Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"
eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.
Kommentit (1139)
Vierailija kirjoitti:
Lentäjä on ollut arvostettu ammatti, nyt modernissa koneessa lentäminen on pääasiassa autopilotin käyttöä.
Se mitä lentäjät jatkuvasti kuitenkin harjoittelevat simulaattorissa on ne vaaratilanteet joita ei koskaan halua tapahtuvan oikeassa elämässä.
- -
Ei ole.
Uskaltaisin väittää, ettet ole eläissäsi käynyt nykyaikaisen koneen ohjaamossa?
Tarkoittaako arvostus palkkaa?
Iso kone, jonka osaa nostaa ja pitää ilmassa ja tuoda alas. Osaa suunnistaa kohteesta toiseen, hallitsee koneen myös epätasaisissa lento-oloissa. Vastaa lennon sujuvuudesta ja turvallisesta matkan kulusta.
Siis jos isojen liikennelentokoneiden lentäjistä kyse.
Onko parempi palkka kuin valtamerilaivojen kapteeneilla? Nämä tosin joutuvat olemaan merellä päiviä tai viikkoja yhteen menoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Yliglorifioituja bussikuskeja.
Lentäjän ja bussikuskin työssä on samoja elementtejä siinä mielessä, että siinähän vain kuskataan ihmisiä paikasta toiseen, näin räikeästi yksinkertaistettuna. Mutta lentäjällä vain vaatimustaso ja vastuu pikkusen eri...
Bussikuskillahan se isompi vastuu on, hän on täysin yksin vastuussa. Lentäjällä on matkustajakoneessa aina toinen lentäjä, lisäksi lennonjohto, koneessa törmäysvaroitusjärjestelmä, yhteys huoltokeskukseen yms.
Minulla ei ollut mitään erityistä mielipidettä lentäjistä.
Olin muissa puitteissa tekemisissä erään vastavalmistuneen lentäjän kanssa.
Tutustuin häneen hiukan, olimme samoissa porukoissa liikenteessä yöelämässä.
En ollut koskaan ennen tavannut niin tasapainoista nuorta miestä. Pääsykokeissa ilmeisesti karsiutuu kaikki kilpailuhenkiset ja vähänkään itsekkäät kandidaatit pois. Liika luovuus on kai haitaksi, pitäisi olla taipumus pitäytyä tarkasti annetuissa ohjeissa eikä säveltää itse.
Sen jälkeen olen kyllä osannut arvostaa ammattilentäjiä. Ammatti ei kai ole kovin häävi, eikä alkuvuosien palkkakaan.
m
Enemmän kuin lentäjiin kiinnittäisin tässä tapauksessa huomion tekniseen kunnossapitoon. Lentäjät näkevät yleensä vain pinnan kun taas asentajat näkevät sen kaiken millä lennetään. Sama tietenkin monessa muussakin ammatissa 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Yliglorifioituja bussikuskeja.
Lentäjän ja bussikuskin työssä on samoja elementtejä siinä mielessä, että siinähän vain kuskataan ihmisiä paikasta toiseen, näin räikeästi yksinkertaistettuna. Mutta lentäjällä vain vaatimustaso ja vastuu pikkusen eri...
Bussikuskillahan se isompi vastuu on, hän on täysin yksin vastuussa. Lentäjällä on matkustajakoneessa aina toinen lentäjä, lisäksi lennonjohto, koneessa törmäysvaroitusjärjestelmä, yhteys huoltokeskukseen yms.
Tässä kommentissa näkee viisauden, lentämisestä ei ole mitään tietoa, mitkä ovat vaatimustaso ja vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjät itse luulee olevansa muita parempia. Yllättävän moni lentäjä on todella pihi.
Tunnen työni kautta monta ja aina tarjoavat kun olemme ulkona syömässä. Minä myös tarjoan......vastapalveluja. Ihana työ.
Kumpi on vaativampaa, suunnitella lentokone vai lentää sillä?
Ei lentäjälle makseta siitä että se osaa lentää. Sille maksetaan siitä että se osaa laskeutua...
Vierailija kirjoitti:
Arvostus nousee potenssiin ziljoona sinä päivänä kun tuo ap istuu lentokoneessa ja puikoissa on todellakin kouluttamaton kapu ja koneen nokka osoittaa maata kohti kilometrin korkeudella...
Täysin älyvapaa aloitus!
Air Francen onnettomuus Atlantilla, jossa kuoli noin 300 ihmistä, johtui siitä että koulutettu lentäjä ei osannut perusasiaa, eli sakkauksesta toipumista. Jokainen joka on lentänyt joskus tietokoneella simulaattorilla tietää miten sakkauksesta päästään pois(keula alas, lisää vauhtia ja sitten oikaisu).
Luultavasti matkustamossa oli noin 100 ihmistä jotka olisivat osanneet tämän, mutta "koulutettu" lentäjä ei.
Ei käy mitään ammattikouöua. Liikennelentäjän koulutus kestää puolisen vuotta. Yksityislentäjän lupakirja, ja tietty määrä lentotunteja pitää olla. Finnairin omaan koulutukseen on vaikea päästä, mutta jos maksaa itse, niin sinällään hakukriteerit ei ole mitenkään ylipääsemättömät. Kallis koulutus kyllä on.
Huoh! Taas joku katkeran hoitajan aloittama ketju.
Onhan tossa takavuosina kirjoitettu paljonkin juttuja siitä, että maailmalla lentäjillä tietyissä yhtiöissä on ihan törkeän pitkiä työputkia ja palkka ei todellakaan ole sitä, mitä odotetaan pilotin stereotyyppisesti tienaavan.
En tiedä yhtään, onko tilanne parantunut. Ehkä?
Ei saa mennä kännissä eikä kankkusessa hommiin niinkun vaikka ministerin hommissa. Lähtee lupakirja ikiajoiksi ja samalla leipäpuu. Siitä pitääkin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olipa inhottavan väheksyvä aloitus. Mikäs sun ammatti ap on?
Persu. Revi siitä.
Hävittäjälentäjän työ on arvostettua koska siihen on äärimmäisen vaikea päästä. Jos ei pärjää niin karsinta on armoton. Avoimia työpaikkoja ei löydy työkkärin sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa mennä kännissä eikä kankkusessa hommiin niinkun vaikka ministerin hommissa. Lähtee lupakirja ikiajoiksi ja samalla leipäpuu. Siitä pitääkin maksaa.
Saako lentää pilvessä?
Vierailija kirjoitti:
Ison vastuun takia ja siksi, että jokainen tietää miten skarppi pitää olla, että pääsee sinne amikseen. Lentokoneen lentäminenhän on todellisuudessa äärettömän helppoa. Rekkakuskilla on älyllisesti vaativampi työ.
"Ja kuitenkin rekkakuskit rinnastetaan koiriin koska nukkuvat kopissa, kuseskelevat renkaille ja haukkuvat kaikki henkilöautot jne."
Lentäjä ja koko henkilökunta sekä lennonjohto on vastuussa sadoista ihmisistä. Lääkärikin tekee todella vaativaa työtä, mutta ei hänellä yksin voi olla vastuuta sadoista potilaista.