Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurin osa ylipainoisista on ylipainoinen siksi, ettei vain arvosta tarpeeksi normaalipainoisena pysymistä

Vierailija
10.04.2020 |

Jos hoikkuus tai edes normaalipaino on ihmiselle tärkeä arvo, sen mukaisesti pystyy kyllä elämään.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10kg ylipainoa rasittaa sydäntä yhtä paljon kuin aski röökiä päivässä.

Miettikää sitä te jotka selittelette olevanne hyvässä kunnossa vaikka olettekin lihavia.

Lihavuus on sairaus ja terveysriski, aina.

Selityksiä ei ole.

Olette kuin narkkareita selittelemässä tilaanne.

Aloin polttaa sen takia osittain, kun on niin hirveä ruokahalu ja syömishimo koko ajan. Kyllä se auttaa tuohon.

Vierailija
42/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no mulle se on itsestäänselvää. mulla on ylipainoa koska tykkään enemmän ruuasta kuin en, mies rakastaa minua huolimatta painosta ja tunnen itseni pystyväksi, kauniiksi ja seksikkääksi näin. En näe mitään lisäarvoa siinä että laihduttaisin niin en ole koskaan edes ajatellut asiaa. joten naulan kantaan ap, en osaa arvostaa jotain millä ei ole elämääni mitään lisäarvoa.

Terveys ei ole tarpeeksi hyvä arvo?

Voishan se ollakin. Mä olen toistaiseksi kuitenkin ollut ihan terve. Osaltaan varmaan siksi että olen painostani huolimatta ollut aina liikunnallinen.

Ei se liikunta terveyttä takaa eikä sulje pois huonon ravinnon vaikutusta.

Olen kotitalousopettaja, joten osaan ihan ammattini puolesta sanoa että ruokani ei ole huonoa. Sitä on vaan kulutukseen nähden jonkin verran liikaa. En ole lihonut vuosiin, paino on aika vakio.

Tittelit eivät kerro tiedon tasosta.

10 vuotta olen useamman kerran vuodessa opettanut ne makro- ja mikroravinneprofiilit, vitamiinit, hivenaineet, kuidut ja kalorit. Että aika paksu kallo saisi olla jos en jo itse osaisi :D

Ei sekään kerro tiedon tasosta, että olet muita opettanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Asia ei ole ihan noin mustavalkoinen.

Monet käsittävät normaalipainoisen ja hoikan samaksi asiaksi (erit. miehet huom.) 

Normaalipainoisuushan ei tarkoita hoikkuutta. Itse olen vielä normaalipainoinen, BMI 23, ja kyllä minulla on muutama ylimääräinen kilo tässä painossa. En kuitenkaan voisi kuvitellakaan päästäväni itseäni lihavuuden puolelle*, sillä välitän itsestäni ja terveydestäni. 

(*paitsi ehkä jossain poikkeustilanteessa jos joutuisin esim. pitkäksi aikaa vuoteenomaksi)

En ole hoikka, enkä varmaan koskaan tule olemaan. Hoikistun aina kesää kohti jonkin verran (koska ulkona liikkuminen on mukavaa, ja kesävaatteet paljastavampia) ja lihon yleensä talvella jonkin verran. Ei-himoliikkujana pysyvän hoikkuuden saavuttaminen tarkoittaisi tälle gurmeelle aikamoista itsensä kieltämistä, jota en halua koska elämä olisi ankeampaa niin. Sori siitä. 

Vierailija
44/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää sitä te jotka selittelette olevanne hyvässä kunnossa vaikka olettekin lihavia.

Selityksiä ei ole.

Jos paino rasittaa sydäntä, niin se on hyvä. Sydän kaipaa rasitusta. Se on lihas. Monen liikunnallisen lihavan sydän- ja verisuoniterveys voi olla erinomainen. Kuten laihalla todella huono. Lihava voi olla normaalilla ruualla ja laiha todella huonolla.

Tervhoitaja

Vierailija
45/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selityksiä ei ole.

Jos paino rasittaa sydäntä, niin se on hyvä. Sydän kaipaa rasitusta. Se on lihas. Monen liikunnallisen lihavan sydän- ja verisuoniterveys voi olla erinomainen. Kuten laihalla todella huono. Lihava voi olla normaalilla ruualla ja laiha todella huonolla.

Tervhoitaja

Mikä se on se "normaaliruoka"

Vierailija
46/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tämä lievä ylipaino ainakin minulla on valinta koska en vaivaudu laihduttamaan. Tykkään itsestäni myös pulleana ja tykkäsin itsestäni hoikkana. Näin 50+ vaan paino ei ole elämän tärkein asia. Olen laiska sohvaperuna ja herkuttelen hyvällä omallatunnolla ja viini ym maistuu viikonloppuna. Elämä on oikein ihanaa! Tänäänkin kokkaan miehen kanssa ja lipitetään viiniä. En jaksa ressata läskistä. Seksiäkin oli jo aamulla joten ei tarvitse peätä että ei kelpaa tällaisena kuin on. 

Vierailija
47/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole leuhkimisen aihe jos arvostaa pinnallisia asioita

Onko omasta kunnosta ja terveydestä huolehtiminen mielestäsi pinnallinen mielenkiinnon kohde? Ap

Vierailija
48/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no mulle se on itsestäänselvää. mulla on ylipainoa koska tykkään enemmän ruuasta kuin en, mies rakastaa minua huolimatta painosta ja tunnen itseni pystyväksi, kauniiksi ja seksikkääksi näin. En näe mitään lisäarvoa siinä että laihduttaisin niin en ole koskaan edes ajatellut asiaa. joten naulan kantaan ap, en osaa arvostaa jotain millä ei ole elämääni mitään lisäarvoa.

Terveys ei ole tarpeeksi hyvä arvo?

Voishan se ollakin. Mä olen toistaiseksi kuitenkin ollut ihan terve. Osaltaan varmaan siksi että olen painostani huolimatta ollut aina liikunnallinen.

Ei se liikunta terveyttä takaa eikä sulje pois huonon ravinnon vaikutusta.

Eikä laihuus takaa sitä että ruokavalio olisi hyvä. Terv bmi 17,5, oon syönyt tänään pelkkää karkkia. Eilen en mitään, sitä edellisenä pizzaa, kaljaa ja vaahtokarkkeja. Enkä kyllä liikukaan.

Sama, normaalipainossa söin usein pelkkää karkkia. Nyt 25 kg ylipainoa ja syön monipuolisesti, 1750 kcal päivässä. Vähempää en aio syödä, jos joku keksii ehdottaa kalorien pudottamista 1200:een.

Vierailija
49/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että rasvasolut eivät lähde pois vaan kutistuvat laihtuessa, ja siksi olisi paljon helpompi lihoa kilot takaisin kuin jos on ollut koko ikänsä normaalipainoinen. Lihavalla näitä soluja siis syntynyt enemmän (koska lisää tulee lihoessa), valmiina turpoamaan uudestaan. Pitääköhän paikkansa?

Ja nykyäänhän on tutkittu tosi paljon suoliston bakteereita, joilla selitetty herkempää taipumusta lihomiseen.

Muutenkin, jos lapsena on oppinut huonot syömis- ja liikkumistavat niin onhan niitä paljon vaikeampi alkaa muuttamaan. Pystyyhän siihen kyllä, mutta toiset vaan pääsee näissä hoikkuusasioissa helpommalla, ilman psykologista kuormaa.

Vierailija
50/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa muistaa myös rasvaprosentti, se normi bmi  voi olla ihan liikaa jos on pelkkää läskiä ilman lihasta.

kuten monilla on.

Vierailija
51/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole leuhkimisen aihe jos arvostaa pinnallisia asioita

Totta. Mutta terveysasiat ovat mielestäni tärkeitä. Tämän takia röökaajat ja läskit ovat mustalla listalla.

Vierailija
52/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kaljamaha koska syön yksinkertaista rasvaista ruokaa ja siihen päälle paha energiajuoma-addiktio. Lievää ylipainoa lihavammaksi taas tuskin ikinä turpoan koska muuten elän hyvin fyysistä elämää ja siihen vielä päälle syntymästä asti refluksi ja erittäin herkkä vatsa joka heti protestoi ja juoksuttaa vessaan jos vetää vähänkään mitään liikaa tai vähänkään liian mausteista.

Ei siinä paljoa pysty mässäämään vaikka haluaisi jos puolen tunnin sisään sitten tuntuu kuin puukko kiertäisi vatsassa ja loppuilta pitää viettää pöntöllä istuen ja irvistäen. Jotain hyviä puoliakin herkässä vatsassa siis, tosin veikkaan että se on se mikä minut vanhana sitten tappaa kun muuten sairastan äärimmäisen harvoin.

Vierailija
53/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kohta tämä tulee täyteen tekosyitä, ja niitähän riittää aina.

Paras on se "mies ei huomioinut niin lihoin 25kg"

Mutta aina se on jonkun muun asian syytä,ei syömisen .

Tekosyitä? Miksi minun pitäisi luetella sinulle yhtään mitään syitä? Olen lihava, koska pidän ruoasta ja kaljasta. Nousen kohta hakemaan lisää suklaata ja sitten otan päikkärit. Niiden jälkeen korkkaan oluen ja alan tehdä ruokaa itselleni. Puolison karjalanpaisti on jo uunissa.

Vierailija
54/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä. Nuorempana lihoin herkästi ja kärsin ummetuksesta. Olen aina syönyt mitä tekee mieli. Nykyisin en liho niin paljon ja uloste on harvoin kovalla. Veikkaan että jotain on tapahtunut bakteerikannassa sattumalta elämän varrella. Vanhetessahan pitäisi lihoa paljon herkemmin, kun lihasmassa pienenee ja aineenvaihdunta hidastuu.

Vierailija
55/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Geenit, kortisonihoito ja hidas aineenvaihdunta". On kuitenkin eriskummallista että kaikki näitä asioita mainitsevat ovat myös varsinaisdia herkuttelijoita. Suuret annoskoot ja joka aterialla kilo pastaa, riisiä tai perunaa kyytipoikana, kermakastikkeet ja joka hemmetin välissä napostellaan pullaa, karkkeja ja sipsejä. Sohvalla maaten tietenkin.

Vierailija
56/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Geenit, kortisonihoito ja hidas aineenvaihdunta". On kuitenkin eriskummallista että kaikki näitä asioita mainitsevat ovat myös varsinaisdia herkuttelijoita. Suuret annoskoot ja joka aterialla kilo pastaa, riisiä tai perunaa kyytipoikana, kermakastikkeet ja joka hemmetin välissä napostellaan pullaa, karkkeja ja sipsejä. Sohvalla maaten tietenkin.

Siis sinä toivoisit, että ventovieraat, anonyymit ihmiset alkaisivat puolustella sinulle ylipainoaan. Saisit siitä buustia olemattomalle itsetunnollesi. Mutta kun meidän ei tarvitse. Ei kertoa syitä eikä keksiä tekosyitä. Ja yhä useampi on sen alkanut ymmärtää.

Syöminen on kivaa. Samoin juominen.

Vierailija
57/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä toivoisit, että ventovieraat, anonyymit ihmiset alkaisivat puolustella sinulle ylipainoaan. Saisit siitä buustia olemattomalle itsetunnollesi. Mutta kun meidän ei tarvitse. Ei kertoa syitä eikä keksiä tekosyitä. Ja yhä useampi on sen alkanut ymmärtää.

Syöminen on kivaa. Samoin juominen.

Osalla reilusti ylipainoisista  on kumma tapaa "puolustella" vaikka kukaan ei edes ihmettelisi heidän ylipainoaan.

Vierailija
58/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä että meihin lihaviin ei korona iske sillä on niin hyvä vastustuskyky kun elimistöä ei ole rääkätty ja saa kaiken ravinnon. 

Vierailija
59/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/a/162af52f-fc0b-4ac4-abb2-a024…

Minä ainakin jään sohvalle makaamaan koronan ajaksi. 

Vierailija
60/101 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut että rasvasolut eivät lähde pois vaan kutistuvat laihtuessa, ja siksi olisi paljon helpompi lihoa kilot takaisin kuin jos on ollut koko ikänsä normaalipainoinen. Lihavalla näitä soluja siis syntynyt enemmän (koska lisää tulee lihoessa), valmiina turpoamaan uudestaan. Pitääköhän paikkansa?

Ja nykyäänhän on tutkittu tosi paljon suoliston bakteereita, joilla selitetty herkempää taipumusta lihomiseen.

Muutenkin, jos lapsena on oppinut huonot syömis- ja liikkumistavat niin onhan niitä paljon vaikeampi alkaa muuttamaan. Pystyyhän siihen kyllä, mutta toiset vaan pääsee näissä hoikkuusasioissa helpommalla, ilman psykologista kuormaa.

Muistaakseni lapsuudessa se solujen määrä vaihtelee painon mukaan, mutta murrosiässä se tasaantuu ja soluja kuolee yhtä paljon kuin syntyy. Muutos tapahtuu koossa. Jos on teininä laiha on helpompi pysyä laihana, koska rasvasoluja on vähemmän. Jos taas on silloin lihava niin hoikkaa olemusta on hankalampi ylläpitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi