Raskaudenaikainen painonnousu ahdistaa - taas... :-(
Ekassa raskaudessa paino nousi 62kg -> 82kg
Tokalla kerralla 65kg -> 82kg
Luulin että tässä kolmannessa raskaudessa ei paino nousisi samaa tahtia, koska en juurikaa herkuttele ja kaksi lasta pitävät kiireisenä kaiken vapaa-ajan. Mutta ei. Kyllä se tuntuu nousevan samaa tahtia taas: Nyt rv 30+5 ja paino noussut jo 10kg... Varmaan vähintään samat lukemat mittarissa taas rv 42 kuin aiemminkin... Ahdostaa hirveästi nuo kilot. Kohta olen painavampi kuin mieheni...
Kommentit (51)
on 8 kiloa rv. 29 mennessä. 9 kiloa rv. 31.
Ei teidän kummankaan luvut siitä paljon heitä.
Kun koet tarvetta asettua noin ylemmyydentuntoisesti ap:n yläpuolelle vaikka molemmat olette saaneet aika keskimääräisesti painoa lisää.
Kun koet tarvetta asettua noin ylemmyydentuntoisesti ap:n yläpuolelle vaikka molemmat olette saaneet aika keskimääräisesti painoa lisää.
En todellakaan yritä. Taidat olla oman painosi kanssa ongelmissa, kun otat noin herkästi toiselle ihmiselle tarkoitetun kommentin. Noin pieni painonnousu ei voi kieliä muusta kuin huomattavasti ylipainosta jo ennen raskautta. Sitä paitsi et voi mitenkään tietää minun ja ap:n pituuksia. Olen itse selvästi naisten keskimittaa pidempi. Ap tuskin on, muuten hän ei olisi huolissaan asiasta.
Painoa nyt 53 kiloa, pituutta 163 senttiä. Eli en ole kovin ylipainoinen. Paino laski alkuraskaudessa pahoinvoinnin takia, mikä ei ole kovin epätavallista. Painonnousu on kaikissa raskauksissani ollut loppuraskauspainotteista.
Ei ole kovin paljon eroa rv 29 (eli 28+) 7,5kg tai rv 31 10 kg..... :-)
Tällä painonnousuvauhdilla painan parin viikon päästä n. 8 kiloa. Onhan siinä melkoinen ero.
Minulle on tullut 3,5 kiloa rv 31.
Painoa nyt 53 kiloa, pituutta 163 senttiä. Eli en ole kovin ylipainoinen. Paino laski alkuraskaudessa pahoinvoinnin takia, mikä ei ole kovin epätavallista. Painonnousu on kaikissa raskauksissani ollut loppuraskauspainotteista.
Sitten on painosi noussut liian vähän. mikä ei ole hyväksi sikiölle. Jotain ongelmia sinulla on, kun otat noin herkästi toiselle tarkoitetun kommentin. Jos ap olisi kokenut sen loukkaavana, niin oletan, että aikuisena ihmisenä osaa tuoda sen ilmi ja itse aikuisena ihmisenä pahoittelisin sitä, koska se ei ollut kommenttini tarkoitus. Mutta sinä olet todella ihmeellinen tapaus. No, ainahan näitä sivustahuutelijoita maailmassa riittää.
Sinulla taitaa olla tosi puutteelliset sosiaaliset taidot, jos et ymmärrä, että on loukkaavaa vihjailla, että herkuttelet vain, tietämättä mitään toisen ruokavaliosta. Ja minun kommenttejaniin yrität dissata painoni perusteella, ihan sama tiedätkö edes mikä se on.
Sinulla taitaa olla tosi puutteelliset sosiaaliset taidot, jos et ymmärrä, että on loukkaavaa vihjailla, että herkuttelet vain, tietämättä mitään toisen ruokavaliosta. Ja minun kommenttejaniin yrität dissata painoni perusteella, ihan sama tiedätkö edes mikä se on.
tiedostamatonta. En ole väittänyt, että ap vain herkuttelisi, vaan jos on huolissaan painonnousustaan, niin kannattaa tosiaan pitää sitä ruokapäiväkirjaa. Se on helppo keino saada selville mitä todella syö päivän aikana. Etenkin pienten lasten vanhemmat toimivat "jäteastioina" eli syövät lastensa jättämät ruoat. Niistä helposti kertyy lisäkaloreja. Etköhän ole itse tehnyt liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä minun ja ap:n painonnoususta. Ap:n ei tarvitsisi olla painonnoususta huolissaan, jos olisi minun mittaiseni, sillä neuvolassa minulle sanottiin, että 20 kiloakaan ei olisi minun painoindeksillä mikään katastrofi. Ap:lle se ilmeisesti on.
voi olla ja usein onkin erit neuvolalle ja odottajalle itselleen.
voi olla ja usein onkin erit neuvolalle ja odottajalle itselleen.
Joka kertainen punnitus varmasti ahdistaa, jos tietää, että painoa on kertynyt liikaa. Jokaiselle on varmasti puhuttu painosta neuvolassa.
Neuvolaa kiinnostaa paino vain odottajan ja sikiön terveyden kannalta, odottajia itseään näiden lisäksi mm. ulkonäkö, laihdutuksen vaikeus synnytyksen jälkeen, ja ap:n tapauksessa se painaako hän enemmän kuin miehensä.
Turvotusta voi todellakin tulla ihan helpostikin yli kilo viikossa.
Kaikki kilot eivät tule pelkästään siitä mitä syö!
No en mitenkään saa parissa viikossa 2,5 kiloa painoa lisää.
Tällä painonnousuvauhdilla painan parin viikon päästä n. 8 kiloa. Onhan siinä melkoinen ero.
Ei ole esikoinen tulossa. Turvotusta tulee usein niille, joilla on muutenkin siihen taipumusta. Tuskinpa tulee minulle.
Neuvolaa kiinnostaa paino vain odottajan ja sikiön terveyden kannalta, odottajia itseään näiden lisäksi mm. ulkonäkö, laihdutuksen vaikeus synnytyksen jälkeen, ja ap:n tapauksessa se painaako hän enemmän kuin miehensä.
laihduttamisesta. Olennaisinta lienee se, että ap on ahdistunut asiasta, ja hänen kannattaisi tehdä asialle jotain. Vaikka pitää ruokapäiväkirjaa ja puhua asiasta neuvolassa, että onko oikeasti syytä huoleen.
Ei ole esikoinen tulossa. Turvotusta tulee usein niille, joilla on muutenkin siihen taipumusta. Tuskinpa tulee minulle.
Eikä todellakaan ollut sitä ennen koskaan, ikinä, missään tilanteessa tullut yhtään mitään turvotusta. Yhtäkkiä siellä vasta tuli kun jouduin tiputukseen. Vauva painoi 3,4 kg ja kuitenkin laitokselta pois lähtiessäni painoin vain 2kg vähemmän kuin sinne mennessäni. Ja olin siellä neljä päivää. Eli äkkiseltään laskettuna kehoon kertyi nestettä neljässä päivässä ainakin 3-4 kiloa. Jalkapöytään kun painoi sormella, kuoppa vaan jäi. Alavatsaan kertyi enimmät nesteet. Ne housut jotka oli jalassa puolivälissä raskautta, odotushousut, eivät mahtuneet jalkaan kun lähdin laitokselta.
Joten kyllä tuo nesteen kertyminen todella voi äkisti tuoda muutamia kiloja viikossa.
jos esim ap on sinua pidempi, niin on "hyväksyttävämpää". Oletpas sinä mainio tyyppi "kurinalaisine painonnousuinesi".
Ei ole kovin paljon eroa rv 29 (eli 28+) 7,5kg tai rv 31 10 kg..... :-)
Älä herkuttele äläkä vahingossakaan "syö kahden edestä". Kuntoilua, rauhallisesti, viime päiviin asti. Ollessani raskaana ensimmäisen kerran pituus-paino-suhteeni oli melko sama kuin sinulla, eli terveen painon ylärajoilla. En lihonut kiloakaan - en kiloakaan, vaan laitokselle mennessäni oli noin 1,5 kiloa kevyempi kuin raskautuessani - ja poistuin laitokselta kahdeksan kiloa kevyempänä. Toisessa raskaudessani olin hoikempi, ja raskauspainoa tuli 11 kiloa, josta laitokselle jäi sitten yli 9, vauvan ja turvotuksen muodossa.
yhtää raskauskiloa!
AP:n alku-BMI normaali (170cm ja 67kg). Terkan mielestä 15kg painonnousu ihan tavallinen ja suotava, itseäni vaan ahdistaa syvästi... Etenkin kun rv 20 mennessä oli tullut alle 2kg.
Eikä todellakaan ollut sitä ennen koskaan, ikinä, missään tilanteessa tullut yhtään mitään turvotusta. Yhtäkkiä siellä vasta tuli kun jouduin tiputukseen. Vauva painoi 3,4 kg ja kuitenkin laitokselta pois lähtiessäni painoin vain 2kg vähemmän kuin sinne mennessäni. Ja olin siellä neljä päivää. Eli äkkiseltään laskettuna kehoon kertyi nestettä neljässä päivässä ainakin 3-4 kiloa. Jalkapöytään kun painoi sormella, kuoppa vaan jäi. Alavatsaan kertyi enimmät nesteet. Ne housut jotka oli jalassa puolivälissä raskautta, odotushousut, eivät mahtuneet jalkaan kun lähdin laitokselta.
Joten kyllä tuo nesteen kertyminen todella voi äkisti tuoda muutamia kiloja viikossa.
jos esim ap on sinua pidempi, niin on "hyväksyttävämpää". Oletpas sinä mainio tyyppi "kurinalaisine painonnousuinesi".
Tottakai pituus vaikuttaa, koska se painonnousu katsotaan painoindeksistä, johon vaikuttaa sekä paino että pituus. Jos minulla on 20 kg lisäpaino ok, mutta ap hermoilee siitä, niin silloinhan ap:lla on jotain eri tavalla kuin minulla. Todennäköisesti pituus. Jos ap on vaikkapa 155 cm, kun minä olen 175 cm, ja lähtöpainot samat, niin onhan se nyt selvää, että minun painonnousuni on kurinalaisempaa kuin ap:n. En voi ihan oikeasti uskoa, että tällaista pitää selittää jollekin.
[iMulla ei ole mitään ongelmia oman painoni kanssa, kiitos vain huolenpidosta.].
[/quote]