Miksi moni akateeminen ylentää itseään?
Valtaosa tuntemistani maistereista ja tohtoreista pitävät itseään parempina opintojensa perusteella.
Olen miettinyt, että mistä lähtee ajatus, ettei matalasti koulutetut ymmärtäisi tutkimuksia tai vaikka taloushallintoa?
Asenne on monella, riippumatta siitä onko oma lapsuudenperhe ollut akateeminen vai ei.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Saman huomannut. Bonuksena tarve päteä tai vaihtoehtoisesti jättäytyä keskustelusta. Lisäksi keskustelukumppanin titteli aina tiedettävä, tietää sitten koodin millä osallistua / lähtökohtaisesti arvioida toista.
Minä jättäydyn mielihyvin pois keskustelusta, jos huomaan, että muut keskustelukumppanit ovat rationaalisen argumentaation tavoittamattomissa.
Kun ne luulevat olevansa fiksumpia ja parempia työntekijöitä kuin ei-akateemiset. Samanlaisia pskahousuja ja vätyksiä mahtuu kaikenlaisiin työntekijöihin, ei vähiten akateemisiin.
T. Tiimipäällikkö, 20 henkilön esimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittykö tämä tilanteisiin, jossa ap ilmaisee olevansa sydämen sivystyksen ja elämämkoulun antaman asiantuntemuksen avulla yhtä pätevä akateemisen erikoistumisalalla kuin akateeminen itse?
Tämä liittyy tämän kommentin tyyppisiin oletuksiin.
ApYmmärrätkö itse, että nämä ovat niitä kiusallisia tilanteita, joihin akateemiset usein joutuvat itseoppineiden joka alan erityisasiantuntijoiden kanssa. Tuskin olet ap voinut olla huomaamatta, että näitä pätijöitä kouluttamattomien joukossa riittää.
Akateeminen oppii siitä mistä ja mitä sille opetetaan. Itseoppinut oppii mistä ja mitä haluaa.
Kaikki koulutus unohtuu muuten yllättävän nopeasti.
Mutta pitäähän sitä jollain verukkeella päästä nokkaansa nostamaan.
Eivät todellakaan ylennä. Sinulla on vain huono itsetunto.
Itselläni on amk-tutkinto ja muut työtoverini ovat yliopistotutkinnolla.
Asiallisia ja kivoja työkavereita, kukaan ei ylentele itseään mitenkään, eikä myöskään alentele.
Rautainen ammattitaito meillä kaikilla omissa tehtävissä, ja työilmapiiri on hyvä.
Enkä tuollaista ylentämistä akateemisilla huomannut myöskään vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Nuo tilanteet näkyvät usein, kun akateemiselle selviää keskustelukumppanin koulutus. Sävy muuttuu hieman alentuvaksi, nopea mikroilme käy kasvoilla.
Jos tämä kouluttamaton on tuonut keskusteluun jonkin akateemiselle uuden asian tai tutkimuksen, menee siltä pohja kun kouluttamattomuus paljastuu. Akateeminen mitä ilmeisemmin ajattelee, ettei kouluttamaton voi käyttää luotettavia lähteitä ja julkaisuja.Yleistän nyt tahallani. Tämä ei koske ystävyyssuhteita, vaan juuri uusia kontakteja.
Jotenkin minusta tuntuu, että sinua vaivaa kouluttamattomuutesi. Tai oikeastaan kyse on siitä, että itselläsi ei ole tutkintoa, jolla voisit todistaa muille olevasi fiksu. Minusta sinä annat jollekin yhdentekevälle tutkintotodistukselle aivan liian ison painoarvon. Hellitä vähän. Ei se maailma pyöri kenenkään akateemisen navan ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittykö tämä tilanteisiin, jossa ap ilmaisee olevansa sydämen sivystyksen ja elämämkoulun antaman asiantuntemuksen avulla yhtä pätevä akateemisen erikoistumisalalla kuin akateeminen itse?
Tämä liittyy tämän kommentin tyyppisiin oletuksiin.
ApYmmärrätkö itse, että nämä ovat niitä kiusallisia tilanteita, joihin akateemiset usein joutuvat itseoppineiden joka alan erityisasiantuntijoiden kanssa. Tuskin olet ap voinut olla huomaamatta, että näitä pätijöitä kouluttamattomien joukossa riittää.
Pätijöitä riittää myös koulutetuissa.
Varmasti jokaisella alalla työskentelevä kohtaa tätä, ei pelkästään akateemiset.
Aloitukseni ei kuitenkaan liittynyt näihin tilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen valtavan määrän akateemisia ihmisiä ja koskaan en ole törmännyt tällaiseen. Sen sijaan näitä tämänkin ketjun tyylisiä haukkumisia akateemisia kohtaan kuulee aina välillä. Vältän viimeiseen asti mainitsematta akateemisuuttani seurassa missä muut ovat duunareita.
Hyvä homma, mutta miksi akateemisuus pitää mainita?
Tunnen sekä erittäin fiksuja akateemisia (eivät mainosta koulutustaan) ja vähemmän fiksuja (jotka mainostavat).
Aika harva toimii noin.
Muutaman tunnistan, mutta eiköhän kyse ole ihmisistä ja heidän kasvatuksestaan eikä koulutuksesta.
Työkaverit olivat opiskelleet VUODEN oikiksessa ja he olivat vihaisia lähettäessään postia. "Me olemme opiskelleet oikiksessa ja joudumme tekemään tällaista työtä!" :D
Kolmas hupaisa oli ylipainoon perehtynyt tohtori, joka oli lihava, uskoi tietävänsä kaiken ja käyttäytyi töykeästi itseään fiksumpaa kollegaa kohtaa. Kiitos, J, sinun kanssasi oli mukavaa tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani lastentarhanopettaja on sitä mieltä, etteivät ei-akateemiset osaa pyyhkiä pyllyjä tarpeeksi pedagogisesti... "Pedagogian tulee olla läsnä kaikkialla."
Pyyhkiikö hän pyllysi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo tilanteet näkyvät usein, kun akateemiselle selviää keskustelukumppanin koulutus. Sävy muuttuu hieman alentuvaksi, nopea mikroilme käy kasvoilla.
Jos tämä kouluttamaton on tuonut keskusteluun jonkin akateemiselle uuden asian tai tutkimuksen, menee siltä pohja kun kouluttamattomuus paljastuu. Akateeminen mitä ilmeisemmin ajattelee, ettei kouluttamaton voi käyttää luotettavia lähteitä ja julkaisuja.Yleistän nyt tahallani. Tämä ei koske ystävyyssuhteita, vaan juuri uusia kontakteja.
Jotenkin minusta tuntuu, että sinua vaivaa kouluttamattomuutesi. Tai oikeastaan kyse on siitä, että itselläsi ei ole tutkintoa, jolla voisit todistaa muille olevasi fiksu. Minusta sinä annat jollekin yhdentekevälle tutkintotodistukselle aivan liian ison painoarvon. Hellitä vähän. Ei se maailma pyöri kenenkään akateemisen navan ympärillä.
Voi olla.
Tosin jos joskus saan aikaiseksi tutkinnon, haluan välttää kokemani käytöksen jatkamista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen valtavan määrän akateemisia ihmisiä ja koskaan en ole törmännyt tällaiseen. Sen sijaan näitä tämänkin ketjun tyylisiä haukkumisia akateemisia kohtaan kuulee aina välillä. Vältän viimeiseen asti mainitsematta akateemisuuttani seurassa missä muut ovat duunareita.
Vaikka tilanteessa, jossa duunari haukkuu akateemisia mennen tullen tietämättä, että keskustelukumppani on akateeminen ja yrittää saada keskustelukumppaniakin haukkumaan akateemisten "kyvyttömyyttä käytännön asioissa"
On olemassa se ihmistyyppi, joka "ohimennen" tuo ilmi akateemisuutensa, yleensä ei ole se fiksuin tapaus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun ap aloitti. Itse en ymmärrä miksi ihmiset kyselevät muiden koulutustaustoja ja ammatteja. Sitten kun saavat vastaukset ovat sitä mieltä, että kyllä silläkin taas keulii tittelin myötä 🙄
Itse en enää kerro, vaan vastaan jotain todella ympäripyöreää 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman huomannut. Bonuksena tarve päteä tai vaihtoehtoisesti jättäytyä keskustelusta. Lisäksi keskustelukumppanin titteli aina tiedettävä, tietää sitten koodin millä osallistua / lähtökohtaisesti arvioida toista.
Minä jättäydyn mielihyvin pois keskustelusta, jos huomaan, että muut keskustelukumppanit ovat rationaalisen argumentaation tavoittamattomissa.
Päätät tämän asian sopivasti tittelin jälkeen.
Jos samaa soopaa suoltaisi itse aiheeseen perehtynyt professori, sinä kuuntelisit mielenkiinnolla.
Duunareille jonkun toisen akateeminen koulutus on kuin härälle punainen vaate, ärsykettä vasten on hyökättävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun ap aloitti. Itse en ymmärrä miksi ihmiset kyselevät muiden koulutustaustoja ja ammatteja. Sitten kun saavat vastaukset ovat sitä mieltä, että kyllä silläkin taas keulii tittelin myötä 🙄
Itse en enää kerro, vaan vastaan jotain todella ympäripyöreää 😂
Eniten koulutuksista kyselevät akateemiset. Muut kyselevät mitä töitä herra X tekee.
Vierailija kirjoitti:
Duunareille jonkun toisen akateeminen koulutus on kuin härälle punainen vaate, ärsykettä vasten on hyökättävä.
Höpöhöpö.
- Duunari joka ylpeä akateemisesta vaimosta
Jos tämä kouluttamaton on tuonut keskusteluun jonkin akateemiselle uuden asian tai tutkimuksen, menee siltä pohja kun kouluttamattomuus paljastuu. Akateeminen mitä ilmeisemmin ajattelee, ettei kouluttamaton voi käyttää luotettavia lähteitä ja julkaisuja.
Yleistän nyt tahallani. Tämä ei koske ystävyyssuhteita, vaan juuri uusia kontakteja.