Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amk valintakoe 2020

Vierailija
12.04.2020 |

Yleistä keskustelua tulevasta amk-etävalintakokeesta

Kommentit (2561)

Vierailija
341/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei onko täällä porukkaa jotka ois hakenut yliopistoon alalle jossa eka koe oli amk-valintakoe? 

Vierailija
342/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli eri jono kuin nyt

Sain pari pistettäkin lisää todistuksesta + valintakokeeni tulokset niin pääsin.

Tarkoitin vaan, että jono liikkuu, kun moni hakee moneen paikkaan ja tulot eivät tule samaan aikaan, niin kun ihmiset ottavat ykkösvalinnat toisille paikat vapauttuu reippaasti.. toki alasta riippuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JAr kirjoitti:

Nii huvittavaa lukea näitä juttuja! :D

"Ei missään sanottu ettei saa käyttää googlea?!?" OIKEASTIKKO?? since when missään kokeessa on saanut käyttää googlea?

Osallistuin itse tekniikan alan kokeeseen ja mielestäni koe oli hyvällä tapaa kuumottava ja harmaita aivonystyröitäni kihelmöivä kokonaisuus. Työnteon ja lapsiperheen arjen takia valmistautuminenkin oli lähinnä edellisillan youtubettelua yhtälöistä. Tein kokeen yksin eikä tullut pieneen mieleenkään, että yrittäisin hakea hetken helpotusta googlesta tai muistakaan tiedonhakupalveluista. Jo pelkkä koetilanne oli miellyttävä muistutus aiemmista opinnoista. Itsellä 10v työura takana ja alan vaihto kiinnostaa.

Mikä idea luntata/huijata kokeessa, jonka perusidea on testata hakijan korkeakouluopiskelun valmiuksia? Jos ei mitään tuosta kokeesta osaa niin et ole silloin valmis korkeakouluunkaan. Piste. Ihan sama vaikka olisit 100 vuotta hakenut kouluun niin jos ei tuossa pärjää ilman apuja niin toivottavasti emme ainakaan kohtaa samalla luokalla. Vai miksi niitä nykyään edes kutsutaan?

Se positiivinen tunne tuli näistä kommenteista, että oma kokeeni meni ainakin paremmin kuin 90% vauvafoorumista :D

Tyhmintä mitä olen pitkään aikaan kuullut. En tiedä ketään, joka olisi itsenäisesti tehnyt amk etäkokeen aiepinakaan vuosina. Ovat päässeet kyllä opiskelemaan ammattikorkeaan ja kertoneet, että ammattikorkeassa opiskelu on PALJON helpompaa kun tuo etäkoe. Eli tuo koe ei kerro kyllä mitään valmiuksista amk opiskeluun.

Amk-ETÄkokeen aiempina vuosina? Missäs mielikuvitusmaassa sä olet kokeen etänä päässyt suorittamaan tätä ennen O_o

Tein viime vuonna Vakavan ja pääsin sisään todistusvalintakiintiössä. Vakava oli etäkoe.

Paikan päällä järjestettävää pääsykoetta varten oli junaliput hankittu, mutta ne jäi käyttämättä, kun tieto hyväksymisestä tuli ennen pääsykoetta. Kyllä, olen tehnyt etäkokeen. T: eri. en ole tuo, jolle vastasit

Ei todellakaan ollut Vakava etäkoe viime vuonna.

Vierailija
344/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kans kutsu sähköpostiin!😊

Vierailija
345/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä sähköpostissa lukee jolle se tuli?

Vierailija
346/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on. Toki ovat hieman ristiriidassa nämä elinikäisen oppimisen hokemiset sekä kannustaminen opiskelemaan iästä riippumatta ja vaihtamaan jopa alaa. Mielellään varmaan monikin, jos vaan enää pääsee sisään. YO-todistuspisteytyskin on muuttunut niin, että aikoinaan pääsi ehkä papereilla sisään ja nyt ei sitten perkele millään. :D

Minä kyllä vähän luulen, että pienenä lohtuna on se, että jos alla on jo korkeakoulututkinto ja ehkä korkeasti koulutetun alan töitä, eivät nämä valintakokeen tehtävät olleet yhtä vaikeita kuin ensikertalaiselle. Koe oli kyllä haastava, mutta en kokenut, että olisi ollut montaakaan kohtaa joita en oikeasti osaa. Tekstit ja millä tavalla niitä tuli lukea vastasivat ihan tavallisia kurssi- tai työtehtäviä. Matikka oli minulle vaikein, koska ei ollut siihen samaa entisen elämän tuomaa rutiinia kuin kielellisiin tehtäviin, vaikka laskut eivät mahdottomia olleetkaan. Tässä lienee etua luonnontieteellisen alan opinnoista tai töistä tai siitä että on just noussut lukion penkistä.

Aikapaine oli tietysti järkyttävä ihan kaikille.

Vierailija
347/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

noh2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään tietoa siitä nollaantuuko pisteet toisessa vaiheessa? Entäs miten kiintiöt otetaan huomioon kutsuttaessa 2.vaiheeseen? Kokoajan on vaan puhuttu siitä että parhaat pääsee jatkoon., mutta eihän se ihan niin mene jos kerran ensikertalaiskiintiöitä noudatetaan. Onko esim. ei-ensikertalaisten osuus sitten prosentuaalisesti sama 2-vaiheeseen kutsuttaessa kuin loppujenlopuksi sisäänpäässeiden joukossa? Tämän haluaisin tietää koska vaikuttaa tietysti lopputulokseen myös ja onko alkuasetelma reilu.

Ei siellä parhaat ole päässeet opiskelemaan enää sen jälkeen kun hallitus pakotti ottamaan käyttöön ensikertalaiskiintiön. Jossain voi päästä sisälle ihan törkeän paljon huonommilla pisteillä jos vaan on ensikertalainen. 

Noh, jos tässä tarkastellaan, mikä on yhteiskunnallisesti arvokkaampaa niin eiköhän se ole se, että jokainen yksilö saa vähintään yhden koulutuksen ammattiin peruskoulun jälkeen. Se on paitsi yksilön, myös yhteiskunnan kannalta aikas hyvä juttu. Meidän, jotka mennään toista tai useampaa kierrosta, täytyy hyväksyä että jono on pidempi ja oviaukko kapeampi. Toisin olisi, jos valtiolla olisi loputtomasti rahaa. Silloin voitaisiin maksa mitä vaan, kelle vaan! 

Terkuin valtiotieteilijä, joka hakeutuu laajentamaan osaamistaan käytännön ammattiin.

Niinhän se on. Toki ovat hieman ristiriidassa nämä elinikäisen oppimisen hokemiset sekä kannustaminen opiskelemaan iästä riippumatta ja vaihtamaan jopa alaa. Mielellään varmaan monikin, jos vaan enää pääsee sisään. YO-todistuspisteytyskin on muuttunut niin, että aikoinaan pääsi ehkä papereilla sisään ja nyt ei sitten perkele millään. :D

Minä kyllä vähän luulen, että pienenä lohtuna on se, että jos alla on jo korkeakoulututkinto ja ehkä korkeasti koulutetun alan töitä, eivät nämä valintakokeen tehtävät olleet yhtä vaikeita kuin ensikertalaiselle. Koe oli kyllä haastava, mutta en kokenut, että olisi ollut montaakaan kohtaa joita en oikeasti osaa. Tekstit ja millä tavalla niitä tuli lukea vastasivat ihan tavallisia kurssi- tai työtehtäviä. Matikka oli minulle vaikein, koska ei ollut siihen samaa entisen elämän tuomaa rutiinia kuin kielellisiin tehtäviin, vaikka laskut eivät mahdottomia olleetkaan. Tässä lienee etua luonnontieteellisen alan opinnoista tai töistä tai siitä että on just noussut lukion penkistä.

Vierailija
348/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko Amk:sta? Yhteishausta?

Mullekin tuli Mikkelistä valintatulokset jo. Muttei ole AMK:n yhteinen haku

Vierailija
349/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu tuli tokaan vaiheeseen, hain TAMK bioanalyytikoksi. Toka hakutoiveeni oli tekniikan alalla toisessa amk:ssa, voinkohan mistään saada tietää olenko jatkossa myös siinä, eli teenkö fysiikan osion myös tokassa vaiheessa?

Vierailija
350/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Laurean ja Metropolian kutsuja tullut jo?

Vierailija
351/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JAr kirjoitti:

"Ei missään sanottu ettei saa käyttää googlea?!?" OIKEASTIKKO?? since when missään kokeessa on saanut käyttää googlea?

Osallistuin itse tekniikan alan kokeeseen ja mielestäni koe oli hyvällä tapaa kuumottava ja harmaita aivonystyröitäni kihelmöivä kokonaisuus. Työnteon ja lapsiperheen arjen takia valmistautuminenkin oli lähinnä edellisillan youtubettelua yhtälöistä. Tein kokeen yksin eikä tullut pieneen mieleenkään, että yrittäisin hakea hetken helpotusta googlesta tai muistakaan tiedonhakupalveluista. Jo pelkkä koetilanne oli miellyttävä muistutus aiemmista opinnoista. Itsellä 10v työura takana ja alan vaihto kiinnostaa.

Mikä idea luntata/huijata kokeessa, jonka perusidea on testata hakijan korkeakouluopiskelun valmiuksia? Jos ei mitään tuosta kokeesta osaa niin et ole silloin valmis korkeakouluunkaan. Piste. Ihan sama vaikka olisit 100 vuotta hakenut kouluun niin jos ei tuossa pärjää ilman apuja niin toivottavasti emme ainakaan kohtaa samalla luokalla. Vai miksi niitä nykyään edes kutsutaan?

Se positiivinen tunne tuli näistä kommenteista, että oma kokeeni meni ainakin paremmin kuin 90% vauvafoorumista :D

Tyhmintä mitä olen pitkään aikaan kuullut. En tiedä ketään, joka olisi itsenäisesti tehnyt amk etäkokeen aiepinakaan vuosina. Ovat päässeet kyllä opiskelemaan ammattikorkeaan ja kertoneet, että ammattikorkeassa opiskelu on PALJON helpompaa kun tuo etäkoe. Eli tuo koe ei kerro kyllä mitään valmiuksista amk opiskeluun.

Amk-ETÄkokeen aiempina vuosina? Missäs mielikuvitusmaassa sä olet kokeen etänä päässyt suorittamaan tätä ennen O_o

Tein viime vuonna Vakavan ja pääsin sisään todistusvalintakiintiössä. Vakava oli etäkoe.

Paikan päällä järjestettävää pääsykoetta varten oli junaliput hankittu, mutta ne jäi käyttämättä, kun tieto hyväksymisestä tuli ennen pääsykoetta. Kyllä, olen tehnyt etäkokeen. T: eri. en ole tuo, jolle vastasit

Mutta täällä puhutaankin AMK-kokeesta......

Vierailija
352/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan saanut kutsuja?

Itse hain metropoliaan toimintaterapeutiksi ja laureaan th & sosionomi, monimuoto. Ei oo tullut sähköpostia ja hakijamäärästä päätellen en varmasti tule pääsemään toiseen vaiheeseen :D

Missä näkyy hakijamäärät? Vai tarkoitatko kokeeseen kutsuttavien määrää?

https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H… tuolta vasemmasta reunasta saa valittua vuoden 2020.

Kiitos! Kilpailen muutamasta paikasta (tarkasti en tiedä montako on) yli 1000 hakijan kanssa...

Vierailija
353/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailen idiooteille kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JAr kirjoitti:

Taidat olla itse ihan pihalla aiempien vuosien systeemistä.

Tää on kyl hauska, kun teillä trolleilla riittää resurssit postailla vain tollaisia herjoja, muttei mitään faktoja 

Vierailija
354/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan klo 14 jälkeen alkaa tulemaan

Kuten kaikissa muissa 🙈🙈

Kyllä jännittää

Aiempien korkeakoulupintojen pohjalta valinnasta tuli vasta joskus alkuillasta, joten veikkaan että tulee vasta tänään silloin tai sit menee huomiselle

Vierailija
355/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamkista tuli nyt 3 jälkeen kutsu toiseen vaiheeseen😊

Vierailija
356/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

FM kirjoitti:

Oon taas päinvastaista mieltä yhden tutkinnon+työkokemuksen taustalla: lukiosta hiljattain päässeillä lähtökohtaisesti tuoreessa muistissa noiden pääsykokeessa testattujen aineiden opit. Ehkä etiikka ainut selainen jossa iästä/kokemuksesta saattaa olla hyötyä.

Vierailija
357/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsulia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, oon hakenut bioanalyytikoksi ja olen varasijalla oliks se nyt 20 vai 22. Opintopolussa lukee näin: ” Opiskelupaikkoja 28 (joista vähintään 22 ensikertalaisille)”

Onko siis mahdollisuus päästä? Ja mikä on ensikertalaisuus (tää on mun eka hakukerta)

Minne hait bioanalyytikoksi? Täällä yksi joka haki myös. Hain Tampereen amk. :)

Helsinkiin!

Vierailija
358/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku löytänyt tietoa kauanko koe kestää? Ilmottautuminen alkaa klo 13 ja koe klo 14 mutta mistään ei löydy kestoa?

Vierailija
359/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietteliäs? kirjoitti:

Onko joku löytänyt tietoa kauanko koe kestää? Ilmottautuminen alkaa klo 13 ja koe klo 14 mutta mistään ei löydy kestoa?

Kesto on sama,lukee ammattikorkeakouluun.fi sivulla.

Vierailija
360/2561 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humakista tullut vielä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi