Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikäihmisten liikkumisrajoitukset saattavat jatkua vuoden loppuun

Vierailija
12.04.2020 |

EU-komission puheenjohtaja Von der Leyen sanoi saksalaislehti Bildille, että niin kauan kuin koronavirukseen ei ole olemassa rokotetta, on muun väestön vältettävä olemasta kontaktissa iäkkäiden ja muiden riskiryhmäläisten kanssa.

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota olen pelännyt, ja itse asiassa siltä se nyt alkaa näyttää, että ikäihmisiä eli yli 70 v tullaan rajoittamaan tosi pitkään, ja se vaikuttaa aivan älyttömästi moneen asiaan, ja työpaikkoja menee Suomestakin huru mycke. Tottakai inhimillinen puoli on ensin, eli lapset ja lapsenlapset eivät voi tavata ehkä sairaitakin vanhempia/isovanhempia jne. Heillä ei voi käydä kylässä ketään muukaan. Heillä ei voi tehdä remontteja, ei putkiremontteja, kattoremontteja, nuohouksia jne. He eivät pääse matkustamaan, eläkeläiset ovat todella kovia matkustamaan, käyvät risteilyillä, ovat pitkiä aikoja kanariansaarilla jne. He eivät pääse teatteriin konsertteihin jääkiekko-otteluihin jne. Mitään tuota he eivät voi tehdä, eivät siis tämän vuoden aikana.

Yhteiskunnan pitää taara sama eristyksessä olon oikeus, elämän oikeus, myös työikäisille riskiryhmäläisille!

Elämä ensin. Se on perusoikeus.

Olen mielelläni täyseristyksessä loppuvuoden. Toivottavasti työnabtajani ja työterveys sen ymmärtää. Kyse on elämästä ja kuolemasta. Riskistä, jota ei voi ottaa.

Lainsäädäntöä on muutettava, jotta tämä on mahdollista. En halua kuolla vielä.

Vierailija
42/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäihmisten liikkumisrajoitukset saattavat jatkua elämän loppuun asti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ns. ikäihmisten liikkumiselle asetettu jotain rajoituksia? Voitko tarkentaa? Kuka tai mikä instanssi rajoitti? Entä mitä tai millaisia haittoja heidän liikkumisensa aiheuttaa? Olen ymmärtänyt, että heille suositellaan ihmisjoukkojen välttämistä koronavirukselta suojautuakseen.

Vierailija
44/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäihmiset voisivat alkaa ottaa itsekin rajoitukset tosissaan. Osa toki pysyttelee kotona, mutta valtavasti näkee liikenteessä ja kaupoissa vanhuksia. Harmittaa se kun itse on etätöissä, miehen firma vaikeuksissa, lukiolainen yrittää tajuta matematiikkaa kotona, kaikki peruttu. Puhumattakaan koko maan ja maailman taloutta ja ihmisten ahdinkoa. Mutta ei, pitää vanhuksen saada tuore kahvipulla joka päivä hakea kaupasta.

No mitä huolehdit "vanhuksen" tuoreesta kahvipullasta.  Hän on valinnut elämäntapansa ottaen huomioon, että jos saa koronan ja kuolee sen seurauksena, niin sitten kuolee.  Eikö vanhuksistakin koronan saaneista kuole vain noin 8-20 prosenttia riippuen iästä ja muista sairauksista ja yleiskunnosta.

Vierailija
45/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäihmisten liikkumisrajoitukset saattavat jatkua elämän loppuun asti

Kyllä se rokote tulee. Ihan taatusti. Joskus.

Vierailija
46/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan koskee riskiryhmäläisiä sekä yli 70v vuoden loppuun asti. Suomen talous sukeltaa syvään.

Vierailija
47/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ns. ikäihmisten liikkumiselle asetettu jotain rajoituksia? Voitko tarkentaa? Kuka tai mikä instanssi rajoitti? Entä mitä tai millaisia haittoja heidän liikkumisensa aiheuttaa? Olen ymmärtänyt, että heille suositellaan ihmisjoukkojen välttämistä koronavirukselta suojautuakseen.

Meillä Suomessa ainakin on: ”Hallitus velvoitti yli 70-vuotiaat eristäytymään muista”

https://yle.fi/uutiset/3-11262344

Vierailija
48/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimivaa rokotetta ei välttämättä tule koskaan. Että jos näitä rajoituksia jatketaan pitkään, kukaan ei saa eläkettä tai terveydenhoitoa, kun yhteiskunta romahtaa sitä ennen.

Perustuslaissa on taattu oikeus elämään.

Perustuslakia on helppo muuttaa; esimerkkinä Uudenmaan eristäminen.

Vierailija
49/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vanhusten eristämisestä tulee pikkuhiljaa normielämää. Opimme siihen että vanhukset pitää pitää erillään. Yhteiskuntaa tämä kuormittaa (talous ongelmissa), muita helpottaa (voimme unohtaa vanhusten olemassaolon muuten paitsi taloudellisena taakkana) ja vanhukset kokevat yksinäisyyttä (monen elämänhalu vähenee ja mielenterveysongelmat lisääntyvät).

Näin käy jos asioita katselee vain yhden asian näkökulmasta, eikä kokonaisuutena.

Talous ei kuormitu kun eiväthän nuo muutenkaan osta mitään, vaan säästävät (mitä varten, sitä ei tiedä kukaan).

Kyllä yli 70v vielä matkustaa ja kuluttaa ahkerasti. Moni yli 70v on vielä ihan vetreässä kunnossa ja haluaa nauttia elämästä ja vapaudesta.

Totta.Olen 74-vuotias nainen.Ei mitään sairauksia, ei lääkkeitä, ei sairaalahoitoja.Kaikki mahdolliset veri-ym.arvot hyviä. Koskaan en ole sairastanut ns. kausiflunssia enkä paljon muutenkaan.Olen viettänyt aina aktiivista elämää, opiskellut, lukenut, käynyt taidenäyttelyissä ym.Nyt olen viettänyt kuukauden yksin kotona.En ole tavannut ketään ulkopuolista ihmistä, pieniä kävelylenkkejä päivittäin. 'Kiva' on ollut nähdä kun suuria ihmisjoukkoja on kävellyt vastaan tien täydeltä kävelytiellä.Vanhukset väistävät enkä ole nähnyt heitä koskaan ryhminä. 'Kiva' on kuunnella myös nyt pyhien aikaan naapurien ja heidän sukulaistensa ilonpitoa.Viime yönäkin jatkui aamuyölle ja nyt alkoi jo kauan sitten.Ja minä istun yksin asunnossani ikävöiden edes yhden ainoan elävän ihmisen tapaamisesta.

Voisiko joku alapeukuttaja kertoa mistä tuo peukutus tässä tuli.

Vierailija
50/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös 70+ ja siis riskiryhmää jo iän perusteella. Kun te nuoret ja terveet kohkaatte siitä, että me eläkeläiset muka kansoitamme kaupat, niin suosittelisin hieman malttia. Meitä EI OLE KIELLETTY käymästä kaupassa tai apteekissa tai koiraa kusettamassa. Tuntisin itseni noloksi, jos alkaisin vaatia, että minulle on tuotava ruokakassi - maksua vastaan tosin - ovelle vaikkapa pari kertaa viikossa. Niin kauan kuin olen omin jaloin liikkuva ja täysjärkinen, aion hoitaa itse omat asiani. Meillä on ilman minuakin aivan riittävästi niitä, joilla ei ole mitään mahdollisuutta päästä itse hoitamaan kauppa- ja apteekkiasioitaan, sillä terveydelliset seikat estävät sen. Heille suon ilomielin tuon kotiinkuljetuspalvelun. Tietääkseni monissa palveluissa on valtavan pitkät jonot, mikä kertonee siitä, että monet ruokalähetysten tilaajat eivät suinkaan ole vanhoja ja sairaita, vaan juurikin te nuoret menette tien tukoksi.

Monet vanhat ja sairaat eivät edes itse osaa tilata ruokatavaroita, vaikka vielä pystyvät kotona ruokia laittamaan ja itsestään jotenkuten huolehtimaan. Kas kun kaikilla ei teidän nuorten ihmetykseksi ole lainkaan älylaitteita eikä kykyä niitä käyttää. Monilla paikkakunnilla osataan lisäksi ansiokkaasti levittää tietoa kauppapalveluista niin hankalasti, että monelta jää varmasti tiedot löytämättä. Eikä kaikilla ole myöskään niitä nuorempia läheisiä tai ystäviä, jotka voisivat hoitaa asioita heidän puolestaan. Minä muun muassa kuulun siihen ryhmään. Siksi olenkin iloinen, että kykenen esteettä liikkumaan ja hoitamaan asiani.

Tuo Hesarin juttu siitä, että meidät suljettaisiin kuluvan vuoden loppuun asti neljän seinän sisälle, tuntui kieltämättä ahdistavalta. vaikka yksinäisenä ihmisenä elän oikeastaan jatkuvasti karanteeninomaisissa oloissa. Mutta jo pelkka tieto siitä, että ei saisi halutessaan liikkua vapaasti, ahdistaa melkoisesti. Kieroutunut huumorintajuni lähti sitten laukalle: Miksi meitä yhteiskunnan hylkiöitä ei kaikkia pakoteta muuttamaan johonkin muureilla muusta yhteiskunnasta suljettuun laitokseen. Sinne sitten hoitajiksi muutama koronasairas nuori riuska hoituri meitä"passaamaan". Aika äkkiä alkaisi syntyä niitä ennustettuja ruumiskasoja ja joukkohautoja. Ja naps, roskasakista on päästy eroon. Yhteiskunta tosin menettäisi sitten myös aika paljon veroeurojakin.

Miten minulla muuten on jostain syntynyt käsitys, että EU:n von der Leyen olisi peruskoulutukseltaan lääkäri ja monilapsisen perheen äiti. Joku tuolla aiemmin oli sitä mieltä, että hänellä ei olisi lääketieteellistä koulutusta. Voin olla tietenkin väärässäkin. Jos niin on, niin sorry vaan. Eihän me hylkiöt kaikkea aina muisteta oikein!  

Vierailija
51/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liikkumisen kielto vaan suositus välttää kontakteja. "Hallitus velvoitti" on toimittajan omakeksimää otsikointia.

Vierailija
52/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimivaa rokotetta ei välttämättä tule koskaan. Että jos näitä rajoituksia jatketaan pitkään, kukaan ei saa eläkettä tai terveydenhoitoa, kun yhteiskunta romahtaa sitä ennen.

Perustuslakia ei ole helppo muuttaa, ei sitä nytkään muutettu vaan otettiin käyttöön valmiuslaki. Perustuslakimuutos tarvitsee kahden eri vaalikauden eduskunnan hyväksynnän ja muuta. Luojan kiitos näin on, kansakin voi siinä vaaleilla välissä vaikuttaa eikä populistit ja Sipilät pääse härppimään kansalaisten perusoikeuksiin!

Vierailija
53/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös 70+ ja siis riskiryhmää jo iän perusteella. Kun te nuoret ja terveet kohkaatte siitä, että me eläkeläiset muka kansoitamme kaupat, niin suosittelisin hieman malttia. Meitä EI OLE KIELLETTY käymästä kaupassa tai apteekissa tai koiraa kusettamassa. Tuntisin itseni noloksi, jos alkaisin vaatia, että minulle on tuotava ruokakassi - maksua vastaan tosin - ovelle vaikkapa pari kertaa viikossa. Niin kauan kuin olen omin jaloin liikkuva ja täysjärkinen, aion hoitaa itse omat asiani. Meillä on ilman minuakin aivan riittävästi niitä, joilla ei ole mitään mahdollisuutta päästä itse hoitamaan kauppa- ja apteekkiasioitaan, sillä terveydelliset seikat estävät sen. Heille suon ilomielin tuon kotiinkuljetuspalvelun. Tietääkseni monissa palveluissa on valtavan pitkät jonot, mikä kertonee siitä, että monet ruokalähetysten tilaajat eivät suinkaan ole vanhoja ja sairaita, vaan juurikin te nuoret menette tien tukoksi.

Monet vanhat ja sairaat eivät edes itse osaa tilata ruokatavaroita, vaikka vielä pystyvät kotona ruokia laittamaan ja itsestään jotenkuten huolehtimaan. Kas kun kaikilla ei teidän nuorten ihmetykseksi ole lainkaan älylaitteita eikä kykyä niitä käyttää. Monilla paikkakunnilla osataan lisäksi ansiokkaasti levittää tietoa kauppapalveluista niin hankalasti, että monelta jää varmasti tiedot löytämättä. Eikä kaikilla ole myöskään niitä nuorempia läheisiä tai ystäviä, jotka voisivat hoitaa asioita heidän puolestaan. Minä muun muassa kuulun siihen ryhmään. Siksi olenkin iloinen, että kykenen esteettä liikkumaan ja hoitamaan asiani.

Tuo Hesarin juttu siitä, että meidät suljettaisiin kuluvan vuoden loppuun asti neljän seinän sisälle, tuntui kieltämättä ahdistavalta. vaikka yksinäisenä ihmisenä elän oikeastaan jatkuvasti karanteeninomaisissa oloissa. Mutta jo pelkka tieto siitä, että ei saisi halutessaan liikkua vapaasti, ahdistaa melkoisesti. Kieroutunut huumorintajuni lähti sitten laukalle: Miksi meitä yhteiskunnan hylkiöitä ei kaikkia pakoteta muuttamaan johonkin muureilla muusta yhteiskunnasta suljettuun laitokseen. Sinne sitten hoitajiksi muutama koronasairas nuori riuska hoituri meitä"passaamaan". Aika äkkiä alkaisi syntyä niitä ennustettuja ruumiskasoja ja joukkohautoja. Ja naps, roskasakista on päästy eroon. Yhteiskunta tosin menettäisi sitten myös aika paljon veroeurojakin.

Miten minulla muuten on jostain syntynyt käsitys, että EU:n von der Leyen olisi peruskoulutukseltaan lääkäri ja monilapsisen perheen äiti. Joku tuolla aiemmin oli sitä mieltä, että hänellä ei olisi lääketieteellistä koulutusta. Voin olla tietenkin väärässäkin. Jos niin on, niin sorry vaan. Eihän me hylkiöt kaikkea aina muisteta oikein!  

Van der Leyenin koulutuksella ei tässä yhteydessä ole merkitystä, vaan hänen asemallaan EUn päätöksenteossa.

Vierailija
54/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuslakia ei ole helppo muuttaa, ei sitä nytkään muutettu vaan otettiin käyttöön valmiuslaki. Perustuslakimuutos tarvitsee kahden eri vaalikauden eduskunnan hyväksynnän ja muuta. Luojan kiitos näin on, kansakin voi siinä vaaleilla välissä vaikuttaa eikä populistit ja Sipilät pääse härppimään kansalaisten perusoikeuksiin!

Poikkeustilan (valmiuslaki) jatkuessa perustuslakimuutoksia voidaan tehdä lisää.

Lääkärit tekevät joka päivä päätöksiä elämän jatkumisesta. Eivät perustuslain perään ehdi kyselemään. Ja mitä enemmän vanhukset niskuroivat, sitä enemmän lääkärit näitä päätöksiä pääsevät tekemään.

Vierailija
55/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liikkumisen kielto vaan suositus välttää kontakteja. "Hallitus velvoitti" on toimittajan omakeksimää otsikointia.

Niinkö?

’Valtioneuvosto on 16.3.2020 velvoittanut yli 70-vuotiaat välttämään lähikontakteja muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan, eli pysymään karanteenia vastaavissa olosuhteissa.”

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Kun Valtioneuvosto velvoittaa, on kyseessä suositus?

Vierailija
56/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lait eivät koske eläkeläisiä.

Vierailija
57/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa niitä pariskuntia joissa toinen on alle 70-vuotias, voi olla vaikka noin 60 v. Terve ja aktiivinen. Kumppani on yli 70 v. Ja on myös terve ja aktiivinen. Jos tämä yli 70-vuotiaiden karanteeni jatkuu vuoden loppuun niin jää myös moni heidän kumppaninsa tavallaan karanteenin. Yhdessä eivät voi missään käydä. Kuin siellä ulkoilemassa.

Ennen käyttivät palveluita ja matkustelivat, nyt sekin tuotto jää yhteiskunnalta pois.

Ihmetyttää mistä näiti kotiin tuotettuja palveluita nyt löytyykin, monille terveille ja hyväkuntoisille "vanhuksille"?

Ennen koronaa saivat oikeasti huonokuntoiset ja huonosti liikkuvat, todelliset vanhukset ja palveluja kaipaavat virua kotonaan ilman kenenkään huolehtimista miten voivat siellä. Kova pula oli kotisairaanhoitajista, muutaman minuutin ehtivät viipyä ja monessa paikassa päivässä kovalla kiireellä.

Oli tarkkaan kellotettu ne kotikäynnit.

Nyt sitten koko yli 70-vuotias sukupolvi passataan loppuvuosi kotiin ja niiltä jotka ovat virkeitä viedään aloitekyky, masennetaan ja tylsistetään henkisesti.

Mistä löytyy ne passaajat ja mikä järki?

Ymmärrän sairaiden ja todella riskialttiiden vanhusten suojelemisen. Mutta terveet ja aktiiviset ihmiset,?

Kyllä joku muu seula pitäisi olla eikä vai kylmästi se 70-vuoden ikä.

On ihmisarvoa alentavaa lyödä kaikkiin sama leima ja laatukriteeri, kuin karjalaumalle, mekin olemme yksilöitä ja ihmisiä.

Sanon nyt, että jos meitä yli 70-vuotiaita tämä korona tapa niin monen tähän saakka terveen ja hyväkuntoisen tappaa pitkäaikainen yhteiskunnasta eristäminen. Ainakin henkisesti.

Ihmettelen eikö teillä, jotka oikein hekumoivat tällä vuoden loppuun ehdotetulla karanteenilla ole yli 70-vuotiaita omaisia tai muita rakkaita ihmisiä?

Vierailija
58/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa niitä pariskuntia joissa toinen on alle 70-vuotias, voi olla vaikka noin 60 v. Terve ja aktiivinen. Kumppani on yli 70 v. Ja on myös terve ja aktiivinen. Jos tämä yli 70-vuotiaiden karanteeni jatkuu vuoden loppuun niin jää myös moni heidän kumppaninsa tavallaan karanteenin. Yhdessä eivät voi missään käydä. Kuin siellä ulkoilemassa.

Ennen käyttivät palveluita ja matkustelivat, nyt sekin tuotto jää yhteiskunnalta pois.

Ihmetyttää mistä näiti kotiin tuotettuja palveluita nyt löytyykin, monille terveille ja hyväkuntoisille "vanhuksille"?

Ennen koronaa saivat oikeasti huonokuntoiset ja huonosti liikkuvat, todelliset vanhukset ja palveluja kaipaavat virua kotonaan ilman kenenkään huolehtimista miten voivat siellä. Kova pula oli kotisairaanhoitajista, muutaman minuutin ehtivät viipyä ja monessa paikassa päivässä kovalla kiireellä.

Nyt sitten koko yli 70-vuotias sukupolvi passataan loppuvuosi kotiin ja niiltä jotka ovat virkeitä viedään aloitekyky, masennetaan ja tylsistetään henkisesti.

Ymmärrän sairaiden ja todella riskialttiiden vanhusten suojelemisen. Mutta terveet ja aktiiviset ihmiset,?

On ihmisarvoa alentavaa lyödä kaikkiin sama leima ja laatukriteeri, kuin karjalaumalle, mekin olemme yksilöitä ja ihmisiä.

Sanon nyt, että jos meitä yli 70-vuotiaita tämä korona tapa niin monen tähän saakka terveen ja hyväkuntoisen tappaa pitkäaikainen yhteiskunnasta eristäminen. Ainakin henkisesti.

Ihmettelen eikö teillä, jotka oikein hekumoivat tällä vuoden loppuun ehdotetulla karanteenilla ole yli 70-vuotiaita omaisia tai muita rakkaita ihmisiä?

Sauli ja Jenni - toinen tänä vuonna 72v, toinen 43v. Tai Yhdysvaltojen pressavaalit, joissa toinen ehdokkaista on vaalipäivänä 74v ja toinen 77v.

Vierailija
59/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun talous edellä tässä maailmassa joka tapauksessa mennään, niin kestävyysvajeen kannalta korona ei ole lainkaan huono juttu.

Vierailija
60/177 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän on monta tunnettua ja aktiivista taiteilijaakin jotka ovat yli 70-vuotta. On laulajaa, kirjailijaa, ym.

Kaikilta heiltäkin sitten kiellettäisiin loppuvuoden kaikki toiminta yleisillä paikoilla?

Ja politiikassa on mukana paljon, jopa presidenttimme. Hänetkin sitten suljetaan yhteiskunnalta?

Eihän se nyt niin voi olla, että jotkut vanhukset ovat niitä vaarallisia ja sitten jotkut taas eivät ole. Kun nyt kuitenkin tuijotetaan sitä ikäkriteeriä.

Vai eikö se ikä olekaan se ratkaiseva tekijä - kaikille -.

Jos yli 70-vuotiaat Kalle ja Kaisa Virtanen Ruikonperältä ovat karanteenissa vuoden loppuun niin silloin ovat myös kaikki muutkin samanikäiset, riippumatta yhteiskunnallisesta asemasta tai asuinpaikasta.

Muutoin laki on epätasa-arvoinen.

Ja muutenkin se on ihmisoikeuksia loukkaava.