Kun meillä niin kovasti mietitään kaikkia strategoita ja kriisivalmiuksia, tai näin annetaan ainakin ymmärtää, niin eikö tosiaan kellekään ole tullut mieleen, että tällaista tilannetta varten maalla pitää olla omaa hengityssuojatuotantoakin?
Kun kuitenkin paska osuu samantien tuulettimeen ja suojista on karmea pula heti jo pandemian aluksi. Ihmishenkiä asetetaan vaaraan ja yhtäkkiä itse suojat maksavat kymmenkertaisen hinnan, jos niitä edes on saatavilla. Monenlaista huijaria liikkeellä. Kiinasta tilataan edelleen tavaraa jonka laatua nykyinenkään HVK:n pomo ei osaa sanoa.
Heti pandemian alettua tuli valtava tarve aloittaa oma tuotantoa ja se on jopa kannattavaa koska maskit maksavat nyt 10-kertaisen hinnan. Eikö ole missään tullut esiin, että näin saattaisi tosiaan tällaisessa tilanteessa käydä ja tätäkin asiaa olisi ollut hyvä vähän ennakoida?
Miksi kriisivalmius on näin kehno? Mitä ne siellä työryhmissä oikein miettivät?
Kommentit (25)
Miettikääpä keskusteluja täällä takavuosilta ja ihan vaikka viime vuodelta
"Ei mitään lamaa enää tule"
"Ei asuntojen hinnat romahda"
"Ei tule sotaa, ei tule pandemiaa, ei tule mitään"
"Töitä saa jokaine kun haluaa, ei mitään suurtyöttömyyttä tule"
Valtio on käyttäytynyt kuten te, itse olen kuulunut siihen ryhmään, joka on uskonut, että kriisit on koska tahansa mahdollisia paikallisesti tai maailmanlaajuisesti.
Niin mutku globalisaatio. Kiinalainen tekee mitä tahansa murto-osan hinnalla. Mutta mitä tehdään, kun kiinalainen ei enää tee? Kannattaako yhteiskunnan kannalta kriittisiä tarvikkeita ja välineitä valmistaa muualla?
Kukaan ei varautunut tälläiseen kriisiin. Me eletään niin eristyksissä että ei sellaiset epidemiat jotka koskee muita tiheästi asuttuja maita kuten Kiinaa, voi meitä koskea. Hygieniastakin huolehdimme länsimaissa ihan eri tavalla. Siitä kertoo jo se että kriisin uhatessa hakatkaamme wc paperia.
No sitä varten pitää olla se huoltovarmuustuki tms kotimaassa, joka mahdollistaa kilpailukykyiset hinnat ns normaalitilanteessa. Ja kriisitilanteessa voidaan todeta, että toimittaa ensisijaisesti kotimaisille ostajille ja toissijaisesti vientiin.