry nälkiintymistilaan, ja rasvanpoltto pysyy yllä.
Mistä alapeukut? Luuleeko joku oikeasti vielä vuonna 2020, että kitudieetti on se joka toimii pitkällä tähtäimellä?
Vierailija kirjoitti:
Siis harrastitko liikuntaa aiemmin ollenkaan? Jos olet nyt lisännyt radikaalisti liikuntaa (mielestäni liikuntamääräsi kuulostaa aika suurelta), niin sulla on lihaksissa nestettä joka kyllä lähtee. 7 lenkkiä viikossa, joista 3 juoksua on jo paljon. Kuinka pitkiä lenkit on?
Aloittaja sanoi, että viikossa tulee 70000 askelta. Eli päivässä 10000, mikä vastaa n. seitsemän kilometrin kävelyä. Ei se minusta mitenkään paljon ole. Jos hoitaa ainakin osan työmatkasta kävellen, niin siinähän se jo tulee. Tai, kuten minä, tekee ostokset kävellen eikä aina siitä lähimmästä kaupasta. Puhumattakaan siitä, että omistaa koiran, jota tietenkin käy ulkoiluttamassa.
Osa on siis juoksua, mutta ei myöskään kolme juoksulenkkiä viikossa ole paljon.
Epäilen, että vika on siinä "tavallisessa kotiruoassa". Miten se mielletään jotenkin terveelliseksi? Sillä minäkin lihoin jo lapsena. Ja sitten puuro + mehukeitto ei ole kovin hyvä aamiainen. Mehukeiton sijaan jotain proteiinia, vaikka keitetty muna, ja kyllä rasvaakin lisäisin, ja ottaisin sitä puuroa vähän vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan olette noudattaneet dietti ruokavaliota ja liikuntaa kunnes paino on alkanut putoamaan?
Tässä yksi ongelman ydin: Ajattelet, että olet jollakin erityisellä dieettiruokavaliolla.
Mahdollinen paino-ongelmasi ei ratkea, ennen kuin lopetat dieetillä olemisen. Ainoa ratkaisu nimittäin on löytää ruokavalio, jolla voit olla lopun ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt päivän aikana? Punnitsetko ruuan?
en punnitse ruokaa, joskus katson kyllä kalorilaskurilla ruoan kalorimäärän suurinpiirtein. Normaalia kotiruokaa jokseenkin näin:
aamupalaksi annos kaurapuuroa mehukeiton kanssa ja pari kahvikuppia.
Lounaaksi kotiruokaa, usein kanaa, riisiä, kasviksia ja salaattia
välipalaksi banaani tai rahkaa marjoilla
päivälliseksi perus kotiruokaa
iltapalaksi teetä tai rahkaa jos on nälkä. harvemmin maistuu ruoka enää illalla.
Tämä ei kerro yhtään siitä minkä kokoisia annoksesi ovat. Mulla on semmoinen syvä lautanen mihin mahtuu vettä 3,5dl. Käytän syödessäni ainoastaan sitä, eli esim. eilen söin kasvis-spagettipaistosta ja raejuustoa, mahtui ehkä kauhallinen itse ruokaa ja muutama lusikallinen raejuustoa.
Sen lisäksi söin kaksi hapankorppua juustolla ja tomaatilla (ei voita tai margariinia) ja join puoli litraa smoothieta jossa banaani, purkillinen ananaspaloja ja jogurttia.
Lenkitän koiraa 3-4 kertaa päivässä, muuten en harrasta liikuntaa.
Paino tippuu koko ajan, vähintään kilon viikossa.
Tänään olen syönyt ruisleivän juustolla, kananmunalla, salaatilla ja tomaatilla ja yhden jogurtin.
Eli neuvoni on; syö vähemmän.Kaikki tietää neuvon syö vähemmän. Huonoin neuvo minkä voi antaa.
Sehän on paras mahdollinen neuvo minkä voi antaa, ja taatusti toimiva.
Se on vähän sama jos sanotaan että maalaa taulu tai soitapa kappale mutta ei kerrota millä instrumenteillä ja välineillä se onnistuu.
Nykyään on niin monenlaista ohjetta ja dieettiä, ja kaikki sotivat muita vastaan ja vain se oma on ainoa toimiva, en ihmettele että on vaikea poimia itselle sopivia ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin olen kyllästynyt kun paino ei vain putoa. Päivittäin syön alle 3,5k cal, käyn kävelyllä ja teen kehopainojumppaa. Siis pitääks juosta maraton jokapäivä pelkän pyhän hengen voimalla, jotta laihtuu?
Valtava kalorimäärä :O Jos et tee tosi aktiivista työtä, hyvä jos saat kulutettua edes tuon päivän aikana, saati että pääsisit miinukselle.
3,5 kcal muka paljon? Normaali kulutus liikkuu siinä 2000-3000 kcal:n paikkeilla
Tyhmiako olette? 3,5k on 3500
Joo , mut 3500 cal on todella vähän. 3500 kcal on lähempänä totuutta.
Aloituksesta puuttuu aika paljon olennaisia tietoja. Esimerkiksi mitä aloittaja painaa, kuinka pitkä on, ja millä tavoin aiemmin on syönyt.
Jos paino on jossain normaalipainon ylärajoilla vain, ei se siitä kovin nopeasti putoa. Eri asia jos painoindeksi huitelee jossan neljänkympin kieppeillä.
Jos aiempi ruokavalio on ollut aamulla ei mitään, lounas kuitataan pullalla tai suklaapatukalla, iltapäivällä ehkä jogurtti, töistä tultua kotiruokaa lasten kanssa ja illalla pari voileipää vielä, niin ei siitä välttämättä ole paljon enempää saanut kaloreita kuin nykyisestä ruokavaliosta, jolloin paino ei tietenkään muutu.
Yksi olennainen tekijä voi myös olla kuukautiskierto. Paino voi vaihdella sen mukaan useamman kilon. Jos dieetti on aloitettu kierron keskivaiheilla ja nyt on menkat alkamaisillaan, voi kropassa olla turvotusta useamman kilon verran. Tämä tosin on yksilöllistä kuinka paljon sitä tulee, tai tuleeko ollenkaan.
Ehkä ei kannata tuijottaa pelkkää painoa. Liikunnan lisääminen jo itsessään on terveellistä, tekee hyvää, parantaa ryhtiä ym. Samoin vaikka kalorimäärä pysyisi entisellään mutta koostuu entistä vähemmän sokerista, palmuöljystä ym. ja entistä enemmän vihanneksista, niin sekin jo on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Olin 5kk eikä mullakaan ole paino tippunut. Olen alkanut taas mussuttaa ihan piruttaen kaikkee voileipä, juustoja ja jälkiruokia, jo reilu kuukauden. EIKÄ PAINO EDES NOUSE!!
Painoni on siis täydellisen jumissa, ei nouse eikä alene.
Tuttua. Minullakin pysyy parin kilon sisällä samassa riippumatta siitä syönkö kaksi kuukautta 1000 vai 2500kcal päivässä. Ei tässä ole mitään järkeä. En ole ylipainoinen, mutta normaalipainon ylärajalla kyllä ja mielläni olisin 5-7kg kevyempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin olen kyllästynyt kun paino ei vain putoa. Päivittäin syön alle 3,5k cal, käyn kävelyllä ja teen kehopainojumppaa. Siis pitääks juosta maraton jokapäivä pelkän pyhän hengen voimalla, jotta laihtuu?
Valtava kalorimäärä :O Jos et tee tosi aktiivista työtä, hyvä jos saat kulutettua edes tuon päivän aikana, saati että pääsisit miinukselle.
3,5 kcal muka paljon? Normaali kulutus liikkuu siinä 2000-3000 kcal:n paikkeilla
Tyhmiako olette? 3,5k on 3500
Kyllä se tyhmyys taitaa nyt olla siellä päässä. Mietipä uudelleen ja tarkkaan toi juttu.
Motivoi itsesi ajattelemalla, että laihtuessasi riski kuolla koronaan pienenee huomattavasti.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on myös semmoinen mikä hidastaa painonpudotusta merkittävästi, se on yleisempi naisilla kuin miehillä ja on monia ihmisiä jotka eivät edes tiedä sairastavansa sitä.
Itse oon onnistunut laihtumaan 9 kuukaudessa noin 10 kiloa. En liikkunut yhtään, no joskus kävin pyörällä kaupassa mutta en edes viikoittain enkä kertaakaan mitään hikiliikuntaa. Sitävastoin latasin FatSecret -sovelluksen kännykkään ja aloin seuraamaan kaloreita. Se on oikeasti aika pieni määrä mitä saa syödä päivän aikana. Arkisin pidin kalorit 1200-1300, viikonloppuisin enemmän. Ruokana mm. kana, kasvikset ja riisi, ilman kastiketta tietenkin. Raejuustoa, rahkaa, munakasta, tonnikalaa, vettä. Aamupalaksi söin aina ruisleipää, tiedän että moni tätä paheksuu mutta itselleni se sopii. Aika askeettisesti piti mennä, että tuloksia syntyi! Tsemppiä ap:lle koitokseen!
Sukka kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta on myös semmoinen mikä hidastaa painonpudotusta merkittävästi, se on yleisempi naisilla kuin miehillä ja on monia ihmisiä jotka eivät edes tiedä sairastavansa sitä.
Minkä laisilla arvoilla vajaatoiminnan voi todeta? Itsellä aina ollut TSH 2 nyt se oli 3.9 ja T4 v 15 sitä ihmettelin, että nyt yhtäkkiä on melkein neljä kun aikaisemmin ollut aina kahden tienoilla. Mut lääkärin mielestä ihan normiaalia vaihtelua.. Tämäkään ei varmaan selitä painonnousua? Ap
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä ihapaskaa. Kun syö vähemmän kuin kuluttaa, rasva poistuu ruhosta. Todistettu miljoonilla koehenkilöillä. Erityisesti "leireillä".
"Leirit" on aika huono vertaus, kun suuri osa kansasta oli enemmän tai vähemmän aliravittuja jo "leireille" joutuessaan. 40-luvulla tuskin juuri kellään oli BMI enemmän kuin 21.
Vierailija kirjoitti:
Sukka kirjoitti:
Minkä laisilla arvoilla vajaatoiminnan voi todeta? Itsellä aina ollut TSH 2 nyt se oli 3.9 ja T4 v 15 sitä ihmettelin, että nyt yhtäkkiä on melkein neljä kun aikaisemmin ollut aina kahden tienoilla. Mut lääkärin mielestä ihan normiaalia vaihtelua.. Tämäkään ei varmaan selitä painonnousua? Ap
”Vajaatoiminta voi olla myös piilevää, jolloin oireita saattaa olla, mutta hormoniarvot ovat vielä viitealueella.”
Vajaatoiminnan yksi oire on myös painonnousu.
Tuli vain tämä kilppari mieleeni kun muutama läheinen on siitä taistellut lääkäreiden kanssa ja lopulta on todettiinkin että on vajaatoimintaa. Tämä siis todettiin useiden testien jälkeen...
Itse olen aina luullut, etten laihdu millään, enkä voi syödä mitään. Vyötärö oli 100 cm. Pätkäpaasto 16:8 toi takaisin näläntunteen (siis sen oikean nälän, ei herkkunälkä tms.), ja sillä oli tosi helppo aloittaa, suosittelen lämpimästi. Liikuntaan en juuri harrasta enkä sitä lisännytkään. Kahdessa viikossa en muista näkyikö vielä mitään, voi olla että meni kolme.
Muutaman kuukauden pätkäpaaston jälkeen aloin laskea hiukan kaloreita, herkut pois. Nyt aloituksesta 6 kk, vyötäröltä on lähtenyt 20 cm. Herkkuja ei tee edes mieli enää, mikä tuntuu oudolta. Olen alkanut syödä enemmän, sillä haluan pysyä tämänkokoisessa kehossa jonkin aikaa. Syön omasta mielestäni ihan hirveästi nykyään, mutta siinäpä ei olekaan yhtään teollisia mössöjä, vehnäjauhoja eikä prosessoitua sokeria, vaan laadukasta ruokaa. Tuoreita kasviksia, lihaa ilman mitään kermajuustokastikkeita.... Puhdasta ja tuoretta, itse tehden.
Itse asiassa totesin, että laihtuminen jatkuu edelleen, vaikka vedän jo 1700 kcal päivässä (olen hyvin lyhyt). Se on hidasta, mutta kuitenkin.
Mitä siis todellisuudessa syöt? Listaa ainakin viikon pöperöt.