Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko omakotitalo kuitenkin lopulta pettymys?

Vierailija
10.04.2020 |

Vihdoin olisi mahdollisuus muuttaa paikkakunnalle, jossa unelma omakotitalosta yksinäiselle on totta ilman elinikäistä pankkilainaa. Koko ikäni olen kokenut joutuneeni asumaan väärin ja omakotitalo on tuntunut ratkaisulta. Ehkä joku muukin? Mutta mitä sitten, kun saavutit unelman? Eikö se vastannutkaan odotuksia? Eikö elämä parantunutkaan odotetulla tavalla? Vai tapahtuiko juuri niin?

45 v

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omakotitalossa ole pakko tehdä mitään pihatöitä. Lumet tietty aurataan mutta muuta ei kyllä tehdä.

Jos omakotitalossa jättää lumityöt tekemättä, niin kukaan ei tule valittamaan, toisin kuin rivitalossa.

Vierailija
22/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä enää omakotitaloon! Kesällä ok-talo on kiva, mutta syksyllä haravointi ja talvella lumityöt. Kaikki korjaukset, maalaukset ja kunnossapito maksaa maltaita. Asun nykyään kerrostalossa ja viihdyn mainiosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos lumityöt ja puutarhanhoito on no no, niin älä hanki oktaloa. Testaa ensin asumista rivarissa. Siinä saa hieman hajua mitä ne lumityöt ja puutarhanhoito on, mut oktalossa hommat on x 5.

Nimim. 380m2 töno + 2500m2 tontti

On meilläkin omakotitalo ja melko iso tontti, mutta käytännössä ei minkäänlaista puutarhaa. Piha on pelkkää tasaista nurmea, ei ole pensaita eikä kukkapenkkejä. Ruoho täytyy toki leikata kesällä kerran viikossa, mutta siinähän se menee kävelylenkistä. Muuta ei tarvi pihan eteen tehdä. Talvella luodaan lumi vain sen verran, että autot saa pihasta tielle.

Omakotitalostakin voi karsia paljon työtä jos ei halua ylimääräistä tehdä.

Vierailija
24/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt kiinnostaisi muuten, mutta en tasan aio koskea ruohonleikkuriin tai lumikolaan. Kai ne hoituisi robottileikkurilla ja vaikka auton keulaan kiinnitetyllä auralla aika mukavasti.

Vierailija
25/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin voin imuroida, käydä suihkussa ja vaikka laulaa sieluni täydeltä mihin vuorokauden aikaan vain. Ei heippalappuja. Ah ja niin, oma piha joka ei suuren suuri mutta sopiva. Ei liikaa pihatöitä. Ei kiitos enää koskaan seinänaapureita.

Vierailija
26/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme Oulussa pitkään haaveiltuamme ja säästettyämme omakotitaloon joka sijaitsee melkein 10 km päässä keskustasta moottoritien takana. ALueella on paljon isoja hienoja omakotitaloja ja täytyy sanoa että meillä on yksi hienoimmista! Isoja avoimia tiloja, suuria lasi-ikkunoita, viheralueita ja kaksi parveketta. Ensimmäiset kuukaudet meni onnessa ja auvossa, oli kesäoma ja mulla aikaa siivota ja puunata. SItten alkoivat työt ja kiireet. Samalla huomasin, että illalla näkyy kaikista ikkunoista suoraan meidän keitiöön ja olohuoneeseen ja siihen käytävään mistä kuljetaan suihkuun ja saunaan... Alkoi hirveä ahdistus ja täytyi pitää sälekaihtimia kiinni koko ajan.. ja siivota niin VI tus ti. Piha oli iso mutta jotenin niin ankea. Naapureita on joka puolella ja ne muutamat puut ja pensaat ei paljon auta. AJattelin innoissani että nyt on lapsilla leikkikavereita mutta mitä vielä! Suurin osa on lestadiolaisia, ihan kivoja mutta ei niistä ole mulle ja lapsille kavereiksi tai terassikaljoille. Harmitti koko ajan kun pantiin niin paljon rahaa ja säästöjä asumiseen ja miten kävi! Koti ei tuntunut yhtään omalta, vaan jonkun toisen tekemältä, kolkolta ja liian isolta jotenkin. Ja liian Kalliilta! Olin haaveillut että saan olla pihallani vaikka ilkosillaan ja nauttia vapaudesta. Nyt on hirveä paine näyttää samalta kuin muutkin ja pitää piha tiptopissa NIin, siis tarina pättyi siihen että miehen kanssa tuli ero. HÄn jäi asumaan OKTaloon ja minä muutin joen rantaan pienehköön kolmioon. JA olen onnellinen kun saan nauttia pikkuparvekkeestani, taloyhtiön lapset leikkii meidän lastena kanssa ja pääsen hemmetti pyörällä tai kävellen kauppaan!!!!

Vierailija
27/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2010-luvulla itse rakennetettu omakotitalo. Asuinalue tosin Etelä-Espoossa, eli rahaakin sai projektiin ihan kivasti kulumaan. Ei ole oikeasti ollut pettymys, isot asumiskulut on kyllä, mutta itsehän päätöksemme olemme tehneet.

Vierailija
28/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä enää omakotitaloon! Kesällä ok-talo on kiva, mutta syksyllä haravointi ja talvella lumityöt. Kaikki korjaukset, maalaukset ja kunnossapito maksaa maltaita. Asun nykyään kerrostalossa ja viihdyn mainiosti.

Huvittaa nämä kustannuksista narisijat. Asuminen omakotitalossa on kuitenkin paljon halvempaa kuin kerrostalossa.

Vierailija
29/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 2010-luvulla itse rakennetettu omakotitalo. Asuinalue tosin Etelä-Espoossa, eli rahaakin sai projektiin ihan kivasti kulumaan. Ei ole oikeasti ollut pettymys, isot asumiskulut on kyllä, mutta itsehän päätöksemme olemme tehneet.

Isot asumiskulut? Uusissa taloissa on yleensä aika pienet asumiskulut.

Vierailija
30/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin kahta erilaista omakotitaloa. Toinen oli rintamamiestalo kahden km:n päässä keskustasta ja toinen vanha talo maaseudun rauhassa 12 km kaupungista. Ei ollut minun juttu, nyt asumme ydinkeskustassa kerrostalossa.

Minulle on selvää, että en muuta vanhaan omakotitaloon vaan mieluiten rakennutan tai 2000+ luvun valmis talo. En ole erityisen kiinnostunut kunnostamaan paikkoja.

AP

Ehkä sinun kannattaisi kokeilla vuokrata talo vähäksi aikaa. 2000+ talo vaatii jo jotain kunnostamista ja uusi talo on kallis kallis rakennuttaa. Ja nyt on huono aika myydä, jos et viihdy. Talossa tontteineen on jatkuvasti jotain kunnostamista. Varsinkin lumityöt ja nurmikonleikkuu ovat ärsyttäviä.

2000 luvun talossa ei kyllä ole teknisesä mielessä vielä suuremmin mitään kunnostamista, korkeintaan maalaamista. Mutta sen sijaan muodin muuttumisen vuoksi melkein 20 vuotta vanhat värit ja materiaalit nättää vanhanaikaisilta.

Juuri näin. Ei vielä suuremmin.

Vierailija
31/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut viihtyvät, toiset eivät. Kokeile vuokraamista.

Vierailija
32/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä maksaa tontin vuokra ja asuntolainan lyhennys, iso talo niin sähköä myös kuluu, mut suhteessa vanhoihin taloihin toki energiatehokas.

Vierailija
33/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluttiin omakotitaloon, koska tarvittiin lisää tilaa ja rivarissa meni hermot määräileviin naapureihin. No, ei niistä naapureista päässyt eroon omakotitalossakaan, molemmat rajanaapurit ihan peestä. Talossa on ihan hirveästi työtä, remppaa ja siivoamista. Lisäksi kauhea stressi että sattuu vesivahinko tms. kallis juttu. Parasta on tila ja väljyys sisällä ja ulkona ja se, että omalta pihalta pääsee suoraan metsään.

Vierailija
34/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä maksaa tontin vuokra ja asuntolainan lyhennys, iso talo niin sähköä myös kuluu, mut suhteessa vanhoihin taloihin toki energiatehokas.

No paljonko olisi lainaa ja lainanlyhennys, jos olisit ostanut yhtä paljon neliöitä kerrostaloasunnosta? Ja paljonko sellaisessa asunnossa olisi vastike?

35/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JunttiPolo kirjoitti:

Kenties olisi hyvä eritellä, mitä odotat ja mikä omakotiasumisessa on sellaista, minkä uskot tuovan onnea.

Seinät itsessään harvemmin onnea tuovat.

Kaipaatko rauhaa, omaa pihaa ja kasvimaata vai mitä?

Rauhaa, pihaa, runkoäänten loppumista. En halua olla liian tietoinen naapurin tekemisistä.

AP

On niitä ääniä omakotitalossakin ja siellä niihin vasta kiinnittääkin huomiota, koska jokainen poikkeava ääni voi olla merkki viasta ja korjauksen tarpeesta.

Oma tupa ja oma lupa, mutta myös oma vastuu ja omat rahat korjauksiin.

Vierailija
36/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se riippuu omista odotuksista. Minusta omakotitalon piha menettää täysin merkityksensä, jos siellä kuuluu naapurin ääniä/näkyy naapurin pihalle. Jos koko talo sitten taas on liian korvessa, niin eipä siinäkään mitään järkeä minun näkökulmastani olisi.

Vierailija
37/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin asun omakotitalossa ensisijaisesti kustannuten vuoksi ja toiseksi sen vuoksi että saa itse päättää kaikestta ja kolmanneksi pihan vuoksi.

Täältä turusta saa noin 300 tonnilla aika kivan noin 150 neöisen uudehkon talon ja asumiskulut jää alle 400€/kk.

Huvikseen katsoin että jos haluaisi vähintään 150 neliön kerrotaloasunnon, niin ei ole edes montaa tarjolla ja ne mitä on maksaa puolesta miljoonasta ylöspäin ja vastikkeen luokkaa 700€/kk.

Vierailija
38/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JunttiPolo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JunttiPolo kirjoitti:

Kenties olisi hyvä eritellä, mitä odotat ja mikä omakotiasumisessa on sellaista, minkä uskot tuovan onnea.

Seinät itsessään harvemmin onnea tuovat.

Kaipaatko rauhaa, omaa pihaa ja kasvimaata vai mitä?

Rauhaa, pihaa, runkoäänten loppumista. En halua olla liian tietoinen naapurin tekemisistä.

AP

On niitä ääniä omakotitalossakin ja siellä niihin vasta kiinnittääkin huomiota, koska jokainen poikkeava ääni voi olla merkki viasta ja korjauksen tarpeesta.

Oma tupa ja oma lupa, mutta myös oma vastuu ja omat rahat korjauksiin.

Kenen luulet maksavan kerrostalojen remontit? Asukkaat nekin maksaa.

Vierailija
39/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä kaduttanut. Kymmenen vuotta olen nyt omakotitalossa asunut. Nautin tilasta ja vapaudesta. Voi mennä saunaan kun haluaa tai laittaa astianpesukoneen päälle. Ei tarvitse katsoa kellosta, että häiritseekö naapuria kotitöidentekoaika. On hiljaista nukkua. Naapurit on ok. Asuin ennen omakotitaloa kolmetoista vuotta rivitalossa. Joten lumityöt ja nurmikonleikkuu eivät yllättäneet.

Vierailija
40/90 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No paljonko olisi lainaa ja lainanlyhennys, jos olisit ostanut yhtä paljon neliöitä kerrostaloasunnosta? Ja paljonko sellaisessa asunnossa olisi vastike?

Hmm, enpä ole kattonut. Kyllä tähän rahaa on saanut upotettua yli 500 000 (+korko) + tontti + sähkö + vesi + muut mahdolliset korjauskulut. Vaikea verrata kerrostaloasuntoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme