Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun meillä niin kovasti mietitään kaikkia strategoita ja kriisivalmiuksia, tai näin annetaan ainakin ymmärtää, niin eikö tosiaan kellekään ole tullut mieleen, että tällaista tilannetta varten maalla pitää olla omaa hengityssuojatuotantoakin?

Vierailija
12.04.2020 |

Kun kuitenkin paska osuu samantien tuulettimeen ja suojista on karmea pula heti jo pandemian aluksi. Ihmishenkiä asetetaan vaaraan ja yhtäkkiä itse suojat maksavat kymmenkertaisen hinnan, jos niitä edes on saatavilla. Monenlaista huijaria liikkeellä. Kiinasta tilataan edelleen tavaraa jonka laatua nykyinenkään HVK:n pomo ei osaa sanoa.

Heti pandemian alettua tuli valtava tarve aloittaa oma tuotantoa ja se on jopa kannattavaa koska maskit maksavat nyt 10-kertaisen hinnan. Eikö ole missään tullut esiin, että näin saattaisi tosiaan tällaisessa tilanteessa käydä ja tätäkin asiaa olisi ollut hyvä vähän ennakoida?

Miksi kriisivalmius on näin kehno? Mitä ne siellä työryhmissä oikein miettivät?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te ymmärrä, että EU:ssa ei voi määrätä, mistä kilpailun voittanut toimittaja tilaa tuotteensa. Kotimaata ei saa suosia. Eikä kukaan suosi, koska kotimaiset hinnat on kovempia. Hallitus ei voi määrätä, että HVK:n ja sairaaloiden pitää tilata suomalaisilta toimittajilta tai pitää kotimaista tuotantoa varalla. Olisitko itse valmis pyörittämään yritystä, josta tilataan jos tulee kriisi, mutta ei muuten? Niinpä.

No sitä varten pitää olla se huoltovarmuustuki tms kotimaassa, joka mahdollistaa kilpailukykyiset hinnat ns normaalitilanteessa. Ja kriisitilanteessa voidaan todeta, että toimittaa ensisijaisesti kotimaisille ostajille ja toissijaisesti vientiin.

Vierailija
22/25 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä keskusteluja täällä takavuosilta ja ihan vaikka viime vuodelta

"Ei mitään lamaa enää tule"

"Ei asuntojen hinnat romahda"

"Ei tule sotaa, ei tule pandemiaa, ei tule mitään"

"Töitä saa jokaine kun haluaa, ei mitään suurtyöttömyyttä tule"

Valtio on käyttäytynyt kuten te, itse olen kuulunut siihen ryhmään, joka on uskonut, että kriisit on koska tahansa mahdollisia paikallisesti tai maailmanlaajuisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutku globalisaatio. Kiinalainen tekee mitä tahansa murto-osan hinnalla. Mutta mitä tehdään, kun kiinalainen ei enää tee? Kannattaako yhteiskunnan kannalta kriittisiä tarvikkeita ja välineitä valmistaa muualla?

Vierailija
24/25 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei varautunut tälläiseen kriisiin. Me eletään niin eristyksissä että ei sellaiset epidemiat jotka koskee muita tiheästi asuttuja maita kuten Kiinaa, voi meitä koskea. Hygieniastakin huolehdimme länsimaissa ihan eri tavalla. Siitä kertoo jo se että kriisin uhatessa hakatkaamme wc paperia.

Vierailija
25/25 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala ap itse tuottamaan.