Veljeni perhe vie kaiken vanhempieni ajan - miten reagoisit?
Veljeni perhe viettää todella paljon aikaa vanhempieni luona. Veljeni vaimo (sh) tekee vuorotyötä ja veljeni (myös terveysalalla) tekee ma-pe päivävuoroa. Veljeni varaa vanhempani aina kun hänen vaimonsa on töissä ja hän on itse kotona, eli esimerkiksi arkisin iltavuoroaikaan ja viikonloppuisin kaikkina vuoroina. Veljeni menee tuolloin joko vanhemmilleni täysihoitoon, tai jos he ovat mökillä, niin pakkaa koko katraan ja menee perässä sinne. Vanhempani ovat vasta jääneet eläkkeelle, joten veljeni hyödyntää heitä myös lasten kuskauksissa, koska onhan se kätevää kun vanhempani vievät päiväkoti-ikäiset ja itse tarvitsee vain viedä kouluun menevä.
Muuten asia ei minua häiritsisi, mutta vanhempani ovat nyt jatkuvasti peruneet minun perheeni (kaksi lasta) näkemistä, koska veljeni tarvitsee apua. Sitten kun näemme, ovat vanhempani niin väsyneitä veljen lasten hoidosta, että energiaa ja jaksamista ei riitä enää minun lapsilleni. Minulla ei koskaan ole akuutimpaa tarvetta nähdä vanhempiani, koska mieheni ei tee vuorotyötä ja meillä on yksi lapsi vähemmän kuin heillä. Minulla on siis helppoa, vaikka mieheni on yrittäjä ja tekee siksi pitkää päivää. Jos olen pyytänyt lapsenhoitoapua tai edes pelkkää yhdessä oloa reilusti etukäteen, päätyy tilanne usein siihen, että veljeni lapset ovat hoidossa samaan aikaan. Omat lapseni jäävät vaille isovanhempiensa huomiota ja ovat lähiaikoina huomanneet, että serkkunsa saavat aina olla isovanhemmilla, mutta he eivät.
Järkyttävintä tässä on, että veljeni ja vanhempieni "symbioosi" jatkuu vielä korona-aikana. Oma perheeni on täysin eristäytynyt (jos ei kaupassa käyntiä lasketa), vanhempani myös, mutta veljeni kulkee vanhempieni luona aivan tavalliseen tapaan. He ovat työnsä vuoksi tietenkin tavallisesti töissä ja lapset vaihtelevasti koulussa/päiväkodissa. Vaihtelevasti siksi, että veli vie heidät välillä koko työpäivän ajaksi vanhemmilleni hoitoon, ettei lasten tarvitsisi olla koulussa/päivähoidossa.
Miten sinä reagoisit tilanteeseen? Olenko kohtuuton, kun mielestäni veljeni ei ole ylimääräistä sääliä ansainnut puolison vuorotyön ja isommat lapsikatraan vuoksi? Eikös se ole oma valinta? Ja jos ei voi vaihtaa vuorotyötä päivätyöhön, niin tuskin silti on oikeutettua väsyttää isovanhemmat ihan totaalisesti?
Kommentit (62)
"Pojat roikkuvat äideissään ikuisesti, jos äidillä ei ole "munaa" tönäistä vähän kauemmaksi ja itsenäistymään. "
Tämäpäs oli hauska heitto. Olen kuitenkin eri mieltä. Oman kokemukseni mukaan lapset roikkuvat äideissään siksi, että heistä on kasvatettu avuttomia. Ollaan valmiita tekemään aikuisen lapsen puolesta asioita perunan kuorimisesta aina laskujen maksuun asti, jotta tie olisi mahdollisimman sileä kulkea. Tämä on karhunpalvelus.
Omat pojat muuttivat riemusta kirkuen omilleen, vaikkakin hieman huterin jaloin, koska meillä on pieni koti, ei kauheasti varallisuutta, ja myös siksi, että kumpikin on opetettu hoitamaan kotinsa ja tarvittavat toimet siellä. Kumpaankin on hyvät välit, ei ole tarvinnut töniä mihinkään päin.
Lähipiirissä on myös toisenlaisia tarinoita. Mm. äiti, joka kustantaa lähes kokonaan aikuisen tyttärensä ja tämän lapsen elämistä ja hoitaa tietenkin koko ajan lasta. Suhde on heillä kieroutunut.
Ei tietenkään kuulukaan, mutta ehkä tässä haluttiin oikaista tällä prinsessalla ollut väärinkäsitys valtavasta lastenhoitoavun hyväksikäytöstä, kun kuitenkin kyseessä olivat saman perheen lapset ja joutuvat olemaan tekemisissä toistensa kanssa ilmeisesti jatkossakin. En tiedä, kun en tunne tapausta, mutta veikkaisin näin.