Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummit ei jaksa hoitaa lapsenlapsiaan

Vierailija
15.02.2009 |

Lomat muuten ok, mutta mummit ei jaksa hoitaa lapsenlapsiaan

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi hoitaa? Jokainen hoitaa omat jälkeläisensä.

Tuota samaa hokee minunkin äitini. Hän vain unohtaa että itse hoidatti omat lapsensa isoäideillä. Omia lastenlapsiaan hän näki pari kertaa vuodessa kun kävi kyläilemässä. Ei koskaan ottanut yökylään. Nyt hän on vanha ja ihmettelee miksi aikuistuneet lastenlapset eivät pidä yhteyttä.

Pitääkö lapsenlapset yhteyttä pappaan?

Vierailija
82/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi hoitaa? Jokainen hoitaa omat jälkeläisensä.

Tuota samaa hokee minunkin äitini. Hän vain unohtaa että itse hoidatti omat lapsensa isoäideillä. Omia lastenlapsiaan hän näki pari kertaa vuodessa kun kävi kyläilemässä. Ei koskaan ottanut yökylään. Nyt hän on vanha ja ihmettelee miksi aikuistuneet lastenlapset eivät pidä yhteyttä.

Ehkä äitisi ei halunnut lapsia. Ne piti vain tehdä koska näin kuului tehdä siihen aikaan. Jos ei pysty hoitamaan omia lapsiaan, niin miksi niitä pitää tehdä? Nykyään on valinnanvapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka pershedelmän pykää, se pershedelmän hoitaa. Muussa tapauksessa lasu.

Vierailija
84/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jaksaako isoisät hoitaa lapsia?

Vierailija
85/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jaksaako isoisät hoitaa lapsia?

Ennemmin karhut.

Vierailija
86/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaa aina nuoren koululaisen sairauden ajaksi ettei kotona yksin tarvitse olla, viikonloppuisin on joskus kuudesta viisikin mummolassa, askartelee, leipoo, käyttää museoissa, antaa kyllä lasten ikätason mukaan olla pleikkarilla pelaamassa, laittaa aina puhtaina käytetyt vaatteet kun kotiin lähtevät, tai jättäää pesuun seuraavaan kertaan...

Juuri tämä on minunkin kokemukseni lähipiiriäni seuratessa. Lapset eivät jaksa huolehtia itse lapsistaan, kun on niin paljon menemistä ja tekemistä, niin isovanhempien on sitten pakko jaksaa huolehtia lapsenlapsistaan. Eräätkin nyt ajavat joka perjantai liki 200km mökiltä kotiin vain hoitaakseen lapsenlapsiaan, ja lähtevät sunnuntai-iltana takaisin. Välillä ajavat viikollakin kiireesti kotiin, kun lapset eivät viitsi jäädä itse kotiin hoitamaan sairaita lapsia. Ovat niin tärkeissä hommissa, toinen rakennusmies, toinen joku toimistoihminen kaupungilla. Toisella mummo hoitaa Parkinsonia sairastavaa ukkia kotona, lisäksi kaikki lomat, pari kolme viikonloppua kuukaudessa huolehtii 6 ja 8 vuotiaista lapsenlapsista, hakee ja vie, matkaa n. 100 km. Lisäksi tietysti laittaa joulun, etteivät lasten vanhemmat vaan rasitu vaan pääsevät valmiiseen pöytään.

Vierailija
87/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaa aina nuoren koululaisen sairauden ajaksi ettei kotona yksin tarvitse olla, viikonloppuisin on joskus kuudesta viisikin mummolassa, askartelee, leipoo, käyttää museoissa, antaa kyllä lasten ikätason mukaan olla pleikkarilla pelaamassa, laittaa aina puhtaina käytetyt vaatteet kun kotiin lähtevät, tai jättäää pesuun seuraavaan kertaan...

Juuri tämä on minunkin kokemukseni lähipiiriäni seuratessa. Lapset eivät jaksa huolehtia itse lapsistaan, kun on niin paljon menemistä ja tekemistä, niin isovanhempien on sitten pakko jaksaa huolehtia lapsenlapsistaan. Eräätkin nyt ajavat joka perjantai liki 200km mökiltä kotiin vain hoitaakseen lapsenlapsiaan, ja lähtevät sunnuntai-iltana takaisin. Välillä ajavat viikollakin kiireesti kotiin, kun lapset eivät viitsi jäädä itse kotiin hoitamaan sairaita lapsia. Ovat niin tärkeissä hommissa, toinen rakennusmies, toinen joku toimistoihminen

Totta, näin mekin olemme koko isovanhemmuutemme ajan  tehneet. Nytkin kuskataan esiteinejä harrastuksiin ja usein ovat yökylässä ja mökillä lähes koko loman. Vanhemmat toki omilla lomillaan pitävät huolta.

Me kyllä tykätään olla heidän kanssaan ja pidetään hauskaa yhdessä.

T. 75+

Vierailija
88/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiinsa näin. Olen itse juuri eläkkeelle päässyt, ja onneksi ei ole niitä lapsenlapsia. Seuraan vierestä ystäväpariskuntaa, joilla on  kolme lasta , ja näillä kaikilla on nyt 2  omaa lasta eli yhteensä 6 lastenlasta. Voitte varmaan arvata , saavatko nämä kaksi, eli juuri eläkkeelle jäänyt pariskunta yhtään vapaata viikonloppua, kun nämä lapsenlapset ovat vuorollaan joka viikonloppu mummilassa yökylässä. Koska a) kaikkien vanhempien pitää saada omaa aikaa b) koska toisenkin sisaruksen lapset pääsevät mummilaan niin meidänkin lasten pitää päästä c) koska olemme ennenkin käyneet festareilla ja on niin kiva mennä festareille kaikkien sisarusten kanssa= mummilassa on pahimmillaan 6 lasta riekkumassa koska on niin kivaa kun serkut saavat olla toistensa kanssa ( ja osa sisarusten puolisoiden vanhemmista ovat ymmärtäneet keksiä muuta menoa, esim  lähteä matkoille kun festari kausi alkaa.

Niin tekisin minäkin. Ja kyllä, olen valinnut sen "yksinäisen" vanhuuden mieluummin kuin elinikäisen orjuuden ensin omien lasten ja sitten heidän lastenlapsiaan kasvattaen. Joita ei todellakaan siellä vanhainkodeissa näy.

Vierailija
89/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin papan/vaarin roolin heti lapsenlapsen synnyttyä. 👌🏼😎

Olen lisäksi sinkku. Eli hoitakoon ne toiset isovanhemmat, jotka ovat parisuhteessakin.

N67

Vierailija
90/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhään hankittuja lapsia ja isovanhemmat jo sitten hauraita vanhuksia?

Vierailija
91/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan. Piste.

Vierailija
92/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mummo tai täti tai muu jo iäkkäämpi sukulainen, niin on hyvä hänen terveydentilansa ottaa huomioon. Jos on vaivaiset jalat ja lonkat, niin voi sairastua kivuliaasti joutuessaan kumartelemaan pienten lasten perässä, kun ovat usein vaarassa aukoessaan laatkoita ja kiskoessaan tavaroita päälleen. Eikä heiltä voi olettaa asuntonsa järjestämistä päiväkodiksi.

Vierailija
93/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on mummo tai täti tai muu jo iäkkäämpi sukulainen, niin on hyvä hänen terveydentilansa ottaa huomioon. Jos on vaivaiset jalat ja lonkat, niin voi sairastua kivuliaasti joutuessaan kumartelemaan pienten lasten perässä, kun ovat usein vaarassa aukoessaan laatkoita ja kiskoessaan tavaroita päälleen. Eikä heiltä voi olettaa asuntonsa järjestämistä päiväkodiksi.

Kyse voi olla myös henkisestä jaksamisesta. Pienten ja isompienkin lasten kanssa hyysääminen on todella rasittavaa, stressaavaa. Yleensä ei hetken rauhaa, elleivät ole niin "itsenäisiä", että viihtyvät omalla puhelimellaan tai pelikoneella. Silloinkin pitää ruokahuolto järjestää ja huolehtia pesut ym.

Vierailija
94/94 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmekö tuo kun lapsen omat vanhemmatkaan eivät oikein jaksa hoitaa lastaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän