Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passiiviset somen käyttäjät, jotka ei jaa itsestä mitään kateellisimpia ja masentuneimpia

Vierailija
13.04.2020 |

"Psykologian professori Susan Krauss Whitbourne kertoo, että käyttötapa ja ihmisen persoonallisuus määrittelevät sen, kuinka myrkyllinen esimerkiksi Instagram on.

Sosiaalisessa mediassa ihmiset haluavat yleensä joko hakea vahvistusta mielipiteilleen tai osoittaa jonkin asian vääräksi, Whitbourne sanoo.

– Neuroottiset ihmiset eivät ole välttämättä perillä identiteetistään tai ihmissuhteistaan ja ovat alttiimpia ulkopuolelle jäämiselle, hän jatkaa.

Neuroottiset ihmiset saattavatkin olla erityisessä vaarassa kehittää kateellisuuden tunteita sosiaalisessa mediassa.

Passiiviset käyttäjät taipuvaisia masennukseen
Olet varmasti huomannut, että osa ihmisistä jakaa sosiaalisessa mediassa kaiken aamulenkistä sushi-illalliseen. Facebookin käyttäjät voidaankin tutkimuksen mukaan jakaa kahteen ryhmään, aktiiviseen ja passiiviseen.

Aktiiviseen ryhmään kuuluvat jäsenet kertovat ahkerasti kuulumisiaan, kun puolestaan passiiviset käyttäjät tyytyvät seuraamaan muiden toimintaa. Näiden kahden käyttäjän välillä havaittiin merkittävä vaikutus mielenterveyteen. Passiivisten käyttäjien todettiin olevan päivän päätteeksi huomattavasti aktiivisia käyttäjiä masentuneempia."

Allekirjoitatko tämän? Itsellä samansuuntaisia kokemuksia. Ne ketkä seurailee muiden päivityksiä on kriittisiä ja myrkyllisiä, ne ketkä päivittää itsekkin ei valita muiden päivityksistä miten laaduttomia ne on. Tuosta ketjusta "ärsyttävimmät some-päivitykset" tuli mieleen.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En päivitä mitään, kun kukaan ei ikinä kommentoi mun päivityksiin, ja tykkäyksiä tulee ihan muutama. Miksi siis vaivautua. Masentunut en tietääkseni kuitenkaan ole, ei vaan ketään kiinnosta kun ei ole läheisiä.

Jos postaan ITSESTÄNI, tulee tykkäyksiä. Jos postaan asioista, ketään ei kiinnosta. En halua että ihmisiä kiinnostaa minä. Haluaisin, että he olisivat kiinnostuneita pelkistä ASIOISTA joista postaan. MIKSI tämä on niin vaikeaa ymmärtää? Mikä tässä oikein maksaa?

Vierailija
82/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä ne, joilla on profiili, mutta hädin tuskin muistavat salasanaansa, kun eivät käytä koko alustaa?

Oletpa tarkkaan seurannut. Luultavasti tuskin edes muistavat että ovat tehneet jonnekin tilin, tai unohtaneet s-sanan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita someen mitään, koska en halua tuntemattomien tai tuttujen tietävän elämästäni. Ystävät tietävät mitä kuuluu ja mitä teen, se riittää. Hyväksyntää saan tarpeeksi läheisiltä, päteminen ei kiinnosta, ei ole tarve todistella mitään kenellekään. Elän suhteellisen aktiivista elämää.

Vierailija
84/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana oli sitten minkälainen psykologi tai proffa vaan niin miten tekee tällaista musta-valkoista jaottelua? Sukupuoliakin on sitten vaikka kuinka montaa nykyään mutta somen käyttäjiä vain kahdenlaisia? Mielenkiintoista todellakin!

Mulla on kanssa fb ja insta profiili mutta en kerta kaikkiaan sinne mitään postaa. Mutta enpä ole muidenkaan postauksista tietoinen. Instagram profiilinkin tein jonkin klikkiotsikkojutun vuoksi, kuten se grumpy cat, minkä halusin nähdä. En vain jaksa postaa, tai seurata mitä muut postaavat. Profiili on silloin hyvä kun esim jollain pienemmällä yrityksellä ei ole omia nettisivuja, on vain fb sivu missä kertovat tarkemmin palveluistaan.

Mutta lähetän kyllä whatsappilla viestiä ja kuvaa läheisilleni ja ystävilleni, kuten hekin minulle. Koen sen henkilökohtaisemmaksi kuin monen muun somen.

Vierailija
85/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen  senkin takia poissa somesta, kun itselleni ei ole kavereita. Sen takia olisi ehkä kiva joskus pitää yhteyttä ihmisiin ja tavallaan olla osa somea kuitenkin. Se kun tuntuu joillekin olevan aika erikoinen asia jos ei ole somessa. Sen takia some ehkä lisää yksinäisyyden tunnetta kun itsellä ei ole kavereita ja monilla on somessa niin paljon seuraajia. Tietenkään ne eivät korvaa todellista ystävyyttä ja itsellekin riittäisi pari ystävää ihan hyvin ja en arvosta somea paljonkaan. Kateellinen en silti ole ja somessa omat huonot puolensa. Silti en voi kieltää sitä, että jos olisi eri tilanne niin varmasti liittyisin someen. Se tuntuu varsinkin nuoremmille olevan niin selvä asia.

Vierailija
86/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen  senkin takia poissa somesta, kun itselleni ei ole kavereita. Sen takia olisi ehkä kiva joskus pitää yhteyttä ihmisiin ja tavallaan olla osa somea kuitenkin. Se kun tuntuu joillekin olevan aika erikoinen asia jos ei ole somessa. Sen takia some ehkä lisää yksinäisyyden tunnetta kun itsellä ei ole kavereita ja monilla on somessa niin paljon seuraajia. Tietenkään ne eivät korvaa todellista ystävyyttä ja itsellekin riittäisi pari ystävää ihan hyvin ja en arvosta somea paljonkaan. Kateellinen en silti ole ja somessa omat huonot puolensa. Silti en voi kieltää sitä, että jos olisi eri tilanne niin varmasti liittyisin someen. Se tuntuu varsinkin nuoremmille olevan niin selvä asia.

Selviä asioita on hyvä kyseenalaistaa. Ajatella itse.

Vierailija
87/89 |
13.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein jaksa tehdä mitään "Istuin tietokoneen ääressä, kävin salilla" -tyylisiä päivityksiä. Tosin kaikki kaveritkin on laitettu pois seurannasta, kun ei kiinnosta ihmisten asiat.

Vierailija
88/89 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selviä asioita on hyvä kyseenalaistaa. Ajatella itse.

Tämä. Someen kuuluminen ei saisi olla mikään itsestäänselvyys tai todiste siitä, että on "normaali" ihminen. Olen monissa tutuissani huomannut sen, että varsinkin Facebook on tehnyt monista täysiä sekopäitä ja sieltä pois olevia painostetaan liittymään sinne mm. sanoilla "no susta luullaan jo, että sä oot kuollut" tai "jos sä et tule sinne, niin ei kukaan halua olla enää sun kanssa tekemisissä". Ihan tyypillistä koulukiusaajan puhetta. Samaan hengenvetoon samat ihmiset kuitenkin ärsyyntyvät jonkun tutun päivityksestä, profiilikuvasta, tämän julkaisemista muista kuvista tai FB:n itsensä omituisista puun takaa tulevista päivityksistä. Jos koko paikka aiheuttaa noin kovasti mielipahaa, niin miksi siellä pitää ylipäätään olla?

Some on vähän niin kuin alkoholi: kaikille se ei sovi, kaikki eivät sitä osaa käyttää ja ne, joiden kannattaisi pysyä siitä kokonaan erossa, ovat yleensä niitä, jotka siellä ovat enempi vähempi koko ajan.

Vierailija
89/89 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei myöskään rehellisesti kiinnosta juuri kenenkään sukulaisen, koulukaverin, edes hyvän ystävänkään somepäivitykset enkä niitä koskaan lue. Ystävät kertoo asiansa muutenkin kun tavataan / soitellaan eikä muilla mitään sen enempää väliä olekaan.

FB:ssä kyllä päivittäin luen aktiivisesti ryhmiä joihin omasta tahdosta kuulun ja jotka pyörivät tietyn asian eli oman kiinnostuksenkohteen ympärillä (esim. harrastus tai bändi).

Missään muualla somessa en ole, siis nämä Instagram tai Twitter. Pinterestissä mulla on profiili jota ei ole yhdistettävissä todelliseen minääni ja jonne kerään esim. ruokaohjeita, sisustus- ja käsityölinkkejä jne. päivittäin. Lasketaanko se?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi