Amk valintakoe 2020
Yleistä keskustelua tulevasta amk-etävalintakokeesta
Kommentit (2561)
Olkapäävammainen vielä lisää, että mulla on terveysalalta amk-tutkinto (2004] ja olen myös suorittanut sotealan yamk-tutkinnon. Omalla suppealla alallani ei vain ole hyötyä yamk-tutkinnosta ja olisin todella motivoitunut sosiaalipuolelle. Päiväopiskelijaksikaan en voi enää ryhtyä kun on perhe ja lainataakka. Joten mulle on tarjolla monimuotona/verkkona vain paikka per koulu. No, katsotaan miten käy. Kaikkeni yritin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kaikki koulut julkaise pisterajoja? Tarkoitan tämän vuotisia toiseen vaiheeseen päässeiden.
Mietin ihan samaa. Ärsyttävää, kun ei tiedä Laurean tasoa ollenkaan 😬
Miten teillä meni muut kuin matikan osiot? Äidinkieli, englanti? Itsellä tuntui menevän ihan ok muut paitsi matikka, mutta kyllä pelottaa näin toiskertalaisena kun paikkoja on niin vähän.
Mulla meni omasta mielestä kaikki hyvin paitsi haastetta oli eettisessä osiossa ja Laurea julkaisi pisterajat 2.vaiheeseen kyllä 🤔
Mistä ihmeestä mä ne löydän? 🤔
https://www.laurea.fi/koulutus/hakeminen/opiskelijavalinnat-ja-valintak… tuolta löytyy 😊
Tuossa LAB ekan kokeen rajat.
https://www.lab.fi/sites/default/files/2020-06/Valintakokeen%20toiseen%…
Vierailija kirjoitti:
Tuossa LAB ekan kokeen rajat.
https://www.lab.fi/sites/default/files/2020-06/Valintakokeen%20toiseen%…
Eli opiskelupaikka irtoaa noin 50/60 pisteillä.
Vierailija kirjoitti:
Voiskoha jollai 35 pisteellä päästä jo johonkin böndelle sairaanhoitajaksi? Ainakin mitä syksyn pisteitä katsoo, mutta ehkei niihi voi oikein luottaa enää
Mietin kans, et voiko syksyn pisterajoihin yhtään luottaa
Onko kukaan löytänyt Humakin pisterajoja?
Millä pisteillä Turkuun yhteisöpedagogiksi?
Vierailija kirjoitti:
Voiskoha jollai 35 pisteellä päästä jo johonkin böndelle sairaanhoitajaksi? Ainakin mitä syksyn pisteitä katsoo, mutta ehkei niihi voi oikein luottaa enää
Uskon että pienelle paikkakunnalle voi päästä💉
Vierailija kirjoitti:
Olkapäävammainen vielä lisää, että mulla on terveysalalta amk-tutkinto (2004] ja olen myös suorittanut sotealan yamk-tutkinnon. Omalla suppealla alallani ei vain ole hyötyä yamk-tutkinnosta ja olisin todella motivoitunut sosiaalipuolelle. Päiväopiskelijaksikaan en voi enää ryhtyä kun on perhe ja lainataakka. Joten mulle on tarjolla monimuotona/verkkona vain paikka per koulu. No, katsotaan miten käy. Kaikkeni yritin.
Just näin. Minkähän takia joissain kouluissa edelleen kutsutaan monimuoto-opiskelua aikuisopiskeluksi, kun kerran suurin osa paikoista monimuoto-opetuksessakin on varattu ensikertalaisille. Ennen oli niin että päiväopetus oli nuorille ja ensikertalaisille ja monimuoto-opetus niille joilla on jo ammatti tai työssäkäyville aikuisille joilla ei ole mahdollista osallistua päiväopetukseen. Jotenkin mennyt koko idea tuosta monimuoto-opetuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Minkähän takia joissain kouluissa edelleen kutsutaan monimuoto-opiskelua aikuisopiskeluksi, kun kerran suurin osa paikoista monimuoto-opetuksessakin on varattu ensikertalaisille. Ennen oli niin että päiväopetus oli nuorille ja ensikertalaisille ja monimuoto-opetus niille joilla on jo ammatti tai työssäkäyville aikuisille joilla ei ole mahdollista osallistua päiväopetukseen. Jotenkin mennyt koko idea tuosta monimuoto-opetuksesta.
Kyllä ensikertalaisissakin on varmasti paljon ihan aikuisia työssäkäyviä ihmisiä. Kaikki ammatit eivät vaadi korkeakoulututkintoa.
Mistä pisterajoista te puhutte? Eihän niitä vielä edes tiedä koska tuloksiakaan ole tullut.
Itse olen sosionomiksi varasijalla 42 savoniaan (Iisalmi, päivätoteutus) ja olen ensikertalainen. Tuolta sijalta tuskin lienee mahdollista enään paikkaa saada, vaikka uskon noiden liikkuvan. Harvalla lienee iisalmi niinkään ykköstoive, mutta opintopolussa ja heidän sivulla lukee, ettei varasijat käytössä, niin mikä tää homma oikein on? Mitä järkeä tollaisesaa on? Lisäksi onko tietoa kuinka paljon viime vuosina nuo sosionomi paikat ylipäätään on liikkunut?
Eettisen osion ensimmäinen kohta, missä oli vaihtoehtoina jotain että "kunta järjestää terveyspalveluita", "eri kuntien terveyspalveluissa on eroja", "terveyspalvelut rahoitetaan verovaroilla" ja sitten oli vielä joku muu, en muista tarkasti. Tuo tehtävä jäi mietityttämään. Mitä te vastasitte?
Vierailija kirjoitti:
Mistä pisterajoista te puhutte? Eihän niitä vielä edes tiedä koska tuloksiakaan ole tullut.
Niistä, millä pääsi toiseen vaiheeseen
"eri kuntien terveyspalveluissa on eroja".
Tämä. Eiköhän tuo ole vähän epistä.
Vierailija kirjoitti:
Eettisen osion ensimmäinen kohta, missä oli vaihtoehtoina jotain että "kunta järjestää terveyspalveluita", "eri kuntien terveyspalveluissa on eroja", "terveyspalvelut rahoitetaan verovaroilla" ja sitten oli vielä joku muu, en muista tarkasti. Tuo tehtävä jäi mietityttämään. Mitä te vastasitte?
Eri kuntien terveyspalveluissa on eroja.. Ajattelisin,että pitäisi olla tasapuoliset kaikille.
Epäilen että pisterajat laskevat tokakierroksella.
Vierailija kirjoitti:
Terveyspalveluissa eroja vastasin. Tämä osuus tästä etiikasta oli kyllä vähän hämärä, parissa kohtaa olis mun mielestä voinut olla useampikin oikea vastaus 😂
Kiitos linkistä, miten mä en itse muka löytänyt noita pisterajoja mistään sieltä Laurean sivulta... 41p näytti olleen raja sh monimuotoon Porvooseen, Metropoliaan taisi olla 46 luokkaa. Mä sain 50 ykkösosiosta ja nyt uskoisin saavani kyllä vähintään sen saman. Enpä silti tiedä irtoaako paikkaa, kun minäkin ei-ensikertalainen 😬 Jännittää!
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että pisterajat laskevat tokakierroksella.
Tai nousevat.
Millaisilla pisteillä pääsitte xamk ensihoidon toiseen vaiheeseen?
"Ensikertalaisiksi katsotaan myös ne hakijat, jotka ovat vastaanottaneet korkeakoulututkintoon johtavan opiskelupaikan opintoihin ennen vuotta 2014, mutta eivät ole suorittaneet tutkintoaan valmiiksi."