Amk valintakoe 2020
Yleistä keskustelua tulevasta amk-etävalintakokeesta
Kommentit (2561)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en pysty ottaa vielä paikkaa vastaan, koska ootan työkkärin lausuntoa siitä, että saanko opiskella omaehtoisesti työttömyyskorvauksella. En viiti ottaa turhaan paikkaa vastaan ennen kun saan sen tiedon, koska menetän muuten ensikertalaisuuden ihan tyhjän takia, jos en voikaan opiskella.
Ihan vaan huomiona että miks kaikki ei oo ottanu vielä sitä paikkaa vastaan vaikka mahollisuus olis.
Eikö Te-toimisto tarvitse tiedot koululta hakemukseesi? Kaksi liitettä pitää toimittaa omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella Te-toimistolle. Toisen liitteistä täyttää koulu. Mietin vain, että eikö se ole vähän hankala koulun täyttää tietojasi jos et ole vastaanottanut paikkaa koulussa?
Täyttivät lomakkeen ja lähettivät sähköpostilla heti seuraavana päivänä kun olin saanu tiedon opiskelijavalinnasta. Siinä vaiheessa ei tarvii vielä vastata siihen ottaako paikan vastaan vai ei. Työkkäristä sanottiin että asiassa ei pitäis olla mitään ongelmaan ja mun omat perustelut oli hyvät, mutta joku koulutusraati tekee sen lopullisen päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en pysty ottaa vielä paikkaa vastaan, koska ootan työkkärin lausuntoa siitä, että saanko opiskella omaehtoisesti työttömyyskorvauksella. En viiti ottaa turhaan paikkaa vastaan ennen kun saan sen tiedon, koska menetän muuten ensikertalaisuuden ihan tyhjän takia, jos en voikaan opiskella.
Ihan vaan huomiona että miks kaikki ei oo ottanu vielä sitä paikkaa vastaan vaikka mahollisuus olis.
Mä lueskelin tänään samaa, ja bongasin työkkärin sivuilta että yleisesti ottaen täyspäiväisiin tai esim. just AMK-tutkintoihin ei saa työttömyyskorvausta.. 😬 Opintotuet ensisijainen, sitten jos niitä ei saa niin sossun rahoille vaan.... mulla meinaa itsellä on enää 12 tukikuukautta jäljellä, joten pakko käydä töissä samalla jos meinaan enää kouluttautua.
Mulla on kyseessä alan vaihto terveydellisiin syihin vedoten. Ihan ns. hupi-opiskelua ei tueta työttömyyskorvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Te joiden pitää todistus toimittaa, onko siis Opintopolussa joku kohta, johon sen voi sähköisesti liittää vai kouluunko toimitatte sen spostilla tms etukäteen? Itsellä myös vanhempi tutkinto mutta en ole löytänyt kohtaa johon sen voisi liittää.. Koulun sivuilla sanotaan että todistukset tulee ottaa ekana päivänä kouluun, mutta pitääkö ennen sitä jo laittaa jonnekkin?
Se liitetään Opintopolussa siihen hakemukseen millä alunperin hait kouluun. Kun sen rullaa melkein loppuun asti niin siellä on kohta mihin liitetiedostoja voi lisätä. Sen jälkeen pitää muistaa vielä lähettää se muokattu hakemus sivun ylälaidasta. Todistukset pitää lähettää 22.7. mennessä tai oppilaitos voi perua sen jo myönnetyn opiskelupaikan.
Mun kaverille sanottiin viime haussa ettei hän saa työkkäristä mitään jos aloittaa opiskelun. Hänen oli sit mentävä sellaiseen kouluun jossa opinnot on vaan viikonloppuisin niin nyt saa rahaa kun on valmis ottamaan työtä vastaan jos saa. Oli joku raja miten paljon opintopisteitä saa kerätä kuussa ettei menetä työkkärin rahaa ja se määrä oli pieni mitä saa opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joden pitää todistus toimittaa, onko siis Opintopolussa joku kohta, johon sen voi sähköisesti liittää vai kouluunko toimitatte sen spostilla tms etukäteen? Itsellä myös vanhempi tutkinto mutta en ole löytänyt kohtaa johon sen voisi liittää.. Koulun sivuilla sanotaan että todistukset tulee ottaa ekana päivänä kouluun, mutta pitääkö ennen sitä jo laittaa jonnekkin?
Se liitetään Opintopolussa siihen hakemukseen millä alunperin hait kouluun. Kun sen rullaa melkein loppuun asti niin siellä on kohta mihin liitetiedostoja voi lisätä. Sen jälkeen pitää muistaa vielä lähettää se muokattu hakemus sivun ylälaidasta. Todistukset pitää lähettää 22.7. mennessä tai oppilaitos voi perua sen jo myönnetyn opiskelupaikan.
Kiitos neuvosta! 😊
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Jos olet ensikertalainen, olet opintotuen piirissä! Siihen ei liity työkkäri enää mitenkään, vaan se on Kelan päätäntävallassa. Vai mitä en ymmärrä?
En jaksa selata koko keskustelua läpi joten pahoittelut jos asiaa on jo kovasti kyselty, mutta siis: löytyykö sitä tämän vuoden koetta jostain niin että näkisin minkälaisia tehtäviä siinä on ollut? Jos ei niin voisiko joku kertoa että mitä matematiikan osiossa oli? Yhtälöitä, prosenttilaskuja jne? Englannin osio oli ilmeisesti luetunymmärtämistä? Entä eettiset taidot, pärjäsikö siinä osiossa maalaisjärjellä vai voisiko siihen jotenkin valmistautua?
Vierailija kirjoitti:
En jaksa selata koko keskustelua läpi joten pahoittelut jos asiaa on jo kovasti kyselty, mutta siis: löytyykö sitä tämän vuoden koetta jostain niin että näkisin minkälaisia tehtäviä siinä on ollut? Jos ei niin voisiko joku kertoa että mitä matematiikan osiossa oli? Yhtälöitä, prosenttilaskuja jne? Englannin osio oli ilmeisesti luetunymmärtämistä? Entä eettiset taidot, pärjäsikö siinä osiossa maalaisjärjellä vai voisiko siihen jotenkin valmistautua?
Tulehan vaan itse ensi vuonna tekemään se koe, äläkä lokkeile täällä ilmaisia neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulehan vaan itse ensi vuonna tekemään se koe, äläkä lokkeile täällä ilmaisia neuvoja.
Niinpä. Just ollaan täällä kaksi koetta suoritettu läpi ihan omin neuvoin, niin se on seuraavillakin ensi vuonna, niinkuin esimerkiksi sinulla.
Huomiseen on kyllä ladattuna isot odotukset täältä varasijalta :)
Toivossa on hyvä elää :)
Tsemppiä meille kaikille varasijalaisille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut mennä ihan putkeen kun noin katkera olet?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa valmennuskurssi, itelle ainaki oli apua siitä
Vierailija kirjoitti:
Jaksaako EI-ENSIKERTALAISET laittaa, millaisilla pisteillä mihinkin lafkaan päästy sisään? :)
Diak Helsinki sosionomi diakoniatyö, pisteet 56,25.
Miksiköhän tuolla paikkaa vastaanottaessa on maininta työtodistusten liittämisestä, vaikka niillähän ei ollut mitään merkitystä tässä haussa kun työkokemuksesta ei saa enää pisteitä 😅 Työkokemusta ei kyselty hakemuksessa sanallakaan...
Kaikesta päätellen mun ei tarvi laitella mitään liitteitä, kun olen ylioppilastutkinnon käynyt ja sen perusteella hakenutkin. Hyväksytyksi tullut valintakokeella muutenkin 🤔
Pliiiiiis liikkukaa jonot tänään!
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverille sanottiin viime haussa ettei hän saa työkkäristä mitään jos aloittaa opiskelun. Hänen oli sit mentävä sellaiseen kouluun jossa opinnot on vaan viikonloppuisin niin nyt saa rahaa kun on valmis ottamaan työtä vastaan jos saa. Oli joku raja miten paljon opintopisteitä saa kerätä kuussa ettei menetä työkkärin rahaa ja se määrä oli pieni mitä saa opiskella.
Kuten sanoin, niin mulla on kyseessä alan vaihto / täydennyskoulutus terveydellisiin syihin vedoten. Kävin ammatinvalintapsykologilla ja ilmoitin etukäteen työkkäriin että aion hakea amkiin. Sen jälkeen jouduin täyttelee lappuja, missä piti perustella erikseen miks koulutus on tarpeen. Ihan mihinkään haluan-vaan-opiskella juttuun sitä työttömyysmassia ei anneta. Mä tuun opiskelee "liiton rahoilla" ja se kuluttaa tietenkin sitä mun tukipäivien määrää (400 päivää), jonka jälkeen putoon kelan työttömyysrahoille. Noita omaehtoisia opintoja tuetaan enintään 2 vuotta, joten vika puoltoista vuotta mennään opintolainalla tai töillä.
Aion joka tapauksessa tehdä osa-aikatöitä opintojen aikana, ja sekin on sovittu liiton työttömyyskassan kanssa etukäteen, eli tuun saamaan ton rahallisen tuen ansiosidonnaisena päivärahana. Ja jos oon tarpeeks töissä opintojen aikana, niin työssäoloehto täyttyy uudelleen ja saan edelleen ansiosidonnaista ilman että putoon kelan hiluille missään vaiheessa.
Jos opiskelee huvin vuoks työttömänä ollessa niin se kurssimäärä ei saa olla viittä opintopistettä enempää kuukaudessa tai sut katotaan päätoimiseks opiskelijaks. Mäkin oon suorittanu avoimessa yo:ssa ja amk:ssa yksittäisiä kursseja työttömänä ollessa ja jouduin antaa niistä selvityksen työkkärille etten vaan opiskele liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Jos olet ensikertalainen, olet opintotuen piirissä! Siihen ei liity työkkäri enää mitenkään, vaan se on Kelan päätäntävallassa. Vai mitä en ymmärrä?
En ole eikä liity kelaan millään tavalla, koska oon hakenu oikeutta opiskella työttömyysturvalla. Työkkäri tekee sen päätöksen et onko mun opiskelusta hyötyä ja sit saan liiton työttömyyskassasta normaalit päivärahat tai osa-aikatyön ohessa ansiosidonnaista päivärahaa opintojen aikana (kaks ekaa vuotta). Kato toi mun edellinen pitkä viesti toisesta kommentista ☺️
Mitä kellonaikaa jonot on liikkunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut mennä ihan putkeen kun noin katkera olet?
Ei mennyt ei, vaikka pisteilläni (82 ja risat) olisi luultavasti päässytkin valtaosaan AMK-koulutuksista. Hain kuitenkin yliopistoon, on katsos jotain itsekunnioitusta. Siitä huolimatta en aio antaa kenellekään tutulle enkä tuntemattomalle yhtään ilmaista neuvoa mihinkään kokeeseen liittyen. Ihan omin avuin on pärjättävä, vaikka kaikki eivät niin tunnu ajattelevankaan.
Mä lueskelin tänään samaa, ja bongasin työkkärin sivuilta että yleisesti ottaen täyspäiväisiin tai esim. just AMK-tutkintoihin ei saa työttömyyskorvausta.. 😬 Opintotuet ensisijainen, sitten jos niitä ei saa niin sossun rahoille vaan.... mulla meinaa itsellä on enää 12 tukikuukautta jäljellä, joten pakko käydä töissä samalla jos meinaan enää kouluttautua.