Amk valintakoe 2020
Yleistä keskustelua tulevasta amk-etävalintakokeesta
Kommentit (2561)
Tyhmät ei ymmärrä lukea sääntöjä tai eivät ymmärrä lukemaansa, joten eivät ole korkeakoulukelpoisia.
Onko tyhmä korkeakoulukelpoinen, jos ei ymmärrä lukea sääntöjä tai ei ymmärrä lukemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun mietin tarkemmin, on aika kohtuutonta syyttää laskimen käytöstä, kun lukee näitä juttuja, miten eri tavoilla kokeessa on huijattu vaikka alussa itsekin syytin laskinta käyttäneitä huijareiksi. Laskin on sieltä pienimmästä päästä kuitenkin, jos osa porukasta on harjoituskurssilla tehnyt jo kertaalleen nuo tehtävät, osa käyttänyt googlea apuna ja käännösohjelmia englannin osiossa. Laskimen käyttöä ei edes selvästi kielletty ohjeissa. Kokeen järjestäjän vika tämä taisi olla pääasiassa. Huonoa tiedottamista ja sekavuutta. Seuraavat AMK-kokeet on jo syksyllä ja taas vuoden päästä voi yrittää, jos ei nyt onnistunut. Kokeiden järjestäjät ovat haukut ansainneet.
Näistä kommenteista päätellen amkien olis kannattanutkin vaan kylmästi jättää kokeet järjestämättä. Olis ottaneet pelkällä todistusvalinnalla, niin kaikelta tältäkin olis vältytty. Isolla vaivalla rakensivat Koronan takia etäkokeen ja porukka vaan valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät ei ymmärrä lukea sääntöjä tai eivät ymmärrä lukemaansa, joten eivät ole korkeakoulukelpoisia.
Samaa mieltä. Jos ohjeissa. Jotka siis olivat www.ammattikorkeakouluun.fi sivustolla, ei ollut kieltoa laskimien tai ulkoisten tietolähteiden käyttökiellosta, ne olivat sallittuja. Jos keksitään omasta päästä rajoituksia (Vähän niin kuin, että siellä ei sanottu että tietokonetta saa käyttää vain oikealla kädellä ja kaikki vasenta kättä käyttäneet ovat huijareita) Eli noudatetan niitä ohjeita / rajoituksia joita virallisessa ohjeessa on ilmoitettu. Nämä ohjeethan muuttuivat, kun etäkokeesta ilmoitettiin, eli rajoitukset poistettiin, koska niitä olisi ollut mahdotonta valvoa. Vain tuo henkilökohtaisuusvaatimus säilyi, ja avustajia ei saanut käyttää.
Kiinnostavaa olisi se, minkälainen prosentti porukasta valitan toiselle kierrokselle. Jos vaikka 50 opiskelupaikkaa niin pääseekö sinne 60 100 vai 200 hakijaa kilpailemaan. Tuntuisi typerältä tämmöisinä aikoina juoksuttaa kovin isoa ihmismäärää turhaan paikalle.
Mun mielestä ne näkee vain suoritusajat ,paljonko käyttänyt mihinkin tehtävään aikaa ..
Vierailija kirjoitti:
[
Hli yliopiston sivuilla lukee:
"Koe tulee suorittaa täysin itsenäisesti. Muiden kuin kokeessa sallittujen aineistojen ja apuvälineiden käyttö ja muiden kuin kokeeseen liittyvien verkkosivujen käyttäminen on kielletty."Voi olla ettei muiden koulujen sivuilla ole vastaavaa kieltoa, mutta itse hain tonne.
Niin mutta nyt puhutaan AMK-valintakokeesta
Niin tiedoksi vaan, että sama (amk-) koe oli myös joissakin yliopistoissa mm. Itä-Suomen yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Jos ohjeissa. Jotka siis olivat www.ammattikorkeakouluun.fi sivustolla, ei ollut kieltoa laskimien tai ulkoisten tietolähteiden käyttökiellosta, ne olivat sallittuja. Jos keksitään omasta päästä rajoituksia (Vähän niin kuin, että siellä ei sanottu että tietokonetta saa käyttää vain oikealla kädellä ja kaikki vasenta kättä käyttäneet ovat huijareita) Eli noudatetan niitä ohjeita / rajoituksia joita virallisessa ohjeessa on ilmoitettu. Nämä ohjeethan muuttuivat, kun etäkokeesta ilmoitettiin, eli rajoitukset poistettiin, koska niitä olisi ollut mahdotonta valvoa. Vain tuo henkilökohtaisuusvaatimus säilyi, ja avustajia ei saanut käyttää.
Kiinnostavaa olisi se, minkälainen prosentti porukasta valitan toiselle kierrokselle. Jos vaikka 50 opiskelupaikkaa niin pääseekö sinne 60 100 vai 200 hakijaa kilpailemaan. Tuntuisi typerältä tämmöisinä aikoina juoksuttaa kovin isoa ihmismäärää turhaan paikalle.
Toi riippuu ihan amkista. Joissain valitaan kaksinkertainen määrä opiskelupaikkoihin nähden, jossain taas nelinkertainen tai enemmänkin.
Mä en nyt millään tajua tuota kakkosvaihetta, onko niin että jos mun pisteet riittää ekan kierroksen perusteella esim. kolmanteen hakutoiveeseen ja suoritan pääsykokeen siellä voin vielä päästä ykköseen vai onko toi kolmas mun korkein mahdollinen vaihtoehto? Ja teoreettisesti ajateltuna jos oon hakenut kohteisiin niin että ekaan on vaikein päästä ja vipaan helpoin ja pääsen vipan pääsykokeisiin niin eikö se tarkoita että mahdollisuudet päästä edes sinne on häviävän pienet jos ylemmistä toiveista tippuu porukkaa alemmille hakutoiveille? Tässä siis skenaario että kaikilla ois sama järjestys.
Vierailija1111 kirjoitti:
Mun mielestä ne näkee vain suoritusajat ,paljonko käyttänyt mihinkin tehtävään aikaa ..
Nimenomaan , eikös siihen ,että voi nähdä toisen internetkäyttäytymistä tarvita jo poliisin vakoiluohjelmaa? Uskon ,että ne eivät näe tuommoisia ja sekin vielä, että aikaa menisi todella paljon selvittää jokaikisen hakijan kohdalta tämä asia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt millään tajua tuota kakkosvaihetta, onko niin että jos mun pisteet riittää ekan kierroksen perusteella esim. kolmanteen hakutoiveeseen ja suoritan pääsykokeen siellä voin vielä päästä ykköseen vai onko toi kolmas mun korkein mahdollinen vaihtoehto? Ja teoreettisesti ajateltuna jos oon hakenut kohteisiin niin että ekaan on vaikein päästä ja vipaan helpoin ja pääsen vipan pääsykokeisiin niin eikö se tarkoita että mahdollisuudet päästä edes sinne on häviävän pienet jos ylemmistä toiveista tippuu porukkaa alemmille hakutoiveille? Tässä siis skenaario että kaikilla ois sama järjestys.
Jokaisessa kohteessa on omat pisteensä. Jos esim ekan kierroksen pisteillä pääset vain 3 sijalle, niin voit vain päästä seuraavissa kokeissa sille sijalle, vaikka saisitkin paremmat pisteet mitkä riittäisivät muihinkin sijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa kohteessa on omat pisteensä. Jos esim ekan kierroksen pisteillä pääset vain 3 sijalle, niin voit vain päästä seuraavissa kokeissa sille sijalle, vaikka saisitkin paremmat pisteet mitkä riittäisivät muihinkin sijoille.
Ei.
Vaan jos kakkosvaihe menee tosi tosi hyvin, niin voit edelleen päästä myös ykkösvaihtoehtoon. Kakkosvaihe on nyt ajateltava vaan "kokeen tekopaikkana". Jos teet kokeen kolmosvaihtoehdon amkin kampuksella, ja saat hyvät pisteet niin ohitat kakkosvaiheen hyvällä menestyksellä niitä, jotka tekee kokeen sun ykkös- tai kakkosvaihtoehdon amkien kampuksilla. Tällain voit silti päästä opiskelmaan sun ykkös- tai kakkosvaihtoehtoon. Tai sit jos sun kakkosvaihe menee huonosti, niin voi olla että et pääse edes kolmosvaihtoehtoon tai ollenkaan kouluun.
Tiettääkö kukaan koska tulokset tulevat? Siis siitä pääseekö tokalle kiekalle? Jyskän yliopiston terveystietoon tokalle kierrokselle pääsee kolminkertainen määrä mitä lopulta otetaan sisään.
On kyllä hassu fiilis, ei ole aavistustakaan menikö koe hyvin vai perseelleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Vaan jos kakkosvaihe menee tosi tosi hyvin, niin voit edelleen päästä myös ykkösvaihtoehtoon. Kakkosvaihe on nyt ajateltava vaan "kokeen tekopaikkana". Jos teet kokeen kolmosvaihtoehdon amkin kampuksella, ja saat hyvät pisteet niin ohitat kakkosvaiheen hyvällä menestyksellä niitä, jotka tekee kokeen sun ykkös- tai kakkosvaihtoehdon amkien kampuksilla. Tällain voit silti päästä opiskelmaan sun ykkös- tai kakkosvaihtoehtoon. Tai sit jos sun kakkosvaihe menee huonosti, niin voi olla että et pääse edes kolmosvaihtoehtoon tai ollenkaan kouluun.
Miten luulet AMK ja yliopistojen ottavan "kolminkertaisen määrän" seuraavaan vaiheeseen, kun ihmisiä hakee ihan eri paikkoihin ja eri määriä? Tuo systeemi toimii vanhassa järjestelmässä, ei tässä uudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Miten luulet AMK ja yliopistojen ottavan "kolminkertaisen määrän" seuraavaan vaiheeseen, kun ihmisiä hakee ihan eri paikkoihin ja eri määriä? Tuo systeemi toimii vanhassa järjestelmässä, ei tässä uudessa.
Mieti vähän. Tottakai ne ottaa enemmän kakkosvaiheeseen kun mitä sisään otetaan. Ei kaikki tokaan vaiheeseen pyydetyt tule sinne kokeeseen, eikä ne kaikki pääse siitä läpi. Ja jotkut läpi päässeet menee armeijaan tms eikä aloita tänä syksynä. Pakkohan sinne on ottaa enemmän, just samalla lailla kun tehtiin aiemmassa järjestelmässä. Silleenhän tää kaksivaiheinen haku on nyt jouduttu tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä onnistu joku vastaamaan epäselvästi. Piti oikein monta kertaa tavata, että mitä ihmettä yrittää sanoo, "jos pääset vain 3 sijalle" öö nii ku jos oot kolmanneks paras?! Mut jep, hän tarkoittanee hakukohteen sijoitusta sun toivelistalle, ja noin se on, ja kerrotaan vielä ymmärettävästi kysyjälle:
1. Sun hakukohteiden järjestys sitoo sua siinä kohtaa, jos oisit saamassa kaikkien kokeiden jälkeen menestyksesi perusteella useamman paikan. Silloin et voi ottaa listasi alempia kohteita vastaan, vaan sulle tulee se opiskelupaikka, joka on sun listalla ylimpänä (niistä, mihin pääsisit opiskelemaan).
2. Toisen vaiheen pääsykokeisiin saat koekutsun erikseen jokaiseen, johon sun ekan vaiheen pisteet riittää. Jokaisella hakukohteella tulee olemaan omat pisterajat. Jos sulla on kuus hakutoivetta, ja ekavaiheen kokeen pisteillä pääset tekemään koetta sun tokaan ja vikaan hakukohteeseen, teet kakkosvaiheen kokeen niihin. Jos se on sama koe molempiin, niin teet yhden kokeen ja se menee arvosteltavaksi molempiin kohteisiin. Eli niihin, joihin sait kutsun.
3. Et tee koetta muihin kohteisiin, vaan ainoastaan niihin mihin sait ykkösvaiheen perusteella kutsun. Vaikka se ois yhteinen koe, kokeesi ei mene arvosteltavaksi sun listan ekaan, kolmanteen, neljänteen ja viidenteen hakukohteesiin, jos oot päässyt jatkoon vain tokaan ja kuudenteen toiveeseesi. Vaikka saisit kakkosvaiheen kokeesta niin hyvät pisteet, että sillä pistemäärällä saisi ykköskohteestasi opiskelupaikan, sä et saa sitä, jos sua ei oltu kutsuttu sen kohteen kokeeseen. Jos olet tehnyt kakkosvaiheen kokeen vaikkapa noihin mainittuihin 2. ja 6. hakukohteeseesi, koettasi ei huomioida missään muissa hakukohteissa.
4. Jos sun ekaan toiveeseen on vaikein päästä siten että sinne on korkein pisteraja, ja vikaan helpoin päästä, niin mikäli sun pisteet ei riitä edes vikaan, et tietenkään pääse ekaankaan. Pääsemisen vaikeus ei tosin tarkoita automaattisesti korkeampia pisteitä vaan hakijoiden määrällä on myös merkitystä. Jos kohteeseen A tarvii jatkoonpääsemiseen 50 pistettä ja kohteeseen B 40, tietty jälkimmäiseen on helpompi päästä kakkosvaiheeseen, eli pienemmillä pisteillä. Mutta opiskelupaikan saanti ei välttämättä mee samassa linjassa - kohteeseen B voi olla 100 hakijaa ja kohteeseen A 20 hakijaa ja jos molempiin otetaan 10 opiskelijaa, suuremmat todennäköisyydet sisäänpääsyyn on kohteessa A, sinne on silloin myös todennäköisemmin helpompi päästä. Joka toinen kakkosvaiheen hakija saa sieltä opiskelupaikan, kun B:stä paikan saa vain joka kymmenes kakkosvaiheeseen osallistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Mieti vähän. Tottakai ne ottaa enemmän kakkosvaiheeseen kun mitä sisään otetaan. Ei kaikki tokaan vaiheeseen pyydetyt tule sinne kokeeseen, eikä ne kaikki pääse siitä läpi. Ja jotkut läpi päässeet menee armeijaan tms eikä aloita tänä syksynä. Pakkohan sinne on ottaa enemmän, just samalla lailla kun tehtiin aiemmassa järjestelmässä. Silleenhän tää kaksivaiheinen haku on nyt jouduttu tekemään.
Et nyt ehkä ymmärrä mitä ajan takaa.
Mutta jos systeemi toimisi sinun tapasi mukaan, niin silloin pisterajat kaikkiin kouluihin olisi sama. Jos mietitään vaikka psykologin linjaa, niin mitä pisteraja on kaikkialla sama, mikä se on korkeimmassa kaupungissa (eli Helsinki). Eihän tuossa ole mitään järkeä, kun sitten vain valitaan helsingin mukaan jatkoon menevät
Osaisko joku kertoa montako tehtävää matematiikan osiossa oli? Aika ei riittänyt kaikkiin ja jäin miettimään, että montahan sieltä jäi tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Tiettääkö kukaan koska tulokset tulevat? Siis siitä pääseekö tokalle kiekalle? Jyskän yliopiston terveystietoon tokalle kierrokselle pääsee kolminkertainen määrä mitä lopulta otetaan sisään.
On kyllä hassu fiilis, ei ole aavistustakaan menikö koe hyvin vai perseelleen!
Toi lukee jo joka paikassa tuhanteen kertaan: Valintakoekutsut toisen vaiheen kokeeseen lähetetään sähköpostilla 15.6.2020 alkavan viikon aikana.
Ongelmahan on siinä, että valintakoetehtäviä ei julkaista avoimesti. Se on määritelty salassa pidettäväksi asiakirjaksi ulkisuuslain pykälän 24§, kohdan 22 perusteella.
https://www.samk.fi/wp-content/uploads/2019/11/hanke-valinnat-borodavki…
"22) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja pääsy- tai muusta kokeesta tai testistä, jos tiedon antaminen vaarantaisi kokeen tai testin tarkoituksen toteutumisen tai testin käyttämisen vastaisuudessa;"
Tuossa on vain sellainen ongelma, että tuollaista salassa pidettävää ei oikein myöskään voi käyttää tarkoitukseensa. Se asettaa hakijat eri arvoiseen asemaan, kun osa saa tietoa kokeesta etukäteen ja osa ei. Eikä hakija voi valittaa väärin pisteytetyistä tehtävistä, koska ei voi antaa ulkopuolisen asiantuntijan arvioitavaksi, onko kokeessa oikeiksi katsotut vastaukset (ainoita) oikeita. Täälläkin on parissa ketjussa tullut esiin tosi monta tosi kyseenalaiselta kuulostavaa kysymystä.
Oppilaitosten pitäisi kunnioittaa itseään sen verran, että hoitavat opiskelijavalintansa avoimesti. Koska on tärkeä toimia oikeudenmukaisesti ja valita hakijoista parhaat opiskelemaan.