Mummit ei jaksa hoitaa lapsenlapsiaan
Lomat muuten ok, mutta mummit ei jaksa hoitaa lapsenlapsiaan
Kommentit (94)
Etukäteen on paha mennä sanomaan suuntaan tai toiseen.
Mutta eihän sinun muuten tarvitse syyllisyyttä tuntea, jos lapsenlapsia olisikin, sinullahan on kädet täynnä TYÖTÄ, sekä työelämässä että läheisestäsi huolehtimisessa!
Itseäni kurppii isovanhemmat, jotka eivät selvästkikään välitä. Ymmärrän sen johtuvan edellisen sukupolven kasvatuksen ja kotiolojen syistä, mutta harmittaa se silti, varsinkin kun näkee tutuilla toimivia isovanhempi-lapsenlapsi -suhteita, joissa kaikki saavat jotakin, eikä ketään riistetä tai käytetä välineenä.
Olen itse jo isovanhempi-iässä... ...mutta en usko, että minulta liikenisi paljonkaan aikaa lapsenlapsille. Olen täysillä mukana työelämässä ja lisäksi minua työllistää Alzheimerin tautia sairastava läheinen. Hän tarvitsee jokapäiväistä huomiota aivan kuin pikkulapsi. Yhtälö tulisi aivan liian raskaaksi, jos pitäisi lisäksi huolehtia lapsenlapsista.
totesi muutama vuosi sitten, että "Suomalainen äitiys on yksinäistä äitiyttä."
Ja sen kyllä voi allekirjoittaa, kun lukee tämän ketjun kirjoituksia. Mummot eivät näy monellakaan olevan osa perhettä, hyvä kun täyttävät sukulaisten laatuvaatimukset, ovat enemmänkin vieraita, jotka silloin tällöin vain käyvät piipahtamassa.
Mistähän pääkaupunkiseudultua löytyisi bingo?
5- ja 6-vuotiaat lapseni voisivat olla siitä ihan innoissaan! Muistan 70-luvun alussa käyneeni bingossa, silloin ne oli pikkupaikkakunnan kansanhuvia, johon ei parempi väki jalallaan astunut. Sieltähän voisi käydä "iskemässä" perheellemme varamummon, mutta eihän se pääse, kun sen on käytävä siellä bingossa...
vastaus bingokysymykseen.. Kyllä siellä bingossa käy helkkaristi väkeä. Kaikenikäistä, käyppä joskus vilkasemassa:D
Jo 70-luvulla bingo oli vähän niin ja näin siinä, ketkä siellä kävi, mutta jos joku isovanhempi käy 2000-luvulla bingossa, tulee mieleen, että hän on joko peliriippuvainen tai niin vanha, ettei hän jaksa lapsia enää "hoitaakaan".
Mun mielestä isovanhempien rooli ei ole olla hoitoautomaatti, että voisin aina järjestellä menoni ja luottaa siihen, että isovanhemmat hoitaa. Isovanhemmat ovat aikoinaan lapsensa hoitaneet.
Varmasti monet isovanhemmat mieluusti hoitavat toisinaan lapsenlapsiaan, mutta siitä ei saisi tulla pakko. Ei kysytä sopiiko, vaan ilmoitetaan vaan päivämäärät milloin lapset tulevat. Jos vanhus yrittää sanoa, ettei käy, alkaa syyttely, uhkailu " no, onko sulle omat menot sitten tärkeämpiä kuin lapsenlapset,...ei sitten tartte kylään pyydellä, jaksoithan sä sinne bingoonkin mennä, mikset muka jaksais hoitaa ...jne."
Ja etenkin, kun nykylapsien kanssa ei tahdo jaksa omat vanhemmatkaan, olen huomannut.
ei koskaan. Olen samaa mieltä, että vanhemmat ensisijaisesti lapsensa hoitavat, mutta kyllä minustakin on surullista, ettei heitä kiinnosta pätkän vertaa osallistua meidän arkeemme. EI ole koskaan kiinnostanut. Eipä kiinnosta minuakaan, selviytykööt keskenään kun vanhenevat.n Eikä edes hävetä sanoa näin.
Ei sitä jaksa meteliä ja sotkua iäkkäämpänä.
Tottakai mummot ja papparaiset kuvioissa jos tervepäisiä ts ei oo dementiaa jne
Mikäs ihme tuo on jos ei mummot jaksa, kun ei äiditkään jaksa hoitaa lapsiaan vaan huutavat mummoja avukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu Svenska Klubbeniin ja siellä esittelee ylpeänä kuvia meidän lapsista ja kehuskelee heidän saavutuksillaan. Oikeasti tämä mummi ei ole pätkääkään kiinnostunut lapsenlapsenlapsistaan, ei ole kertaakaan käynyt heitä katsomassa eikä ole pyytänyt meitä hänen luokseen yli vuoteen kylään. Silloin kun lapsemme olivat pieniä, niin sanoi että älkää vain tulko häiritsemään minun rauhaani, minä en pidä itkevistä lapsista. Ystäviään kyllä pyytää jatkuvasti kylään kotiinsa. Soittaa n. kerran vuodessa ja silloinkin puhelu on pelkkää hänen itsensä kehumista, ei koskaan kysy mitä lapsillemme kuuluu. Eikä siltä kehumiselta saa edes suunvuoroa että voisi kertoa jotain mitä meidän perheelle kuuluu.
Välit poikki.
Ap jaksaako ukit ja papat hoitaa lapsenlapsiaan?
Vierailija kirjoitti:
Mikäs ihme tuo on jos ei mummot jaksa, kun ei äiditkään jaksa hoitaa lapsiaan vaan huutavat mummoja avukseen.
Missä isä ja isoisä? He ovat niin passiivisia lastenhoidossa, ettei edes pohdita vaihtoehtona. Kännissä ja/tai laiskoja?
Ei jaksakaan, ei ole pakko, hoitakoon itte. En minäkään rupea lapsenvahdiksi jos lapseni saavat lapsia, olen silloin hemmotteleva mummi joka elää täyttä elämää. Ei kiitos ihan hetkeen tarvita lapsenlapsia, jännityksellä odotan koska esikoinen on 18 ja itse vasta 38.
Miksi pitäisi hoitaa? Jokainen hoitaa omat jälkeläisensä.
Vierailija kirjoitti:
ei koskaan. Olen samaa mieltä, että vanhemmat ensisijaisesti lapsensa hoitavat, mutta kyllä minustakin on surullista, ettei heitä kiinnosta pätkän vertaa osallistua meidän arkeemme. EI ole koskaan kiinnostanut. Eipä kiinnosta minuakaan, selviytykööt keskenään kun vanhenevat.n Eikä edes hävetä sanoa näin.
Entä teidän papat ja ukit? Kiinnostaako heitä osallistua?
Vierailija kirjoitti:
Jos olin kipeä Mummi tuli meille ettei mun tarvinnut olla yksin. Kesälomat vietin Mummin kanssa kun äiti oli töissä. Käytiin yhdessä mm. ajelemassa upouudella metrolla, luonnontieteellisessä museossa, puistoissa yms. Olin Mummin kanssa tosi läheinen ja mulla on paljon ihania muistoja hänestä. Vielä parikymppisenäkin kävin hänen luonaan "yökylässä".
Nyt mulla on omia lapsia eikä mun äiti ole kertaakaan kuuden vuoden viettänyt aikaa yhdenkään lapsen kanssa ilman mua. Eli hän käy joskus meillä kylässä niin että minä hoidan lapset ja tarjottavat.
Turha varmaan sanoakaan, mutta hän on meidän lapsille aivan yhdentekevä. Eivät ole lainkaan läheisiä, mikä on mun mielestä sääli sekä lasten että myös heidän mumminsa kannalta. Sitäkö hän elämältään vanhoilla päivillä haluaa, olla lapsenlapsilleen yhdentekevä?
Muistosi Mummista ovat ilmeisesti kouluvuosilta, ja oma
Saako pappakin osallistua?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi hoitaa? Jokainen hoitaa omat jälkeläisensä.
Tuota samaa hokee minunkin äitini. Hän vain unohtaa että itse hoidatti omat lapsensa isoäideillä. Omia lastenlapsiaan hän näki pari kertaa vuodessa kun kävi kyläilemässä. Ei koskaan ottanut yökylään. Nyt hän on vanha ja ihmettelee miksi aikuistuneet lastenlapset eivät pidä yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu Svenska Klubbeniin ja siellä esittelee ylpeänä kuvia meidän lapsista ja kehuskelee heidän saavutuksillaan. Oikeasti tämä mummi ei ole pätkääkään kiinnostunut lapsenlapsenlapsistaan, ei ole kertaakaan käynyt heitä katsomassa eikä ole pyytänyt meitä hänen luokseen yli vuoteen kylään. Silloin kun lapsemme olivat pieniä, niin sanoi että älkää vain tulko häiritsemään minun rauhaani, minä en pidä itkevistä lapsista. Ystäviään kyllä pyytää jatkuvasti kylään kotiinsa. Soittaa n. kerran vuodessa ja silloinkin puhelu on pelkkää hänen itsensä kehumista, ei koskaan kysy mitä lapsillemme kuuluu. Eikä siltä kehumiselta saa edes suunvuoroa että voisi kertoa jotain mitä meidän perheelle kuuluu.
Välit poikki.
Säilytetäänkö välit pappaan kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä teidän papat ja ukit? Kiinnostaako heitä osallistua?
Ei ainakaan minun isäni tai appiukkoni ole koskaan osallistunut lasten tai lastenlasten hoitoon. Oikein ylpeilivät siitä etteivät osaa edes vaippoja vaihtaa tai perunoita keittää. Akkojen hommia.
Ei tuollaista voi yleistää. Sama kuin sanoisit että äidit tai isät ei jaksa hoita lapsiaan. Tai että lapset ei jaksa käydä päiväkodissa / koulussa.