Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"
eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.
Kommentit (1139)
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niillä lyhyt koulutus se on totta, mutta mikään muu tuossa ei kyllä ole totta 😂
Ei ole olemassa mitään yhtä tiettyä lentokonetta jota opetellaan lentämään ja sitten lennetään aina niin. On tyyppikoulutuksia eri koneille. Ei koneita lennetä samalla tavalla todellakaan.Ps. Lentäjän koulutus on tosi vaativa. Mulla on läheinen joka valmistunut lentäjäksi parin vuoden sisään ja koulutus oli kyllä erittäin haastava, mitään lomia ei myöskään sisälly ollenkaan tuohon 1,5-2v koulutukseen vaan myös kesät opiskellaan.
Ei lomia pariin vuoteen, hui kauhea.
Minä kävin päivätöissä raksalla, illat luin insinööriksi, muutama lapsikin tuli tehtyä ja asuntolainat hankittua siinä ennen valmistumista.Neljä vuotta meni ilman lomia, aamukuudelta lähdin töihin, sieltä kouluun suoraan ja puolysi illalla kotona, joka arkipäivä. Vi
Haluatko mitallin tuosta? Samaa "lesoilua" harrastaa moni yrittäjä, mutta itse en kyllä tiedä mitä lesoilun arvoista tuossa on? Itse olen ottanut lomarahat lomana ja ehkä tehnyt sisäänkin, jotta on voinut olla kesällä 8 viikkoa lomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.
Ei ole vaativaa olla vastuussa monen sadan ihmisen hengestä?
Kaikissa töissä vastuu nostaa palkkaa.
Bussikuskit. Veturinkuljettaja. Säiliöauton kuljettaja. Liikenteenohjaaja....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentäjä on aika lailla bussikuskiin verrattavissa oleva työ. Paitsi että konetta saa aikalailla pitää autopilotilla ja lähinnä vahtia päältä, kun taas bussikuski joutuu koko ajan seuraamaan liikennettä ja tekemään itse ratkaisuja.
Jännästi palkoissa "pieni" ero.
Ikävä vuorotyö ja vapaita joutuu pitämään jossain hevon tuutissa pääsemättä kotiin välillä. Voi niillä tietty olla pidempiä vuorovapaita, mutten kyllä osaa kadehtia jatkuvaa reissaamista ja hotelliöitä.
Itselleni olisi unelmatyö.
Kaikista arvostelijoista ei tule lentäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka 10 000€ niin arvostusta saa.
Edes halpalentoyhtiöiden lentäjillä ei ole noin surkea palkka!
Lyhyt on koulutus joo mutta toivottavasti osaavat hommansa muuten on pahat seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt on koulutus joo mutta toivottavasti osaavat hommansa muuten on pahat seuraukset.
Erittäin monella on pohjalla korkeakoulututkinto, muun muassa hyvin paljon ihan dippainssejä!
Lentäjillä on paljon sellaisia fyysisiä ominaisuuksia joita taviksilta puuttuu. En arvosta ollenkaan jotain jonninjoutavaa dippainssiä tai punaisten yliopistojen puhekoneita joiden poissaoloa työmaalta ei huomaisi kukaan.
Aloittajaidiootista ei olisi lentäjäksi, heikko fysiikka yhdistettynä tyhmään päähän.
Lentäjät ovat koulutettua ammattiväkeä mutta IAU:n maapalvelujen työpaikat piäisi ulkoistaa kaikki ulkomaisille firmoille.
AP ja häntä komppavat peukuttajat/kirjoittajat ovat hyvä esimerkki miten suomalainen pallopää juntti kuvittelee itsestään liikoja. Suurin osa täällä olevista on pelkkää ihmispaskaa, ei hyötyä Suomelle tai todellista panosta työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän aloituksen idea on?
Yleensä sama kuin kaikissa niissä missä naiset haukkuu miehiä geneerisesti. Nyt #miesviha kohdistuu lentäjiin.
Isot tulot
Näyttävät työvaatteet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun pääsee vasemmalle istuimelle on lentoemojen esimies.
Ei ole. Purseri on lentojen aikana emojen "pomo", mutta hallinnollinen esimies on jossain konttorissa.
Viime kädessä kapteenin sana on tietysti laki, mutta normityössä purseri hoitaa omaa tiimiään matkustamossa ja kapteeni+perämies puuhailevat ohjaamossa omiaan.
kapteeni+perämies puuhailevat ohjaamossa omiaan🙊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun pääsee vasemmalle istuimelle on lentoemojen esimies.
Ei ole. Purseri on lentojen aikana emojen "pomo", mutta hallinnollinen esimies on jossain konttorissa.
Viime kädessä kapteenin sana on tietysti laki, mutta normityössä purseri hoitaa omaa tiimiään matkustamossa ja kapteeni+perämies puuhailevat ohjaamossa omiaan.
kapteeni+perämies puuhailevat ohjaamossa omiaan🙊
Doggystyle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä sitä on pidetty jotenki erityisen arvostettuna ammattina? En minä ole huomannut, vaikka toki sitä ammattia kyllä suuresti itse arvostan.
Miksi sinä ap haluat tehdä tällaisen väheksyvän aloituksen lentäjän ammatista? Etkö sinä arvosta lentäjän ammattia?
Palkoissa.
Johtunee siitä että ovat vastuussa kalliin omaisuuden pysymisestä ehjänä.
Ja matkustajien + siihen koulutukseen ei myöskään pääse ihan kuka tahansa. Esimerkiksi ei saa olla säännöllistä lääkitystä vaativia perussairauksia eikä värisokeutta. Harvassa ammatissa tälläset on este.
Vierailija kirjoitti:
Isot tulot
Näyttävät työvaatteet
No olisihan se noloa, jos lentäjät kulkisivat lentoasemilla likaisissa haalareissa - vaikka duunariammatti onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No missä sitä on pidetty jotenki erityisen arvostettuna ammattina? En minä ole huomannut, vaikka toki sitä ammattia kyllä suuresti itse arvostan.
Miksi sinä ap haluat tehdä tällaisen väheksyvän aloituksen lentäjän ammatista? Etkö sinä arvosta lentäjän ammattia?
Palkoissa.
Johtunee siitä että ovat vastuussa kalliin omaisuuden pysymisestä ehjänä.
Ja matkustajien + siihen koulutukseen ei myöskään pääse ihan kuka tahansa. Esimerkiksi ei saa olla säännöllistä lääkitystä vaativia perussairauksia eikä värisokeutta. Harvassa ammatissa tälläset on este.
No hyvin harvalla nuorella ihmisellä sellaisia onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot tulot
Näyttävät työvaatteet
No olisihan se noloa, jos lentäjät kulkisivat lentoasemilla likaisissa haalareissa - vaikka duunariammatti onkin.
Eivät ole duunareita. Ilmailualan asiantuntijoita.
Törkeää tuollaista edes mainita