Hiljaisuus vallankäytön välineenä?
Hillitty käytös, ei nimittele, ei huuda, ei valita. Mykkäkoulu, vastaa kun haluaa, jos on tyytymätön ei valita mutta näyttää vihaiselta. Päästää lähelle mutta on etäinen ja esim täryttää jalkaa. Kontrolloi seksillä. Itku aiheuttaa raivokohtauksen ja silloin paiskoo tai rikkoo tavaroita. Mitä tää on?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen persoonallisuushäiriö. Narsistit ei kestä toisten tunteita.
Mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa.
Ap ei kestä toisten tunteita?
Mykkäkoulu on henkistä pahoinpitelyä... itse en sellaisen ihmisen kanssa aikaani viettäisi.
Sinusta se voi olla mykkäkoulua ilkeällä motiivilla, kun ko henkilö vain haluaa ottaa etäisyyttä ja häneen sattuu.
Teillä voi olla koko tilanteesta tyystin erilainen kokemus, mutta sinä olet heti päättänyt että kyse on mykkäkoulusta.
Negatiivisuus on hyvin epäterve puolustusmekanismi.
On sairasta, että ei sano että nyt sattuu.
Jotkut pyrkivät välttämään riitelyä viimeiseen asti. Jos riitelytilanne on päällä, he menevät pois tai ovat vain hiljaa. Se ei välttämättä ole vallankäyttöä, vaan vain konfliktin välttelemistä. Tavallaan se on ihan viisasta, koska tunteikkaassa riitelyssä molemmat saattavat sanoa jotain, mitä myöhemmin katuvat ja jolla voi olla vuosikausien seuraukset – ihan turhaan.
Tuo on kyllä äärimmäinen reaktio, että toisen itkiessä raivostuu niin paljon, että paiskoo tavaroita. Tavallaan se on linjassa edellisen kanssa: siinäkin pidättäytyy sanomasta mitään, mutta ilmaisee voimakkaan tunteen. Raivokohtaukset ovat kyllä pelottavia eivätkä missään nimessä ok.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin olla tuollainen. Olen hyvin rauhallinen ja _ujo_, enkä reagoi vasta kuin voimakkaasti ärsytettynä.
Minun tunteeni nyt vain ovat sellaiset, olen herkkä mutta pidän tunteeni itselläni. Itken kyllä jos niikseen tulee.
Kuulostaa että ap vain haluaa muiden käyttäytyvän kuten hän haluaa. Ja jos näin ei käy, syyttää ja nimittelee muita, keksien heille olemattomia motiiveja.
Mykkäkoulussa on kyse siitä, ettet vastaa kun sinulle puhutaan.
En aina tiedä mitä vastata. Tai jos on kyse vieraasta henkilöstä, edes uskalla sanoa mitä ajattelen.
Sen leimaaminen mykkäkouluksi on hyvin ilkeää, en viettäisi aikaa sellaisen ihmisen kanssa, joka heti hyvin negatiivisesti pyrkii määrittelemään minut.
Valitsen mielummin ympärilleni keskustelevia, positiivisia ihmisiä. Jokaisella on oikeus valita seuransa, ilman itkua ja jalan polkemista.
Ja kun sanoin kuvauksen sopivan, tarkoitin sen suurimmaksi osaksi osuvan. Ei kirjaimellisesti.
Vaikeneminen voi olla vallankäyttöä, mutta suomalaiselle tyypillisempää on kuitenkin "what, en tiedä mitä sanoa tässä tilanteessa / pitikö mun sanoa jotain?" Siinä ihminen ei kyllä mitenkään koe olevansa vallassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin olla tuollainen. Olen hyvin rauhallinen ja _ujo_, enkä reagoi vasta kuin voimakkaasti ärsytettynä.
Minun tunteeni nyt vain ovat sellaiset, olen herkkä mutta pidän tunteeni itselläni. Itken kyllä jos niikseen tulee.
Kuulostaa että ap vain haluaa muiden käyttäytyvän kuten hän haluaa. Ja jos näin ei käy, syyttää ja nimittelee muita, keksien heille olemattomia motiiveja.
Miettisin, että miksi ei vastaa. Pelkääkö että tapahtuu jotain ikävää, jos ei vastaa. Tai tietääkö, että tulee (taas) tuomituksi, vähätellyksi, pilkatuksi, väärin ymmärretyksi tms.
Miksi ihminen on seurassa, jossa hän tulee tuomituksi, vähätellyksi, pilkatuksi, väärin ymmärretyksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sulle puhua normaalisti? Onko se keino ensin käytetty, mutta et kuunnellut?
Mitä on seksillä kontrollointi? Sitäkö että "anna" sitä juuri silloin kun sinä haluat?
Voi olla vastaamatta kun kysyy mielipidettä tai kun puhutaan tunteista. Kun vaihtaa aihetta vastaa taas. Mua voi torjua mutta häntä ei saa torjua, silloin seksiä on
Siis miten niin häntä ei saa torjua, tarkoitatko että hän pakottaa sinut seksiin? Vai tarkoitatko että hänelle tulee paha mieli torjutuksi tulemisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aina tiedä mitä vastata. Tai jos on kyse vieraasta henkilöstä, edes uskalla sanoa mitä ajattelen.
Sen leimaaminen mykkäkouluksi on hyvin ilkeää, en viettäisi aikaa sellaisen ihmisen kanssa, joka heti hyvin negatiivisesti pyrkii määrittelemään minut.
Valitsen mielummin ympärilleni keskustelevia, positiivisia ihmisiä. Jokaisella on oikeus valita seuransa, ilman itkua ja jalan polkemista.
Ja kun sanoin kuvauksen sopivan, tarkoitin sen suurimmaksi osaksi osuvan. Ei kirjaimellisesti.
Ap puhuu puolisostaan sinä jostain muusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulu on henkistä pahoinpitelyä... itse en sellaisen ihmisen kanssa aikaani viettäisi.
Huutaminen ja raivoaminen on parempi vaihtoehto? Ja sit tullaan palstalle itkemään kun puoliso on niin ilkeä?
Narsistit kiristää seksillä. Jos ei saa, uhkaa hakee muualta tai erota. Tuo on periaatteessa raiskaus. Vie kyllä viimeisetkin halut.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeneminen voi olla vallankäyttöä, mutta suomalaiselle tyypillisempää on kuitenkin "what, en tiedä mitä sanoa tässä tilanteessa / pitikö mun sanoa jotain?" Siinä ihminen ei kyllä mitenkään koe olevansa vallassa.
Aikuisten parisuhteessako?
Toisin kuin suoraviivaiset yhden totuuden näkemykset esittävät, ei ole välttämättä sinua kontrolloivaa vallankäyttöä, se voi olla hänen ainoa tapansa puolustaa minuuttaan jos sinä olet suhteessa liian hallitseva. Myös ei tarvitse liittyä narsismiin mitenkään, se nyt vaan tuodaan esille joka ainoassa tällaisessa ketjussa :)
Hiljaisuus, mykkäkoulu ja vetäytyminen on mm. minun ainoat "aseeni" parisuhteessa jossa toisen persoona on niin paljon vahvempi etten pärjää hänelle. Parisuhteissa on aina mukana myös valta-asetelma, vallan tasapaino pitää hakea, ja se onnistuu paremmin tai huonommin.
Meillä tiesin meneväni yhteen erittäin dominoivan henkilön kanssa, mutta minulla on itseluottamusta ja luulin pärjääväni hänen kanssaan = vallan tasapaino olisi vähintäänkin kohtuullinen.
Toisin kävi. Koska kiistatilanteissa en kertakaikkiaan saanut otettua puolta tilanteesta omiin nimiini, eikä hän anna minulle tilaa, niin lopetin kokonaan yrittämästä. Suljen suuni heti, poistun paikalta, en yritä esittää iloista, vetäydyn kanssakäymisestä lähes täysin päiviksi. Minulla kun ei ole muita "aseita."
Ja kyllä, tilanne on liian epätasapainoinen, joten tämä johtaa pääsiäisen jälkeen eroon. Syystä että olen kertonut valta-asetelman ongelmasta, mutta hän ei siitä huolimatta tule vastaan. Ei ole vaihtoehtoja.
Sääli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta se voi olla mykkäkoulua ilkeällä motiivilla, kun ko henkilö vain haluaa ottaa etäisyyttä ja häneen sattuu.
Teillä voi olla koko tilanteesta tyystin erilainen kokemus, mutta sinä olet heti päättänyt että kyse on mykkäkoulusta.
Negatiivisuus on hyvin epäterve puolustusmekanismi.
Monelle tulee ero tuossa vaiheessa. Toisella on vaikeuksia ilmaista omia negatiivisia tunteita, kiitos vaikean lapsuuden. Toinen on elänyt normaslin lapsuuden myös ikävine tunteineen, ei hän voi lopun elämäänsä arvuutella, että mistähän nyt tällä kertaa suututtiin.
Oletko ajatellut hakeutua henkilökohtaiseen terapiaan?
Osaan kyllä myös puhua tunteistani, en vain halua olla koko ajan äänessä. Tai edes juuri silloin kuin sinä haluat. Minulla on takana lähes 20 vuoden parisuhde.
Sinuna hakeutuisin terapiaan tuosta passiivisagressiivisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutaminen ja raivoaminen on parempi vaihtoehto? Ja sit tullaan palstalle itkemään kun puoliso on niin ilkeä?
Oletko ikinä kuullut keskustelusta? Jotkut ihmiset osaavat selvittää erimielisyydet niin huutamatta kuin mykkäkouluttakin. Ajattele!
Sivusta kärjistyksiin kyllästynyt
Vierailija kirjoitti:
Narsistit kiristää seksillä. Jos ei saa, uhkaa hakee muualta tai erota. Tuo on periaatteessa raiskaus. Vie kyllä viimeisetkin halut.
Tuliko sinulle mieleen, että ap on mies ja mykkäkouluilija on nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi keskustelemalla sopia asioita? Miksi pitää alkaa mykkäkouluun tai raivoamaan? Jos ei halua sopia, silloin kannattaa erota!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko sinulle mieleen, että ap on mies ja mykkäkouluilija on nainen?
Tuo voi mennä toisinkin päin, mutta 99% seksiin pakottaja on mies.
Jos vaikka keskitytään aiheeseen, eikä arpomaan narsismia.
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin suoraviivaiset yhden totuuden näkemykset esittävät, ei ole välttämättä sinua kontrolloivaa vallankäyttöä, se voi olla hänen ainoa tapansa puolustaa minuuttaan jos sinä olet suhteessa liian hallitseva. Myös ei tarvitse liittyä narsismiin mitenkään, se nyt vaan tuodaan esille joka ainoassa tällaisessa ketjussa :)
Hiljaisuus, mykkäkoulu ja vetäytyminen on mm. minun ainoat "aseeni" parisuhteessa jossa toisen persoona on niin paljon vahvempi etten pärjää hänelle. Parisuhteissa on aina mukana myös valta-asetelma, vallan tasapaino pitää hakea, ja se onnistuu paremmin tai huonommin.
Meillä tiesin meneväni yhteen erittäin dominoivan henkilön kanssa, mutta minulla on itseluottamusta ja luulin pärjääväni hänen kanssaan = vallan tasapaino olisi vähintäänkin kohtuullinen.
Toisin kävi. Koska kiistatilanteissa en kertakaikkiaan saanut otettua puolta tilanteesta omiin nimiini, eikä hän anna minulle tilaa, niin lopetin kokonaan yrittämästä. Suljen suuni heti, poistun paikalta, en yritä esittää iloista, vetäydyn kanssakäymisestä lähes täysin päiviksi. Minulla kun ei ole muita "aseita."
Ja kyllä, tilanne on liian epätasapainoinen, joten tämä johtaa pääsiäisen jälkeen eroon. Syystä että olen kertonut valta-asetelman ongelmasta, mutta hän ei siitä huolimatta tule vastaan. Ei ole vaihtoehtoja.
Sääli.
Olet kaksoisolentoni. Olisin voinut kirjoittaa tuon sanasta sanaan.
Eksäni oli dominoiva. Riitatilanteessa hän hyökkäsi ja syyllisti. Olin täysin alakynnessä, koska hän pisti minut puolustautumaan.
Siksi riitatilanteissa oli parasta olla vain hiljaa. Sittenhän siinä kävi niin, että kun höyryä kerääntyi tarpeeksi, niin se sitten poksahti kerralla ulos. Ja jälleen jouduin puolustautumaan, miksi olen sellainen kuin olen.
Olen uusissa naimisissa, enkä ole tämä 8-vuotisen avioliiton aikana koskaan pitänyt mykkäkoulua enkä joutunut uhrin asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Sääli.
Sinä olet hänelle väärä kumppani ja hän on sinulle väärä kumppani.
Monelle tulee ero tuossa vaiheessa. Toisella on vaikeuksia ilmaista omia negatiivisia tunteita, kiitos vaikean lapsuuden. Toinen on elänyt normaslin lapsuuden myös ikävine tunteineen, ei hän voi lopun elämäänsä arvuutella, että mistähän nyt tällä kertaa suututtiin.
Oletko ajatellut hakeutua henkilökohtaiseen terapiaan?