Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"
eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.
Kommentit (1139)
Kannattaa kokeilla, pääsetkö koulutukseen ja jos pääset niin kuinka pärjäät ja jos pärjäät niin pääsetkö töihin. Ja jos pääset niin mihin ja millä työehdoilla/palkalla. Vuorotyötähän tuo on, saat myös ekosmista säteilyä joka työpäivä mojovan annoksen. Hommat hoidettava kunnolla jotta et päädy Lentoturmatutkinta-telkkariohjelmaan.
Sitten jos vielä napsakamman pääsykokeen haluat niin yritäpä päästä lennonjohtajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuli somessa vastaan Finnairin lentäjän videoita. Yhdessä videossa hän kertoili työnsä huonoja puolia, joista yksi oli se, että on aika rutiininomaista. Ei sovi kuulemma luovalle ihmiselle. Olisikin aika kurjaa, jos omalle lennolle sattuisi sellainen tyyppi, joka aina vähän ikävystyttyään tekisi lentosuunnitelmia uusiksi: " mennäänpä sittenkin tuon maisemareitin kautta" tai ajaisi koneen tahallaan myrskypilveen että tulisi vähän jännitystä työpäivään.
Onneksi on näitä rauhallisia, järkähtämättömiä rutiinien ystäviä lentäjinä.
Tunnen monia lentäjiä ja perusluonne kaikilla kyllä rauhallinen ja ovat tasapainoisia, analyyttisia ja sellaisia fiksun oloisia. Joku jossain laittoivatkin että eivät ole mitään filosofeja tai runopoikia - juu ei- mutta eipä mikään tunteella elävä ja pohdiskeleva (liian syvällisesti) lentäjänä ehkä pärjääkään, sillä pitää olla rationaalinen ja kykenevä tekemään nopeita päätöksiä.
Sarjassa ikuisia arvoituksia, miksi univormu vetoaa naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Sarjassa ikuisia arvoituksia, miksi univormu vetoaa naisiin.
Ja ei pelkkä univormu vaan kyllä se lentäjän palkkapussi taitaa tässä eniten vedota. Kyllähän veturinkuljettaja, konduktööri, poliisi, tullimies ja vaikka mitä näitä onkaan, käyttää univormua, mutta lentäjän palkka ihan omassa sfäärissä.
Aika pieni osa pääsee testeistä läpi ja ura on jatkuvasti katkolla. Työ on myös vaikeampaa kun useimmat muut työt, mikäli ei sitä usko, niin kannattaa kokeilla siipiään. Onnea matkalle!
Lentolippujen hintoja voitaisiin laskea, jos niitä etäohjattaisiin maasta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä lentokapteenilla hieno lippalakki ja kapteeni...
Kapteeni on kaiken yläpuolella oleva nimike vaikka olisi miten amis ja kun ravintolassa sanoo olevansa lentokapteeni niin Johan alkaa olemaan naisia ympärillä
Tunnen aika monta lentäjää, lähiperheessäkin on kaksi.
En ole koskaan kuullut, että kukaan näistä mainostaisi tai toisi millään tavalla ammattiaan esiin jossain seurassa, ellei sitä kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjä on aika lailla bussikuskiin verrattavissa oleva työ. Paitsi että konetta saa aikalailla pitää autopilotilla ja lähinnä vahtia päältä, kun taas bussikuski joutuu koko ajan seuraamaan liikennettä ja tekemään itse ratkaisuja.
Jännästi palkoissa "pieni" ero.
Ikävä vuorotyö ja vapaita joutuu pitämään jossain hevon tuutissa pääsemättä kotiin välillä. Voi niillä tietty olla pidempiä vuorovapaita, mutten kyllä osaa kadehtia jatkuvaa reissaamista ja hotelliöitä.
Miehen ammatti on naisille käsittämättömän tärkeä asia.
Suurimmalle osalle miehiä naisen ammatilla ei ole mitään merkitystä parisuhteen osalta.
Lentäjän työ ei eroa bussikuskin työstä. Palkassakaan ero ei ole päätä huimaava. Yrittäjänä bussia ajava bussikuski tienaa tilausajoissa 1000-3000 euroa per päivä, eli bussikuskina voi tienata 25000 - 50 000 euroa kuukaudessa, ainakin enemmän kuin mitä lentäjä tienaa palkkatyössä. Bussikuski voi palkata myös rengin tai useamman. Bussikuskin ansiomahdolisuuksilla ei ole siten ylärajaa.
Bussikuskin uralla voi edetä miljonääriksi, lentäjän uralla ei ikinä.
Lentäjillä on kuitenkin isomman rahamiehen imago, koska lentäjillä hienommat uniformut kuin bussikuskeilla. Ihmiset haluavat ajatrella, että lentäjän ammatti on erityisen arvostettu ja että lentäjinä ovat erityisen vastuulliset henkilöt. Sellainen usko auttaa lentopelkoa vastaan.
Teknisesti lentokoneet voisivat lentää myös ilman henkilökuntaa, autopilotilla tai etäohjauksella.
Lentäjien olemassaololla on kuitenkin suuri vaikutus matkustajien turvallisuuden tunteeseen.
Vastaus kysymykseen: lentäjien erityisen suuri arvostus johtuu ihmisten luonnollisesta lentopelosta.
Ennenhan hissilläkin oli hienoon pukuun ja koppalakkiin puettu kuljettaja.
Kun hilssillä ajaminen arkipäiväistyi, hinninkuljettajista luovuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä lentokapteenilla hieno lippalakki ja kapteeni...
Kapteeni on kaiken yläpuolella oleva nimike vaikka olisi miten amis ja kun ravintolassa sanoo olevansa lentokapteeni niin Johan alkaa olemaan naisia ympärillä
Tunnen aika monta lentäjää, lähiperheessäkin on kaksi.
En ole koskaan kuullut, että kukaan näistä mainostaisi tai toisi millään tavalla ammattiaan esiin jossain seurassa, ellei sitä kysytä.
Olen lentäjän vaimo ja mieheni lentää Finnairilla. Ei pidä itsestään ammatin suhteen mitään meteliä, ja miksi pitäisikään pitää? Ammatti muiden joukossa. Itsekään en (tietenkään) mainosta olevani lentäjän vaimo. Tottakai jos joku kyselee esim. mieheltäni ammatista jotain tms niin mielellään vastailee, mutta muuten matalalla profiililla. Sama pätee käsitykseni ja kokemukseni mukaan useimpiin hänen kollegoihin myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjän työ ei eroa bussikuskin työstä. Palkassakaan ero ei ole päätä huimaava. Yrittäjänä bussia ajava bussikuski tienaa tilausajoissa 1000-3000 euroa per päivä, eli bussikuskina voi tienata 25000 - 50 000 euroa kuukaudessa, ainakin enemmän kuin mitä lentäjä tienaa palkkatyössä. Bussikuski voi palkata myös rengin tai useamman. Bussikuskin ansiomahdolisuuksilla ei ole siten ylärajaa.
Bussikuskin uralla voi edetä miljonääriksi, lentäjän uralla ei ikinä.
Lentäjillä on kuitenkin isomman rahamiehen imago, koska lentäjillä hienommat uniformut kuin bussikuskeilla. Ihmiset haluavat ajatrella, että lentäjän ammatti on erityisen arvostettu ja että lentäjinä ovat erityisen vastuulliset henkilöt. Sellainen usko auttaa lentopelkoa vastaan.
Teknisesti lentokoneet voisivat lentää myös ilman henkilökuntaa, autopilotilla tai etäohjauksella.
Lentäjien olemassaololla on kuitenkin suuri vaikutus matkustajien tur
Mikä pöljä oletkaan, anteeksi vaan. Mä olen bussikuljettaja ja teen sitä kun omasta työstäni tuli pitkät lomautukset. Vaikka työ bussin ratissa vastuullista onkin, en koe sitä erityisen vaikeaksi. Tottakai huonolla kelillä sitä haasteita joskus on, mutta muutoin ei mitenkään ole haastavaa. Lentäjäksi minusta ei olisi ikipäivänä! Tiedän jo nyt, että en läpäisisi pääsykokeita, muun muassa koska olen umpisurkea kaikenlaisessa fysiikkaa liittyvässä ja jotain ällitestejä kun olen tehnyt niin ei noi hoksottimetkaan vissii ihan nopeimmat ole. No bussin ratissa riittänyt, mutta huh huh en lähtisi kyllä vertailemaan näitä kahta ihan täysin erilaista ammattia. Mistä tuo vertaus bussikuskin kanssa edes lähtenyt? Airbus = bussi? Vai mistä?
Vierailija kirjoitti:
Miehen ammatti on naisille käsittämättömän tärkeä asia.
Suurimmalle osalle miehiä naisen ammatilla ei ole mitään merkitystä parisuhteen osalta.
Yep. Onhan se status asia naisille (ilmeisesti) sanoa olevansa lentäjän vaimo kuin vaikk putkimiehen tai nuohoojan vaimo. Väheksymättä mainittuja ammatteja.
Naisia kiehtoo eniten raha. Sano mun sanoneeni.
Mä olen luullut että ne melkein kaikki on eläköityneitä armeijan lentäjiä...?
Noh olet vastuussa, että monta sataa ihmistä pääsee elossa paikasta a to b.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luullut että ne melkein kaikki on eläköityneitä armeijan lentäjiä...?
Harva on, jotkut.
Lentäjä ja putkiasentaja yhtä TÄRKEITÄ koska kummallakin on pääasia että PASKA lentää tarpeeksi kauas.
t. höyryveturin lämmittäjä Vm 38
Vierailija kirjoitti:
Lentäjä ja putkiasentaja yhtä TÄRKEITÄ koska kummallakin on pääasia että PASKA lentää tarpeeksi kauas.
t. höyryveturin lämmittäjä Vm 38
Ja saa vieraita pilluja rassata......