Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kauan aiot olla kotona, tai olet jo ollut?

01.07.2006 |

Kiinnostaa tämä siksi kun tuntuu että olen ainoa joka yrittää sinnitellä täällä kotona kunnes lapsi täyttää 3v, olenko ainoa?

Tunnen kyllä yhden äidin joka oli kotona 8 vuotta, mutta taitaa olla harvinaisuus?

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
17.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kaksi vuotta aion vielä olla, kunnes kuopus täyttää 3 vuotta.

Äitini oli kotiäitinä 20 vuotta! Se on kai jo harvinaista. =)

Minulla tosin on 4. nuorempaa siarustakin, joista nuorin täytti 13v.

Vierailija
82/89 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni yhteiskunnan maksamiin tukiinkin pitäisi olla jokin maksuraja. Kotihoidontuen nauttiminen vuosikausia saatta joissain tapauksissa olla myös keino vältellä töihin menoa. Yhteiskunnan tuet kuitenkin rahoitetaan mm. töissäkäyvien äitien maksamista veroista ja ylimielinen asenne töihin menemiseen tai sen pitämisenä " pakollisena" , jotta pääsee sujuvasti seuraavan tuen piiriin on kyllä omiaan aiheuttamaan ärtymystä työssäkäyvien mielissä.

Ja lopuksi, en siis ole sitä mieltä, että kotihoidontuki ja muut tuet pitäisi lakkauttaa, vaan niitä ei vain pitäisi pitää etuoikeutena ei oikeutena.

Ja kotona vietettyjen mukavien aikojen jälkeen töihin tai opiskeluihin tarttuminen virkistää varmasti niin äidin kuin lastenkin mieltä.

Toivottavasti en esittänyt asiaani liian kärkkääseen sävyyn. Tarkoitus ei siis ole tuomita kenenkään valintoja ja toivotan yhtälailla hyvää syksyn jatkoa kotiäideille kuin työssäkäyville äideillekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää, että joku on kotona, jotta saisi olla lasten kanssa eikä ole lasten kanssa, jotta saisi olla kotona?

mehide:

Mielestäni yhteiskunnan maksamiin tukiinkin pitäisi olla jokin maksuraja. Kotihoidontuen nauttiminen vuosikausia saatta joissain tapauksissa olla myös keino vältellä töihin menoa.

---

Tarkoitus ei siis ole tuomita kenenkään valintoja ja toivotan yhtälailla hyvää syksyn jatkoa kotiäideille kuin työssäkäyville äideillekin.

Olisiko se siten, että kotona saisivat olla ne, jotka todellisuudessa eivät haluakaan olla kotona vaan haluaisivat olla töissä, mutta ajattelevat lapsensa ' parasta' ? Voiko lapselle sitten olla parempi, että kotona on töihin haikaileva kotona oloon kyllästynyt äiti-ihminen, joka ei todellisuudessa varmasti jaksa tarjota lapselleen muuta kuin sen, että on paikalla.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus; minä olen ollut kotona neljä vuotta, kotihoidon tuella voin olla kotona vielä muutaman kuukauden, sitten se loppuu.

Vierailija
84/89 |
27.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän juuri tälläisen äidin :D

Äidillä viisi lasta joista nuorin nyt 10v.

Töissä on ollut koko elämänsä aikana tämä äitee n. 2v.

Sosiaalietuuksilla yms. elellyt. Nyt tuli työkkärin mitta

täyteen ja lopetti tyttömyyden perusteella maksettavat

tukiaiset koska ei todellakaan mene töihin.

Mitä teki ÄITI ???

Heille nyt tulossa Vauva (äidillä vasta ikää 35v) joten

ehtii taas tehdä muutaman ettei vaan tarvitset mennä

töihin...

Muistan kun tämä mamma suivaantui aivan huolella

kun 90.luvun alussa lamavuosien saatossa lapsiperheiden etuuksia

leikattii " EI NIITÄ SAA OTTAA, NE KUULUVAT MINULLE " Juu...

Rajansa kai kaikella =D

Vierailija
85/89 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kotiäiti, joka on samalla hoitanut siskonkin lapsia :) Iltakouluja ei lasketa mukaan. Eli olen nyt ollut kotona pian 7-vuotta. Kotiäitiys jatkuu vielä ainakin vähän aikaa, enkä tiedä aionko olla kotona enää koko 3-vuotta, jonka voisin tämän tulevan kanssa. Mutta täytyy myöntää, että olen nauttinut joka hetkestä

Vierailija
86/89 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pahan kirjoitusvirheenkin. Siis olen ollut kotona 7 vuotta ja vielä tämän kolmannenkin kanssa jonkin aikaa. Ihanaa olisi palata koulunpenkille. Toisen lapseni jälkeen kävin vähän aikaa koulunpenkillä, mutta sitten terveys antoi periksi. Lopulta yleiskunnon huononeminen aiheuttivat lihasnykinöitä sekä pakkoliikkeitä että muita fysiologisia oireita joille ei oikein löytynyt syytä. Lopetin koulun ja päätin ottaa lapset ja terveyden etusijalle ja hoitaa sen jälkimmäisen kuntoon ja tietenkin olla lasten kanssa mahdollisimman pitkään. Kuulostaahan se hullulta, mutta kävi kuolemakin mielessä ja halusin vain olla jälkikasvuni kanssa, jos aika loppuukin minulta kesken. Diagnoosi lopulta löytyi ja nyt terveys on nyt hyvä. Kolmas lapsikin on nyt tervetullut.

Mehidelle pohdintaa. Joku jo kysyikin miten tuota pystyttäisiin valvomaan? Minusta on hyvä ettei mitään aika rajaa ole. Tuskin kovin moni kotiäideistä on kotiäitejä vain välttääkseen työntekoa kodin ulkopuolella. Minulle nuo tuet eivät ole itsestäänselvyys, olen ollut onnekas, kun olen voinut jäädä kotiin lasteni ja siskonlapsien kanssa. Kuulun niihin onnekkaisiin tässä maailmassa jolla se mahdollisuus on, kiitos hyvinvointivaltiomme.

Vierailija
87/89 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" " mehide:

Mielestäni yhteiskunnan maksamiin tukiinkin pitäisi olla jokin maksuraja. Kotihoidontuen nauttiminen vuosikausia saatta joissain tapauksissa olla myös keino vältellä töihin menoa. Yhteiskunnan tuet kuitenkin rahoitetaan mm. töissäkäyvien äitien maksamista veroista ja ylimielinen asenne töihin menemiseen tai sen pitämisenä " pakollisena" , jotta pääsee sujuvasti seuraavan tuen piiriin on kyllä omiaan aiheuttamaan ärtymystä työssäkäyvien mielissä. " "

**** Kyllä kotihoidon tuki on hyttysen pissa verrattuna siihen, mitä yhteiskunnalle maksaa PÄIVÄHOITO kun te äidit käytte töissä! Minä kai sitten ole töitä välttelevä äiti kun haluan hoitaa ITSE lapseni enka vaan katsoa heitä paria tuntia illassa. Surkeaa on lapsilla, jotka ovat pk:ssa aamuseitsemästä iltaviiteen.

**** Kotiäidin työmäärää voi verrata kahteen kokopäivähommaan muuten, lomalla en tosiaan ole tuntenut olevani kymmenen kotiäitivuoden aikana päivääkään.

**** Näin on ihmisillä erilaisia ajatusmaailmoja. Suomalaiset lapset voivat tunnetusti huonosti, mistäköhän johtuu?

Vierailija
88/89 |
08.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisten neljän lapsen kanssa olin kotona yhteensä 13v. Nyt olen ollut kotona viidennen kanssa runsaan vuoden ja aion olla ainakin niin pitkään, kunnes tyttö täyttää 3v.

Vierailija
89/89 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ensimmäistä hoidin kotona vajaa kolmivuotiaiksi, nyt olen varmaan 2v kotona tämän nuoremman kanssa. Olisin mieluusti vielä sen viimeisenkin vuoden, mutta voi olla ettei ole tällä kertaa taloudellisesti mahdollista.

Itseäni ei nypi, vaikka joku toinen käyttäisi koko hedelmällisen ikänsä lastentekoon välttääkseen töihinmenoa, ei se ole elämä ruusuista aina kotiäideilläkään ts jos lapsia tulee aina uusi vauva kolmen vuoden välein niin työtä varmasti on kotonakin tarpeeksi. En kyllä tunne tälläisiä ihmisiä ollenkaan, mutta työtä vieroksuavia riittää varmasti muissakin ihmisryhmissä kuin kotiäideissä.