Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ulkomaalaisten sesonkityöntekijöiden kanssa homma vaan toimii" - marjatilallisten ajatuksia tilanteesta

Kommentit (344)

Vierailija
1/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat, tutut työntekijät osaavat työt ja ovat sitoutuneita. 

"On myös hyvä, jos työntekijät asuvat tilalla, sillä heitä voidaan tarvita yllättävissäkin tilanteissa. 

-Esimerkiksi eilen tehtiin 80 hehtaaria hallasuojausta. Porukkaa pitää olla täällä majoituksessa, että semmoinen hoituu illalla tai yöllä."

"Valtari on saanut jo hakemuksia suomalaisilta halukkailta työntekijöiltä, mutta hän tarvitsee sellaisia, jotka jo osaavat työn. Valtarilla on muutakin yritystoimintaa, eikä hän ole itse paikalla koko ajan. 

-En voi olla siellä pellolla koko ajan kädestä pitäen näyttämässä. Olen aika paljon poissa, joten tämän takia kokemusta ja ammattitaitoa tarvitaan."

Vierailija
2/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti esim. nuo bulgarialaiset ja venäläiset ovat sitten karanteenissa ennen työn aloitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti tilalliset haukkuvat asiakkaitaan eli suomalaisia. Onneksi kasvatan suurimman osan tarvittavista juureksista ja marjoista itse niin ei tarvitse kiikuttaa huonona suomalaisena rahojaan ahdistuneen tilallisen tilille.

Vierailija
4/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat tottuneet tekemään työtä.

Toisin kuin suomalaiset saikuttajat ja velttoilijat, jotka usein vaan pyrkivät vaan hyötymään työnantajastaan mahdollisimman paljon, monella tapaa.

Ja just nämä veltot vetelehtijät ovat aina ensimmäisinä vaatimassa korkempaa palkkaa ja syyttämässä työnantajaa riistäjäksi.

Kokemusta on tästä ihan tavallisena duunarina lähes 40 vuotta.

Ero Suomeen töihin tulevan ulkomaalaisen ja kantasuomalaisen välillä on oikeasti todella suuri. Omalla työpaikalla ulkomaalaiset on yhtä poikkeusta lukuunottamatta parhaita kollegoita ikinä: hyväkäytöksisiä, ahkeria, tunnollisia, taitavia, fiksuja ja muutenkin tosi kivoja. Kiitos teille, jos luette! Kantaväestö puolestaan....noh, hommat hoituu useimmalla, mutta muuten käytös ja asenne on aika heikonpuoleista turhan monella.

Vierailija
5/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin. Hommahan on semmoista jonka handlaa kuka tahansa normijärjellä varustettu, mutta ulkomaalaiset ovat ainoat, jotka tekee sen alle normipalkkojen.

Riistomansikka maistuu paskalta. Kaikki riisto maistuu paskalta.

En tue kotimaista marjatilaa, joka itse ei tue kotimaista työvoimaa.

Vierailija
6/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin suomalaiset saikuttajat ja velttoilijat, jotka usein vaan pyrkivät vaan hyötymään työnantajastaan mahdollisimman paljon, monella tapaa.

Ja just nämä veltot vetelehtijät ovat aina ensimmäisinä vaatimassa korkempaa palkkaa ja syyttämässä työnantajaa riistäjäksi.

No ihanaa, että Suomessa on yksi ainoa ahkera duunari, sinä. No - faktat faktoina, aina niitä lusmuja löytyy, mutta kyllä melkein puolet suomalaisista työssäkävijöistä on ihan ahkeria ja tekeviä.

Vierailija
7/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltäs se duuni on maistunut 8 euron tuntipalkalla tähän mennessä?

Vierailija
8/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en tiiä muuta ku et niil tiloil mis oon ollut on tilallisen käytös ollut karseaa. Sekin voi harmittaa kotimaista duunaria, mut ulkomaalainen kätkee v*tutuksensa, koska palkasta on kiinni hänen vuoden tulot ja seuraavienkin vuosien tulot.

Vierailija
9/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo-o...

Kyllä se palkanmaksu on suurin ongelma.

Vierailija
10/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen pisteen kysymys: Eikö ne ulkomaalaiset osaa opettaa? Pelkkään poimintaan voi opettaa homman parissa minuutissa, samoin istutukseen ja kitkentään. On siellä kielitaitoistakin porukkaa ja suomalaisistakin löytyy venäjäntaitoisia tulkkaamaan. Vaikka tarttee hallasuojausta, niin ei ne kaikki sitä tee. Koko ajan keksitään tekosyitä, miksei voi ottaa hommiin koululaisia, vaikka 30 vuotta sitten koululaiset osasivat homman ja oppivat nopeasti. Minäkin.

Vierailija
11/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako illalla ja yöllä työvoimaa tarvitseva tilallinen maksaa ulkomaalaisille TESin mukaiset korvaukset? Hiukan epäilen että perusliksalla painavat hommia.

Vierailija
12/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastavat kuitenkin "kotimaisuudella" ja vitut! Kotimaiset työntekijät ei kelpaa!!!

Vierailija
13/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi yrittäjä haukkuu omia asiakkaitaan? Minäkin, aiemmin työtön, ostin ennen aina kotimaisia marjoja.

Nyt on silmät auenneet enkä todellakaan vie rahojani ihmiselle joka surutta haistattelee minulle, tuotteitaan ostavalle.

Vierailija
14/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse yläasteella 90-luvulla Marjan poimijana ja myyjänä. Silloin työntekijät olivat yleensä suomalaisia teini-ikäisiä.

Vierailija
15/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän loppui meidän marjojen ostaminen. Pitäköön ukrainalaisensa ja marjansa. Ei ihme että Suomen talous menee kuralle, kun suomalainen itse on ensimmäisenä sorsimassa omaa kansallisuuttaan.

Vierailija
16/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalainen on susi suomalaiselle.

Vierailija
17/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona on tuonut piilosta esille maalaisten rumemman puolen. Ilkeä suhtautuminen mökkiläisiin ja kotimaiseen työvoimaan ei ole jäänyt huomaamatta. Kannattaa nyt yhden sun toisen pohtia sitä kuinka paljon itse tulevaisuudessa haluaa tukea maalaisia.

Vierailija
18/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka noi kehtaa? Marjatilallisia ei ilmeisesti kiinnosta kuin oman kukkaron kasvattaminen. "Suosi suomalaista". Mikä vitsi.

Vierailija
19/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma ulkomaalaisten miestenkin kanssa, yhä useampi ei anna katsettakaan kotimaisen laiskan miehen suuntaa vaan ottaa sen tumman ja tulisen miehisen miehen.

Vierailija
20/344 |
09.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

24h jopia ainakin tällä meidän kylällä ollut.

Päivällä poimitaan marjoja ja yöllä myydään per settä.

Törkeää puhetta! Eivät todellakaan myy.