Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passiiviset somen käyttäjät, jotka ei jaa itsestä mitään kateellisimpia ja masentuneimpia

Vierailija
13.04.2020 |

"Psykologian professori Susan Krauss Whitbourne kertoo, että käyttötapa ja ihmisen persoonallisuus määrittelevät sen, kuinka myrkyllinen esimerkiksi Instagram on.

Sosiaalisessa mediassa ihmiset haluavat yleensä joko hakea vahvistusta mielipiteilleen tai osoittaa jonkin asian vääräksi, Whitbourne sanoo.

– Neuroottiset ihmiset eivät ole välttämättä perillä identiteetistään tai ihmissuhteistaan ja ovat alttiimpia ulkopuolelle jäämiselle, hän jatkaa.

Neuroottiset ihmiset saattavatkin olla erityisessä vaarassa kehittää kateellisuuden tunteita sosiaalisessa mediassa.

Passiiviset käyttäjät taipuvaisia masennukseen
Olet varmasti huomannut, että osa ihmisistä jakaa sosiaalisessa mediassa kaiken aamulenkistä sushi-illalliseen. Facebookin käyttäjät voidaankin tutkimuksen mukaan jakaa kahteen ryhmään, aktiiviseen ja passiiviseen.

Aktiiviseen ryhmään kuuluvat jäsenet kertovat ahkerasti kuulumisiaan, kun puolestaan passiiviset käyttäjät tyytyvät seuraamaan muiden toimintaa. Näiden kahden käyttäjän välillä havaittiin merkittävä vaikutus mielenterveyteen. Passiivisten käyttäjien todettiin olevan päivän päätteeksi huomattavasti aktiivisia käyttäjiä masentuneempia."

Allekirjoitatko tämän? Itsellä samansuuntaisia kokemuksia. Ne ketkä seurailee muiden päivityksiä on kriittisiä ja myrkyllisiä, ne ketkä päivittää itsekkin ei valita muiden päivityksistä miten laaduttomia ne on. Tuosta ketjusta "ärsyttävimmät some-päivitykset" tuli mieleen.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se varmaan on. Minusta on mukava näin karanteeniaikana kun ihmiset on aktiivisempia sosiaalisessa mediassa. Pysyy vähän kartalla muiden tekemisistä eikä tunnu niin yksinäiseltä, kun kämpässä on yksin. Kuvia on kiva katsella.

Ihmettelen vähän niitä ketkä ei koskaan päivitä mitään. Sama efekti kuin irl porukassa, jos joku ei koskaan kerro mitään itsestään. Väkisin jää vieraammaksi kuin sellaiset, jotka uskaltaa avautua.

Vierailija
2/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen passiivinen käyttäjä siinä mielessä, että mulla ei ole edes kavereita. Harrastusryhmien painostuksen vuoksi liityin facebookin - ja sitten ryhmät siirtyivätkin whatsappiin! Mutta kyllä minä joskus ryhmiin kommentoin tai tykkään jostain, mutta aika harvoin. Mutta - minun elämäni on pääasiassa somen ulkopuolella, joten ehkä siksi en ole masentunut. Voin olla käymättä facebookissa viikon tai pari. Whatsappissa vastaan viesteihin saman päivän aikana, tai joskus nopeastikin, riippuen mitä on itsellä tekemistä kesken ja miten tärkeä viesti on. Ryhmissä kommentoin jos on asiaa. En peukuttele tai laittele hymiöitä, pidän niitä tyhjänpäiväisinä. En myönnä olevani masentunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa kateus on monesti passiivista: ei tykkätä, ei kommentoida. Ohitetaan toisen päivitys. Tähän syyllistyy ne jotka kyllä on tietoisia muiden pävityksistä, mutta pysyy piilossa eikä itse anna mitään itsestään-

Vierailija
4/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon tuohon. Minulle yksi kaveri valitti miten kukaan ei pidä yhteyttä, koska some. Kertoi poistuneensa siksi somesta kokonaan mielenosoitukseksi. Eipä kuulema kyllä pidä yhtään sen enempää yhteyttä muihin kuin aiemminkaan vaan nyt on entistä enemmän ulkona kaikesta. Some on kuitenkin tätä päivää ja passiivisuus on valinta sekin.

Vierailija
5/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka hokevat, että ihmisen pitää olla tosi tyhjäpää ja epävarma jne. jakaakseen elämänsä somessa ja jaksavat pilkata muiden päivityksiä, viettävät selvästi paljon aikaa lukemassa niitä itseään ärsyttäviä päivityksiä. Mutta mikäpä minä olen sanomaan, kun tulen itse tänne ärsyyntymään.

Vierailija
6/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa some mitä edes vähän käytän on Linkedin. Facebook meni kiinni jo 8 vuotta sitten. Enkä ole ainoa enkä masentunut.

Vierailija
7/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- mistä tiedetään, mitä näiden "passiivisten" ruudun takana tapahtuu? Onko siis huomioitu vain sellaiset törpöt, jotka eivät itse jaa mitään, mutta kuitenkin kommentoivat julkisesti ikäviä asioita? Entä jos moni ei vaan reagoi mitenkään?

- lasketaanko aktiiviseksi vai passiiviseksi, jos ei jaa sisältöä, mutta käyttää yksityisviestiominaisuutta joka päivä?

Mielestäni jokainen jakaa sen verran kun tuntuu hyvältä, ja sille yleisölle kun haluaa. Joku kokee ehkä jakaneensa enemmän kuin haluaisi ja yrittää vierittää syytä muiden niskoille, kun itsellä epämukava olo. Siihen löytyy ratkaisu ihan omasta somen käytöstä.

Vierailija
8/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se varmaan on. Minusta on mukava näin karanteeniaikana kun ihmiset on aktiivisempia sosiaalisessa mediassa. Pysyy vähän kartalla muiden tekemisistä eikä tunnu niin yksinäiseltä, kun kämpässä on yksin. Kuvia on kiva katsella.

Ihmettelen vähän niitä ketkä ei koskaan päivitä mitään. Sama efekti kuin irl porukassa, jos joku ei koskaan kerro mitään itsestään. Väkisin jää vieraammaksi kuin sellaiset, jotka uskaltaa avautua.

No itse en päivitä, koska en muutenkaan seuraa aktiivisesti kuin paria ryhmää. Joku ehkä ihmettelee, mitä fb:ssa teen, mutta syy on lähinnä nuo ryhmät.

Vierailija
9/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään katsoa ihmisten kuvia. Hienoa että monet jaksaa jakaa niitä. Itsekkin yritän välillä laittaa edes jotain ettei tule stalkkeri fiilis.

Vierailija
10/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka hokevat, että ihmisen pitää olla tosi tyhjäpää ja epävarma jne. jakaakseen elämänsä somessa ja jaksavat pilkata muiden päivityksiä, viettävät selvästi paljon aikaa lukemassa niitä itseään ärsyttäviä päivityksiä. Mutta mikäpä minä olen sanomaan, kun tulen itse tänne ärsyyntymään.

Tämä. Ne on kriittisiä ja kateellisia ketkä ei itse päivitä ihan mitään. Hyvin ovat selvillä mitä muut tekevät somessa eli aikaa on pyöriä verkossa muita kyttäämässä.

Vierailija
11/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somessa kateus on monesti passiivista: ei tykkätä, ei kommentoida. Ohitetaan toisen päivitys. Tähän syyllistyy ne jotka kyllä on tietoisia muiden pävityksistä, mutta pysyy piilossa eikä itse anna mitään itsestään-

Mitä järkeä koko tykkäyssysteemissä on, jos jokaista päivitystä pitäisi peukuttaa? Ellei näin tee, niin on jotain hampaankolossa.

Vierailija
12/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita. En käytä somea ihmissuhdeasioihin lukuunottamatta fb:n joitain yksityisviestejä. Muutoin käytän noita vain tiedonhankintaan ja myyntiryhmien seuraamiseen. Keskustelen kuitenkin välillä esim. täällä. Facebookissa minulla on enemmistö kontakteista tuttuja tai sellaisia kavereita, joiden kanssa en todellisuudessa ole läheinen. Jaan tietoa vain yksityisviestien kautta fb:ssä, niille muutamille oikeasti läheisille.

Vierailija
13/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukkaa analysointia, heh. En kommentoi / reagoi, jos en aidosti ole jotakin mieltä. Maailma on täynnä informaatiota jota seuraan ja kaikkeen ei pysty/ halua aina reagoida.

Joskus pysyn sosiaalisesta mediasta päiviä pois ja usein vain vilkaisen pintapuolisesti mitä muut touhuilevat. Harvemmin itse päivittelen mitään, koska en halua joutua vääntämään asioista tai minulla ei ole mitään sellaista jaettavaa, josta uskoisin olevan jollekulle jotakin hyötyä. En ole stalkkeri, järin sosiaalinen enkä kateellinen. Joskus jokin asia kiinnostaa joskus ei. Ei se sen kummallisempaa ole.

Vierailija
14/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen passivinen somen käyttäjä. Käytän sitä lähinnä kommunikointiin ulkopuolelle, kuten lähettämällä joulu, uusivuosi ja pääsiäistoivotukset kuvan kera koska näin kaikki sukulaiset/tuttavat/kaverit on helposti muistettu. Samalla sitten kommentoin ja peukutan niitä julkaisuja joista pidän. Yksityisviestit käyn kuukauden-parin välein katsomassa (fb). Sen enenpää en käytä aikaani somessa. EN ole masentunut, päinvastoin olen kuullut että ne jotka käyttävät somea kokoajan ovat niitä masentuneista ja kateellisia.

Vierailija
15/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita, minulla on muutakin elämää elettävänä, siksi en jaksa vahdata somekanavia kovin ahkerasti. Yksityiselämäni on minulle tärkeää, en välitä jakaa kaiken kansan nähtäväksi. Muut tehkööt miten huvittaa, en tuomitse.

Vierailija
16/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä yhtälö tulee, "henkilö ei postaa" = "hän on kriittinen ja kateellinen"? Pakkohan tuossa on olla jotain muutakin toimintaa takana kuin pelkkä somessa vaiti oleminen. Onko kommentoitu ikävästi?

Ja millä perusteella aktiivinen postaaja ei voisi olla kriittinen ja kateellinen? Aivan hyvin he voivat osoittaa mieltään esim jättämällä huomiotta, sydämiä toiselle ja tyhjää toiselle.

Siis mitä te ylipäänsä luulette tietävänne ihmisistä, jotka eivät postaa someen... Esim itse käytän fb messengeriä ja ryhmiä joka päivä. Mutta olen joku katkera stalkkeri? Ehkä sun ei pitäisi jakaa selfieitäsi mulle. En tiennyt että on salaisuus.

Vierailija
17/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ennemminkin niin, että ne keitä ei peukuta ja hyppää julkaisun yli ja peukuttaa kuitenkin muita samanlaisia julkaisuja, niin silloin on jotakin hampaankolossa. 

Itse peukutan aika usein kaikkia näkemiäni kuvia, tai ainakin ne ekat julkaisut. Monesti kuitenkaan tykkääminen ei ole vastavuoroista, joten saatan lopettaa peukutuksen joidenkin kohdalla hetkeksi. En oikeastaan tiedä miksi. Aika hömpää, tiedän.

Minä en julkaise kovinkaan paljon, koska luettuani täällä inhoketjuja on tullut sellainen tunne etten kehtaa spämmätä juttujani muille, jos he saavat siitä vain inhon aihetta. Minua ei haittaa toisten julkaisut, kiva kun julkaisevat mitä haluavat ja ovat rohkeita.

Vierailija
18/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä yhtälö tulee, "henkilö ei postaa" = "hän on kriittinen ja kateellinen"? Pakkohan tuossa on olla jotain muutakin toimintaa takana kuin pelkkä somessa vaiti oleminen. Onko kommentoitu ikävästi?

Ja millä perusteella aktiivinen postaaja ei voisi olla kriittinen ja kateellinen? Aivan hyvin he voivat osoittaa mieltään esim jättämällä huomiotta, sydämiä toiselle ja tyhjää toiselle.

Siis mitä te ylipäänsä luulette tietävänne ihmisistä, jotka eivät postaa someen... Esim itse käytän fb messengeriä ja ryhmiä joka päivä. Mutta olen joku katkera stalkkeri? Ehkä sun ei pitäisi jakaa selfieitäsi mulle. En tiennyt että on salaisuus.

Vaikutat jo tämän viestin perusteella aggressiiviselle ja negatiiviselle. Vahvistat tuon tutkimuksen tuloksia. Just tälläinen piikikäs tyyli kommentoida.

Vierailija
19/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä tätä, miten some nykyään määrittää elämää ja sen perusteella tehdään todella vahvoja tulkintoja ihmisistä. Liityin facebookiin lähes 15 vuotta sitten ja jaksoin olla siitä innoissani ehkä sen kaksi vuotta. Sitten kyllästyin, koska en aidosti ole kiinnostunut kaiken maailman tuttujen elämästä pätkääkään. Joidenkin harvojen elämä kiinnostaa ja heitä tapaan ihan kasvotusten. Koska kyllästyin Facebookiin nopeasti ja aikani instaa ja twitteriä seurattuani ulkopuolelta totesin, etteivät ne ole sen kiinnostavampia, jätin sitten liittymättä niihin.

En siis päivitä koskaan mitään. Syy on se, että some on tylsä. Odotan jo seuraavaa juttua, mitä se nyt sitten onkaan. Ehkä pidän myös hiukan yksinkertaisina ihmisiä, jotka jaksavat olla vuosikymmeniä innoissaan somesta.

Vierailija
20/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota anteeksi vaan, mutta se ei ole mitään kateutta jos ärsyttää kun toiset päivittää aivan kaikkea joutavaa kahvikupposista luudanvarsiin. Nehän on aivan huumekoukkumaisessa symbioosissa tuon peukuttelun kanssa, että aivan joka juttu mitä tekee pitää päivittää sinne someen. Kyllähän sitäkin on tutkittu, että nuo sitten masentuu jos niiden tyhjänpäiväisiä julkaisuja ei peukutella tarpeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi