Vatsakkaat (nuoret)naiset
Ennen tuollaisia vatsoja näkyi vain keski-ikäisillä ja vanhemmilla miehillä. Nyt tuo näky on jo aika normi lenkilläkin.
Kommentit (603)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuria syitä parikymppisten lihavuudelle ovat mm. Wolt (pienempi kynnys tilata mässyä helposti kotiin vrt. paikan päällä syöminen), se ettei osata/jakseta tehdä ruokaa kotona, nuorilla aikuisilla on enemmän rahaa käytössä kuin mun opiskeluaikana 15v takaperin, liikkuminen sähköpotkulaudalla tai bussilla siinä missä ennen kaikki pyöräilivät, herkuttelua on sipsipussi tai tonkka Ben&Jerry'siä netflixiä katsellen, paljon kaloreita saadaan erilaisista juomista (erikoiskahvit, smoothiet, limut), vaatemuoti on "oversize" eli on hyvin varaa lihoa kun vaatteet ovat löysiä.
Muutos nuorten ruumiinrakenteessa on kyllä ollut nopea. Huolestuttavinta mun mielestä on, että nykyään myös alakouluikäisissä lapsissa on paljon lihavia.
Olet oikeassa. Lisäksi minua _itsekin nykyään ylipainoista_ surettaa ja ihmetyttää se, ettei siitä puhuta käytännössä lainkaan kuinka paljon ylipaino todellisuudessa laskee elämänlaatua.
Ja nimenomaan vaikka kuinka unohtaisi sen oman peilikuvansa eikä ajattelisi asiaa ollenkaan ulkonäön kautta eli tähän ei kehopositiivisuudetkaan auta.Sitä peiliä vielä sentään pääsee karkuunkin (samoin kameraa), mutta tämän oman olonsa kanssa on elettävä joka hetki. Lihominen on myös valitettavan helppoa verrattuna siihen kuinka sitkaassa ne ylimääräiset kilot sitten kropassa onkaan eli todellakin kannattaisi korjata elämäntapansa ihan asap kun alkaa huomata kiloja kertyvän.
Ne pari extrakiloa ei toki vielä tunnu, mutta niiden pudottamista ei kantsi kokemukseni mukaan siirtää huomiselle/ensi maanantaille vaan toimia heti kun huomaa, että farkut puristaa/ei meinaa mennä kiinni. Toki nämä nykyiset elastaanivaatteet on mukavuutensa lisäksi myös petollisia, koska niissähän ei parin kilon lihomista edes huomaa.
Mä en usko hetkeäkään, kun kehopositiiviset väittävät ettei ylipaino muka tunnu missään. Itsellä nousi raskausaikana paino 20kg ja olihan se hurjaa, kun vanhaan malliin kyykistyi kaupassa ottamaan jotakin alahyllyltä, eikä meinannutkaan päästä ylös. Liikkuminen oli hankalaa ensisijaisesti painon vuoksi, ei vatsan. Nuorilla aikuisilla mm. lapsettomuusongelmat ovat lisääntyneet hälyttävästi. Kun katsoo nuorten fyysistä kuntoa, varmasti osasyy löytyy sieltä.
Juurikin tämä.
Kyllä se tuntuu. Liikkuminen olisi hoikkana toisenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuria syitä parikymppisten lihavuudelle ovat mm. Wolt (pienempi kynnys tilata mässyä helposti kotiin vrt. paikan päällä syöminen), se ettei osata/jakseta tehdä ruokaa kotona, nuorilla aikuisilla on enemmän rahaa käytössä kuin mun opiskeluaikana 15v takaperin, liikkuminen sähköpotkulaudalla tai bussilla siinä missä ennen kaikki pyöräilivät, herkuttelua on sipsipussi tai tonkka Ben&Jerry'siä netflixiä katsellen, paljon kaloreita saadaan erilaisista juomista (erikoiskahvit, smoothiet, limut), vaatemuoti on "oversize" eli on hyvin varaa lihoa kun vaatteet ovat löysiä.
Muutos nuorten ruumiinrakenteessa on kyllä ollut nopea. Huolestuttavinta mun mielestä on, että nykyään myös alakouluikäisissä lapsissa on paljon lihavia.
Olet oikeassa. Lisäksi minua _itsekin nykyään ylipainoista_ surettaa ja ihmetyttää se, ettei siitä puhuta käytännössä lainkaan kuinka paljon ylipaino todellisuudessa laskee elämänlaatua.
Ja nimenomaan vaikka kuinka unohtaisi sen oman peilikuvansa eikä ajattelisi asiaa ollenkaan ulkonäön kautta eli tähän ei kehopositiivisuudetkaan auta.Sitä peiliä vielä sentään pääsee karkuunkin (samoin kameraa), mutta tämän oman olonsa kanssa on elettävä joka hetki. Lihominen on myös valitettavan helppoa verrattuna siihen kuinka sitkaassa ne ylimääräiset kilot sitten kropassa onkaan eli todellakin kannattaisi korjata elämäntapansa ihan asap kun alkaa huomata kiloja kertyvän.
Ne pari extrakiloa ei toki vielä tunnu, mutta niiden pudottamista ei kantsi kokemukseni mukaan siirtää huomiselle/ensi maanantaille vaan toimia heti kun huomaa, että farkut puristaa/ei meinaa mennä kiinni. Toki nämä nykyiset elastaanivaatteet on mukavuutensa lisäksi myös petollisia, koska niissähän ei parin kilon lihomista edes huomaa.
Mä en usko hetkeäkään, kun kehopositiiviset väittävät ettei ylipaino muka tunnu missään. Itsellä nousi raskausaikana paino 20kg ja olihan se hurjaa, kun vanhaan malliin kyykistyi kaupassa ottamaan jotakin alahyllyltä, eikä meinannutkaan päästä ylös. Liikkuminen oli hankalaa ensisijaisesti painon vuoksi, ei vatsan. Nuorilla aikuisilla mm. lapsettomuusongelmat ovat lisääntyneet hälyttävästi. Kun katsoo nuorten fyysistä kuntoa, varmasti osasyy löytyy sieltä.
Juurikin tämä.
Ei se nyt sentään ole raskausvatsaan verrattava, missä se paino on yhdessä pisteessä. Olen lihonut vuosien tai vuosikymmenten saatossa 20 kg ja pääsen kyllä ylös, saan sidottua kengännauhat, käyn kuntopiirissä ja salilla ja joka päivä kävelyllä,.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuoret ei häpeä kroppaan. Rinnat tuodaan esille. Vaikka olisi kuinka iso pylly eivät peittele sitä. Kulkevat rohkeasti napapaidoissa vaikka masua on. Itse häpesin nuorena , kun oli isot rinnat. Nykyään en.
Mielestäni on iljettävää kävellä napapaidassa, kun vatsa muistuttaa kohonnutta taikinaa, hyllyen kävellessä. Sietäisikin hävetä. Ihan yhtä iljettävää kuin joku roikkuvatsaisen miehen paidan alta pilkottava kaljamaha. Minä sentään pidän pyöreistä naisista, mutta rajansa kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tämä.
Ei se nyt sentään ole raskausvatsaan verrattava, missä se paino on yhdessä pisteessä. Olen lihonut vuosien tai vuosikymmenten saatossa 20 kg ja pääsen kyllä ylös, saan sidottua kengännauhat, käyn kuntopiirissä ja salilla ja joka päivä kävelyllä,.
Ja tuo kertoo mitä? Mummoni on 80+ ja tekee kaikkea tuota.
Verrokkina pitäisi olla sinä 20kg kevyempänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tämä.
Ja tuo kertoo mitä? Mummoni on 80+ ja tekee kaikkea tuota.
Verrokkina pitäisi olla sinä 20kg kevyempänä.
Onhan se nyt hienoa, kun osaa iso tyttö kengänauhatkin ihan itse sitoa eikä tartte tarrakenkiå käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani on tunnetusti ylipainoinen, kun nälkäänsä mättää pullaa ja leipää...
Vegaanit ovat hoikempia kuin sekasyöjät.
Tästä tulee mieleen omat muutokset kehossa vuosien varrella. Aloitin opiskelut oli normaalipainon ylärajalla 176/76. Vartalo oli tiimalasia muistuttava, vyötärö löytyi. Opiskeluaikana jatkuva roskaruoan mättäminen, alkoholi, valvominen ja ahdistus toivat viidessä vuodessa 25 kg painoa lisää. Painoin 102 kg ja sain valtavan mahan, joka alkoi heti rintojen alta. Vyötärön mittaaminen oli vaikeaa, koska sitä ei enää ollut. Tulos oli siinä 100cm paikkeilla.
Nykyään olen tehtnyt elämäntapamuutoksen, jättänyt roskaruoat, alkoholik ja stressin taakse. Painoa on vieläkin yli 90 kg, mutta vartalo näyttää aivan eriltä. vyötäröltä on lähtenyt melkein 20 cm ja se erottuu selkeästi jälleen. Vatsani on pienentynyt huomattavasti ja liikakilot ovat pääasiassa lantiolla ja reisissä. Olen vetänyt tästä omat johtopäätökseni.
Olen asunut monta vuotta maalla ja nyt kun muutin pääkaupunkiseudulle, niin yllätyin niistä yläosista, joita nykyään nuoret naiset käyttävät, ovat tuskin enempää kuin rintaliivit. Sitten löllykkämaha näkyy siinä yläosan ja housujen välissä. Eivätkö nuo ikinä katso peiliin?
Vierailija kirjoitti:
Olen 18v nainen ja BMI on 38, vatsaa löytyy ja silti olen päättänyt, etten häpeä vartaloani. On harmi, että olen päästänyt itseni tähän kuntoon, mutta en ikinä aio hävetä kehoani. En myöskään aio pukeutua säkkivaatteisiin, aivan sama mulle mitä sinä ap tai te setämiehet ajattelette kehostani.
No no, kylläpä sitä ollaan voimaannuttu ja uhotaan. Mulla on kaksi tytärtä 18v ja 20 v eikä lainkaan noita ongelmia, kauniit vartalot ja muutenkin sopusuhtaisia (vaikka liikuntaa eivät juurikaan harrasta) mutta eivät myöskään mätä sisäänsä huonoa ravintoa, mäkkärin mössöjä ym. Täytyy myöntää, että olisi noloa, jos omat tyttäret olisivat kaksi pikku possua, joista näkee että ei paljoa kiinnosta pitää huolta itsestään. Se olisi todella noloa myös isälle, olisin epäonnistunut kasvattajana ja isänä, jonka kuuluu pitää huolta jälkikasvustaan, eikä antaa ihmisen mennä pilalle jo nuorella iällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut monta vuotta maalla ja nyt kun muutin pääkaupunkiseudulle, niin yllätyin niistä yläosista, joita nykyään nuoret naiset käyttävät, ovat tuskin enempää kuin rintaliivit. Sitten löllykkämaha näkyy siinä yläosan ja housujen välissä. Eivätkö nuo ikinä katso peiliin?
Katsoo, mutta nykyään on loputon, pohjaton tarve esitellä itseään. Aivan sama minkä näköinen tai kokoinen, mutta puolualasti on saatava olla koska huomio. Minua kuvottaa tämä libidovetoisuus ja narsistinen itsensäesittely niin paljon, että olen vakavasti harkinnut _säkkiä_! Ja ihan vastavetona näille alastomana seikkailujoille.
Nuorten naisten ylipaino on järkyttävää. Ihan kuin Jenkeissä oli jo paljon aikaisemmin
 .  Raskaudesta jääneet kilot ymmärtää. Mutta nää naiset ei oo synnyttäneet eikä varmaan lapsia saakaan. Ja entä terveyshaitat verenpaine,uniapnea, 2 tyypin diabetes,tuki ja liikuntaelinvaivat...
Mitkä vatsakkaat nuoret naiset? Itsenäen joka puolella todella hoikkia nuoria napapaidat päällä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten naisten ylipaino on järkyttävää. Ihan kuin Jenkeissä oli jo paljon aikaisemmin
. Raskaudesta jääneet kilot ymmärtää. Mutta nää naiset ei oo synnyttäneet eikä varmaan lapsia saakaan. Ja entä terveyshaitat verenpaine,uniapnea, 2 tyypin diabetes,tuki ja liikuntaelinvaivat...
Lähes kaikkien suomalaisten ylipaino on järkyttävää. Etenkin keski-ikäisten ja nuorten - sulupuoleen katsomatta. Tarvitaan raskaat sokeriverotukset ja ilmeisesti sitten ihan kovalla kädellä puuttumista ruokailuun.
Minusta kaikenikäisten ylipaino on monen asian summa. Mielestäni auttaisi, jos syötäisiin tavallista kotiruokaa ja vähemmän herkkuja. Energiajuomat pois ja tavallista kahvia tilalle, jos kofeiinia tarvitsee. Lisää arkiliikuntaa ja iltaisin ei pitäisi roikkua tunteja somessa/ruudun ääressä, jossa saa ajoissa unen päästä kiinni. Alapeukkujahan tämä kerää, enkä itsekään elä täysin näin, mutta yritän parantaa tapojani.
Minä ihmettelen sitä, että ylipainosta johtuviin sairauksiinkin (esim. 2 tyypin diabetes) jo diagnoosin saaneet eivät näytä hekään välittävän ylipainostaan, ruokavaliostaan ja elintavoistaan, uskovat sen riittävän jos popsivat lääkkeitä ja näinhän ei asia todellakaan ole. Toivon, että epäterveellisten ruokien verotusta nostetaan niin paljon, että ihmisten olisi pakko kiinnittää huomiota siihen mitä ruokia ostavat ja syövät. Ylipaino ei ole vain itselleen liikakiloja kerryttäneiden ongelma koska siitä seuraavien sairauksien hoito tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hormonikierukat ja muu hormonaallinen ehkäisy olla perimmäinen syy, että jälkikasvu on isompi kokoista nykyään. Onko vaikutusta munasoluihin? Ihmisten koot tuntuu räjähtävän käsiin.
E-pillereitä on syöty 60-luvulta lähtien, samat hormonit ovat pienempänä pitoisuutena nykyään käytettävissä hormoniehkäisyvaihtoehdoissa.
Ongelma on yliprosessoitu ruoka. Minulla on hypoteesi, että euokaa kannattaisi myös itse kokata eikä ostaa valmiina. Ainakin itse tulen kylläiseksi paremmin, kun olen nauttinut ruuan tuoksussa sen valmistusajan. Jos syön valmista, söisin enemmän kuin vatsa vetää. Toiseksi, itse valmistaen ruoka-annoksen ainesosista, kuten rasvan ja suolan määrästä tulee tietoisemmaksi.
vaikkei itse söisikään niitä hormoneita, niin niitten jämiä on juomavedessä
Niinpä ja 60-luvulta lähtenyt hormoniehkäisyn lisääntyminen, nyt siinä näkyy monen sukupolven käyttö näissä jälkeläisissä jo. Toki prosessoitu ruoka on merkittävässä roolissa. Markettien keksi-sipsi-makeis-juomavalikoima on valtava, hyllymetreittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä iso ero.
Koulutan joskus parikymppisiä sivutyönäni.
Yhtään liioittelematta oppilaitoksessa jossa itse opiskelin 20v sitten oli vähemmän ylipainoisia kuin keskivertoluokalla nykyään. Oppilaitoksessa siis oli n. 200 ihmistä, keskivertoluokalla se 20.
Omalla luokalla 0 pullukkaa, rinnakkaisluokalla yksi joka nykyään laskettaisiin noraalipainoiseksi ellei jopa hoikaksi.
Ero on aika valtava.
Sen selittänee se että nyt 20-35v ikäiset tottuivat jo lapsuudessa megakarkkipusseihin, energiajuomiin ja kännykän räpeltämiseen. Oma ikäluokka eli vielä edes vähän terveemmän lapsuuden, p.rseily alkoi vasta opiskeluaikoina.
Onko 35 v nuori??? Millä mittapuulla? Vaihdevuodet kolkuttelee jo ovella... Ite oon 32 v ja en todellakaan nuoreksi laske itseäni, on 4 lastakin ja sitä mahaa myös toki.
Onneksi olkoon jos aiot viettää seuraavat 40-60v vanhana akkana 😂 oon saman ikäinen enkä todellakaan ole vanha. Vaihdevuodetkin alkavat keskimäärin n.50-vuotiaana
Eli vaihtoehdot ovat nuori tai vanha akka? Minusta 35v ei ole kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikenikäisten ylipaino on monen asian summa. Mielestäni auttaisi, jos syötäisiin tavallista kotiruokaa ja vähemmän herkkuja. Energiajuomat pois ja tavallista kahvia tilalle, jos kofeiinia tarvitsee. Lisää arkiliikuntaa ja iltaisin ei pitäisi roikkua tunteja somessa/ruudun ääressä, jossa saa ajoissa unen päästä kiinni. Alapeukkujahan tämä kerää, enkä itsekään elä täysin näin, mutta yritän parantaa tapojani.
Tähän vanhaan aikaan ei ole paluuta, maailma on muuttunut niin paljon. Mutta jotain muita keinoja "positiivista hyvinvointipirlkanaa" tarvittaisiin, nyt mennään bisnes edellä. Sitähän tuo kaikki edellä lueteltu on.
Hyvä Isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 18v nainen ja BMI on 38, vatsaa löytyy ja silti olen päättänyt, etten häpeä vartaloani. On harmi, että olen päästänyt itseni tähän kuntoon, mutta en ikinä aio hävetä kehoani. En myöskään aio pukeutua säkkivaatteisiin, aivan sama mulle mitä sinä ap tai te setämiehet ajattelette kehostani.
No no, kylläpä sitä ollaan voimaannuttu ja uhotaan. Mulla on kaksi tytärtä 18v ja 20 v eikä lainkaan noita ongelmia, kauniit vartalot ja muutenkin sopusuhtaisia (vaikka liikuntaa eivät juurikaan harrasta) mutta eivät myöskään mätä sisäänsä huonoa ravintoa, mäkkärin mössöjä ym. Täytyy myöntää, että olisi noloa, jos omat tyttäret olisivat kaksi pikku possua, joista näkee että ei paljoa kiinnosta pitää huolta itsestään. Se olisi todella noloa myös isälle, olisin epäonnistunut kasvattajana ja isänä, jonka kuuluu pitää huolta jälkikasvustaan, eikä antaa ihmisen mennä pilalle jo nuorella iällä.
Se on todella noloa myös, että vanhempi setä arvottaa ihmisiä, jopa omia lapsiaan ulkonäön perusteella. Oma kasvatus on onnistunut, kun lapset ei oo ylipainoisia:D ihmisessä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin ulkonäkö, toivottavasti tyttäresi tietävät sen. Ja ei, en ole ylipainoinen nuori nainen, vaan kolmen tytön äiti ja vetelisin kyllä korville, jos lasten isä olisi sun kaltainen pinnallinen neiti.
Makeutusaineet. Hedelmäsokeri yms. Luin, tutkin kaupassa virvoitusjuomien etikettejä, protskupatukoitten, valmiskahvien koodeja yms. Ihmiset syövät kauheaa moskaa. Ei ihme, että kaikki ovat turvoksissa ja suolistosairaudet tapissa. Kokeilkaa joskus semmoinen viikko, pari, että syötte omatekemää perusruokaa. Säästyy rahaa ja kroppa kiittää.