Miksiköhön lentäjä on niin arvostettu ammatti? Hehän käyvät parivuotisen "ammattikoulun"
eli opettelevat kädestä pitäen, että näin lennät lentokonetta ja sitten seuraavat 40 vuotta ne sitten lentävät sitä ja jokainen työpäivä kulkee käytännössä ihan saman kaavan mukaan.
Kommentit (1139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.
Ai ei ole vastuullista lentää tuolla yläilmoissa ja laskeutuminenkin itsessään on jo niin helppoa että!!
Lentäjillä on aina kaveri tukena ja tarkkailemassa, jos tulee virhe. Bussikuskit, veturikuskit yms. joutuvat tekemään kaiken yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, lentäjän ammattia kyllä arvostan siinä missä ketä tahansa suorittavan työn tekijää. Sen sijaan sitä en tajua, miksi juuri lentäjille maksetaan niin poskettomia palkkoja, ei se nyt niin ihmeellisen vaativaa tai vastuullista ole.
Ai ei ole vastuullista lentää tuolla yläilmoissa ja laskeutuminenkin itsessään on jo niin helppoa että!!
Autopilotti hoitaa lentämisen, ja myös avustaa nousut ja laskut. Muutaman kerran kun noita harjoittelee, menee ihan rutiinilla. On aika monessa työssä työvaiheita, jotka ovat hankalia ja jopa vaarallisia, jos menee pieleen, mutta silti kun koulutuksessa treenaa ja jonkin aikaa hommaa tekee, ovat helppoja.
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niillä lyhyt koulutus se on totta, mutta mikään muu tuossa ei kyllä ole totta 😂
Ei ole olemassa mitään yhtä tiettyä lentokonetta jota opetellaan lentämään ja sitten lennetään aina niin. On tyyppikoulutuksia eri koneille. Ei koneita lennetä samalla tavalla todellakaan.Ps. Lentäjän koulutus on tosi vaativa. Mulla on läheinen joka valmistunut lentäjäksi parin vuoden sisään ja koulutus oli kyllä erittäin haastava, mitään lomia ei myöskään sisälly ollenkaan tuohon 1,5-2v koulutukseen vaan myös kesät opiskellaan.
Ei lomia pariin vuoteen, hui kauhea.
Minä kävin päivätöissä raksalla, illat luin insinööriksi, muutama lapsikin tuli tehtyä ja asuntolainat hankittua siinä ennen valmistumista.Neljä vuotta meni ilman lomia, aamukuudelta lähdin töihin, sieltä kouluun suoraan ja puolysi illalla kotona, joka arkipäivä. Viikonloppuisin sitten oli aikaa koulutöille ja perheelle ja harrastuksille.
Kyllä toi lentäjän koulutus on varmaan tosi tosi rankkaa, siihen verrattuna.
Juu kuule minä olin 50 vuotta töissä 30 tuntia vuorokaudessa ja oli 20 lasta ja opiskelin 3 ammattia joka kevät ja hiihdettiin kesät talvet ja molempiin suuntiin oli vielä ylämäki meni minne tahansa!!! Minulla on ollut rankempi elämä ku sulla ni!!
Oliko niin ruma puoliso siellä Porvoossa sulla kun ei lapsia tuon enempää siunaantunut?
Lentäjillä ei todellakaan palkkakehityksen pitäisi nousta yli 4500. Heillä helpompi työ kuin matkustamohenkilökunnalla.
Naurettavaa, että valtion Finnair maksaa pari lentoa kuussa tekeville 10 000€ palkkoja.
Ihan oikeasti. Rankalla kädellä nuo palkat alas!! TULIJOITA RIITTÄÄ! Monelle riittäisi 3000€ palkka, jos 2 työkeikkaa tekee kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjä on aika lailla bussikuskiin verrattavissa oleva työ. Paitsi että konetta saa aikalailla pitää autopilotilla ja lähinnä vahtia päältä, kun taas bussikuski joutuu koko ajan seuraamaan liikennettä ja tekemään itse ratkaisuja.
Jännästi palkoissa "pieni" ero.
Jännästi tuhot ovat myös eri luokkaa, jos onnettomuus sattuu.
Jännästi autopilotin mennessä rikki lentäjän on osattava toimia oikein.
Ystäväni on DI ja lentäjä... arvostan 🙄 toteutti lapsuutensa unelman.
Ei kestä koulutus vuosia, vaan 6kk (yksityislentäjän lupakirja pitää olla valmiiksi). Kaikki hyvin palkatut ammatit on arvostettuja. Miksi lentäjä olisi poikkeus?
Lentäjän työ on ihan hemmetin vastuullista ja sehän on aina stressaavimmat ammatit- listan kärjessä. Että inhottaa tuollaiset vähättelevät ihmiset, te ette ainakaan ole todellakaan yhtään parempia millään tavalla.
"Ei ole vaativaa ja vastuullista" sanoo henkilö joka ei tiedä lentäjän koulutuksesta eikä ammatista todellisuudessa yhtään mitään. Naurettavia ihmisiä tällä palstalla.
Ja lentäjien palkka EI OLE edes kovinkaan suuri! Riippuu todella paljon työnantajasta onko palkka hyvä. Toisilla yhtiöillä palkka on todella hyvä, toisilla keskinkertainen ja jossain jopa huono!
Lentäjät maksavat itse koulutuksensa, työnhakuun liittyvät asiat (ympäri maailmaa pääsykokeissa reissaaminen, tyyppikoulutukset tulevalla työnantajalla). Lentäjät on niitä harvoja jotka kustantavat itse koko koulutuksensa samalla kun muille koulutus on ilmainen. Lopettakaa se kitiseminen.
Arvostus tulee siitä, että jos minulle kerrottaisiin puhtaan ja kovat luulot itsestään omaavan kertakaikkisen amatöörin olevan puikoissa lähtevässä koneessa, en nousisi koko koneeseen...
Tuskin moni muukaan, jolle oma henkikulta on kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentäjä on aika lailla bussikuskiin verrattavissa oleva työ. Paitsi että konetta saa aikalailla pitää autopilotilla ja lähinnä vahtia päältä, kun taas bussikuski joutuu koko ajan seuraamaan liikennettä ja tekemään itse ratkaisuja.
Lentäjät joutuvat koko työuransa ajan tasaisin aikavälein lentosimulaattoriin, johon simuloidaan joku erikoistilanne. Kone on tuotava onnistuneesti alas.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjillä ei todellakaan palkkakehityksen pitäisi nousta yli 4500. Heillä helpompi työ kuin matkustamohenkilökunnalla.
Naurettavaa, että valtion Finnair maksaa pari lentoa kuussa tekeville 10 000€ palkkoja.
Ihan oikeasti. Rankalla kädellä nuo palkat alas!! TULIJOITA RIITTÄÄ! Monelle riittäisi 3000€ palkka, jos 2 työkeikkaa tekee kuussa.
Finnair ei tosiaan maksa mitään 10 000e palkkoja yhtään kenellekään. Lisäksi lentäjän ja lentoemännän töistä ei kannata puhua edes samassa lauseessa. Kyseessä on kaksi täysin eri ammattia joissa ei ole mitään muuta samaa kuin matkustajien turvallisuudesta huolehtiminen. Joku emäntäkö sä olet ja kuvittelet täällä vähän liikoja itsestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Tulijoita riittää, mutta harvalla kyvyt.
Jaa, mikäköhän tämä lentäjän niin suuri vastuu on? Valmiin listan mukaan tietyt samat toimet ennen jokaista lentoa. Nousut ja laskut oppii tekemällä, ihan niin kuin vaikkapa autolla ajamisen ja lisäksi tietokone avustaa. Korkeuksissa seurataan lähinnä muutamia mittareita. Jos jotain hälyttävää tapahtuisi, ei peruspilotilla oikeasti juurikaan ole työkaluja tilanteen pelastamiseksi, koska ei noita pääse käytännössä harjoittelemaan (muutama simulaatio koulutusaikana ei valmistele oikeasti ketään vaikka siihen, että laskeudutaan yhden siiven varassa tms muuta kivaa). Ja lennonjohto huutelee koordinaatteja, minne tietokone ohjaa.
Jos tulisi onnettomuus tms, tuskin jäisi henkiin vastuuta kantamaan.
Hui miten vaikeaa.
Ja kyllä, minulla on sukulainen joka on lentäjä, ja ihan hänen suustaa nämä jutut.
Moni lentäjä hyväksyy varmasti vähemmän palkkaa jos koulutus tehdään ilmaiseksi kuten kaikilla muillakin ja lainat koulutuksesta hyvitetään jo valmistuneille.
Niin kauan kun koulutus on reippaasti yli 100 000e+ paljon muita maksuja päälle niin palkat on oltava korkealla, muuten ei saada ketään lentämään koneita.
Näin sitä saa osakseen halveksuntaa henkilöltä, jolla itsellään on pitkä kouluts ja huono palkka. Ilmiötä kutsutaan kateudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Ajat täyden bussin vaikka jyrkänteeltä alas. Siinä on bussillinen henkilöitä henki pois.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mikäköhän tämä lentäjän niin suuri vastuu on? Valmiin listan mukaan tietyt samat toimet ennen jokaista lentoa. Nousut ja laskut oppii tekemällä, ihan niin kuin vaikkapa autolla ajamisen ja lisäksi tietokone avustaa. Korkeuksissa seurataan lähinnä muutamia mittareita. Jos jotain hälyttävää tapahtuisi, ei peruspilotilla oikeasti juurikaan ole työkaluja tilanteen pelastamiseksi, koska ei noita pääse käytännössä harjoittelemaan (muutama simulaatio koulutusaikana ei valmistele oikeasti ketään vaikka siihen, että laskeudutaan yhden siiven varassa tms muuta kivaa). Ja lennonjohto huutelee koordinaatteja, minne tietokone ohjaa.
Jos tulisi onnettomuus tms, tuskin jäisi henkiin vastuuta kantamaan.
Hui miten vaikeaa.
Ja kyllä, minulla on sukulainen joka on lentäjä, ja ihan hänen suustaa nämä jutut.
Mitä sä jankkaat täällä? Susta ei olisi koskaan lentäjäksi.
Ison vastuun takia ja siksi, että jokainen tietää miten skarppi pitää olla, että pääsee sinne amikseen. Lentokoneen lentäminenhän on todellisuudessa äärettömän helppoa. Rekkakuskilla on älyllisesti vaativampi työ.
itse arvostan heitä koska opintopaikkaa ei helpolla saada, sisään ei päästetä ketä tahansa vain parhaimmisto. työ ei myöskään ole mitään v itun bussilla ajamista. myös tämä ” yhyy yhyy minun elämäni oli paljon rankempaa koska minä kävin sitä ja tätä ja sain 5 lasta vuodessa ” on säälittävää. miksi kurjuudesta/rankkuudestakin pitää kilpailla?
Ei hoitaja kanna vastuuta. Lääkäri kantaa. Hoitaja toteuttaa lääkärin päälkset.