Kysymys herkille, hiljaisille ja kilteille ihmisille
Miten selviätte vahvojen, ekstroverttien ja dominoivien ihmisten kanssa? Sellaisten jotka puuttuvat elämäänne ja sanelevat miten se tulisi elää ja arvostelevat asioita mitä teette toisella tavalla?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Haluat nyt pariin lauseeseen tiivistetyn kikkakolmosen tähän? Kyllä se on kuule pitkä opetteluprosessi, jonka päässä oikein toteutettuna on täysi suksessi. Kyllä introvertti voi oppia pärjäämään ektrojen kanssa oikein hyvin, jos tietää mitä elämässä haluaa. Minä opin, mutta minulla ei todellakaan ap ole mitään viiden minuutin sauna-beltiä sinulle tässä asiassa.
Tiedän mitä haluan elämältä mutta en halua oppia tulemaan toimeen ekstroverttien kanssa. Liian työlästä ja energiaa kuluttavaa.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viihtyykö joku muka tuollaisen seurassa joka sanelee miten tulisi elää?
Miten vahva ja dominoiva liittyy?
Ajatuskatkos :D miten vahva ja ekstrovertti liittyy. Eihän vahvan ihmisen merkki ole kuvitella itsestään liikoja ja olla kunnioittamatta muita.
Eihän ap sanonutkaan että on sama asia. Mutta kyllähän ekstrovertti voi olla myös vahva ja dominoiva persoona, vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat nyt pariin lauseeseen tiivistetyn kikkakolmosen tähän? Kyllä se on kuule pitkä opetteluprosessi, jonka päässä oikein toteutettuna on täysi suksessi. Kyllä introvertti voi oppia pärjäämään ektrojen kanssa oikein hyvin, jos tietää mitä elämässä haluaa. Minä opin, mutta minulla ei todellakaan ap ole mitään viiden minuutin sauna-beltiä sinulle tässä asiassa.
Tiedän mitä haluan elämältä mutta en halua oppia tulemaan toimeen ekstroverttien kanssa. Liian työlästä ja energiaa kuluttavaa.
- eri
Miksi vastaat tähän jos olet eri? Jos vastaus on oma viitsimättömyys, miksi ylipäänsä tuhlata happea ja muiden aikaa asian valittamiseen? Kypsä ihminen hyväksyy ja jatkaa arkeaan.
Oikein hyvin tulen toimeen, ja vielä senkin jälkeen, kun joskus teen selväksi, että nyt meni yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viihtyykö joku muka tuollaisen seurassa joka sanelee miten tulisi elää?
Miten vahva ja dominoiva liittyy?
Ajatuskatkos :D miten vahva ja ekstrovertti liittyy. Eihän vahvan ihmisen merkki ole kuvitella itsestään liikoja ja olla kunnioittamatta muita.
Vielä kun he itse tajuaisivat tämän. Tiedän yhden joka "mainostaa" itseään vahvana mutta on kyllä hyvin itseriittoinen eikä kunnioita muita. Status ratkaisee, ei mikään muu. Kävelee kilttien yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Miksi vastaat tähän jos olet eri? Jos vastaus on oma viitsimättömyys, miksi ylipäänsä tuhlata happea ja muiden aikaa asian valittamiseen? Kypsä ihminen hyväksyy ja jatkaa arkeaan.
Koska tämä on keskustelupalsta? Kypsä ihminen ei ylipäänsä lyttää toista alas.
Jos tulee elämänohjeita siitä miten kannattaisi elää jne., yleensä myötäilen. Sellaista "joo pitäis varmaan, toi ois kyllä hyvä, pitääpä harkita". Ennen saatoin selitellä että "mutta kun en minä..., ehkä se ei ole ihan mun juttu", mutta en enää jaksa selitellä vastaan.
Jos taas pyydetään tekemään jotain tai osallistumaan johonkin mikä ei kertakaikkiaan huvita, yleensä kieltäydyn kohteliaasti tai saatan hätätilanteessa keksiä pienen valkoisen valheenkin. Ennen en osannut juurikaan kieltäytyä asioista, mutta nykyään onneksi osaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Koska tämä on keskustelupalsta? Kypsä ihminen ei ylipäänsä lyttää toista alas.
Ei pidä paikkaansa. Kypsä ihminen kuuntelee kun on aihetta ja lyttää kun on aihetta. Jos yrityksesi on kehitellä jotain diplomaattista suojaa kaikille typerille kommenteille, teet sen ihan turhaan.
Olen enemmän introvertti, hiljainen vieraassa seurassa, herkkä ja arvostan ystävällisyyttä ja muita ihmisiä. Se ei tarkoita sitä että olisin ainoastaan alistuva nössö. Pidän puoleni koska katson ansaitsevani hyvää kohtelua ja arvostusta. Tiedän myös mitä haluan.
Päällepäsmäreiden ja komentelijoiden seura ei kiinnosta eikä heitä siksi ole jäänyt lähipiiriin riesaksi asti. Ainoa ongelmahenkilö on äitini, jonka kanssa on etäisen viileät ja asialliset välit. En kerro hänelle kaikkea, koska en halua kuunnella arvostelua enkä antaa elämääni hänen hyväksyttäväkseen tai paheksuttavakseen.
Minulla on aina ollut useita läheisiä ystäviä mutta perhettä tai puolisoa en saanut. Ehkä olin liian itsenäinen enkä uskaltanut päästää ketään täysin lähelleni.
Lähden heille illalla kylään heitettyäni auton takakonttiin ensin mustan jätesäkin, ilmastointiteippiä ja lapion.
Ehtrovertit ahdistuu kun toinen on vaan hiljaa :D
PS. Vähäpuheinen ei tarkoita arkaa ja kilttiä.
Ahdistun siitä, että en saisi olla sellainen kuin olen. En oikein ymmärrä miksi kenenkään pitäisi pahoittaa mieltään minun tekemisistäni. Tiedostan omat puutteeni, mutta sinällään olen ihan suht sinut niiden kanssa.
Terveisin Naispelko27
Olen herkkä ja minuun vaikuttaa helposti "voimakkaat" ihmiset. Kutistun ja katoan heidän seurastaan. Jos en tunne, että voin olla oma itseni niin en halua olla tekemisissä.
Olen kiltti, herkkä ja hiljainen ekstrovertti. Kusipäiden ja muiden katujyrien kanssa toimin niin, että lakkaan olemasta tekemisissä.
Ystäväni on ekstrovertti ja todella kiltti ja suoraan sanottuna aika lapanen. Antaa muiden käyttää hyväksi, kun ei halua loukata ketään. Vaikka olemalla napakka pääsisi eroon niistä hyväksikäyttäjistä.
Minä taas olen introvertti ja inhoan hyväksikäyttäviä ihmisiä eikä minulle ole mikään ongelma sanoa suoraan, koska ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku tuntematon tai vaikka tuttukin minusta ajattelee.
Kyllä tämmöisenä asiat mieluiten suoraan puhuvana introverttina ärsyttää herkät ja nössykät ihmiset olkoonkin introvertteja tai ekstrovertteja, ketkä ei vaan osaa pitää omia puoliaan. Yliherkät ihmiset vaan ovat todella raskaita, kun ikinä ei tiedä mistä loukkaantuu, se voi olla jokin ihan pikku asia. Jatkuva varpaillaan olo herkän ihmisen seurassa on todella raskasta.
Olen eristäytynyt kotiini jo ennen koronaa.
Olen minimoinut kontaktini sellaisten ihmisten kanssa. Olen erakko enkä kaipaa elämääni heikentämään myrkyllisiä ihmisiä.
Ekstrovertit ja vahvat ihmiset ovat yleensä mielenkiintoisia ja hyvää seuraa. Dominoivia ihmisiä mä karttelen, olen saanut osakseni jo tarpeeksi määröilyä ja ohjailua.
Tommoset viittaa jo narsismiin (miten elää elämäsi- sanelu jne.)pelkän ekstovertismin sijaan. Kokemusta on näistä ja kesti pitkälle aikuisuuteen päästä eroon näistä. Tuskin edes olen päässyt vieläkään, ainakin yksi vainoaa varmaan jommankumman kuolemaan asti. Ei suostu pysymään erossa vaikka yritän nykyään, Kokeilin olla vain vähän tekemisissä, ei näytä onnistuvan tämänkaltaisten kanssa, tunkee just henkiselle ja fyysisellekin reviirillesi kielloistasi huolimatta:(
Herkän ihmisen seurassa ei kyllä todellakaan tarvitse olla varpaillaan, päinvastoin herkkä on se joka jatkuvasti tuntosarvillaan seurailee muiden tunnetiloja reagoiden niihin ja kuormittuu itse. Tuo yksi kommentoija o nsekoittanut kyllä nyt herkän ihmisen narsistiin! Narsisti on tuollainen jonka seurassa pitää ns. kävellä munankuorilla, voi räjähtää arvaamatta mistä tahansa mitättömästäkin asiasta, ja kun asiat eivät mene hänen tahtonsa mukaan ja ihmiset tanssi koko ajan hänen pillinsä tahtiin!
Kiltti ei ole sama asia kuin tottelevainen kynnysmatto.