Ilpiläiset, siis ilmalämpöpumpun omistajat!?
Millä asetuksella teillä on ilpi tällä hetkellä?
Kuinka usein huollatte laitteen ja onko se ympäri vuoden käytössä, mitä huoltoon kuului/hinta, oliko pesukin?!
Kiitos!
Kommentit (9)
Ei ole päällä ollenkaan nyt. Puhdistus kerran kuussa imuroimalla suodatin ja pölyt pyyhkien päältä (ei ole kotieläimiä). On käytössä ympäri vuoden talvella lämmittämässä, kesällä tarvittaessa viilentämässä. Ei ole vielä huollettu, vajaa 2 vuotta ollut käytössä.
Kåytössä keväästä syksyyn, fan-asetus puhaltaa kolmosella, ensimmäisen huollon aika käsillä näin 3v jälkeen. Suodatin puhdistetaan n.1x/kk.
Se on kesät kiinni. Puhdistus kerran vuodessa jos muistaa. Ne "suodattimet" eli harva metalliverkko on ihan tyhjänpäiväiset, muutama pölyhiukkanen niihin tarttuu.
Edellinen ILP (Toshiba) toimi 15 vuotta ilman huoltoa, joten huolto on aivan turha. Eihän jääkaappejakaan huolleta kerran vuodessa.
Vaihto oli ajankohtainen kun sisäpuhaltimen moottorin puoleinen laakeri alkoi pitämään ääntä. Laakeri oli kotelon sisällä, eli vaihtaminen lähes mahdotonta. Uusi laakeri ja moottori netistä olisi maksanut n. 300€.
Päädyin tilaamaan uuden, koska 15. vuodessa moni asia on ILP:ssä parantunut.
Kertaakaan ei sisäpesty.
Nykyään 4v vanha Mitsubishi ja ilman huoltoa, koska ei tarvitse huoltaa.
Sisäsuodattimien puhdistus likaisuuden mukaan.
Kerran vuodessa puhkuttelen sisäyksikköä paineilmalla, imurilla ja märällä rätillä.
Ulkoyksikkö asuu kopissa, koska etupihalla.
Joka toinen vuosi puhkun sen paineilmalla ja märällä rätillä puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kåytössä keväästä syksyyn, fan-asetus puhaltaa kolmosella, ensimmäisen huollon aika käsillä näin 3v jälkeen. Suodatin puhdistetaan n.1x/kk.
Miksi huolto noin nopeasti? Riittää kun puhdistaa säännöllisesti suodattimet ja jos käyttää kosteudenpoisto toimintoa niin kannattaa pieni hetki käyttää lämmitys moodilla. Mulla tosin vaan 33 vuotta noista kokemusta eri paikoissa. Toki huoltomies mieluusti ottaa sen 300€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kåytössä keväästä syksyyn, fan-asetus puhaltaa kolmosella, ensimmäisen huollon aika käsillä näin 3v jälkeen. Suodatin puhdistetaan n.1x/kk.
Miksi huolto noin nopeasti? Riittää kun puhdistaa säännöllisesti suodattimet ja jos käyttää kosteudenpoisto toimintoa niin kannattaa pieni hetki käyttää lämmitys moodilla. Mulla tosin vaan 33 vuotta noista kokemusta eri paikoissa. Toki huoltomies mieluusti ottaa sen 300€
Njaaa, olenko kaiken "ilpi-informaation" uhri, sanovat, että n.2-3v välein olisi huolto hyvä tehdä...
Tässä keväällä/kesällä viilennyksellä on lämpötila-asetus 23 (jolloin todellinen lämpötila on huoneesta riippuen 24-25); puhallus on ykkösellä ja sekin on laitteen vieressä aika kova puhuri. Imuroidaan suodattimet noin kahden viikon välein (kotieläimiä on ja kuukausi havaittu liian harvaksi); vuoden käytön jälkeen ei ole vielä pesty saati huollatettu.
Talvella lämmityksellä on lämpötila-asetus 18 (jolloin todellinen lämpötila on huoneesta riippuen 22-23); puhallus on samalla ykkösellä.
Ja vielä taustatiedoksi sen verran, että asutaan yksitasoisessa rivitalossa, jossa on musta peltikatto ja seinän kokoiset ikkunat etelään päin, joten ennen ilpiä sisälämpötilat olivat helteillä yli 30.
Se on pois päältä ja terassin ovi on raollaan, mikä pitää sisälämpötilan juuri sopivana. Jos pannaan viilennys päälle, niin asetus on yleensä 22c tai välillä käytämme myös kosteudenpoistoa.
Tällä hetkellä ILP sisäyksikkö ykkösnopeudella, pelkkä puhallus ja ionisaattori on päällä.
Talossa painovoimainen ilmanvaihto.