Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ulkomaalaisten sesonkityöntekijöiden kanssa homma vaan toimii" - marjatilallisten ajatuksia tilanteesta

Kommentit (344)

Vierailija
301/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hellyyttävää kun ihmiset oikeasti luulee, että enää vuonna 2020 saisi kymmeniä tuhansia ihmisiä raskaaseen ulkotyöhön matalalla palkalla. Kyllä koko Euroopassa on tilanne, että oman maan mussukat on liian hyviä hanttihommiin. Ulkomaalaisethan ne pk-seudulla bussejakin ajaa ja siivoaa.

Samoin on huvittavaa luulla, että ongelma on vain marjatiloilla. Se on sitä myös vihannestiloille, ja joillakin eläintiloilla. Joillakin eläintiloilla tarvitaan kesäkaudelle työvoimaa, navettaan kun on myös peltotyöt (muokkaukset, kylvöt, lannoitukset, ruiskutukset, rehun teot, puinnit) tehtävänä. Tai sinne traktorin rattiin. Kuinka moni perehtyy siihen hommaan tuosta noin vaan?

Ja teidän ostoboikotit ei kyllä totta puhuen vaikuta mitään, koska suurin osa marjoista menee tukuille, osa vain torille.

Jos ei ihmisiä huvita kärsiä huonolla palkalla, niin ihmisethän ovat viisaita. Tyhmähän se on, jokam kiusaa itseään huonolla palkalla. Pitäiskö olla marttyyri tuottajien puolesta? Kiitos ei.

Vierailija
302/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hellyyttävää kun ihmiset oikeasti luulee, että enää vuonna 2020 saisi kymmeniä tuhansia ihmisiä raskaaseen ulkotyöhön matalalla palkalla. Kyllä koko Euroopassa on tilanne, että oman maan mussukat on liian hyviä hanttihommiin. Ulkomaalaisethan ne pk-seudulla bussejakin ajaa ja siivoaa.

Samoin on huvittavaa luulla, että ongelma on vain marjatiloilla. Se on sitä myös vihannestiloille, ja joillakin eläintiloilla. Joillakin eläintiloilla tarvitaan kesäkaudelle työvoimaa, navettaan kun on myös peltotyöt (muokkaukset, kylvöt, lannoitukset, ruiskutukset, rehun teot, puinnit) tehtävänä. Tai sinne traktorin rattiin. Kuinka moni perehtyy siihen hommaan tuosta noin vaan?

Ja teidän ostoboikotit ei kyllä totta puhuen vaikuta mitään, koska suurin osa marjoista menee tukuille, osa vain torille.

Älkää ihmeessä enää myykö toreille. Joku loinen saattaa vahingossa ostaa marjoja :D

Tuo asenne nyt on vain ihan omassa päässäsi. Ala-arvoista heittelyä.

Miten ihmeessä inhottava suomalainen kelpaa ostajana, muttei muuten? Aivan sama kuin entinen koulu-/työpaikkakiusattu tukisi kiusaajan firmaa.

Tuo on ihan itse keksimääsi. Kukaan viljelijä ei pidä muita suomalaisia inhottavina. Sen sijaan sinä tunnut pitävän suomalaisia viljelijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla aiemmin kerrottiin yhden paikan ukrainalaisesta naistyöntekijästä joka aiheutti tilalla turhaa draamaa. Kyseinen draamailu viittaa vahvasti siihen ettei kyseinen nainen halua jäädä pelkäksi työntekijäksi vaan saavuttaa emännän aseman oli tilalla jo emäntä tai ei. Tilan isännän pitäisi pitää puhuttelu tälle naiselle vaikka nimittikin tätä todella inhottavasti.

Selvästi työntekijä ei ole nyt oikein kartalla mitä sinne on tultu tekemään. Jyrkkä sanominen lopettaisi tuollaisen käytöksen, koska emännäksi haluava tajuaisi olevansa todellakin vain työsuhteessa oleva tekijä.

Vierailija
304/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ihmisiä huvita kärsiä huonolla palkalla, niin ihmisethän ovat viisaita. Tyhmähän se on, jokam kiusaa itseään huonolla palkalla. Pitäiskö olla marttyyri tuottajien puolesta? Kiitos ei.

Kukaan ei sinua sinne maatilalle pakota töihin, ja kun kerran et ole sinne itsekään haluamassa, niin mikä ihme on sinun ongelmasi.

Viljelijöillä on ongelma saada motivoitunutta ja osaavaa kausityövoimaa. Sinä et kuulu siihen porukkaan, joten miksi ihmeessä kinastelet sellaisesta asiasta, josta et edes halua ymmärtää mitään.

Vierailija
305/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sitä on Suomessa yritetty, että te-keskuksen kautta haetaan tiloille työntekijöitä. Vähänkään syrjemmällä ei muuten onnistu, koska väki vähenee vuosi vuodelta, ja ymmärrettävästi kukaan ei kausityön takia muuta. Ei ole enää täälläkään päin niitä nuoria niin että tiloille riittäisi porukkaa. Valitettavasti.

Vierailija
306/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää ihmeessä enää myykö toreille. Joku loinen saattaa vahingossa ostaa marjoja :D

Tuo asenne nyt on vain ihan omassa päässäsi. Ala-arvoista heittelyä.

Miten ihmeessä inhottava suomalainen kelpaa ostajana, muttei muuten? Aivan sama kuin entinen koulu-/työpaikkakiusattu tukisi kiusaajan firmaa.

Tuo on ihan itse keksimääsi. Kukaan viljelijä ei pidä muita suomalaisia inhottavina. Sen sijaan sinä tunnut pitävän suomalaisia viljelijöitä.

Tuen suomalaisia yrityksiä, mutta en ketään sellaista joka painaa verbaalisesti alas maksavaa asiakaskuntaa. Anteeksi, että satumme asumaan Suomessa.

Vierailija
307/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan suoranainen maatalousvihamielisyys jaksaa aina yllättää uudelleen. Melko harhaisia mielikuvia joillakin koko alasta..No sitä se kaupungistuminen vissiin teettää, menetetään kosketus ruuan alkuperään, sitähän saa kaupasta ja muusta viis. 

No marjatilalliset tämän vihanpidon on aloittanut kun Ylen uutisista lähtien kuulutetaan miten suomalaiset ei kelpaa marjoja noukkimaan.

Vierailija
308/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, sittenhän kaikki voittavat. Omat silmäni ovat auenneet, en kohtele tästä lähtien kaupassa kotimaisia ja ulkomaisia hedelmiä, marjoja ja vihanneksia yhtään eri tavalla, vaan voin hyvällä omallatunnolla valita sen halvimman (tai käyttötarkoituksesta riippuen laadukkaimman, joka ei usein sekään ole kotimaista alkuperää).

No en minäkään huonompaa kalliimmalla osta sillä perusteella, että se on kotimaista. Kun italialainen prosciutto tai ranskalainen Saint Agur on parempaa kuin suomalaiset versiot, varmasti ostan niitä mieluummin. Mutta tässä ketjussa ruokittu suomalaisten viljelijöiden haukkuminen on todella perusteetonta. Suomessa maatalous on kansainvälisesti katsottuna eettistä ja työvoiman asema huomattavasti parempi kuin niissä maissa, mistä meille tuodaan tuontielintarvikkeita. Ja samoilla markkinoilla toimitaan.[/

Eettistä? Yllä viitattiin siihen ettei tilallinen halunnut puuttua työntekijän aiheuttamaan turhaan draamaan. Ensinnäkin tuollainen käytös stressaa muita työntekijöitä eikä edesauta uusien tulijoiden sopeutumista kun tilalla annetaan draamakuningattaren riehua. Onko tähän jokin syy? Stressi meinaa syö työtehoja, siksi ihmettelen miten tähän ei puututa.

Vierailija
309/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme valitusta ja narinaa ihmisiltä, jotka ei itse edes halua töihin tilalle, mutta silti sinne pitäisi ottaa suomalaisia. Jos se ukrainalainen on osaavampi ja ahkerampi niissä töissä niin tottakai hänet halutaan töihin. Palkka on sama molemmille, ja sen viljelijä pystyy tarjoamaan. Maatalous on ahtaalla, palkat on valitettavasti matalat. Se ei ole tilallisen syy, eikä hänkään rahassa kieri. Tilanne on sama koko eu:n alueella. Paitsi että, kuten joku jo totesi, täällä työntekijöitä kohdellaan paremmin kuin esim. Italiassa, Espanjassa jne.

Vierailija
310/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilallisen on aivan mahdotonta perehdyttää yhden kesän aikana kaikki työntekijät, varsinkin jos suurin osa ei ole ollut vastaavissa töissä ikinä, ei pahimmillaan edes ole käynyt maatilalla. Tässäkin lähellä on vihannestila, joka tarvitsee ympärivuotisten muutaman työntekijän lisäksi 20-30 kausityöntekijää eripituisiin pätkiin huhtikuulta lokakuulle. Jos nämä kaikki 30 on ihka uusia, niin riskit hommassa on melkoiset, jo työntekijöillekin (ja myös tuotannolle)! Pahimmillaan siellä tapahtuu runsaasti työtapaturmia, kun muutama vakkari yrittää valvoa erinäisten koneiden käyttöä. Nyt heillä on (hätä)palkattuna joitakin suomalaisia, mutta ei se homma tule pelittämään ilman ulkomaalaisia. Kiitollisia ovat kyllä siitä, että suomalaisia löytyi, vaikka kokemusta maatalouden hommista ei ollut vissiin kenelläkään..

Ja niiden ulkomaalaisten näkökulmasta tämä työ ei ole riistoa, vaan mielellään tulevat vuosi toisensa jälkeen (näin yksi venäläinen sitä minulle kuvaili). No kyllä minäkin seisoisin vaikka päälläni 3-4kk jos siinä ajassa tienaa sen verran, että elää sillä kotimaassa koko vuoden, tai rakentaa omakotitalon..

Miten luulet, että muilla aloilla voidaan paljon monimutkaisempiin tehtäviin perehdyttää iso joukko uusia työntekijöitä kerralla?

Koska niitä työntekijöitä ei perehdytetä yksi kerrallaan vaan ryhmissä ja perehdykseen saatetaan käyttää viikkokin aikaa. Vasta toisella viikolla pääsee tekemään ja silloinkin vakkarit kiertää katsomassa että hommat sujuu.

Ookkona ollu tilalla töissä? No minä oon. Ja niillä harvoilla vakkareilla, jos niitä edes on muita ko isäntäpari, on pikkasen muutaki hommaa ku pitää uusia työntekijöitä kädestä ekat viikot. Sehän siinä on osatekijänä miks samat työntekijät halutaan joka vuos. Ettei tarvi perehdyttää kun muutama uus vuosittain. Oon myös perehdyttäny muissa töissä immeisiä, ja se vie yllättävän paljon työaikaa. Tietäisit jos olisit sitä tehny.

Viikkokausien perehdytys marjojen poimintaan?

Mä hoidan usean isomman firman kirjanpitoa ja mua perehdytettiin viikon verran. Toki mulla on koulutus, ja oli ennestään vähän kokemusta. Onko marjanpoimintaan koulutuksia?

Vierailija
311/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kun täältä poistuu muutamat ap;n vastaiset viestit. 12 viestiä puuttuu.

Noloa jättä vain itseä miellyttävät kommentit.

Ole edes reilu, ja pelaa reilua peliä, mutta kun minä minä minä olen oikeassa.

Poistat varmaan tämänkin.

Vierailija
312/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa kun täältä poistuu pmuutamat ap;n vastaiset viestit. 12 viestiä puuttuu.

Noloa jättä vain itseä miellyttävät kommentit.

Ole edes reilu, ja pelaa reilua peliä, mutta kun minä minä minä olen oikeassa.

Poistat varmaan tämänkin.

Huomasin saman, Ap ei kestä vastakkaista mielipidettä.

Joku pakkomielle.

Vierailija
313/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin joskus nuorena mansikanpoiminnassa kesätyössä. Perehdytys kesti puolisen tuntia ja siinä kerrottiin mm. tauoista, missä voi käydä vessassa, minne tuodaan täysi astia punnittavaksi ja lopuksi painotettiin, että raakoja ei saa poimia.

Ei siihen viikkokausia tarvittu.

Vierailija
314/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei sinua sinne maatilalle pakota töihin, ja kun kerran et ole sinne itsekään haluamassa, niin mikä ihme on sinun ongelmasi.

Viljelijöillä on ongelma saada motivoitunutta ja osaavaa kausityövoimaa. Sinä et kuulu siihen porukkaan, joten miksi ihmeessä kinastelet sellaisesta asiasta, josta et edes halua ymmärtää mitään.

Ruikuti ruikuti. :)

Vierailija
315/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilallisen on aivan mahdotonta perehdyttää yhden kesän aikana kaikki työntekijät, varsinkin jos suurin osa ei ole ollut vastaavissa töissä ikinä, ei pahimmillaan edes ole käynyt maatilalla. Tässäkin lähellä on vihannestila, joka tarvitsee ympärivuotisten muutaman työntekijän lisäksi 20-30 kausityöntekijää eripituisiin pätkiin huhtikuulta lokakuulle. Jos nämä kaikki 30 on ihka uusia, niin riskit hommassa on melkoiset, jo työntekijöillekin (ja myös tuotannolle)! Pahimmillaan siellä tapahtuu runsaasti työtapaturmia, kun muutama vakkari yrittää valvoa erinäisten koneiden käyttöä. Nyt heillä on (hätä)palkattuna joitakin suomalaisia, mutta ei se homma tule pelittämään ilman ulkomaalaisia. Kiitollisia ovat kyllä siitä, että suomalaisia löytyi, vaikka kokemusta maatalouden hommista ei ollut vissiin kenelläkään..

Ja niiden ulkomaalaisten näkökulmasta tämä työ ei ole riistoa, vaan mielellään tulevat vuosi toisensa jälkeen (näin yksi venäläinen sitä minulle kuvaili). No kyllä minäkin seisoisin vaikka päälläni 3-4kk jos siinä ajassa tienaa sen verran, että elää sillä kotimaassa koko vuoden, tai rakentaa omakotitalon..

Miten luulet, että muilla aloilla voidaan paljon monimutkaisempiin tehtäviin perehdyttää iso joukko uusia työntekijöitä kerralla?

Koska niitä työntekijöitä ei perehdytetä yksi kerrallaan vaan ryhmissä ja perehdykseen saatetaan käyttää viikkokin aikaa. Vasta toisella viikolla pääsee tekemään ja silloinkin vakkarit kiertää katsomassa että hommat sujuu.

Ookkona ollu tilalla töissä? No minä oon. Ja niillä harvoilla vakkareilla, jos niitä edes on muita ko isäntäpari, on pikkasen muutaki hommaa ku pitää uusia työntekijöitä kädestä ekat viikot. Sehän siinä on osatekijänä miks samat työntekijät halutaan joka vuos. Ettei tarvi perehdyttää kun muutama uus vuosittain. Oon myös perehdyttäny muissa töissä immeisiä, ja se vie yllättävän paljon työaikaa. Tietäisit jos olisit sitä tehny.

Viikkokausien perehdytys marjojen poimintaan?

Mä hoidan usean isomman firman kirjanpitoa ja mua perehdytettiin viikon verran. Toki mulla on koulutus, ja oli ennestään vähän kokemusta. Onko marjanpoimintaan koulutuksia?

Luuletko tosissasi, että esim. vihannestilalla poimitaan marjoja? :D tai että nyt huhtikuussa poimitaan missään marjoja? Siellä on tuhat ja yksi muutakin työtehtävää tehtävänä.

Vierailija
316/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruikuti ruikuti. :)

Todellakin, mitäs siinä ruikutat?

Vierailija
317/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poiminta on yksinkertaista, mutta kun marjojakin on erilaisia. En ehkä heti uskaltaisi edes laittaa nuoria tai muuten kokemattomia keskenään herukkapuimuria käsittelemään. Työturvallisuusriski.

Vierailija
318/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkilaiselle ainoa marja on mansikka, ja ainoa työtehtävä mansikanpoiminta, kun muusta ei tiedetä!

Vierailija
319/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, sittenhän kaikki voittavat. Omat silmäni ovat auenneet, en kohtele tästä lähtien kaupassa kotimaisia ja ulkomaisia hedelmiä, marjoja ja vihanneksia yhtään eri tavalla, vaan voin hyvällä omallatunnolla valita sen halvimman (tai käyttötarkoituksesta riippuen laadukkaimman, joka ei usein sekään ole kotimaista alkuperää).

No en minäkään huonompaa kalliimmalla osta sillä perusteella, että se on kotimaista. Kun italialainen prosciutto tai ranskalainen Saint Agur on parempaa kuin suomalaiset versiot, varmasti ostan niitä mieluummin. Mutta tässä ketjussa ruokittu suomalaisten viljelijöiden haukkuminen on todella perusteetonta. Suomessa maatalous on kansainvälisesti katsottuna eettistä ja työvoiman asema huomattavasti parempi kuin niissä maissa, mistä meille tuodaan tuontielintarvikkeita. Ja samoilla markkinoilla toimitaan.[/

Eettistä? Yllä viitattiin siihen ettei tilallinen halunnut puuttua työntekijän aiheuttamaan turhaan draamaan. Ensinnäkin tuollainen käytös stressaa muita työntekijöitä eikä edesauta uusien tulijoiden sopeutumista kun tilalla annetaan draamakuningattaren riehua. Onko tähän jokin syy? Stressi meinaa syö työtehoja, siksi ihmettelen miten tähän ei puututa.

Miinuksista päätellen isännät tuntuu tykkäävän draamasta. Turvallisuussyistä tuohon soisi puuttuvan, vaikka tuo tuntuukin imartelevalta.

Vierailija
320/344 |
10.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miinuksista päätellen isännät tuntuu tykkäävän draamasta. Turvallisuussyistä tuohon soisi puuttuvan, vaikka tuo tuntuukin imartelevalta.

Voi luoja että on lapsellista :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi