Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passiiviset somen käyttäjät, jotka ei jaa itsestä mitään kateellisimpia ja masentuneimpia

Vierailija
13.04.2020 |

"Psykologian professori Susan Krauss Whitbourne kertoo, että käyttötapa ja ihmisen persoonallisuus määrittelevät sen, kuinka myrkyllinen esimerkiksi Instagram on.

Sosiaalisessa mediassa ihmiset haluavat yleensä joko hakea vahvistusta mielipiteilleen tai osoittaa jonkin asian vääräksi, Whitbourne sanoo.

– Neuroottiset ihmiset eivät ole välttämättä perillä identiteetistään tai ihmissuhteistaan ja ovat alttiimpia ulkopuolelle jäämiselle, hän jatkaa.

Neuroottiset ihmiset saattavatkin olla erityisessä vaarassa kehittää kateellisuuden tunteita sosiaalisessa mediassa.

Passiiviset käyttäjät taipuvaisia masennukseen
Olet varmasti huomannut, että osa ihmisistä jakaa sosiaalisessa mediassa kaiken aamulenkistä sushi-illalliseen. Facebookin käyttäjät voidaankin tutkimuksen mukaan jakaa kahteen ryhmään, aktiiviseen ja passiiviseen.

Aktiiviseen ryhmään kuuluvat jäsenet kertovat ahkerasti kuulumisiaan, kun puolestaan passiiviset käyttäjät tyytyvät seuraamaan muiden toimintaa. Näiden kahden käyttäjän välillä havaittiin merkittävä vaikutus mielenterveyteen. Passiivisten käyttäjien todettiin olevan päivän päätteeksi huomattavasti aktiivisia käyttäjiä masentuneempia."

Allekirjoitatko tämän? Itsellä samansuuntaisia kokemuksia. Ne ketkä seurailee muiden päivityksiä on kriittisiä ja myrkyllisiä, ne ketkä päivittää itsekkin ei valita muiden päivityksistä miten laaduttomia ne on. Tuosta ketjusta "ärsyttävimmät some-päivitykset" tuli mieleen.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somessa kateus on monesti passiivista: ei tykkätä, ei kommentoida. Ohitetaan toisen päivitys. Tähän syyllistyy ne jotka kyllä on tietoisia muiden pävityksistä, mutta pysyy piilossa eikä itse anna mitään itsestään-

Miksi sinun/jonkun muun turhanpäiväisiin ankkahuuli/persekuviin pitäisi jotain kommentoida tai niistä tykätä? 99% Facesta on tuota paskaa. Hanki sinäkin oikea elämä - siis muualta kuin somesta, sillä sieltä sitä et löydä.

Vierailija
42/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt hirveästi masenna katsella miten tyhjäpäisiä päivityksiä ihmiset tekevät, vaikka itse laittaa jotain kerran vuodessa korkeintaan. Hieman yksinkertaisina heitä tosin tulee pidettyä, mutta ei se taida kaukana olla todellisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä lukenut muita kommentteja, mutta muuttuisivatko ne passiiviset automaattisesti vähemmän kateellisiksi ja vähemmän masentuneiksi, jos alkaisivat jakaa elämästään enemmän somessa? Minä vähän epäilen, ettei niin kävisi. Heistä saattaisi tulla vielä masentuneempia ja kateellisempia. Joten jos heille parhaiten sopii passiivinen somessa olo, niin sehän on sitten hyvä asia. 

Vierailija
44/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ne passiiviset käyttäjät olivat jo masentuneita tai masennukseen taipuvaisia ennenkun alkoivat käyttää somea ja matala aktiivisuus näissä sovelluksissa johtuu masennuksesta. Masentuneena kun tuppaa muutenkin olemaan passiivisempi asioiden suhteen.

Vierailija
45/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai voisiko olla, että ne somessa ahkerasti postaavat ovat sosiaalisempia ja yleensä tyytyväisempiä elämäänsä? Heillä sattuu ja tapahtuu koko ajan. On kroppa kunnossa ja kaikenlaisia kissanristiäisiä.

Minulla ei sellaisia ole enkä ole aktiivinen somessa, koska ei ole mitä postata sinne.

Vierailija
46/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän somesta monenlaisia ihmisiä mutta tässä muutama esimerkki: jakaa itsestään lemmikkien kuvia ja valheellisia koulutustietoja, erittäin puhelias myös irl. Toinen tyyppi käy ottamassa botoxia, värjää hiuksia, bilettää, vaihtaa kumppania jne. mutta yrittää tosielämässä esittää olevansa yhden miehen nainen ja ei ole oikeasti yhtään niin trendikäs kuin valaistuissa ja muokatuissa kuvissaan. Nykyään seuraajia saa myös ostamalla, myös minulle on tyrkytetty useita osta seuraajia -palveluita ja uskon että monet sortuvat niihin että saisivat "mainetta ja kunniaa" eli faneja ja tykkäyksiä kuviin, melko naurettavaa. 

Vierailija
47/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai voisiko olla, että ne somessa ahkerasti postaavat ovat sosiaalisempia ja yleensä tyytyväisempiä elämäänsä? Heillä sattuu ja tapahtuu koko ajan. On kroppa kunnossa ja kaikenlaisia kissanristiäisiä.

Minulla ei sellaisia ole enkä ole aktiivinen somessa, koska ei ole mitä postata sinne.

Kaikilla ei tule mieleen että ottaisi kuvan jostain tylsästä ulkoilureitistä pitkän selostuksen kera että "meikä urheileee juoksen niin ja niin monta km" jotkut tykkäävät eri asioista ja olla rehellisempiä, mitä kehumista siinä jos henkilö on esim. ylipainoinen ja väittää juosseensa 5km lenkin ja sitten tosiasiassa istuu sohvalla, somessa liian helppo huijata. Tiedän myös tyypin joka kuvailee "luomu" botoxhuuliaan ja on kilo meikkiä eikä yhtään aito, no miehillehän ne botox ja tisukuvat on toki suunnattu näin heteronaisena en saa niistä mitään ja en halua kuulua sellaisten sekaan somessa kun joukossa oli tuttuja. 

Vierailija
48/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somessa kateus on monesti passiivista: ei tykkätä, ei kommentoida. Ohitetaan toisen päivitys. Tähän syyllistyy ne jotka kyllä on tietoisia muiden pävityksistä, mutta pysyy piilossa eikä itse anna mitään itsestään-

Jaa. Vai syyllistyy. Itse syyllistyn siihen, että toisten tekemiset eivät kiinnosta. Mielipiteet ja asiat voivat kiinnostaa, mutta eivät tekemiset. En ole ikinä ymmärtänyt miksi niitä kuvia ruokalautasista tai lumiukoista lähetetään esim facebookkiin. Olen siellä joidenkin tietopohjaisten ryhmien takia, en ihmisten kotihommien.

Oeltko muutenkin niin asiakeskeinen että vain asiat kiinnostaa, ei ihmiset? Suurinta osaa kuitenkin kiinnostaa toisten ihmisten tekemiset, siksi niitä jaetaan. 

Ei kiinnosta. Normaalia ihmistä ei kiinnosta paskan vertaa jonninjoutavat nolot somepäivitykset millapetterin paskan väristä tai siitä mitä teit iltapalaksi.

Vierailija
49/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen hyvin passiivinen käyttäjä, koska en vaan yksinkertaisesti keksi mitään päivitettävää elämästäni. Elämäni ON TYLSÄÄ, koska olen introvertti erakko yksineläjä. Koskaan ei tapahdu mitään. Arkipäiväni menevät aina samaa kaavaa; herääminen, töihin, kotiin, nukkumaan. Viikonloppuna jää pois osuus 'töihin' ja kotona olen kaikki tunnit.

FB on minulla lähinnä ryhmien seuraamista varten, en yleensä niidenkään julkaisuihin kommentoi mitään, koska ei ole mitään sanottavaa. Olen joskus vuosi sitten laittanut faceen jonkun "Hyvää sitä ja sitä- päivää", mutta en koskaan selfieitä, enkä muita henk.koht. kuvia esim. kodistani. Instagramiin olen kuvan laittanut 6kk sitten ja siellä on alle 10 kuvaa muutenkin. Edelleen naamastani/kropastani ei ole missään kuvia. Kenenkään ei tarvitse minua nähdä.

Tykkäilen FB-kavereiden (yht. 20kpl) päivityksistä, kun niitä FB suvaitsee minulle jakaa. Joskus tulee vastaan 3-5 päivää vanha kaverin päivitys, niin eipä siihen enää silloin viitsi ottaa kantaa peukutuksin tai kommentilla. Kenenkään sivulla en vieraile erikseen koskaan, niin paljon ei kiinnosta mitä muuta julkaisee.

En ole masentunut, enkä kateellinen, en vaan jaksa innostua some-maailmasta tai edes reaalimaailmasta. Oikeasti haluaisin vain erakoitua jonnekin mummonmökille, mutta valitettavasti on hankittava rahaa töissä käymällä. Olen lähes 50v., jos sillä on mitään merkitystä.

Vierailija
50/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä en pyydä kaveriksi ketään, eikä minua voi pyytää kaveriksi kuin olemattomien kavereiden kaverit. Pitäisi olla koko ajan tykkäämässä ja kommentoimassa ja kirjoittamassa omasta elämästään koko maailmalle. Ei kiitos. Ei se kateutta ole, minua ei vain kiinnosta.

Vierailija
51/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joillain on omat syynsä olla päivittämättä juttujaan somessa ja ne samat aiheuttavat sitten ahdistusta siihen verrattuna miten hienosti joillain tosilla asiat NÄYTTÄVÄT olevan.

Olen yksityinen ihminen enkä todellakaan halua jakaa itsestäni mitään yhteistiedotteita, joten en ole somessa. En passiivisena enkä aktiivisena. 

Muutamaa yleishyödyllistä yhteisöä seuraan ja sinne ehkä olisi joskus kiva kommentoida jotain, mutta ei onnistu ilman omaa profiilia. Ystävät ja tuttavat saavat sen sijaan ihan rauhassa elää someyhteisössään tai olla elämättä enkä vaivaa sillä päätäni. 

Vierailija
52/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen passivinen somen käyttäjä. Käytän sitä lähinnä kommunikointiin ulkopuolelle, kuten lähettämällä joulu, uusivuosi ja pääsiäistoivotukset kuvan kera koska näin kaikki sukulaiset/tuttavat/kaverit on helposti muistettu. Samalla sitten kommentoin ja peukutan niitä julkaisuja joista pidän. Yksityisviestit käyn kuukauden-parin välein katsomassa (fb). Sen enenpää en käytä aikaani somessa. EN ole masentunut, päinvastoin olen kuullut että ne jotka käyttävät somea kokoajan ovat niitä masentuneista ja kateellisia.

Ihan sama täällä. Roikun Facebookissa lähinnä sen takia, että sen kautta on näppärää kutsua kaverit juhliin pari kertaa vuodessa. Käyn joskus vilkuilemassa muiden kuulumisia, korkeintaan ehkä kerran kuussa. Instassa seuraan lähinnä harrastuksiin liittyviä käyttäjiä ja julkaisen matkakuvia silloin kun on tullut käytyä jossain. En ole kenellekään kateellinen vaan keskityn omaan elämääni, enkä kyllä missään tapauksessa masentunutkaan.

Vierailija
53/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni taas säälittää sellaiset melko tavalliset perus somen käyttäjät, jotka tuntevat tarvetta mainostaa omaa "hienoa" elämäänsä mahdollisimman monelle uteliaalle silmäparille. 

Jokainen päivitys hienovaraista humble bragia, omalla elämäntyylillä, ulkonäöllä, ammatilla, kavereilla, harrastuksilla, saavutuksilla ym. you name it fleksaamista. Tietenkin kaikki yritetään saada näyttämään mahdollisimman spontaanilta ja viattomalta, mutta tosiasiassa kalastellaan vain tykkäyksiä ja klikkauksia omille jutuille. "Kattokaa mua, kattokaa kuinka hyvin pärjään elämässä"!

Motiivina oman itsetunnon kohotus profiloitumalla johonkin tiettyyn, yleensä ns. vähän parempaan, yhteiskunnalliseen luokkaan. Yleensä pyrkimyksenä todistella omaa varallisuutta, kouluttautuneisuutta, urheilullisuutta, lahjakkuutta tai laajoja sosiaalisia verkostoja. Postataan kuvia vaikka hienoista ruoka-annoksista, ulkomaanmatkoista, laskettelureissuista, tupareista, kaverien häistä ja kaiken maailman kissanristiäisistä, joissa näkyy totta kai sankoin joukoin teennäisen iloiselta ja onnelliselta vaikuttavaa porukkaa. Laitetaan vielä tarkkaan harkittuja selfieitä, kuvia jostain hevosharrastuksesta, instrumentin soitosta, maratoniin treenaamisesta tai ilmajoogatunnista mukanokkelilla hashtageilla, ettei se poseeraaminen vaikuttaisi kuitenkaan liian jäykältä ja laskelmoidulta. 

Sinänsä noissa asioissa ei ole itsessään mitään pahaa, enkä ole tällaisten asioiden postaajille kateellinen, koska itsekin harrastan monia em. harrastuksia, mutta se tapa jolla jotkut tuovat omaa erinomaisuuttaan säännönmukaisesti esille on mielestäni myötähäpeää herättävä. Enkä sano, että kaikki tuollaisia juttuja postaavat ovat automaattisesti narsistia huomionhakijoita ja itsensäkorottajia, mutta on olemassa tietynlainen ihmistyyppi, jota tekee tuota ihan huonon itsetuntonsa ja näyttämisen tarpeensa vuoksi. 

Vierailija
54/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ihmiset on vaan liian typeriä käyttämään somen kaltaisia palveluita.

Vierailija
55/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa ainakin minun kohdalla. Olen vain yksityinen ihminen, ja haluan pitää omat asiat pienen piirin tiedossa. 

Vierailija
56/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee nämä vastaukset voi nähdä miten totta ap väite on. Todistellaan että ei käytetä itse eikä tarvita somea ja samalla pilkataan niiden päivityksiä jotka jotain uskaltaa julkaista. Melkoista yleistystä. Negatiivisuutta ja itsenä jalustalle nostamista, kun ei alennu julkaisemaan tyhmiä kuvia. Minun some-kavereilla on lähes pelkästään kiinnostavia päivityksiä.  Hävetkää te aina kriittiset ankeuttajat. Kateusko sitten vaikuttimena negailuun?

ohis

Vierailija
57/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuupa moni ei-aktiivinen hyvin tietävän, millaisia postauksia somessa on. Kyttäätte siis kuitenkin. Tämäkin pääsiäisen aika on yksinäiselle tylsää mutta onneksi on tullut somessa vastaan kymmenittäin kivoja kuvia joita katsella. Tykkään jokaisesta, se ei ole multa pois. 

Vierailija
58/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ihmisissä erään perustavaa laatua olevan eron, koskee samaa myös oikeassa elämässä.

Toiset ovat ihmiskeskeisiä, toiset taas asiapitoisia. Ihmiskeskeinen ihminen puhuu itsestään ja muista.

Asiapitoinen on intohimoisen kiinnostunut asioista, ei ihmisistä.

Molemmat ikävystyvät toistensa seurassa. Esim. minun ajatukseni eivät pyöri itseni ja muiden ympärillä. Siksi Facebook ikävystyttää minua. Huomasin, että juuri siksi nimenomaan Twitter on minun paikkani, sieltä olen löytänyt nämä asiapitoiset ihmiset. Livenä minua kyllästyttää puhua itsestäni ja muista. Puhun mieluusti asiapitoisten ihmisten kanssa asioista. Ihmiskeskeinen ihminen ei kauaa jaksa puhua asioista. Se ärsyttää minua ja hän luultavasti ärsyyntyy minun jutuistani.

Musta on normaalia, että nuorella ihmisellä mielenkiinto pyörii oman itsen ympärillä.

Minusta on outoa jos varttuneempi ihminen on niin sisäänpäinkääntynyt, että miettii koko ajan itseään.

Pidän ihmiskeskeistä ihmistä jotenkin sellaisena, että hän ajattelee ahtaasti, minulla on hyvä olo sellaisten seurassa jotka ajattelevat.

Tuo tutkija vaikuttaa aika rajoittuneelta ja siirtää ihmiset karsinoihin, tekee typeriä yleistyksiä.

Tiedän, että kuulostan itsekkäältä koska en ole kiinnostunut muista. En voi tälle mitään.

Vierailija
59/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että itsestään puhuvat hakevat kenties hyväksyntää muilta. Minä en hae ihmisiltä hyväksyntää, joten miksi vaarantaisin yksityisyyteni? Hyvät ystävät livenä riittävät.

Vierailija
60/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuupa moni ei-aktiivinen hyvin tietävän, millaisia postauksia somessa on. Kyttäätte siis kuitenkin. Tämäkin pääsiäisen aika on yksinäiselle tylsää mutta onneksi on tullut somessa vastaan kymmenittäin kivoja kuvia joita katsella. Tykkään jokaisesta, se ei ole multa pois. 

Joo ei kytätä. Käyn Facebookissa kaksi kertaa viikossa. Tykkään muutamasta uusimmasta päivityksestä jos ne tykättäviä ja käyn parit bändisivustot ja rakennnusryhmät tsekkaamassa. Laitan itse jos on jotain laittamisen arvoista oikeasti tai kommentoin jos asiaa, mutta siinä on raja että joku kyttää olenko tykännyt hänen päivityksistään joita vastaavia on 20 vuorokaudessa, esim. nyt ulkoilu. Ei ole aikaa sellaiseen. Päivittäkööt vapaasti mutta ei tulisi itsellä mieleenkään suoltaa sinne. Pidän muuten yhteyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme