Miksi kotimaassa valmistetut naistenvaatteet ovat tunikoita jne. tanttavaatteita?
Päätin, että tämän koronakriisin jälkeen alan ostaa ainoastaan kotimaassa tuotettuja vaatteita.
Hinnalla ei ole väliä, voin maksaa helposti 100 euroa mekosta, jos se on tehty Suomessa.
Mutta eipä onnistukaan, kiitos suomalaisen "muodin".
Järkytyin kun selaisin nettisivuja. Siis miten voi olla mahdollista, että KAIKKI kotimaiset vaatevalmistajat tekevät pelkkiä telttamaisia tunikoita ja joitain ihme Mymmeli-mekkoja?
Ostoslistalla on kesämekko, housut ja collegepaita, t-paita. Perus vaatevarasto. Ostan yhden asun joka kk, eli puolessa vuodessa pitäisi olla käyttövaatekertoja pari ostettuna.
En ole löytänyt vielä yhtään nettikauppaa, jonka vaatteita tällainen normaalivartaloinen ja sporttinen 30v nainen viitsisi käyttää?!
Kommentit (776)
Vierailija kirjoitti:
Noshin vaatteet on aika reilulla mitoituksella. Tiedoksi hänelle joka kysyi :)
Olen itse käyttänyt päivittäin noshin vaatteita muutaman viime vuoden.
Kiitos, näin ajattelinkin. 😊
Muuten jos joku vaatevalmistajan edustaja sattuisi tätä ketjua lukemaan, niin laittakaa pliis sivuille minkä kokoinen vaate mallilla on. Ei ole niin sika säkissä ostamista, eikä tule palautuksia niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama kietaisumekko R-collectionilla. Ommellaan tosin Virossa.
https://www.r-collection.fi/product/3112/milja-kietaisumekko-tomaatti
Näyttää kylpytakilta
Tarkoitetaanko midimitalla nykyisin tuollaista pituutta? Ennen vanhaan midi ylettyi puoleen väliin pohjetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Ruohonen on huippu, se tänne aiemmin linkattu sivu meni suoraan AR-nimiseen trikoomallistoon, katsokaa nää muut mallistot. Mittojen mukaan ja turhaa ei valmisteta. Itse käytän esim bleiseriä ja neuleita tuolta ja ollut tosi tyytyväinen vuosia. Käsittääkseni Pariisissa ommellaan bisnesvaatteet ja muut vaatteet, trikoo Suomessa.
Valitettavasti minun oli peruutettava pois tuolta, koska siellä näytti olevan turkisasusteita mukana. Ei käy.
Huh, ei voi olla totta. Olen siis sama Annan fani jonka mallistoista vinkkasi, nyt siis entinen fani. Hyi. Kyllä on tekopyhää puhua eettisestä ja ekologisesta joku ketunhäntä kainalossa. Ei kai tässä sitten muuta kuin ompelijalle. Näillä Annan hinnoilla kyllä saa sieltäkin hyvillä kankailla vaatteet.
Turkis on nimenomaan ekologinen materiaali, joka ei saastuta luontoa, kestää jopa vuosikymmeniä ja käyttöikänsä loputtua on biohajoavaa, maatuvaa luonnontuotetta. Ympäristöystävällisyyttä siis jos korostat, niin kyllä se kritiikin kohde ois ne lyhytikäiset ja huonolaatuiset keinokuitu-muovikankaat ja ties mistä öljy-muovisekoitteesta kyhätty tekoturkis.
Tuo ei ole totta. Turkisten tuotanto vaatii paljon energiaa - käytännössä fossiilisia polttoaineita. Turkistarhat tuottavat ilmaa happamoittavia päästöjä sekä vesistöjä rehevöittäviä typpi- ja fosforipäästöjä. Turkisten hiilidioksidipäästöt ovat moninkertaiset verrattuna vastaaviin keinomateriaalitakkeihin. Turkisten muokkauksessa, värjäyksessä ja muussa käsittelyssä käytetään voimakkaita kemikaaleja. Lisäksi turkistarhaus on kuvottavaa eläinrääkkäystä. Kaikki sivistysmaat ovat jo kieltäneet tai kieltämässä turkistarhauksen, Suomi on tässä asiassa samassa kastissa kuin Kiina. Täälläkään turkistarhaus ei olisi enää kannattavaa ellei valtio tukisi sitä rahamäärillä, joilla voitaisiin mieluumin tukea ekologista ja eettistä maataloutta.
Ja "suomalainen" turkis saattaakin tulla Suomessa olevalta kiinalaisten omistamalta eläinrääkkäystehtaalta, niin että se siitä kotimaisen tukemisesta... https://yle.fi/uutiset/3-11304845
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Ruohonen on huippu, se tänne aiemmin linkattu sivu meni suoraan AR-nimiseen trikoomallistoon, katsokaa nää muut mallistot. Mittojen mukaan ja turhaa ei valmisteta. Itse käytän esim bleiseriä ja neuleita tuolta ja ollut tosi tyytyväinen vuosia. Käsittääkseni Pariisissa ommellaan bisnesvaatteet ja muut vaatteet, trikoo Suomessa.
Valitettavasti minun oli peruutettava pois tuolta, koska siellä näytti olevan turkisasusteita mukana. Ei käy.
Huh, ei voi olla totta. Olen siis sama Annan fani jonka mallistoista vinkkasi, nyt siis entinen fani. Hyi. Kyllä on tekopyhää puhua eettisestä ja ekologisesta joku ketunhäntä kainalossa. Ei kai tässä sitten muuta kuin ompelijalle. Näillä Annan hinnoilla kyllä saa sieltäkin hyvillä kankailla vaatteet.
Turkis on nimenomaan ekologinen materiaali, joka ei saastuta luontoa, kestää jopa vuosikymmeniä ja käyttöikänsä loputtua on biohajoavaa, maatuvaa luonnontuotetta. Ympäristöystävällisyyttä siis jos korostat, niin kyllä se kritiikin kohde ois ne lyhytikäiset ja huonolaatuiset keinokuitu-muovikankaat ja ties mistä öljy-muovisekoitteesta kyhätty tekoturkis.
Tuo ei ole totta. Turkisten tuotanto vaatii paljon energiaa - käytännössä fossiilisia polttoaineita. Turkistarhat tuottavat ilmaa happamoittavia päästöjä sekä vesistöjä rehevöittäviä typpi- ja fosforipäästöjä. Turkisten hiilidioksidipäästöt ovat moninkertaiset verrattuna vastaaviin keinomateriaalitakkeihin. Turkisten muokkauksessa, värjäyksessä ja muussa käsittelyssä käytetään voimakkaita kemikaaleja. Lisäksi turkistarhaus on kuvottavaa eläinrääkkäystä. Kaikki sivistysmaat ovat jo kieltäneet tai kieltämässä turkistarhauksen, Suomi on tässä asiassa samassa kastissa kuin Kiina. Täälläkään turkistarhaus ei olisi enää kannattavaa ellei valtio tukisi sitä rahamäärillä, joilla voitaisiin mieluumin tukea ekologista ja eettistä maataloutta.
Kaikki nuo turkistuotannon ongelmat ovat kuitenkin ratkaistavissa, ja se olisi helpompaa, jos alaa ei koko ajan lyötäisi kuin vierasta sikaa keinomateriaalien eduksi.
Keinoturkis on kalan ja siten myös ihmisen murha. Siksi olen jo pitkään ollut keinoturkisten kettutyttö, tosin en kettutyttöjen tavoin kajoa toisten omaisuuteen. Mutta valistuksen keinoin teen kaikkeni, että tekoturkishörsyt eivät päätyisi meidän puhtaisiin vesiimme!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla tukevammilta on se käsitys, että väljä tunika peittää tukevuuden. Suomalaisten lyhyet jalat näyttävät vielä lyhyemmiltä tunikoiden kanssa. Yllätyin hautajaisissa eräästä naisesta, jonka olen aina tottunut kaavoissa näkemään. Oli laittanut pliseeratun korkeavyötäröisiä hameen, lyhyen Hyvin istuvan jakun ja korkeakauluksinen valkean puseron alle. Näytti puolta laihemmalta kuin tunikoissa.
Tämä kertomasi ihminen oli ilmeisesti tukevahko, mutta omisti vyötärön.
Jos todella tukeva tai pullea omenavartaloinen lyhyt ihminen laittaa pliseeratun puolihameen päälleen on tulos kamala. Itse olen kuin heinäseiväs. Ei ainakaan hoikentava vaikutus. Ei auta oli sitten se hame lyhyt tai miten korkeavyötäröinen tahansa. Ei auta vaikka olisi kaulaan saakka. Lisäksi tähän joku lyhyt jakkja pömpöttämään ja jakamaan mahaa puoliksi, ei kiitos.
Lisäksi korkeakauluksinen pusero lyhentää kaulaa ja tukevalla ihmisellä on usein muutenkin lyhyt kaula ja isot tissit. Silllon korkea kaulus oikein korostaa isoa rinnusta ja kaulantienoota.
Puuttui vielä se rusetti kaulaan tai mahan päälle, mammatyyli olisi ollut täydellinen.Kyllä useimmat pyöreät ja lyhyet ihmiset ovat niin paljon kokeilleet erilaisia asuja, että itse tietävät missä viihtyvät ja mikä tuntuu omimmalta.
Eikä se ole kyllä pliseerihame ainakaan.Kannattaisko lähtökohtaisesti pitää se kroppa kuosissa ja paino aisoissa, niin ei tarvisi murehtia pukeutumista niin seikkaperäisesti. Vaate kuin vaate näyttää hyvältä, kun henkari on kunnossa. Se on näin yksinkertaista. Olen kyllästynyt kuuntelemaan tätien valitusta epäsopivista vaatteista, kun itse ovat plöräyttäneet vartalonsa muodottomaksi mätisäkiksi.
Minusta jokainen ihminen on arvokas ja saa pukeutua oman makunsa ja viihtymisestä mukaisesti itselleen sopiviin vaatteisiin oli sitten minkä kokoinen tahansa.
Ei kaikki ole pitkiä, solakoita ja pitkäsäärisiä ja heilläkin on oikeus olla täällä maapallolla.
Joillakin on myös niin, että vaikka olisi hoikempikin niin ei esimerkiksi ole vyötärön kohtaa juuri lainkaan. Toiset ovat taas päärynöitä, perseviä ja reiteviä, toisilla isot rinnat jne. Vaikka painoa liki normaalisti.
Vaikka itse olet ilmeisesti se pitkä ja solakka tyyppi et tunnu kovin onnelliselta ihmiseltä. Vai miksi ilkeilet ja tartuit noin hanakasti tekstiin.
Toisen, tuntemattoman, ihmisen haukkuminen mätisäkiksi ei ole kovin kaunista ja fiksua. Sanonta moni kakku päältä kaunis taitaa pitää tässä paikkaansa.
Ottanet huomioon myös sen, että jotkut sairaudet aiheuttavat sen, että vartalo plörähtää muodottomaksi mätisäkiksi.
Sinun sanojasi käyttäen.
Ei kovin huomioonottavaa heitä kohtaan. Eikä muitakaan.
Enpä haluaisi olla sinun ystäväsi. No, tuskinpa olisinkaan, kovin ulkonäköpainotteiselta vaikuttaa ihmiskriteerisi joka sinulle kelpaa.
Etpä paljon taida vaivautua tutustumaan mitä ihmisen sisältä löytyy jos ulkomuoto ei miellytä. Joskus ehkä kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikken naisten vaatteita ostakaan niin onhan tämä suomalainen naisten muoti aina ollut maailman epäviehättävin ja epäseksikkäin. Naisille jotka ei välitä, olisi hyvä myyntilause.
Tarjonnan puute (ks tämä ketju, plus suomesta ei saa juuri muidenkaan maiden kauniita merkkejä)
Sää joka estää kauniin pukeutumisen noin 10kk vuodesta
Ryhmäpaine, suomessa ei nättiä pukeutumista hyvällä katsota kummankaan sukupuolen taholta (naiset hyljeksivät, miehet seksualisoivat)
Siinä selitys.
Tämä. Vaatii suorastaan rohkeutta pukeutua naisellisesti ja kauniisti. Itse sain mulkoilua, kun pukeuduin mielestäni nätisti koululaiskonserttiin (kapea polvipituinen hame ja viehättävä pusero, 5 cm korot). Yksi tuttava tuhahti paheksuvasti " tällätä nyt koululaiskonserttiin" :D
Tämä on niin totta nyky-Suomessa :D
Asuimme perheen kanssa muutaman vuoden USA:ssa, Italiassa ja sitten Ranskassa. Molemmissa Euroopan maissa oli luontevaa pukeutua kauniisti juhliin. Samoin jopa USA:ssa juhlissa naiset olivat niissä kaameissa kotelomekoissaan ja muovikorkkareissa, mutta silti.
Suomessa päivittelin takaisin muuton jälkeen ankeaa naistenvaatteiden tarjontaa ja valikoimaa. Mihin tahansa kauppakeskukseen menenkin on siellä samat, muutamat kansainväliset merkit edustettuina ja valikoima on todella suppea. Turha haaveilla löytävänsä kauniita ja näyttäviä naisten vaatteita. Onneksi on verkkokauppa...
En vain ymmärrä miksi tuntuu olevan vallalla asenne, että ei saisi näyttää kauniilta ja laittautua. Minä pidän siitä kun näytän kauniilta ja samoin pitää mieheni. Luulen, että kaikista meistä olisi pohjimmiltaan kiva ehostautua yhteisiin tapahtumiin ja juhliin, miksei joskus arkeenkin, kun on aikaa.
Kaunis pukeutuminen ja meikkaaminen on piristävä asia.
Jep. Asun Keski-Euroopassa ja olen töissä tavallisen tylsissä toimistohommissa. Emme kohtaa asiakkaita ja pukeutumisohjeena on business casual. Normaalina työpäivänä pukeudun esimerkiksi:
- Keväällä ja syksyllä muotoiltu ja laskeutuva kukkamekko, sukkahousut, väreihin sopiva pikkulaukku ja nilkkurit. Tai vaikkapa vajaamittaiset mustavalkoiset kukonaskelhousut, valkoinen paitapusero ja viininpunainen villatakki.
- Talvella farkut, kaunis (ei nyppyinen) neule, yksinkertaisia koruja, kauniit nahkaiset saappaat. Tai neulemekko ja sukkahousut. Ehkä jotain himmeästi kimaltavaa, yleensä yksiväristä ja yksinkertaista.
- Kesällä useimmiten puolihame - kellomainen/paperipussi/tulppaani-mallinen vyötäröä korostamaan, siisti t-paita, kauniit korvikset, väreihin sopivat sandaalit.
Ei siis mitään yliampuvaa, mutta siistiä ja omaan makuuni tyylikästä. Hiukseni ovat aina puhtaat ja joko kiharretut tai suoristetut. Kynnet aina siististi lakattu, keväällä ja kesällä jalkojen hoito myös minulle tärkeää, rasvaan koko kroppani myös päivittäin, poistan karvat jne.
Minua pidetään Suomessa tärkeilevänä hienostelijana. o.O Siskoni on samanlaisessa toimistossa töissä Suomessa, ja siellä ylipainoiset mammat laahustavat käytävillä muumitunikoissa hiukset pesemättä ja kampaamatta. Olen saanut kesälomillani usein kommenttia "laittautumisestani"... En vaan jaksa ymmärtää :D.
No nyt löytyi sielunsisko.
Olen pukumiesten kanssa hommissa ja oma pukeutuminen juuri tuota tyyliä. En vaan voi lähteä töihin farkuissa ja neuleessa ilman meikkiä, se ei ole ole kohteliasta toisia ihmisiä kohtaan, eikä anna ammattilaista kuvaa.
Selän takana tiedän että naisellista (jakkupuku, bleiseri, hameet, meikit) linjaani on arvosteltu mutta sitä ovat kritisoineet toiset naiset.Te kuulostatte ihan Klingelin kuvastolta. Nättejä vaatteita ja malleja keski-ikäisille, tykkään itsekin.
No en tiedä mikä on Klingelin kuvasto :D, mutta en ole keski-ikäinen. En osaa sanoa, miten tyyliäni luonnehtisi joku toinen, mutta itse ennemminkin sanoisin että tyttömäinen / vanhanaikainen olisi oikeampi kuvaus. Esimerkkejä samantyylisistä mekoista joita käytän lähes päivittäin:
https://www.mohito.com/media/catalog/product/X/D/XD402-99P-003_11.jpg
https://www.mohito.com/media/catalog/product/Z/L/ZL841-95X-030.jpg
https://www.reserved.com/media/catalog/product/Z/L/ZL638-59X-003.jpg
https://www.reserved.com/media/catalog/product/cache/850/a4e40ebdc3e371…
https://www.reserved.com/media/catalog/product/Z/I/ZI627-MLC-001_1.jpg
Housuasuja:
https://www.mohito.com/cz/cz/zx520-95p/cotton-rich-cigarette-trousers
https://www.mohito.com/media/catalog/product/X/O/XO185-00P-001.jpg
https://www.mohito.com/media/catalog/product/Z/X/ZX517-95X-020.jpg
Ovatko nämä nyt toimistotöihin sitten NIIN ylilaittautuneita...?
Nuo housuasut ovat kivoja, mekot omasta mielestä vähän tantahtavia. Mutta ei mitenkään liian juhlallisia, vaan juuri toimistoon sopivia.
Juu ja nämähän ovat tietysti makuasioita. Millainen mekko on mielestäsi epätantahtava? (Mikä sana :D!)
Tosiaan jostain syystä vaikkapa ihan tavallinen viskoosimekko herättää suomalaisessa toimistossa ihmetystä, kun kaikilla muilla on mustat legginssit ja mörkötunika...
Makuasioita tietysti, kyllähän joidenkin (ja ilmeisesti aika monienkin) mielestä nämä tässä ketjussa kovasti parjatut tunikat ovat kivoja. :) Itsellä noissa mekoissa tökkää ja tanttamaista vibaa luo eniten nuo kuosit. Pikkuruutua, pikkukukkaa ja läiskiä, loput sitten ankean tummia (ainakin omalla tietokoneen ruudulla). Varsinkin tuo kukkakuosi muistuttaa minua lypsylle suuntaavasta maatilan emännästä, vaikka sikäli mekon malli on kyllä kaunis. Kaipaan raikkaita värejä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikken naisten vaatteita ostakaan niin onhan tämä suomalainen naisten muoti aina ollut maailman epäviehättävin ja epäseksikkäin. Naisille jotka ei välitä, olisi hyvä myyntilause.
Tarjonnan puute (ks tämä ketju, plus suomesta ei saa juuri muidenkaan maiden kauniita merkkejä)
Sää joka estää kauniin pukeutumisen noin 10kk vuodesta
Ryhmäpaine, suomessa ei nättiä pukeutumista hyvällä katsota kummankaan sukupuolen taholta (naiset hyljeksivät, miehet seksualisoivat)
Siinä selitys.
Tämä. Vaatii suorastaan rohkeutta pukeutua naisellisesti ja kauniisti. Itse sain mulkoilua, kun pukeuduin mielestäni nätisti koululaiskonserttiin (kapea polvipituinen hame ja viehättävä pusero, 5 cm korot). Yksi tuttava tuhahti paheksuvasti " tällätä nyt koululaiskonserttiin" :D
Tämä on niin totta nyky-Suomessa :D
Asuimme perheen kanssa muutaman vuoden USA:ssa, Italiassa ja sitten Ranskassa. Molemmissa Euroopan maissa oli luontevaa pukeutua kauniisti juhliin. Samoin jopa USA:ssa juhlissa naiset olivat niissä kaameissa kotelomekoissaan ja muovikorkkareissa, mutta silti.
Suomessa päivittelin takaisin muuton jälkeen ankeaa naistenvaatteiden tarjontaa ja valikoimaa. Mihin tahansa kauppakeskukseen menenkin on siellä samat, muutamat kansainväliset merkit edustettuina ja valikoima on todella suppea. Turha haaveilla löytävänsä kauniita ja näyttäviä naisten vaatteita. Onneksi on verkkokauppa...
En vain ymmärrä miksi tuntuu olevan vallalla asenne, että ei saisi näyttää kauniilta ja laittautua. Minä pidän siitä kun näytän kauniilta ja samoin pitää mieheni. Luulen, että kaikista meistä olisi pohjimmiltaan kiva ehostautua yhteisiin tapahtumiin ja juhliin, miksei joskus arkeenkin, kun on aikaa.
Kaunis pukeutuminen ja meikkaaminen on piristävä asia.
Jep. Asun Keski-Euroopassa ja olen töissä tavallisen tylsissä toimistohommissa. Emme kohtaa asiakkaita ja pukeutumisohjeena on business casual. Normaalina työpäivänä pukeudun esimerkiksi:
- Keväällä ja syksyllä muotoiltu ja laskeutuva kukkamekko, sukkahousut, väreihin sopiva pikkulaukku ja nilkkurit. Tai vaikkapa vajaamittaiset mustavalkoiset kukonaskelhousut, valkoinen paitapusero ja viininpunainen villatakki.
- Talvella farkut, kaunis (ei nyppyinen) neule, yksinkertaisia koruja, kauniit nahkaiset saappaat. Tai neulemekko ja sukkahousut. Ehkä jotain himmeästi kimaltavaa, yleensä yksiväristä ja yksinkertaista.
- Kesällä useimmiten puolihame - kellomainen/paperipussi/tulppaani-mallinen vyötäröä korostamaan, siisti t-paita, kauniit korvikset, väreihin sopivat sandaalit.
Ei siis mitään yliampuvaa, mutta siistiä ja omaan makuuni tyylikästä. Hiukseni ovat aina puhtaat ja joko kiharretut tai suoristetut. Kynnet aina siististi lakattu, keväällä ja kesällä jalkojen hoito myös minulle tärkeää, rasvaan koko kroppani myös päivittäin, poistan karvat jne.
Minua pidetään Suomessa tärkeilevänä hienostelijana. o.O Siskoni on samanlaisessa toimistossa töissä Suomessa, ja siellä ylipainoiset mammat laahustavat käytävillä muumitunikoissa hiukset pesemättä ja kampaamatta. Olen saanut kesälomillani usein kommenttia "laittautumisestani"... En vaan jaksa ymmärtää :D.
No nyt löytyi sielunsisko.
Olen pukumiesten kanssa hommissa ja oma pukeutuminen juuri tuota tyyliä. En vaan voi lähteä töihin farkuissa ja neuleessa ilman meikkiä, se ei ole ole kohteliasta toisia ihmisiä kohtaan, eikä anna ammattilaista kuvaa.
Selän takana tiedän että naisellista (jakkupuku, bleiseri, hameet, meikit) linjaani on arvosteltu mutta sitä ovat kritisoineet toiset naiset.Te kuulostatte ihan Klingelin kuvastolta. Nättejä vaatteita ja malleja keski-ikäisille, tykkään itsekin.
No en tiedä mikä on Klingelin kuvasto :D, mutta en ole keski-ikäinen. En osaa sanoa, miten tyyliäni luonnehtisi joku toinen, mutta itse ennemminkin sanoisin että tyttömäinen / vanhanaikainen olisi oikeampi kuvaus. Esimerkkejä samantyylisistä mekoista joita käytän lähes päivittäin:
https://www.mohito.com/media/catalog/product/X/D/XD402-99P-003_11.jpg
https://www.mohito.com/media/catalog/product/Z/L/ZL841-95X-030.jpg
https://www.reserved.com/media/catalog/product/Z/L/ZL638-59X-003.jpg
https://www.reserved.com/media/catalog/product/cache/850/a4e40ebdc3e371…
https://www.reserved.com/media/catalog/product/Z/I/ZI627-MLC-001_1.jpg
Housuasuja:
https://www.mohito.com/cz/cz/zx520-95p/cotton-rich-cigarette-trousers
https://www.mohito.com/media/catalog/product/X/O/XO185-00P-001.jpg
https://www.mohito.com/media/catalog/product/Z/X/ZX517-95X-020.jpg
Ovatko nämä nyt toimistotöihin sitten NIIN ylilaittautuneita...?
Nuo housuasut ovat kivoja, mekot omasta mielestä vähän tantahtavia. Mutta ei mitenkään liian juhlallisia, vaan juuri toimistoon sopivia.
Mitä tantahtavaa sinä noissa mekoissa näet?
Minusta suurin osa noista kuvien mekoista on muodottomia ja rumia. Ja ruman värisiä ja kuvioisia.
Kiva, värikäs, kauniskuosinen ja hyvin leikattu tunika ja jotain kivaa yksityiskohtaa siinä on kyllä paljon kevyempi, huolettomampi ja tyttömäisempi kuin jotkut noista kauhtanoista tai tosiaan niinkuin lypsymekoista tai yöpaidoista. Mutta makunsa kullakin.
Mikään ei ole myöskään sen tylsempi ja mielikuvituksettomampi vaate kuin valkoinen tai yksivärinen paitapusero.
Jos vielä materiaali joustamatonta ja malli hiukankaan epäsopiva niin ei kovin mukava päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla tukevammilta on se käsitys, että väljä tunika peittää tukevuuden. Suomalaisten lyhyet jalat näyttävät vielä lyhyemmiltä tunikoiden kanssa. Yllätyin hautajaisissa eräästä naisesta, jonka olen aina tottunut kaavoissa näkemään. Oli laittanut pliseeratun korkeavyötäröisiä hameen, lyhyen Hyvin istuvan jakun ja korkeakauluksinen valkean puseron alle. Näytti puolta laihemmalta kuin tunikoissa.
Tämä kertomasi ihminen oli ilmeisesti tukevahko, mutta omisti vyötärön.
Jos todella tukeva tai pullea omenavartaloinen lyhyt ihminen laittaa pliseeratun puolihameen päälleen on tulos kamala. Itse olen kuin heinäseiväs. Ei ainakaan hoikentava vaikutus. Ei auta oli sitten se hame lyhyt tai miten korkeavyötäröinen tahansa. Ei auta vaikka olisi kaulaan saakka. Lisäksi tähän joku lyhyt jakkja pömpöttämään ja jakamaan mahaa puoliksi, ei kiitos.
Lisäksi korkeakauluksinen pusero lyhentää kaulaa ja tukevalla ihmisellä on usein muutenkin lyhyt kaula ja isot tissit. Silllon korkea kaulus oikein korostaa isoa rinnusta ja kaulantienoota.
Puuttui vielä se rusetti kaulaan tai mahan päälle, mammatyyli olisi ollut täydellinen.Kyllä useimmat pyöreät ja lyhyet ihmiset ovat niin paljon kokeilleet erilaisia asuja, että itse tietävät missä viihtyvät ja mikä tuntuu omimmalta.
Eikä se ole kyllä pliseerihame ainakaan.Kannattaisko lähtökohtaisesti pitää se kroppa kuosissa ja paino aisoissa, niin ei tarvisi murehtia pukeutumista niin seikkaperäisesti. Vaate kuin vaate näyttää hyvältä, kun henkari on kunnossa. Se on näin yksinkertaista. Olen kyllästynyt kuuntelemaan tätien valitusta epäsopivista vaatteista, kun itse ovat plöräyttäneet vartalonsa muodottomaksi mätisäkiksi.
Minusta jokainen ihminen on arvokas ja saa pukeutua oman makunsa ja viihtymisestä mukaisesti itselleen sopiviin vaatteisiin oli sitten minkä kokoinen tahansa.
Ei kaikki ole pitkiä, solakoita ja pitkäsäärisiä ja heilläkin on oikeus olla täällä maapallolla.
Joillakin on myös niin, että vaikka olisi hoikempikin niin ei esimerkiksi ole vyötärön kohtaa juuri lainkaan. Toiset ovat taas päärynöitä, perseviä ja reiteviä, toisilla isot rinnat jne. Vaikka painoa liki normaalisti.Vaikka itse olet ilmeisesti se pitkä ja solakka tyyppi et tunnu kovin onnelliselta ihmiseltä. Vai miksi ilkeilet ja tartuit noin hanakasti tekstiin.
Toisen, tuntemattoman, ihmisen haukkuminen mätisäkiksi ei ole kovin kaunista ja fiksua. Sanonta moni kakku päältä kaunis taitaa pitää tässä paikkaansa.
Ottanet huomioon myös sen, että jotkut sairaudet aiheuttavat sen, että vartalo plörähtää muodottomaksi mätisäkiksi.
Sinun sanojasi käyttäen.
Ei kovin huomioonottavaa heitä kohtaan. Eikä muitakaan.
Enpä haluaisi olla sinun ystäväsi. No, tuskinpa olisinkaan, kovin ulkonäköpainotteiselta vaikuttaa ihmiskriteerisi joka sinulle kelpaa.
Etpä paljon taida vaivautua tutustumaan mitä ihmisen sisältä löytyy jos ulkomuoto ei miellytä. Joskus ehkä kannattaisi.
Hyvin sanottu! Ei tuon tasoisella ylipainoisten haukkumisella ole minkään oikean terveydestä huolehtimisen kanssa mitään tekemistä. Jotkut joilla se mäti on päässä vain luulevat, että lihavat ovat vapaata riistaa jonka kiusaamiseen kukaan ei puutu jos muistaa tekopyhästi lässyttää terveydestä. Mistään muusta ihmisryhmästä joka ei elä superterveellisesti, ei tasan käytetä tuollaista kieltä.
Jostain syystä läskiviha kohdistuu myös nimenomaan naisiin. En ole nähnyt ylipainoista miestä ikinä haukuttavan miksikään säkiksi, mutta naisten vartaloiden haukkuminen mitä inhottavammin sanankääntein on aivan arkea. Korkeintaan vähän pahoitellaan, jos lihava todistaa lääkärintodistuksella painonnousun johtuvan sairaudesta.
Lihava tai laiha, lain mukaan jokaisella on julkisella paikalla liikuttaessa oltava vaatteet päällä. Ihminen ei voi pitää sellaisia vaatteita jotka eivät mahdu hänen päälleen (tai jotka putoavat maahan hänen päältään).
Yksinkertaista. Joten eiköhän se nyt ole kaikkien etu, että kaikenkokoisille löytyy päällepantavaa, mielellään eettisesti jotenkuten kestävää ja sellaista mistä ihmiselle tulee niin hyvä mieli ettei tarvitse alentua kohtelemaan muita inhottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta suurin osa noista kuvien mekoista on muodottomia ja rumia. Ja ruman värisiä ja kuvioisia.
Kiva, värikäs, kauniskuosinen ja hyvin leikattu tunika ja jotain kivaa yksityiskohtaa siinä on kyllä paljon kevyempi, huolettomampi ja tyttömäisempi kuin jotkut noista kauhtanoista tai tosiaan niinkuin lypsymekoista tai yöpaidoista. Mutta makunsa kullakin.Mikään ei ole myöskään sen tylsempi ja mielikuvituksettomampi vaate kuin valkoinen tai yksivärinen paitapusero.
Jos vielä materiaali joustamatonta ja malli hiukankaan epäsopiva niin ei kovin mukava päällä.
Valkoinen paita, musta t-paita ja muut perusvaatteet ovat vaatteita joiden ei ole tarkoituskaan olla mielikuvituksellisia tai superyksilöllisiä. Ne ovat perusvaatteita joihin yhdistelemällä persoonallisia vaatteita voi käyttää paljon ilman että lopputulos on sirkuspellelook.
Siksi juuri näitä vaatteita pitäisi löytyä suht helposti kotimaisina ja laadukkaina- ne eivät mene muodista parissa sesongissa. Perusvaatteilla on taatusti käyttöä joten panostukselleen saa vastinetta maksimaalisesti. Menekki on taattu ja tasainen, ja suunnittelija voi hakea erottuvuutta härpäkkeiden sijasta materiaalien ja työn laadulla. Väitän, että paksua puuvillaa oleva korkealaatuinen valkoinen perusteeppari näyttääkin erilaiselta kuin kympin läpikuultava trikooriepu jossa saumat kiertävät, jos se siitä on kiinni.
On käsittämätöntä, että suunnittelijat panostavat mieluummin noihin ihmeellisiin viritelmiin jotka ovat vain harvan makuun, mutta niitä hyvälaatuisia perusvaatteita saa metsästää kissojen ja koirien kanssa. T-paitoja tässä trikoolandiassa voi vielä tsäkällä löytää, mutta entäs kaikki muut? Jotenkin käsittämätöntä, että vaatteet joita haukutaan niin tylsiksi ja persoonattomiksi ovat kuitenkin käytännössä niin harvinaisia että sellaisiin pukeutuva on jo aika yksilöllinen trikootunika/legginsmeressä.
Vierailija kirjoitti:
Noshin vaatteet on aika reilulla mitoituksella. Tiedoksi hänelle joka kysyi :)
Olen itse käyttänyt päivittäin noshin vaatteita muutaman viime vuoden.
Hintaansa nähden tolkuttoman huono laatu.
Olen ostanut kaksi kertaa, samalla kertaa ekan ja vikan.
Rilss ja Andiata ovat suomalaisia ihania, klassisia ja naisellisia vaaatteita. Ovat juuri vaatteita jotka sopivat hoikille ja siroille naisille. Koot alkavat koosta 32 ja 34 ylöspäin.
Itse ostan kumpaakin merkkiä vaikka ovat kalliita, jakku vajaa 300 eur, housut 150 eur, silkkipusero vajaa 300 eur.
Vierailija kirjoitti:
Weecosissa on paljon nättejä kotimaisia ja kohtuuhinnalla.
https://www.weecos.com/fi/etusivu
Tällaisia löytyi ja tosi moni alle satkulla.
Tää pellavamekko on tehty ainakin Suomessa, ja mun mielestä ainakin tosi kiva arkimekko.
https://www.weecos.com/fi/palmiina/liinu-linendress
Kiva kietaisumekko, kolmessa eri värissä. Valmistusmaa Suomi:
https://www.weecos.com/fi/fecc/laakso-dress-black
Tosi kiva trikoomekko, muotoon ommeltu, Suomessa tehty:
https://www.weecos.com/fi/kaimup/deep-v-neckline-sweater-tunic
Tämäkin on kiva!
https://www.weecos.com/fi/nouki/kauno-dress
Suomessa tehty silkkimekko alle 200e:
https://www.weecos.com/fi/minna-paussu/versatile-dress-100-silk-white
Ja tässä Pietamon nettikaupassa myydään tosi ihania vaatteita:
Missä näissä ne ihanat vaatteet oli? Ei kyllä ainutkaan näyttänyt edes siedettävältä.
Vierailija kirjoitti:
Rilss ja Andiata ovat suomalaisia ihania, klassisia ja naisellisia vaaatteita. Ovat juuri vaatteita jotka sopivat hoikille ja siroille naisille. Koot alkavat koosta 32 ja 34 ylöspäin.
Itse ostan kumpaakin merkkiä vaikka ovat kalliita, jakku vajaa 300 eur, housut 150 eur, silkkipusero vajaa 300 eur.
Ja materiaalit samaa pskaa kuin muillakin, mutta suolaisempaan hintaan.
Pure Waste on suomalainen yritys, joka tekee vapaa-ajan vaatteita kierrätetystä puuvillasta. Hekään eivät teetä vaatteita Suomessa, mutta ainakin ekologisuus on iso osa yrityksen toimintaa.
Ostin muutama vuosi sitten Ralph Laurenin jakun, joka oli villaa. Maksoi 370 e. Eikö muka suomalainen yritys pystyisi tuolla hinnalla tekemään jakkua villakankaasta?
Ja kyllä, jakku istuu hyvin. Hyvin leikattu ja suunniteltu.
https://cdna.lystit.com/photos/4435-2015/09/22/ralph-lauren-ballet-slip…
Tarkoitus onkin käyttää jakkua useita vuosia, ehkä vuosikymmeniä.
Toisaalta, miksei opettelisi tekemään vaatteita itse.
Kyllähän villasukatkin piti opetella tekemään ja joka kerralla tekee aina vähän paremmat. Jonkinlainen käsitys ompelusta kuitenkin on.
Saisi juuri sellaisista kankaista kuin itse haluaisi.
Aloittaa yksinkertaisemmista hameista. Vuoden kuluttua tekee jo kauluspaitaa.
Jos kerran mummomme pystyi siihen, miksei mekin? Ei he kouluja sitä varten käyneet.
Vierailija kirjoitti:
NÄMÄ EIVÄT OLE SUOMALAISIA! Mistä tuo harhakäsitys tulee, ovatko nämä joskus olleet suomessa tehtyjä? Ainakaan eivät ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, miksei opettelisi tekemään vaatteita itse.
Kyllähän villasukatkin piti opetella tekemään ja joka kerralla tekee aina vähän paremmat. Jonkinlainen käsitys ompelusta kuitenkin on.
Saisi juuri sellaisista kankaista kuin itse haluaisi.
Aloittaa yksinkertaisemmista hameista. Vuoden kuluttua tekee jo kauluspaitaa.
Jos kerran mummomme pystyi siihen, miksei mekin? Ei he kouluja sitä varten käyneet.
Opettelisin mielelläni, mutta
-asun pienellä paikkakunnalla, täällä ei ole kangaskauppaa vaan kankaat pitäisi ostaa sokkona netistä. Kankaat kai myydään pakasta mitattuna, joten mites palautusoikeus? Entä ompelukone ja muut tarvikkeet? Tarvitaanko saumuria? On paljon mihin pitäisi perehtyä ennen kuin saumaakaan on ommeltu.
-Toisin kuin kotirouva-mummoni, minä käyn päivätyössä ja minulla on jo yksi pitkäaikainen harrastus. Arjen pyörityksen jälkeen aikaa ja jaksamista tarkkuutta vaativan työn opettelemiseen on vähän. Laskeskelin, että tarvitsisin vuodessa n.10-15 sisävaatetta. Joten n. kerran kuussa pitäisi saada jotakin aikaiseksi. Kuulostaa paljolta. Esim. tänä vuonna hankintalistalla on istuvat perushousut, pari t-paitaa virttyneiden tilalle, 2 kotiasua varsinkin jos korona pitkittyy ja alkaa ahdistaa vanhoissa verkkareissa hiihtely jne. Jos ompelee tarpeeseen, ei voi valita projekteja vaikeusasteen vaan sen tarpeen mukaan. Tai sitten pitää vaihtaa totaalisesti tyyliä.
-Ulkotakkien ompelu taitaa olla jo ihan oma lajinsa?
-Kuulun siistit toimistovaatteet-klaaniin, ja olen ymmärtänyt että bleiserit, kauluspaidat ja hyvin istuvat mekot ovat vaikeammasta päästä projekteja. Vaikeuskerrointa lisää kohdallani, että keskivertoa lyhyempänä päärynävartaloisena kaavoja pitäisi jotenkin muokata. Jos haluaisi erityisen hyvin istuvia vaatteita, niissä kai pitäisi olla vielä niitä kuuluisia yksityiskohtia ja kaikki pitäisi onnistua tekemään tosi tarkasti ja siististi?
Maailma on muuttunut sitten mummon päivien. Nykyään vaatteita ei osteta vain koska ei jakseta tai viitsitä tehdä itse, vaan itse tekemisen kynnys on noussut aika korkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pure Waste on suomalainen yritys, joka tekee vapaa-ajan vaatteita kierrätetystä puuvillasta. Hekään eivät teetä vaatteita Suomessa, mutta ainakin ekologisuus on iso osa yrityksen toimintaa.
Ostin muutama vuosi sitten Ralph Laurenin jakun, joka oli villaa. Maksoi 370 e. Eikö muka suomalainen yritys pystyisi tuolla hinnalla tekemään jakkua villakankaasta?
Ja kyllä, jakku istuu hyvin. Hyvin leikattu ja suunniteltu.
https://cdna.lystit.com/photos/4435-2015/09/22/ralph-lauren-ballet-slip…
Tarkoitus onkin käyttää jakkua useita vuosia, ehkä vuosikymmeniä.
Ralph Laurenilla on todella hyviä ja laadukkaita vaatteita, joskin osa hinnakkaita, eikä aina hyvin tukevalle vartalolle sopivia. Usein puserot ovat liian lyhyitä, koska ovat suunniteltu amerikkalaiselle naiselle, joiden keskimitta taitaa olla suomalaista naista lyhyempi.
Minulla on tämä sama + ärtynyt suoli. Aivan käsittämätöntä millaisiin mittoihin maha voi turvota päivän aikana pahimmillaan! Aamulla hoikka, klo 16 olen 8. kuulla raskaana ja pinkeä kuin koripallo. Aamulla housut menevät jalkaan, iltapäivällä eivät mene kiinni. Takki menee hyvin päälle aamulla, iltapäivällä helma pitää nostaa mahan päälle jos mielii vetoketjun olevan kiinni. Minulla on melko joustamaton ja hyvin istuva villakangastakki, josta olen onnistunut saamaan vetoketjun sijoiltaan vaikka kuinka monesti tän turvotuksen takia.
Joten minullakin on legginssit ja joustavat trikoomekot se, mitä pidän päällä eniten, kun joustovaraa pitää olla 10-15cm aamu vs. ilta kehoon.