Vatsakkaat (nuoret)naiset
Ennen tuollaisia vatsoja näkyi vain keski-ikäisillä ja vanhemmilla miehillä. Nyt tuo näky on jo aika normi lenkilläkin.
Kommentit (603)
Olen itsekin ylipainoinen, mutta ihmetellyt samaa. Olen monta kertaa miettinyt mitä noihin oppilaitoksen ruokiin sekä eineksiin oikein lisätään, kun ihmiset on sekä ulkomuodoltaan että käytökseltään niin erilaisia, kuin ennen.
Ylipaino on lähes normi, joka toisessa perheessä on joku nepsy-piirteinen, väkivalta lisääntynyt, lapsettomuus lisääntynyt jne.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on vakava kansantaloudellinen ongelma. Ratkaisuksi veroprosentti pitää kytkeä BMI arvoon.
Onneksi alipaino ei ole ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta ei saa keskustella ja ketju täyttyy "niin on miehetkin lihavia!" kommenteista.
Tämä on totta. Ja miehet ovatkin ylipainoisia, jopa useammin kuin naiset. Tosin nuorissä ikäluokissa naiset vievät "voiton" lihavuudessa miehistä. En ymmärrä ihmisiä jotka päästävät itsensä tuollaiseksi. Lihavuuden saavuttaminen ja ylläpitäminen edellyttää kuitenkin aika vinoutuneita elintapoja.
Veikkaanpa että sinulla on vinoutuneemmat elintavat kuin minulla.
t. ylipainoinen
Suuria syitä parikymppisten lihavuudelle ovat mm. Wolt (pienempi kynnys tilata mässyä helposti kotiin vrt. paikan päällä syöminen), se ettei osata/jakseta tehdä ruokaa kotona, nuorilla aikuisilla on enemmän rahaa käytössä kuin mun opiskeluaikana 15v takaperin, liikkuminen sähköpotkulaudalla tai bussilla siinä missä ennen kaikki pyöräilivät, herkuttelua on sipsipussi tai tonkka Ben&Jerry'siä netflixiä katsellen, paljon kaloreita saadaan erilaisista juomista (erikoiskahvit, smoothiet, limut), vaatemuoti on "oversize" eli on hyvin varaa lihoa kun vaatteet ovat löysiä.
Muutos nuorten ruumiinrakenteessa on kyllä ollut nopea. Huolestuttavinta mun mielestä on, että nykyään myös alakouluikäisissä lapsissa on paljon lihavia.
Nykyään nuoret ei häpeä kroppaan. Rinnat tuodaan esille. Vaikka olisi kuinka iso pylly eivät peittele sitä. Kulkevat rohkeasti napapaidoissa vaikka masua on. Itse häpesin nuorena , kun oli isot rinnat. Nykyään en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sivusta seuraan parikymppisten tuttujen nuorten syömisiä:
Jatkuvasti syödään ulkona tai noutoruokaa kotona. Pizzat ja salaatit kuorrutetaan majoneesilla. Ruokajuomana limua. Iltaisin saatetaan herkutella Netflixiä katsoessa. Itse olin tuon ikäinen +10 v sitten. Ei minulla ollut opiskelijana varaa syödä jatkuvasti ulkona, ei kotiin ostettu noutoruokaa ja herkkuja syötiin maltillisesti. Arkiruoka oli tavallista ja yliopiston opiskelijaravintolassa syötiin samanlaista arkiruokaa. Kävin ryhmäliikuntatunneilla, kävelylenkeillä ja satunnaisemmin salilla.
Myös sosiaalinen paine kannusti pitämään painon normaalina, kun laihuutta ihannointiin. En näe, että tuo sosiaalinen paine olisi pelkästään paha asia. Nykyisin sitä ei ole ja monilla ei ole mitään mielenkiintoa pitää painoa normaalina.
Mulla sisko lähti opiskelemaan ja oon huomannut saman. PIkaruokia ja herkkuja ostavat paljon. Se on yllättävintä että sosiaalinen paime on hävinnyt lähes kokonaan pysyä hoikkana. Nuorilla sillä oli ehkä suurin vaikutus.
Olen eri sukupolvea, kun olen liki 35 v. Mietin usein, millaisia seurustelukuviot on nykyisillä parikymppisillä. Nimimerkillä ikäiseni ja minua vanhemmat miehet ovat usein painottaneet, että naisen tulee olla hoikka/normaalipainoinen. Pakit saattoi helposti saada siksi, että olit toisen mielestä liian pyöreä. Eikä edes oltu sitä kokoluokkaa, mitä nykyisin monet parikymppiset on. Onko parikymppisten kumppani-ihanteet muuttuneet vai jääkö moni vain ilman hoikkaa/normaalipainoista seurustelukumppania?
Ei kai perinteiset parisuhteet kaikilla parikymppisillä kiinnosta. Osalle käy irtosuhteet, kaikenlaiset avoimet kuviot ja muut. Ja yhä useampi nainen seurustelee naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suuria syitä parikymppisten lihavuudelle ovat mm. Wolt (pienempi kynnys tilata mässyä helposti kotiin vrt. paikan päällä syöminen), se ettei osata/jakseta tehdä ruokaa kotona, nuorilla aikuisilla on enemmän rahaa käytössä kuin mun opiskeluaikana 15v takaperin, liikkuminen sähköpotkulaudalla tai bussilla siinä missä ennen kaikki pyöräilivät, herkuttelua on sipsipussi tai tonkka Ben&Jerry'siä netflixiä katsellen, paljon kaloreita saadaan erilaisista juomista (erikoiskahvit, smoothiet, limut), vaatemuoti on "oversize" eli on hyvin varaa lihoa kun vaatteet ovat löysiä.
Muutos nuorten ruumiinrakenteessa on kyllä ollut nopea. Huolestuttavinta mun mielestä on, että nykyään myös alakouluikäisissä lapsissa on paljon lihavia.
Olet oikeassa. Lisäksi minua _itsekin nykyään ylipainoista_ surettaa ja ihmetyttää se, ettei siitä puhuta käytännössä lainkaan kuinka paljon ylipaino todellisuudessa laskee elämänlaatua. 
Ja nimenomaan vaikka kuinka unohtaisi sen oman peilikuvansa eikä ajattelisi asiaa ollenkaan ulkonäön kautta eli tähän ei kehopositiivisuudetkaan auta.
Sitä peiliä vielä sentään pääsee karkuunkin (samoin kameraa), mutta tämän oman olonsa kanssa on elettävä joka hetki. Lihominen on myös valitettavan helppoa verrattuna siihen kuinka sitkaassa ne ylimääräiset kilot sitten kropassa onkaan eli todellakin kannattaisi korjata elämäntapansa ihan asap kun alkaa huomata kiloja kertyvän.
Ne pari extrakiloa ei toki vielä tunnu, mutta niiden pudottamista ei kantsi kokemukseni mukaan siirtää huomiselle/ensi maanantaille vaan toimia heti kun huomaa, että farkut puristaa/ei meinaa mennä kiinni. Toki nämä nykyiset elastaanivaatteet on mukavuutensa lisäksi myös petollisia, koska niissähän ei parin kilon lihomista edes huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hormonikierukat ja muu hormonaallinen ehkäisy olla perimmäinen syy, että jälkikasvu on isompi kokoista nykyään. Onko vaikutusta munasoluihin? Ihmisten koot tuntuu räjähtävän käsiin.
E-pillereitä on syöty 60-luvulta lähtien, samat hormonit ovat pienempänä pitoisuutena nykyään käytettävissä hormoniehkäisyvaihtoehdoissa.
Ongelma on yliprosessoitu ruoka. Minulla on hypoteesi, että euokaa kannattaisi myös itse kokata eikä ostaa valmiina. Ainakin itse tulen kylläiseksi paremmin, kun olen nauttinut ruuan tuoksussa sen valmistusajan. Jos syön valmista, söisin enemmän kuin vatsa vetää. Toiseksi, itse valmistaen ruoka-annoksen ainesosista, kuten rasvan ja suolan määrästä tulee tietoisemmaksi.
vaikkei itse söisikään niitä hormoneita, niin niitten jämiä on juomavedessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta ei saa keskustella ja ketju täyttyy "niin on miehetkin lihavia!" kommenteista.
No siis miehissä on enemmän ylipainoisia kuin naisissa, että näkisin sen suurempana ongelmana. Tottakai ylipaino ylipäätään on Suomessa todella vakava ja laaja ongelma.
Ei näytä siltä. Toisekseen mies on ylipainoinen vaikka olisi lihaksikas ne silti lasketaan noihin tilastoihin.
Tilastot sanovat eri asiaa kuin sinun valikoiva silmäsi. Ylipaino on aina ylipainoa. Se kuluttaa luustoa, niveliä ja verenkiertoelimistöä, oli se sitten läskiä tai lihasta. Ja todella harvalla suomalaisella miehellä ylipaino on lihasta, vaikka he olisivatkin lihottaneet itsensä maitorahkalla.
Jos mies edes vuoden käy säännöllisesti salilla, alkaa olla jo sen verran lihasta että menee ylipainon puolelle, vaikka olisi hoikka. Naisilla ylipaino ei ikinä ole lihaksista johtuvaa. Lisäksi, väitteesi että luusto tai verenkiertoelimistö jotenkin kärsisi ylipainosta, on täyttä tuubaa, päinvastoin. Nivelet toki saattavat kulua hieman enemmän kuin normaalipainoisella.
Paskaa tuo miesosuus.
BMIhän on kehitetty käyttämällä dataa miehistä. Nuorista, hyväkuntoisista miehistä, joilla niitä lihaksia oli.
Kun ei saa käydä kuntosalilla vaan pitää oöls valtion virkamies niim ei ihme, että on sitä vatsaa!
Vierailija kirjoitti:
Naisille oma bmi takas niin huomataan että kyllä ne on lähes kaikki lihavia.
Järjetöntä olla sama mittari miesten kans.
Sama tehdä keskiarvo rintojen koosta sitten että mitataan myös miehilt, hepin pituudesta,seki mitataan naislta kans.
naisilla ei ole ollut omaa bmi:tä.
ja mitä rajojen muuttaminen auttaisi, jos ihmisiä ei nytkään bmi kiinnosta?
Itse olen omaa "vatsahistoriaani" pohtinut mitä on tapahtunut ja missä kohtaa. Ensinnäkin tajusin vasta usean vuoden jälkeen, että kärsin ibs:stä eli vatsa turpoaa järkyttäväksi syö mitä tahansa. Eli ei auta vaikka olisi syönyt ihan tavallista ruokaa tavallisen määrän. Väitän myös että hormonaalinen ehkäisy on yksi syy siihen, että reidet ja vatsa alkoivat kerätä rasvaa.
Entä sitten kiireiset opintovuodet ja jatkuvasti kasvava stressi ja huonosti nukutut yöt. En ole koskaan ollut mikään hyvä nukkumaan. Nyt en nää ihmettele vaan olen lähinnä ärsyyntynyt että homma on viimeisenä 5 vuoden aikana karannut käsistä. Kolme kertaa sain painoa alas, mutta hump! Sieltä se tuli rytinällä takaisin ja nyt tämä täti alkaa olla kriittisessä 48 vuoden iässä. Vatsa on aamulla herätessä hetken ihanan litteä, vaan sen jälkeen ei toivoa seuraavan 20 tunnin aikana.
20 vuotta psyykelääkkeitä lihotti mut. Toki ongelma on aika marginaalinen kansallisella tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Lisäksi minua _itsekin nykyään ylipainoista_ surettaa ja ihmetyttää se, ettei siitä puhuta käytännössä lainkaan kuinka paljon ylipaino todellisuudessa laskee elämänlaatua.
Ja nimenomaan vaikka kuinka unohtaisi sen oman peilikuvansa eikä ajattelisi asiaa ollenkaan ulkonäön kautta eli tähän ei kehopositiivisuudetkaan auta.Sitä peiliä vielä sentään pääsee karkuunkin (samoin kameraa), mutta tämän oman olonsa kanssa on elettävä joka hetki. Lihominen on myös valitettavan helppoa verrattuna siihen kuinka sitkaassa ne ylimääräiset kilot sitten kropassa onkaan eli todellakin kannattaisi korjata elämäntapansa ihan asap kun alkaa huomata kiloja kertyvän.
Ne pari extrakiloa ei toki vielä tunnu, mutta niiden pudottamista ei kantsi kokemukseni mukaan siirtää huomiselle/ensi maanantaille vaan toimia heti kun huomaa, että farkut puristaa/ei meinaa mennä kiinni. Toki nämä nykyiset elastaanivaatteet on mukavuutensa lisäksi myös petollisia, koska niissähän ei parin kilon lihomista edes huomaa.
Mä en usko hetkeäkään, kun kehopositiiviset väittävät ettei ylipaino muka tunnu missään. Itsellä nousi raskausaikana paino 20kg ja olihan se hurjaa, kun vanhaan malliin kyykistyi kaupassa ottamaan jotakin alahyllyltä, eikä meinannutkaan päästä ylös. Liikkuminen oli hankalaa ensisijaisesti painon vuoksi, ei vatsan. Nuorilla aikuisilla mm. lapsettomuusongelmat ovat lisääntyneet hälyttävästi. Kun katsoo nuorten fyysistä kuntoa, varmasti osasyy löytyy sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sivusta seuraan parikymppisten tuttujen nuorten syömisiä:
Jatkuvasti syödään ulkona tai noutoruokaa kotona. Pizzat ja salaatit kuorrutetaan majoneesilla. Ruokajuomana limua. Iltaisin saatetaan herkutella Netflixiä katsoessa. Itse olin tuon ikäinen +10 v sitten. Ei minulla ollut opiskelijana varaa syödä jatkuvasti ulkona, ei kotiin ostettu noutoruokaa ja herkkuja syötiin maltillisesti. Arkiruoka oli tavallista ja yliopiston opiskelijaravintolassa syötiin samanlaista arkiruokaa. Kävin ryhmäliikuntatunneilla, kävelylenkeillä ja satunnaisemmin salilla.
Myös sosiaalinen paine kannusti pitämään painon normaalina, kun laihuutta ihannointiin. En näe, että tuo sosiaalinen paine olisi pelkästään paha asia. Nykyisin sitä ei ole ja monilla ei ole mitään mielenkiintoa pitää painoa normaalina.
Mulla sisko lähti opiskelemaan ja oon huomannut saman. PIkaruokia ja herkkuja ostavat paljon. Se on yllättävintä että sosiaalinen paime on hävinnyt lähes kokonaan pysyä hoikkana. Nuorilla sillä oli ehkä suurin vaikutus.
Olen eri sukupolvea, kun olen liki 35 v. Mietin usein, millaisia seurustelukuviot on nykyisillä parikymppisillä. Nimimerkillä ikäiseni ja minua vanhemmat miehet ovat usein painottaneet, että naisen tulee olla hoikka/normaalipainoinen. Pakit saattoi helposti saada siksi, että olit toisen mielestä liian pyöreä. Eikä edes oltu sitä kokoluokkaa, mitä nykyisin monet parikymppiset on. Onko parikymppisten kumppani-ihanteet muuttuneet vai jääkö moni vain ilman hoikkaa/normaalipainoista seurustelukumppania?
Niitä hoikempia kumppaneita ei vain riitä kaikille, koska niitä ei yksinkertaisesti ole. Valitse siinä sitten, oletko yksin vai ylipainoisen ihmisen kanssa. Ja aika monilla parisuhdekin tuppaa lihottamaan, kun istutaan illat sohvannurkassa syömässä herkkuja.
Makarooni hoikentaa, vedetään makarooninpois myynnistä.
Kuntosali hoikentaa, estetään kuntosalille meno.
Sokeriton juoma hoikentaa, vedetään myynnistö sokeriton juoma ja tilalle vain sokerillista.
Ilmeisesti jättikokoiset XXXL-pakarat naisilla ovat nuorten miesten suosikkeja nykyään. Siinähän ylipainosta on pelkästään apua. Tarvitaan vatsaa pitämään ihannenaisen painopiste jalkojen päällä, muuten kaatuisi taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hormonikierukat ja muu hormonaallinen ehkäisy olla perimmäinen syy, että jälkikasvu on isompi kokoista nykyään. Onko vaikutusta munasoluihin? Ihmisten koot tuntuu räjähtävän käsiin.
E-pillereitä on syöty 60-luvulta lähtien, samat hormonit ovat pienempänä pitoisuutena nykyään käytettävissä hormoniehkäisyvaihtoehdoissa.
Ongelma on yliprosessoitu ruoka. Minulla on hypoteesi, että euokaa kannattaisi myös itse kokata eikä ostaa valmiina. Ainakin itse tulen kylläiseksi paremmin, kun olen nauttinut ruuan tuoksussa sen valmistusajan. Jos syön valmista, söisin enemmän kuin vatsa vetää. Toiseksi, itse valmistaen ruoka-annoksen ainesosista, kuten rasvan ja suolan määrästä tulee tietoisemmaksi.
vaikkei itse söisikään niitä hormoneita, niin niitten jämiä on juomavedessä
Ja sitä samaa hormonijäämillä höystettyä vettä on juonut myös teuraseläimet vaikka kuinka liha itsessään olisikin "hormonivapaata" eli broitskua ei ole pullistettu hormonien avulla pikavauhtia isoksi.
Samoin tällä hormonijäämävedellä kastellaan vihannekset ja kasvikset. Jossain kurkussakin on suurin osa vettä ja se on juurikin sitä samaa vettä, jolla se kasvuvaiheessa kasteltiin.
Namnam.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis miehissä on enemmän ylipainoisia kuin naisissa, että näkisin sen suurempana ongelmana. Tottakai ylipaino ylipäätään on Suomessa todella vakava ja laaja ongelma.
Ei näytä siltä. Toisekseen mies on ylipainoinen vaikka olisi lihaksikas ne silti lasketaan noihin tilastoihin.
Tilastot sanovat eri asiaa kuin sinun valikoiva silmäsi. Ylipaino on aina ylipainoa. Se kuluttaa luustoa, niveliä ja verenkiertoelimistöä, oli se sitten läskiä tai lihasta. Ja todella harvalla suomalaisella miehellä ylipaino on lihasta, vaikka he olisivatkin lihottaneet itsensä maitorahkalla.
Jos mies edes vuoden käy säännöllisesti salilla, alkaa olla jo sen verran lihasta että menee ylipainon puolelle, vaikka olisi hoikka. Naisilla ylipaino ei ikinä ole lihaksista johtuvaa. Lisäksi, väitteesi että luusto tai verenkiertoelimistö jotenkin kärsisi ylipainosta, on täyttä tuubaa, päinvastoin. Nivelet toki saattavat kulua hieman enemmän kuin normaalipainoisella.
Paskaa tuo miesosuus.
BMIhän on kehitetty käyttämällä dataa miehistä. Nuorista, hyväkuntoisista miehistä, joilla niitä lihaksia oli.
Mä en käsitä tätä kitinää kuinka bmi ei ota huomioon sitä eikä tätä, vaikka siinähän nimenomaan on sitä "painohaarukkaa" just siksi että se linnunluinen ja siro 165 senttinen on yhtälailla normipainoinen siellä normibmin alalaidalla kuin se samanpituinen ja tanakampi jässikkäkin siellä ylälaidalla.
Kumpikaan ei sen sijaan ole omassa normipainossaan siellä haarukan toisella laidalla. Ne kaikki mahdolliset painot jotka osuu tuohon normibmin haarukkaan ei ole jokaiselle normipainoja vaan nimenomaan tuossa on otettu huomioon se, että ihmisillä on erilaisia ruumiinrakenteita eikä kaikki siksi ole normipainoisinakaan samanpainoisia.