Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on eksoottisin osaamasi kieli?

Vierailija
11.04.2020 |

Mulla jiddiš. En osaa sitä mitenkään kauhean hyvin, mutta ymmärrän auttavasti. Nyt mua hemmotellaan, kun Netflixissä on jiddišinkielinen sarja.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Python

Vierailija
22/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantasuomen sanoja tunnen paljon, samoin inkerin, vepsän, tseremissin ja marin kielen sanoja, viroa osaan ihan hyvinkin. Suomen kielen opinnoissa oli viron ja unkarin kielten alkeis- ja jatkokurssit, jotka suoritin, unkaria osaan huonosti.

Näitten lisäksi osaan saksaa, ruotsia, englantia ja ranskaa. Minulle kielet on olleet helppoja oppia. Tosin kuin autolla ajo.

Tarkoititko toisin kuin autolla ajo? Kerro lisää, etkö aja autoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei yllä edes top sataan puhutuimpien kielten listoilla, ja on monissa eri tutkimuksissa todettu yhdeksi maailman vaikeimmista, mutta saat ap toki väittää sitä isoksi ja yleiseksi jos niin haluat, ei se multa ole pois.

Jopa unkari on erittäin vaikea ja harvinainen kieli osata, ja sen puhujamäärä on kuitenkin kaksinkertainen suomeen verrattuna.

Vierailija
24/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei yllä edes top sataan puhutuimpien kielten listoilla, ja on monissa eri tutkimuksissa todettu yhdeksi maailman vaikeimmista, mutta saat ap toki väittää sitä isoksi ja yleiseksi jos niin haluat, ei se multa ole pois.

Jopa unkari on erittäin vaikea ja harvinainen kieli osata, ja sen puhujamäärä on kuitenkin kaksinkertainen suomeen verrattuna.

Käypä nyt lukemassa ne mun vastaukset uudelleen.

Ap

Vierailija
25/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpy

Vierailija
26/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Janne Saarikiven kolumni, jossa käsitellään puhujamääriä: https://yle.fi/uutiset/3-10605195

Ap

Vierailija
27/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantasuomen sanoja tunnen paljon, samoin inkerin, vepsän, tseremissin ja marin kielen sanoja, viroa osaan ihan hyvinkin. Suomen kielen opinnoissa oli viron ja unkarin kielten alkeis- ja jatkokurssit, jotka suoritin, unkaria osaan huonosti.

Näitten lisäksi osaan saksaa, ruotsia, englantia ja ranskaa. Minulle kielet on olleet helppoja oppia. Tosin kuin autolla ajo.

Tarkoititko toisin kuin autolla ajo? Kerro lisää, etkö aja autoa?

Jo kun kirjoitan autoilusta, teen virheitä! (Piti kirjoittaa toisin.)  Kesti monta vuotta, että opin ajamaan sujuvasti ja vieläkin jännitän vierailla teillä ja kaupungeissa ajamista. Samoin ikkunan pesu, sitä en osaa.

Vierailija
28/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Python

Alkaa olla kyllä melko mainstream jo.

Vierailija
29/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkkia puhun, kirjoitan ja ymmärrän hyvin. Mutta en laske sitä eksoottiseksi kieleksi. Ainoa eksoottinen kieli, mistä osaan vain alkeet, on cherokee.

Vierailija
30/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaisnorjaa puhun aina baari-illan jälkeen.

No niin ja sitten itse asiaan: en ole koskaan ollut hyvä kielissä. Lapsena osasin jonkun verran viroa, mutta enää en osaa. Lapsena vietin paljon aikaa virossa, ja opettelin oppaista ja sanakirjoista sanastoa aina ennen jokaista reissua. 

Vierailija
31/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unkaria osaan tai osasin muinoin jonkun verran. Pohjois-saamea myös, ymmärrän aika paljon mutten osaa kirjoittaa. Ja sama toisinkin päin ymmärrän kirjoitettua saamea jollain lailla mut sit osaa lausua. Unkaria opettelin yhden kaverin kanssa jonka isä oli unkarista. Saamea taas pakosta kun olen asunut muutaman vuoden Utsjoen kunnan alueella.

Vierailija
32/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tasolla pitäisi osata? Osaan vähän norjaa.

Vierailija
33/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suavvo.

Vierailija
34/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japani.

Vaikka onkin suht puhuttu myös saarivaltionsa ulkopuolellakin, niin silti ainakin Suomessa japaninkielentaitoon reagoidaan yleisimmin ”oho!!”

Vierailija
35/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääaineeni kroaatti, puhun ja ymmärrän koko ajan paremmin. Tällä hetkellä kielitaitoni on ihan sujuva ja riittää tavanomaisiin keskusteluihin.

Eräs harvinaisuus, josta haluaisin opiskella edes alkeet, on kalderash. Se on muistaakseni sanskriittipohjainen mutta sittemmin Balkanin kieliliiton piirteitä ottanut Itä-Euroopan liikkuvan väestön kieli.

Vierailija
36/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hepreaa osaan jonkin verran, mutta en täydellisesti. Norja myös sujuu jotenkuten kun olen siellä joskus asunut.

37/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ch’olti’ clásico. En tosin ole oikea asiantuntija. Ihan mielenkiinnosta olen opiskellut tavuja ja sanoja ja tutkinut hieroglyfejä.

Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona

Vierailija
38/38 |
11.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa, ja berliiniläisittäin puhuttuna.