Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin herrasmiesmäisyys on kadonnut?

Vierailija
09.04.2020 |

Ihan neutraalina kysymyksenä tarkoitettu, haluaisin pohdintaa että miksi se on niin että nykyään herrasmies on harvinaisuus?
Tänäänkin nuori mies etuili naisten eteen kassajonossa.
En ole kummankaan sukupuolen puolella, tarkoitus ei ole haukkua ketään. Ihan yleisellä tasolla liittyy käytöstapoihin, jotka vaikuttaa monilta ihmisiltä puuttuvan. Mutta MIKSI?
Joku vastaisi että nykyajan vanhemmat eivät enää samoissa määrin opeta käytöstapoja, mutta, voihan niitä itsekin opetella.

Kommentit (241)

Vierailija
121/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia ei kannata tietyissä paikoissa edes katsoa, koska senkin joku kokea seksuaalisesti ahdistavana.

Paras painaa katse vain orjamaisesti alas.

Voi hyvä ihme sentään. Miksi jankkaat tätä pskaa päivästä toiseen? Jos sinun käytöksesi koetaan ahdistavaksi toistuvasti, vika on kyllä tasan tarkkaan sinun käytöksessäsi, ei naisissa.

Sitä juuri tarkoitin, että on juuri parempi olla ottamatta mitään kontaktia naisiin, ettei turvallinen alue muutu turvattomaksi.

Joo, toki noin kannattaa toimia, ellei oma järki kerro, mikä on normaalia käytöstä ja mikä ei.

Vierailija
122/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestori k kirjoitti:

"Mihin herrasmiesmäisyys on kadonnut?"

Sitä pitää kysyä siiderivalailta ja telaketjufemakoilta 🐳🐖 😖!

Tai ehkä pikemmin siltä ideologialta näiden takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan paikkaan kuin hillitty ja kaunis naisellinen käytös. Molemmat ovat opittuja käytöstapoja, ja käytöstapoja ei enää opeteta. Käytöstapoja ei jostakin syystä saa enää opettaa.

Otetaan nyt vaikka esimerkiksi kauhistelevat nettikirjoittelut siitä, kuinka alentavaa naisille on tulla kohdelluksi naisina, kuinka oven avaaminen ja treffeillä tarjoaminen esineellistää naista ja antaa ymmärtää naisen olevan miestä heikompi.

Enemmän olen lukenut kauhistelevia nettikirjoituksia siitä, miten taas joutui tarjoamaan naiselle 2 euron kahvikupillisen, eikä silti saanut palkaksi pllua.

Vierailija
124/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia ei kannata tietyissä paikoissa edes katsoa, koska senkin joku kokea seksuaalisesti ahdistavana.

Voi hyvä ihme sentään. Miksi jankkaat tätä pskaa päivästä toiseen? Jos sinun käytöksesi koetaan ahdistavaksi toistuvasti, vika on kyllä tasan tarkkaan sinun käytöksessäsi, ei naisissa.

Sitä juuri tarkoitin, että on juuri parempi olla ottamatta mitään kontaktia naisiin, ettei turvallinen alue muutu turvattomaksi.

Joo, toki noin kannattaa toimia, ellei oma järki kerro, mikä on normaalia käytöstä ja mikä ei.

Ei kerro oma järki, koska kyse on subjektiivisesta turvallisuuden tunteesta naisilla. Mistä voit tietää, mistä kukin ahdistuu, oven aukaisustakin ja katseesta voi saada toisen ahdistumaan, puhumattakaan hymystä tai vitsistä.

Vierailija
125/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi sanoa, että ehkä se tarttuu kun itseä kohdellaan "rumasti" usein niin et enää jaksa toisillekaan olla mikään kohteliaisuuden huippu. Minulla paljon kokemusta tästä ja olen saanut aika huonoa kohtelua. Olen silti sellainen ihminen joka ei tahdo kohdella ketään huonosti, mutta kyllä ne kokemukset vaikuttavat siihen, että tavallaan tuntee itsensä jo vähän "tyhmäksi" jos yrittää jotain liiallista jos toiset eivät tee mitään. Sitä jotenkin ehkä on herännyt siihen millainen maailma on ja täällä ehkä juuri se liiallinen kohteliaisuuskin jo heikkous ja röhkeydellä pärjää. Ei se saisi olla niin, mutta omien kokemusten kautta uskon jo siihen. Minun on vaikeaa muutenkaan enää uskoa ihmisten vilpittömään hyvyyteen vaan kyllä moni ajaa omaa etuaan asioissa. Itse olen nainen ja muuten en todellakaan edes välitä siitä, että millainen joku on, mutta toista pitäisi sentään pyrkiä kohtelemaan hyvin.

Minäkin olen alkanut vähän varomaan olemasta liian kohtelias ja huomioimasta muita ihmisiä. Siksi, että pidettyäni ovea hymyille auki seuraavalle tulijalle olen useimmiten kiitoksen sijaan saanut yrmeän tuijotuksen ja kokenut, että käytöstäni pidetään suorastaan epäilyttävänä. Ikäihmisiä uskallan vielä huomioida, koska he yleensä näyttävät ymmärtävän, mistä hyvässä käytöksessä on kysymys... Nuori aikuinen nainen olen.

Vierailija
126/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin nuorena miehenä olen kyllä tähän pyrkinyt (koska kasvatus), mutta se on kieltämättä vaikeaa. Tervehdin jokaista naapuria, heitän vähän puhetta ettei oltais niin kiusaantuneita kuten usein ollaan. Valitettavasti näihin hyviin käytöstapoihin mitä herrasmiesmäisyydellä ilmeisesti täällä haetaan - ei vastata samalla tasolla.

Ja se menee kokoajan pahemmaksi. Kuten täällä osa on ilmaissut, niin ei niitä kiitoksia jaella tai hyvä jos katsekontaktia saa. Varsinkin nuoret naiset ovat omalla kohdalla tyypillisesti heitä, jotka käyttäytyvät todella kylmästi. Ehkäpä joku täällä osaa kertoa syyn, mutta itse luulen sen johtuvan siitä, että oletetaan minulla olevan taka-ajatuksia. Harmi että heidän ajatustenluku ei toimi niin hyvin, sillä muuten he tietäisivät että olen todella rakastunut vain yhteen naiseen.

No mutta eipä tämä minua oikeastaan lannista. Lähinnä vain turhauttaa nykypäivän ihmiset entistä enemmän.

Vierailija
127/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen herrasmiesmäinen kun kun näen sen sopivaksi. Tuttaville ja työkavereille pidän ovea auki tai kaadan kahvia pannusta kuppiin, sukupuolesta ja iästä riippumatta. Naama norsunv*tulla kulkevat ja virnuilevat ihmiset saavat avata itse ovensa. 

Kunnioitus pitää ansaita.

Vierailija
128/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi otti sen reppuselkään ja ratsastivat yhdessä kohti auringonlaskua.

Vierailija
129/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen avannut naisille ovia ja päästänyt heidät edelleni kassajonossa. Olen kysynyt itkevältä naiselta tarvitseeko hän apua. Teen näin jatkossakin, koska käytöstavat on mielestäni hieno asia.

En ole kuitenkaan seurustellut kertaakaan ja seksiäkin harrastanut hyvin harvoin, joten joku voisi kysyä onko järkeä olla noin kohtelias, jos röyhkeämmällä käytöksellä saa todennäköisemmin "hyötyä".

Ja en edelleenkään oleta, että nainen olisi p*llua velkaa kun avaan hänelle oven, älkää nyt sitä tulko huutelemaan

Et todellakaan ole herrasmies, kun puhut naisista tuolla tavalla. Aidon herrasmiehen ei tarvitse esittää, koska hän tietää etiketin ja osaa käyttäytyä kaikissa tilanteissa oikein.

Missä kohtaa väitin, että olisin herrasmies?

Vierailija
130/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kerro oma järki, koska kyse on subjektiivisesta turvallisuuden tunteesta naisilla. Mistä voit tietää, mistä kukin ahdistuu, oven aukaisustakin ja katseesta voi saada toisen ahdistumaan, puhumattakaan hymystä tai vitsistä.

En näe mitään järkevää syytä tehdä tästä elämää suurempaa ongelmaa, ellei tilanne toistu kohdallasi jatkuvasti. Käytöksessäsi on Jotakin outoa, jos kovin usein törmäät tuolla lailla ahdistuviin naisiin. Jos olet kerran eläessäsi tavannut tuollaisen tapauksen, voit varsin turvallisin mielin uskoa, että hänen mielenterveydessään on jotain häikkää.

Kummasta siis on kyse? Vai etkö ole koskaan tavannut yhtään naista, kammiossasi vain rakentelet näitä skenaarioita?

Vierailija
131/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestori k kirjoitti:

"Mihin herrasmiesmäisyys on kadonnut?"

Sitä pitää kysyä siiderivalailta ja telaketjufemakoilta 🐳🐖 😖!

Hekö ovat tässä kohtaa sinulle mielipideauktoriteetteja? Eikö sinulla ole omia ajatuksia tästä?

Nämä määrittävät keskustelua mediassa, esim. Yle ja Hesari.

Vierailija
132/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään järkevää syytä tehdä tästä elämää suurempaa ongelmaa, ellei tilanne toistu kohdallasi jatkuvasti. Käytöksessäsi on Jotakin outoa, jos kovin usein törmäät tuolla lailla ahdistuviin naisiin. Jos olet kerran eläessäsi tavannut tuollaisen tapauksen, voit varsin turvallisin mielin uskoa, että hänen mielenterveydessään on jotain häikkää.

Kummasta siis on kyse? Vai etkö ole koskaan tavannut yhtään naista, kammiossasi vain rakentelet näitä skenaarioita?

Kyse on syy seuraus suhteesta. Kun kerran miehet sortavat naisia ryhmänä, on vaikea nähdä teennäisen herrasmieskäytöksen mitenkään auttavan tätä tosiasiaa. Miehet ja naiset on laitettu vastakkain.

Vierailija
133/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa "käytöstavoista" on hyödyttömiä menneisyyden kalkkeutumia.

Ei pidä paikkansa. Hyvät käytöstavat omaava ja etiketin tunteva henkilö on edustava, mutta röyhkeä henkilö ilman käytöstapoja pilaa oman maineensa. Suomensin edellisen lauseen mitä herrasmieheni juuri sanoi.

Otetaan muutama esimerkki miten minut ln kasvatettu aikanaan.

Mies avaa naiselle oven ja päästää naisen ensin, paitsi ylöspäin mennessä rappusiin varsinkin jos naisella on hame.

Mies auttaa takin naisen yltä esimekiksi ravintolassa pöydän ääreen tultaessa.

Mies maksaa ainakin ravintola yms. käynnit.

Eihän noista sinäänsä mitään hyötyä ole ja näin tasa-arvon aikana voisi varmaan lopettaa. Mutta ovat sen verran syvällä takaraivossa, että tuntuisi yhtä oudolta kuin syödä hattu päässä.

Arvostan. (En silti katso, että velvollisuutesi olisi syöttää minua koko ajan ravintolassa.) Luotan siihen, että et kutsu naista ravintolaan jos et halua tarjota.

134/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomiovan ja kunnioittavan kohtelun tulisi olla lähtökohtainen suhtautuminen kaikkiin muihin ihmisiin, eli mielestäni kohteen ei tarvitse ansaita sitä. 

Siis kommenttina siihen näkemykseen, että herrasmiesmäisyys tai kohteliaisuus yleensä on kuollut sen ansaitsevien ihmisten mukana.

Vierailija
135/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvillä käytöstavoilla pärjää aina. Hyviin käytostapoihin kuuluu myös hienotunteisuus ja tilannetaju. Kaikkien vastaantulijoiden tervehtiminen ei kuulu hyviin käytostapoihin. Eikä mielensä osoittaminen tai tuhahtelu, kulmakarvojen kohottelu jos joku ei ota vastaan niitä hyviä tapoja. Inhimillinen ymmärrys auttaa, ihmisillä on erilaisia päiviä.

Vierailija
136/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen miehet nostivat hattua kun nainen tuli vastaan. Tällaisesta tavasta kukaan ei ole nykyisin kuullutkaan. Tosin ei ole paljon hattujakaan.

Kuitenkin toivoisin, että mies osaisi avata oven naiselle, edes vanhemmille, auttaa takin päälle, antaa tuolin ravintolassa, katsoa silmiin skoolatessa. Tällaiset pienet eleet eivät maksa mitään, eivät vie tasa-arvoa huonompaan suuntaan, mutta ah, tuntuvat niin ihanilta ja saavat naisen tuntemaan itsensä arvostetuksi ja naiselliseksi.

Ehkä meillä ollaan jo liiankin rentoja ja luullaan, että hyvät tavat ovat alentavia ja pokkurointia. Eivät ole. Suosittelen miehiä kokeilemaan minkä vaikutuksen naisen huomioiminen tekee. Voi olla, että yllättyisitte.

Minäpäs käyn Prismasta ostamassa päähineen ja nostan sitä jokaisen vastaantulevan naisen kohdalla. Luuletteko, että iltaan mennessä en ole poliisin säilössä?

Olen lady, joten nyökkään kohteliaasti, vaikka nostaisit pipoa tai lätsää. Enempään se ei velvoita.

(ei se, jolle vastasit)

Vierailija
137/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on syy seuraus suhteesta. Kun kerran miehet sortavat naisia ryhmänä, on vaikea nähdä teennäisen herrasmieskäytöksen mitenkään auttavan tätä tosiasiaa. Miehet ja naiset on laitettu vastakkain.

Jos hyvät tavat tulevat sinulla vain pakotettuna ja teennäisenä ”herrasmieskäytöksenä” naisten seurassa, niin en ihmettele, jos saat osaksesi kummeksuntaa ja kartteluakin.

Vierailija
138/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen luonnostani melkoinen herrasmies ja kohteliaat eleet tulevat kuin selkärangasta. Täten olen oppinut jo tunnistamaan hienovaraisista eleistä kiitolliset sekä kiittämättömät mulkvistit, joten oven hetkosen pidätteleminen riippuu nykyään omasta fiiliksestä. Moukkia on tullut kohdattua niin paljon, että on tullut aika siirtyä kouluttavaan vaiheeseen esimerkistä. Etuilevat vanhukset tästä kuulevatkin piikikkäänä vattuiluna, mutta annan nyt suorittaa ostoksensa natisevien luidensa kanssa silloin kun siihen kassalle sattuvat pamahtamaan.

Nuorissa ja kauniissa naisissa näen vielä paljonkin toivoa ja heille olen mitä kohteliain, tilanteessa kuin tilanteessa.

Kuinkas nuoret rumat tai tavallisennäköiset naiset? Heille ei tarvitse olla kohtelias, niinkö?

Kylläpä kuulostatkin todelliselta herrasmieheltä.

Todelliseen herrasmiesmäisyyteen kuuluu myös keveän ja mutkattoman ilmapiirin luominen. Se tapahtuu parhaiten hassuttelemalla, mutta tämä aihe toki on aika arka vauvapalstalle.

Olen huomannut hiukan vaatimattomampien oloisten naisten olevan yleensä hyvin otettuja näistä ajanhenkeen paikoin kiekoilevastakin eleistä. Kauniit naiset ovat siihen selvästi tottuneempia, vaikka hymyni tuntuu sulattavan myös jääprinsessojakin. Vanhemmat naiset ovat olleetkin sitten sulaa vahaa käsissäni jo tarhavuosista asti. Kai tuo on jotain pikkuvanhuuden suomia etuisuuksia.Miesten suhtautuminen on melko sattumanvaraista ja kohteliaisuuden arvostaminen korreloi vahvimmin statuksen kanssa. Huipulla nämä hallitaan joko luonnostaan tai opettelun kautta, mutta alemmilla tasoilla näistä ei ole välttämättä kuultu laisinkaan. Tai siltä se ainakin usein vaikuttaa.

Huumorilla on sijansa ja huumoria voi ladykin arvostaa. Tärkeää on se, ettet kohtele ketään huonosti.

Vierailija
139/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katos samoihin aikoihin kuin naisilla vyötärö.

Eli 20 vuotta sitten muuttui asiat.

Vierailija
140/241 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikin niin helppoa, mutta kun viime kädessä se on aina se toinen kokija joka päättää tuntuuko turvattomalta vai ei. Kyllä sinäkin tämän varmasti ymmärrät jos oikein yrität.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi