Miksi moni akateeminen ylentää itseään?
Valtaosa tuntemistani maistereista ja tohtoreista pitävät itseään parempina opintojensa perusteella.
Olen miettinyt, että mistä lähtee ajatus, ettei matalasti koulutetut ymmärtäisi tutkimuksia tai vaikka taloushallintoa?
Asenne on monella, riippumatta siitä onko oma lapsuudenperhe ollut akateeminen vai ei.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen valtavan määrän akateemisia ihmisiä ja koskaan en ole törmännyt tällaiseen. Sen sijaan näitä tämänkin ketjun tyylisiä haukkumisia akateemisia kohtaan kuulee aina välillä. Vältän viimeiseen asti mainitsematta akateemisuuttani seurassa missä muut ovat duunareita.
Tunnen myös paljon akateemisia ja valtaosa heistä arvostaa kaikkia ammatteja koutustasosta riippumatta. Mm. omaa ammattiani, jota teen ilman akateemista koulutusta. Toki yksilöitä löytyy kaikista taustoista. Idiootti on idiootti, eikä se aina muutu minkään asteen loppututkinnon myötä.
Jokainen alleviivaa sitä minkä varaan imagonsa rakentaa.
Ken härjillä ajaa, härjistä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittanut näitä keskusteluja aiemmin.
En myöskään ole ollut ainoa kommentoija täällä.Tämä ketju kuitenkin valaisi aika paljon. Luultavasti olen epävarma ja koen ihmisten pitävän minua tyhmänä, jolloin kokemukseni akateemisten itsensä ylentämisestä voi olla virheellinen.
Uskon edelleen, että tutkinnolla itseään ylentävä on, mutta se johtunee taas heidän alemmuudentunteestaan.
Kiitos asiallisista vastauksista.
Ap
Tää on hieno kommentti. Empaattinen ja jossa ostaan asettua toisen tilanteeseen.
Muutama vuosikymmen sitten Suomessa riiti, kun painoi valkolakin päähänsä. Sillä osoitti sen lukeneisuutensa kaikille muillekin.
Ja ihan varmasti kadehtijoitakin riitti.
Miksi muuten valkolakkia juhlitaan tänä päivänä enemmän kuin esim. korkeakoulututkintoa?
Kateus voittaa Suomessa kiimankin.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani lastentarhanopettaja on sitä mieltä, etteivät ei-akateemiset osaa pyyhkiä pyllyjä tarpeeksi pedagogisesti... "Pedagogian tulee olla läsnä kaikkialla."
Juu varmasti on käyttänyt termiä pyllyjen pyyhinnän yhteydessä ja sanonut, ettei vaikkapa hoitaja voi pyyhkiä pyllyä. Hah.
Miksi tämä vihapuhe akateemisia kohtaan on vieläkin olemassa? Miksi tämä on sallittu? Kuvottavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä vihapuhe akateemisia kohtaan on vieläkin olemassa? Miksi tämä on sallittu? Kuvottavaa!
Niin.... Esimerkiksi meistä ammattikorkeakoulun suorittaneistahan puhutaan aina niin hellästi ja arvostaen.
Akateemiset eivät puhu teistä yhtään mitään. Palstan "muka-akateemiset" ovat teidän amissien trolleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittykö tämä tilanteisiin, jossa ap ilmaisee olevansa sydämen sivystyksen ja elämämkoulun antaman asiantuntemuksen avulla yhtä pätevä akateemisen erikoistumisalalla kuin akateeminen itse?
Miksi monet yhteiskunnan tuella elävät elämämkoululaiset vähättelevät koulutusta ja pitävät yhteiskunnan tukiviidakoiden hyväksikäyttöä fiksumpana kuin koulutusta ja varsinkin työntekoa .
Onpa tuolla tuettavina näitäkin, jotka keräilevät tutkintoja työelämää vältelläkseen. Ja toki muistavat mainostaa, mitä kaikkea ovat opiskelleet itseisarvoisesti. Ja niitä, jotka eivät mitenkään voi kuvitella alentuvansa duunaritason töihin (vaikka niitä olisi suht helposti tarjolla), kun se ei sovi heidän imagoonsa sivistyneinä ihmisinä. Että kaikenlaista (huonoitsetuntoista) viheltäjää kyllä löytyy.
Kaikilta aloilta löytyy kivoja tyyppejä ja tolvanoita koulutukseen katsomatta. Ei se koulutus pelkästään luonnetta muokkaa vaan monet muutkin asiat.
Mulle on tultu ihan suoraan sanomaan, että minun täytyy olla tyhmempi, kun en opiskele yliopistossa. On jopa sanottu, että minun pitäisi olla hiljaa, koska älyni ei riitä minkäänlaiseen keskusteluun.
Ja eksäni, joka oli tohtorikoulutettu, halusi tuoda omaa tietoaan esille esimerkiksi arvuuttelemalla asioista, jotka olivat hänen erikoisosaamistaan ja naureskeli vastauksille. Halusi neuvoa niissäkin asioissa, joissa minä selkeästi tiesin enemmän. Ei vain ego kestänyt sitä, että minä voisin tietää mistään mitään.
Yllättäen mistään sellaisista aiheista ei keskusteltu, joista minä ja tiesin ja hän ei. Joten kyllä näitä ap:n kuvailun kaltaisia ihmisiä on.